Digiaikaan...

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.

Valvoja: Hermanni

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja magnuken »

vppelt68 kirjoitti:Eihän se mullakaan vaatisi kuin ovaalini kaarreosioiden tuplaamista, siis 4 x kaarrevaihteita, niin jopa tuolla ajaisi kaksi junaa ympyrää samalla, kun kolmannella tekisi järjestelytöitä keskellä. Junapituudet vaan ovat jo nyt liian lyhyet, noin 140cm, ja tuplaovaali söisi siitä 12-14cm vielä pois. Elämä on täynnä valintoja, onneksi nämä ovat siitä helpommasta päästä :-)
Terv. V-P
Joo, se käyettävissä oleva tilahan tuppaa nykyisissä asunnoissa usien olemaan rajoittavana seikkana. Itse ratkaisin ainakin osittain tilaongelman siirtymällä jokunen vuosi sitten N-mittakaavaan. Siinä minulla on Minitrixin, Fleischmannin, Katon ja Rocon vetureiden ohella käytössä mm. joukko Pikon vaunuja. Tosin N-skaala tuo sitten mukanaan muita ongelmia joista itseäni kiusaa eniten kaksi ja kolmikin akselisten vetureiden huono virroitus.
TJH

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja TJH »

Tony kirjoitti: Jotta asia ei mahdollisille aloitteleville Märklinisteille jää epäselväksi, on samat virtarajoitukset myös Märklin-maailmassa. Perus MobileStation 18VA muuntajalla antaa virtaa radan koosta riippuen 2-4 veturille, mikäli ei käytössä ole valaistuja matkustajavaunuja. Ohjain itsessään kykenee pitämään muistissaan 10 veturin tiedot ja näistä voi siis pitää radalla _ajossa_ sen 2-4. En muista enää paljon tuo vanhempi MS syöttää virtaa rataan, olisiko 1,2A? Tälläkin saa riittävän liikenteen varsinkin lattiaradalle aikaiseksi ja on todella nopea ottaa käyttöön tarvittaessa. Rata vaan kasaan, ohjain (ohjaimet) kiinni liitosraiteeseen ja muuntaja sekä liitosraiteeseen, että pistorasiaan. Hetki järjestelmän käynnistymistä (muutama sekunti) ja ajo voi alkaa, mikäli veturit ovat edelliskerralla jo asetettu ohjaimen muistiin.
Minulla on alkuvuoden aikana rakennettu rata Märklinin C-kiskosta. Maisemointityö on menossa. C-kiskosta sen tähden, että hankin aluksi pari starttisettiä, joissa tuli kasa C-kiskoa. Lisäksi C-kiskon liitokset ovat niin napakat, ettei rata ole vieläkään mitenkään kiinnitetty. Tämä senkin vuoksi, että maisemointitöiden johdosta (mm. siltojen asennukset ja pohjamaalaukset) joutuu sieltä täältä aina purkamaan pätkän rataa. Paikoillaan on pysynyt.

Pöytä on U:n muotoinen. Kiskoa on kaikkiaan noin 50 metriä ja vaihteita 23, joista pari risteysvaihdetta ja yksi kolmitievaihde veturivarikolla. Linjalla on kaksoisraide ja linjaradan pituus on vajaat 20 metriä. Asemalla on neljä läpiajettavaa raidetta ja kaksi päätepuskimeen päättyvää. Vaunuratapihalla viisi päätepuskimeen päättyvää ja sen vieressä siis veturivarikko, jossa kolmitievaihteella raiteet hiilestysasemalla, diesel-asemalle ja talliin. Lisäksi pistorauteet tavara-asemalle, proomulaiturille ja sahalle sekä yksi yhdysraide. Kaikkiaan vaihteita on 23 kpl.

Ohjaimena MS ja muuntajana 18 VA. Olen hankkinut myös 60 VA:n muuntajan, mutta en ole vielä tarvinnut. Käytössä on viisi veturia, jotka kaikki kulkevat yhtäaikaa tarvittaessa. Neljällä junalla ajamisessa ei ole mitään ongelmia - kaksi kummallakin linjaradalla. Kolmas juna jommallekummalle linjaradalle onnistuu vielä hyvin, mutta silloin on syytä pudottaa hiukan nopeuksia.

