Siirtokuvat
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Siirtokuvat
Kovasti näkyy olevan tarvetta erilaisille siirtokuville. Niin standardi-, kuin harvinaisempiakin siirtokuvia. Itse kullakin. Ja kuten jo mainittu, ovat kiven alla. Tässä voisi olla pienen bisneksen paikka kiinnostuneelle siirtokuvien aikaansaajalle. Uskon, että en olisi ainoa, joka on valmis vähän maksamaankin siirtokuvista. Kellä tahansa ei ole helppoja mahdollisuuksia tehdä, koska vaatinee mm. jonkin verran maksavan piirto-ohjelman. Kuitenkin jokin keskitetty tapa hoitaa asia olisi järkevä.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 416
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: Siirtokuvat
Tässä onkin etsitty suht aktiivisesti tulostinta jolla saisi tulostettua valkoista.
ALPS on lopettanut jo tulostimine valmistuksen, tosin värejä saa edelleenkin (eli siihen ei enään kannata panostaa).
Kyseltyäni joskus eri tulostinvalmistajilta valkoisen värin tulostamisesta, sain kuulla Lexmarkilta että Ranskassa toimii yritys joka valmistaa lasetulostimiin valkosia väripatruunoita.
Ikäväkseni vain olen hukannut / unohtanut ko firman yhteystiedot....
ALPS on lopettanut jo tulostimine valmistuksen, tosin värejä saa edelleenkin (eli siihen ei enään kannata panostaa).
Kyseltyäni joskus eri tulostinvalmistajilta valkoisen värin tulostamisesta, sain kuulla Lexmarkilta että Ranskassa toimii yritys joka valmistaa lasetulostimiin valkosia väripatruunoita.
Ikäväkseni vain olen hukannut / unohtanut ko firman yhteystiedot....
Ylläpito
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 270
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: Siirtokuvat
Onko tässä kyse juuri suomalaiskaluston siirtokuvista jotka on jo kertaalleen suunniteltu?
Onkohan joku kyseisten siirtokuvien tekijöistä suostuteltavissa tulostamaan arkin tai vaikka kimppatilauksena tulostuttamaan tekemiänsä siirtokuvia ulkomailta?
Onkohan joku kyseisten siirtokuvien tekijöistä suostuteltavissa tulostamaan arkin tai vaikka kimppatilauksena tulostuttamaan tekemiänsä siirtokuvia ulkomailta?
Re: Siirtokuvat
Varmasti pienet kirjapainot tai painatusfirmat tekee ton halvemmalla,vie vaan tekstit niille mitä tarvitaan,selostaa käyttötarkotuksen olevan siirtokirjain arkkeja.Pienet painosmäärätkin onnistuu,suuret tietenkin halvemmat.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Siirtokuvat
Jos kerran varmasti tiedät, niin kerro missä ja onnistuuko painattaminen tavallisimmalla siirtokuvavärillä, eli valkoisella. Siirtokuvien painattaminen ei ole mitään peruskirjapaino-osaamista - eikä ole sitä myöskään siirtokuvien tulostaminen valkoisella. Valkoista tarvitaan siirtokuvissa myös pohjustukseen, jotta pienoismallin maali ei kuultaisi varsinaisen merkinnän läpi. Melkoisen varman tuntuisesti väität tämäntapaisten asioiden onnistuvan Suomessa - oletko peräti teettänyt kyseisiä duuneja. Lentokonehemmojen kanssa on painatettu viimeisten 20 vuoden aikana yhtä sun toista kimpassa pitkin maailmaa. Vaajakosken Printcenter osasi painaa märkäsiirtokuvia vielä 1990-luvun alussa, mutta eivät pysty enää painamaan 1:87-kokoisia merkintöjä (ovat liian pieniä) - ja minimiarkkimäärä oli taannoin sata.jartsa kirjoitti:Varmasti pienet kirjapainot tai painatusfirmat tekee ton halvemmalla,vie vaan tekstit niille mitä tarvitaan,selostaa käyttötarkotuksen olevan siirtokirjain arkkeja.Pienet painosmäärätkin onnistuu,suuret tietenkin halvemmat.
