H0 Silk
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
H0 Silk
LIMA:n vaunusta räpelletty, vähän suomalaisemmaksi. Tehty jousitetut NEM-tuppelot yli jääneistä etsimessinkipaloista, korvattaneen Symoboilla. RP-25-fillarit. Tehdyt päätykaide, vetokoukut, jarrukengät ja erilaiset venttiilivivut, sekä säätöpyörät messinkiä. Kaiketi Suomi-mallissa pitäisi olla 3 akselia....
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: H0 Silk
Varsin komea tällaisenaankin.
-
- Ratavartija
- Viestit: 20
- Liittynyt: 29.11.2011 09:05
Re: H0 Silk
Pienimmissä Silk-vaunuissa oli alun alkaen vain kaksi akselia. Keskiakselit lisättiin myöhemmin, tosin ajankohdasta en tiedä yhtään tarkemmin. Myös kaiteita säiliöiden päälle tuli lisää.
Onko Liman säiliö umpinainen vai ontto?
Onko Liman säiliö umpinainen vai ontto?
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: H0 Silk
Dapolin pytty on käytännössä täysin samanlainen kuin suomalaisen Silkin pytty. Tarkkakin mallari saa tästä pienellä vaivalla esikuvaa vastaavan pytyn. Lähtökohta on myös siinä mielessä hyvä, että kyseessä on rakennussarja. Kun osat ovat irtotavaraa, niin niiden työstäminen on helppoa ja sarjan hintakin on vain 6 puntaa. Vaunut.orgissa on erinomaisia kuvia Silkistä, jotta pääsee vertailemaan.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: H0 Silk
Ontto on. Alaosassa vielä rautalevykappale painona.
-
- Ratavartija
- Viestit: 20
- Liittynyt: 29.11.2011 09:05
Re: H0 Silk
Kiitos PeS:lle vinkistä! Junan verran Dapoleita lähti heti tilaukseen.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: H0 Silk
Oma Silk:ini, Airfixin rakennussarjasta kasattuna.
-
- Konduktööri
- Viestit: 61
- Liittynyt: 30.12.2011 13:07
Re: H0 Silk
Matkittu ealab:ilta: Tuli vastaan Liman (sellaisenaan ihan kamala) pyttyvaunu jonka "suometin". Tämä syntyi hiukan tuon Deeveri projektin sivutuotteena.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Konduktööri
- Viestit: 61
- Liittynyt: 30.12.2011 13:07
Re: H0 Silk
Teinpä sitten toisenkin "silkkipytyn", tässä on lähtökohtana tuo aiemmin mainittu Dapolin rakennussarja josta käytin vain tuon pyttyosan. Alusta on tehty "teurastamalla" kaksi Märklinin pientä kuuppavaunua; alusta kylmästi keskeltä poikki ja siihen väliin toisen kuuppavaunun toinen akselisto. Yhdistelyyn käytetty tässä tapauksessa ns. kemppiliimaa (=Mig hitsauskone)... ok, voisi sen varmaan tehdä toisinkin... Alustan päälle on liimattu 1 mm:n polystyreenilevy johon tehty pytylle sopiva kolo. Siirtokuvat on tulostettu HP:n mustesuihkukirjoittimella. Kytkiminä Märklinin lähikytkimet symoban kiinnikkeissä.
btw. tuo Dapolin rakennussarja on 1:1:n sama kuin ikivanha Airfixin sarja, joita näkyy olevan muutama kappale huutonetissäkin myynnissä. Dapol on vain vaihtanut muovipyörät metallisiin ja lisännyt ne kammottavat lenkkikytkimet mukaan.
btw. tuo Dapolin rakennussarja on 1:1:n sama kuin ikivanha Airfixin sarja, joita näkyy olevan muutama kappale huutonetissäkin myynnissä. Dapol on vain vaihtanut muovipyörät metallisiin ja lisännyt ne kammottavat lenkkikytkimet mukaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Ratavartija
- Viestit: 20
- Liittynyt: 10.11.2013 23:53
Re: H0 Silk
Silk -vaunu onkin hyva rakentelukohde.