Koska vaihteet ovat vielä käsikäyttöiset ja haluaa esim. pikajunan ohittavan paikallisjunan tai tavarajunan, niin siinä saattaa hiukan tulla kiire, kun pysäyttää hitaamman junan ja touhuaa vaihteiden kanssa. Ohjainpöytä on sijoitettu pääratapihan viereen, joka helpottaa tietty vaihteiden hallitsemista - ja MS:n piuhan pituus antaa mahdollisuuden liikkua pöydän sivulla.

Käytössä on myös toinen MS ja siihen välikaapeli, joten orjakuskikin voidaan ottaa mukaan. Rata on suunniteltu siten, että myös lastenlapset voivat ajaa sillä turvallisesti kahdella junalla.

Eli kyllä MS-ohjaimella ja perusmuuntajalla kulkee ainakin viisi veturia yhtäaikaa tämän kokoluokan radalla.
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja Tony »

TJH kirjoitti: Ohjaimena MS ja muuntajana 18 VA. Olen hankkinut myös 60 VA:n muuntajan, mutta en ole vielä tarvinnut. Käytössä on viisi veturia, jotka kaikki kulkevat yhtäaikaa tarvittaessa. Neljällä junalla ajamisessa ei ole mitään ongelmia - kaksi kummallakin linjaradalla. Kolmas juna jommallekummalle linjaradalle onnistuu vielä hyvin, mutta silloin on syytä pudottaa hiukan nopeuksia.

Koska vaihteet ovat vielä käsikäyttöiset ja haluaa esim. pikajunan ohittavan paikallisjunan tai tavarajunan, niin siinä saattaa hiukan tulla kiire, kun pysäyttää hitaamman junan ja touhuaa vaihteiden kanssa. Ohjainpöytä on sijoitettu pääratapihan viereen, joka helpottaa tietty vaihteiden hallitsemista - ja MS:n piuhan pituus antaa mahdollisuuden liikkua pöydän sivulla.

Käytössä on myös toinen MS ja siihen välikaapeli, joten orjakuskikin voidaan ottaa mukaan. Rata on suunniteltu siten, että myös lastenlapset voivat ajaa sillä turvallisesti kahdella junalla.

Eli kyllä MS-ohjaimella ja perusmuuntajalla kulkee ainakin viisi veturia yhtäaikaa tämän kokoluokan radalla.
Tiedätkö, onko MS-ohjaimesi uudempaa mallia, joka antaa lähtötehoksi 1,9A? Se selittäisi sen, että pystyt noinkin suurella radalla ajamaan viidellä veturilla. Muistikuvat ovat hataria, mutta itselläni taisi tulla ongelmia sen vanhan MS:n kanssa jo neljännen veturin tultua mukaan. En muista sitäkään, oliko hehkulampuin varustetut vaunut jo radalla tuolloin. Ja vielä mainittakoon se, etten ollut haaroittanut sähkönsyöttöä useaan kohtaan rataa, vaan koko rata sai sähkönsä siitä liitoskiskosta.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
TJH

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja TJH »

Tony kirjoitti: Tiedätkö, onko MS-ohjaimesi uudempaa mallia, joka antaa lähtötehoksi 1,9A? Se selittäisi sen, että pystyt noinkin suurella radalla ajamaan viidellä veturilla. Muistikuvat ovat hataria, mutta itselläni taisi tulla ongelmia sen vanhan MS:n kanssa jo neljännen veturin tultua mukaan. En muista sitäkään, oliko hehkulampuin varustetut vaunut jo radalla tuolloin. Ja vielä mainittakoon se, etten ollut haaroittanut sähkönsyöttöä useaan kohtaan rataa, vaan koko rata sai sähkönsä siitä liitoskiskosta.
MS tuli starttisetin mukana vuoden alussa, mutta ei ole tätä ihan uusinta mallia. Ja sähkönsyöttö koko radalle yhdestä liitoskiskosta. Lisäksi yhdessä matkustajavaunurungossa sisävalot - kuten varmaan tiedätkin... :wink:
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja Tony »

TJH kirjoitti: MS tuli starttisetin mukana vuoden alussa, mutta ei ole tätä ihan uusinta mallia. Ja sähkönsyöttö koko radalle yhdestä liitoskiskosta. Lisäksi yhdessä matkustajavaunurungossa sisävalot - kuten varmaan tiedätkin... :wink:
On luultavasti kuitenkin sitä versiota, joka antaa rataan 1,9A, kun on noin uusi ohjain. Tuosta tämän vuoden mallista mulla ei ole mitään kokemuksia eikä edes vielä teoriatason tietoa.

