TKI kirjoitti:Tuo VA on hieman epäselvä itselleni. Voltti kuvannee jännitettä V, kun taas A ampeereja, virrankulutusta. Eli voikos joku antaa rautalankamallin mitä tuo atomitasolla nyt sitten oikein mahtaa tarkoittaa tuo 54 VA?
Tässä hieman "tukevampaa rautalankaa" kopsattuna täältä
http://www.intertrafo.fi/muuntaja.html
-----
Muuntajan kuormitettavuus ilmoitetaan näennäistehona (S). Sen yksikkö on volttiampeeri (VA).
Jos muuntajalta syötettävä kuorma on puhtaasti resistiivistä vastaa muuntajasta saatava pätöteho (siis varsinainen työtä tekevä - esimerkiksi vastuskuormassa lämmöksi muuttuva) näennäistehon arvoa.
Pätöteho (P): P = S cos φ
Jos kuormituksessa on reaktiivisia komponentteja kuten induktansseja (moottoreita, kuristimia, purkausvalaisimia) on muuntaja mitoitettava kuorman tehokerroin (cos φ) huomioiden.
Esimerkki: Kaikissa allaolevissa tapauksissa muuntajan näennäistehon S tulee olla 500 VA, vaikka kuormien pätöteho P vaihtelee:
Lämmitysvastus cos φ = 1 P = 500 W S = 500/1 = 500 VA
Sähkömoottori cos φ = 0,8 P = 400 W S = 400/0,8 = 500 VA
Purkausvalaisin cos φ = 0,5 P = 250 W S = 250/0,5 = 500 VA
(kompensoimaton)
Muuntajan teho ilmoitetaan nimellisenä näennäistehona nimellisessä ympäristön lämpötilassa. Siksi muuntaja on aina mitoitettava asennuspaikan lämpötila huomioiden. Ympäristön lämpötilan kasvaessa pienenee se kuorma, jonka muuntaja kestää. Muuntajan kuormitettavuus pienenee lähes eksponentiaalisesti suhteessa lämpötilan nousuun.
-----
//kari g