Jos duunia teetetään pienoismallien siirtokuvien erikoistuneessa lafkassa, niin minimipainosmäärä maailmalla on 25 kpl. Fyrkkaa tällainenkin painosmäärä sitoo. Siirtokuvatulosteen minimimäärä taas on yksi arkki, mutta ei sen laatu yllä painetun arkin tasolle. Piirrokset vektorigrafiikkana ja jokainen väri omalle tasolleen - ei niitä enää millään kameralla kuvata eikä offseteissa käytetä enää filmejä.
Re: Siirtokuvat
Juu tämän varman tiedon minäkin haluaisin konkretisoituvan ihan vaikka muutamaksi kotimaiseksi yhteystiedoksi . Kymmenien paino- pikapaino- ja kopiofirmojen (isojen ja pienten) kantaa tähän valkoisen painamiseen Suomessa olen tiedustellut - yksi vastasi myöntävästi noin periaatteessa, mutta hekään eivät pystyneet enää hankkimaan tulostimeensa värejä koska Kodak oli lopettanut laitteen tukemisen. Ja vaikka olisivatkin, työ olisi tullut kalliimmaksi kuin esim. Hollannissa tai jenkeissä teetettynä. Edes minkäänlaista vinkkiä ei kukaan osannut antaa, mikä suomalainen firma tähän pystyisi. Siirtokuvia ilman valkoista/kultaa/hopeaa olisi saanut monestakin paikasta, mikäli olisi toimittanut kalvon itse. Ja tässä vaiheessa hyöty vastaa itse kotona tulostamista. Tosin työ olisi maksanut enemmän.
Toimittajasta riippuen yhden n. A4-kokoisen arkin tulostuttaminen esim. Jenkeissä maksaa postikuluineen about 20 taalaa eli siinä 15 euron kieppeillä. A4 (tai Letter usein USA-tapauksissa) on jo sen kokoinen leuhake, että 1/87 tekstiä ja merkintöjä, saati sitten 1/160 jne., mahtuu siihen asettelutavasta riippuen aikamoiseen varikolliseen kalustoa...
Sanoisin, että kynnyskysymys ei ole missä arkki teetetään tai maksaako se 15 euroa vai vähemmän vaan kenellä riittää intoa tehdä tämä homma ihan vaan harrastepohjalta. Tuollaisen A4:n pukkaaminen täyteen suomimerkintöjä vektorimuodossa ei ole ihan parin illan homma, varsinkin jos vektroipohjaista materiaalia ei ole aiemmin valmiina.
ALPS-tulostimia valmistetaan edelleen Kiinassa ja vieläpä ihan laillisesti. Uusiseelantilainen firma http://www.alps-supplies.com niitä myy edelleen 31.5.2010 asti - myös euroopassa toimivalla sähköjärjestelmällä. Sisältävät mm. WinXP ja Vista-ajurit. Nauhoja on saatavilla myös ainakin vuoteen 2015 asti. Tuollaisen uuden tulostimen hinta on muistaakseni rahteineen, tulleineen jne. jossain 1000 €:n kieppeillä.
Toimittajasta riippuen yhden n. A4-kokoisen arkin tulostuttaminen esim. Jenkeissä maksaa postikuluineen about 20 taalaa eli siinä 15 euron kieppeillä. A4 (tai Letter usein USA-tapauksissa) on jo sen kokoinen leuhake, että 1/87 tekstiä ja merkintöjä, saati sitten 1/160 jne., mahtuu siihen asettelutavasta riippuen aikamoiseen varikolliseen kalustoa...