Hienoa, että koko rungossa palavat nyt valot :D
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
Saku
Ratavartija
Viestit: 12
Liittynyt: 02.04.2010 19:32

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja Saku »

Piti vielä kysymäni, Onhan käyttöjännite 2-kiskoversiossa aina 12VDc? Siis digitaalisena.
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Saku kirjoitti:Piti vielä kysymäni, Onhan käyttöjännite 2-kiskoversiossa aina 12VDc? Siis digitaalisena.
Käyttöjännite digitaalisissa systeemeissä vaihtelee hieman järjestelmästä ja keskusyksikön valmistajasta toiseen. Mutta esim. DCC järjestelmässä käyttöjännite on tyypillisesti jotakin 15-20V ja joissakin keskusyksiköissä se on vieläpä säädettävisssä (kuten Esun Ecos laitteissa).

Tuo DCC jännite on siis muodoltaan kanttiaaltoista vaihtovirtaa ja ne kanttiaalot ovat sitä dataa jonka keskusyksikkö lähettää esim. veturin dekooderille. Itse veturin nopeus säädetään sitten pulssin leveyttä moduloimalla (PWM), ei siis jännitettä muuttamalla kuten yleensä analogisissa järjestelmissä.

Tuo DCC jännite näyttää "oskilloskooppikuvana" suunnilleen seuraavalta:
Kuva
Saku
Ratavartija
Viestit: 12
Liittynyt: 02.04.2010 19:32

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja Saku »

PWM on tuttu rc-autopuolelta. Pitänee panostaa heti kunnon virtavehkeisiin, ei ne loppupeleissä niin kovasti kirpase.
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja jhr »

Mikä olis fiksuin DCC syteemi jos nyt alotaa puhtaalta pöydältä? Roco? Flaisu?
Onkos muilla ohjaimissa kahta nopeussäätönappia kuten Digitrax:llä?
Myös, onko Rocon HO ja N seteissä samat digiroippeet?...HO hinta vaan on puolet N setin hinnasta
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Aloituspakkauksissa on yleensä mukana sellainen hieman "yksinkertainen" digiohjain. Eli niissä on vain yksi nopeudensäätöpyörylä ja mukana tuleva virtalähde on myös aika heikkotehoineen, riittää muutaman veturin yhtäaikaiseen ajoon.

Sinänsä ei ole suurta eroa aloittaako Trixin, Fleischmannin vaiko Rocon digialoituspakkauksella. Niiden digiverneet ovat hyvin samankaltaisia ominaisuuksiltaan ja ne ovat samat sekä H0:ssa että N:ssä.

Noita digiohjaimia missä on kaksi nopeudensäätöpyörylää on paljonkin, mutta eivät siis tule minkään aloituspakkauksen mukana, vaan ne on hankittava erikseen. Tässä muutama sellainen DCC-ohjain:

Fleischmann Twin-Center
ESU Ecos
Viessmann Commander

Kuva KuvaKuva
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja jhr »

Saakos noihin esim kaks käsiohjainta kiinni?..vai joutuuko tuota lootaa kantamaan mukana rataa ympäri?
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja magnuken »

jhr kirjoitti:Saakos noihin esim kaks käsiohjainta kiinni?..vai joutuuko tuota lootaa kantamaan mukana rataa ympäri?
Noissa isoissa keskusyksiköissä on yleensä jokin enemmän tai vähemmän standardoitu tiedonsiirtoväylä johon käsiohjaimia voidaan kytkeä. Esim. Fleischmann käyttää LocoNet väylää, Ecos EcoSlink väylää ja Viessmann RailCom väylää.

Lisäksi esim. Ecosiin löytyy varsin viksu radiotaajuudella toimiva johdoton käsiohjain:

Kuva