Haittaako ketaan tuo 9% kokoero skaalojen valilla? Miten lahella Airfix/Dapol mallin mitat ovat suomalaista esikuvaa?
Tietaako kukaan missa Silk vaunut on valmistettu?
Miksi Suomessa tarvittiin kolme akselia saman kokoiselle vaunulle?
Tuliko akslelipaino rajoitukset vastaan?
t. Juha
Haittaako ketaan tuo 9% kokoero skaalojen valilla? Miten lahella Airfix/Dapol mallin mitat ovat suomalaista esikuvaa?
Tietaako kukaan missa Silk vaunut on valmistettu?
Miksi Suomessa tarvittiin kolme akselia saman kokoiselle vaunulle?
Tuliko akslelipaino rajoitukset vastaan?
t. Juha
Era III DB & US Southwest transition era.
http://www.youtube.com/user/BrakemanHO/videos
http://www.youtube.com/user/BrakemanHO/videos
-
- Konduktööri
- Viestit: 63
- Liittynyt: 28.06.2007 19:40
Re: H0 Silk
Mittailin hiljan Dapolin Prestwin-vaunun säiliötä ja vertailin mittoja meikäläisen vaunun säiliön piirustukseen. Mittausten perusteella säiliö on varsin lähellä Silkin pönttöä, erot olivat korkeintaan millimetrin (tai vähän päälle) luokkaa. Tarkat mittaustulokset eivät valitettavasti ole juuri nyt käsillä. Suurin ero on oikeastaan säiliöiden välissä oleva koroke: meikäläiseen vaunuun pitää tehdä tähän kohtaan muutaman millimetrin korotus. Detaljeissa on sitten enemmänkin eroja, putkiin ym. ei kannata käyttää Dapolin osia. Joka tapauksessa varsin mainio aihio.
Näyttääkin siltä, että Airfixin (vai ovatko nämä jo Kitmasterin aikaisia) säiliö on tehty taannoin suoraan H0-mittakaavaan paketissa lukevan 00:n sijasta…
Näyttääkin siltä, että Airfixin (vai ovatko nämä jo Kitmasterin aikaisia) säiliö on tehty taannoin suoraan H0-mittakaavaan paketissa lukevan 00:n sijasta…
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: H0 Silk
Airfix julkaisi Prestwin Silo Wagon -mallin ensimmäisen kerran vuonna 1964 ja jo tuolloin paketin päällä mittakaavaksi ilmoitetaan 00. Yhtä olennaista mittakaavan määrittelyssä lienee englantilaisen esikuvan mitat kuin se, millä periaatteella mallin mittoihin on päädytty Kitmaster toimi vain vuodet 1959-62, jonka jälkeen rahoitusvaikeuksiin ajautuneen yrityksen työkalut myytiin Airfixille ja Airfix taas myi rautatieaiheiset työkalunsa myöhemmin Dapolille.Zimba kirjoitti:Näyttääkin siltä, että Airfixin (vai ovatko nämä jo Kitmasterin aikaisia) säiliö on tehty taannoin suoraan H0-mittakaavaan paketissa lukevan 00:n sijasta…
Silk -vaunun väitetään olleen saksalainen vaunun kopio. Jostain syystä Silkin säiliö on lähes täydellisesti samanlainen kuin Prestwin Silo Wagon — etteivät vain suomalaiset suunnittelijat olisi katselleetkin Saksan sijasta Englannin suuntaan.... Oli miten oili — Dapolin vaunu on hyvä aihio, koska lisäksi se on rakennussarjamuotoinen ja siten helposti muokattavissa.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: H0 Silk
Ilmeisesti vaunun paino haluttiin jakaa kolmen akselin varaan ja näin ollen mahdollistaa liikennöinti myös keveämmin kiskotetuilla rataosilla. VR:n historiikeista voi löytyä tarkempaa tietoa vaunusta.Brakeman kirjoitti:Miksi Suomessa tarvittiin kolme akselia saman kokoiselle vaunulle? Tuliko akslelipaino rajoitukset vastaan?