Sanoisin, että kynnyskysymys ei ole missä arkki teetetään tai maksaako se 15 euroa vai vähemmän vaan kenellä riittää intoa tehdä tämä homma ihan vaan harrastepohjalta. Tuollaisen A4:n pukkaaminen täyteen suomimerkintöjä vektorimuodossa ei ole ihan parin illan homma, varsinkin jos vektroipohjaista materiaalia ei ole aiemmin valmiina.
ALPS-tulostimia valmistetaan edelleen Kiinassa ja vieläpä ihan laillisesti. Uusiseelantilainen firma http://www.alps-supplies.com niitä myy edelleen 31.5.2010 asti - myös euroopassa toimivalla sähköjärjestelmällä. Sisältävät mm. WinXP ja Vista-ajurit. Nauhoja on saatavilla myös ainakin vuoteen 2015 asti. Tuollaisen uuden tulostimen hinta on muistaakseni rahteineen, tulleineen jne. jossain 1000 €:n kieppeillä.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Siirtokuvat
Kyllä n.15€ arkista sopii maksaa ja vähän suolarahojakin sopii tekijälle antaa. Arkkiin pitäisi mahtua myös joitakin yksilöllisiä vaunutekstejä, joille harvoilla olisi käyttöä. Mutta paljon aivan yleisiä vaunumerkintöjä.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 24.02.2007 09:36
Re: Siirtokuvat
Ostamme Brandid:ltä (eriytetty Nelostuotteesta)kaiken koristelun jonka Suomessa tuotteisiimme liimaamme, kaikissa on pohjana valkoinen jotta se peittäisi tuotteen oman värin.
Nuo meidän tarrat on tavanomaisia tarroja , ei siis vesisiirtotarroja, mutta ne kestää säätä, eikä kutistu ulkokäytössä.
Aiemmin hankimme tarrat Mainospyörältä, ja hekin tekevät laadukkaita ulkokäyttöön tarkoitettuja tarroja.
En todellakaan tunne vesisiirtotarrojen tekemisen problematiikkaa, mutta voisin kuvitella, että itse painamisen kannalta tavallinen tarra ei kauheasti eroa vesisiirtotarrasta - siis voisin kuvitella.
Brandid on myös kokeillut painamista itse liimaan, eli tarramuovia ei olisi painamisen pohjana, vaan vain liima. Tällainen ratkaisu olisi melko joustava ja voisi ehkä toimia vesisiirtotarraakin paremmin?
Nämä jutut ihan vaan tiedoksi, en väitä tai suosittele mitään
Nuo meidän tarrat on tavanomaisia tarroja , ei siis vesisiirtotarroja, mutta ne kestää säätä, eikä kutistu ulkokäytössä.
Aiemmin hankimme tarrat Mainospyörältä, ja hekin tekevät laadukkaita ulkokäyttöön tarkoitettuja tarroja.
En todellakaan tunne vesisiirtotarrojen tekemisen problematiikkaa, mutta voisin kuvitella, että itse painamisen kannalta tavallinen tarra ei kauheasti eroa vesisiirtotarrasta - siis voisin kuvitella.
Brandid on myös kokeillut painamista itse liimaan, eli tarramuovia ei olisi painamisen pohjana, vaan vain liima. Tällainen ratkaisu olisi melko joustava ja voisi ehkä toimia vesisiirtotarraakin paremmin?
Nämä jutut ihan vaan tiedoksi, en väitä tai suosittele mitään
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Siirtokuvat
Painomenetelmän vaihtaminen tarraksi ei poista sitä ongelmaa, että merkintöjen kysyntää on naurettavan pientä. Jos kysyntä on kymmenissä, ei tälläista työtä kannata viedä minkäänlaisen painotalon tehtäväksi. Yksikköhinnasta tulee aivan liian korkea ja valitukset hinnasta alkavat. Massatuotanto perustuu aina siihen ajatukset, että kiinteät kustannukset jakaantuvat suuren kappalemäärän kesken - tämä pätee mihin tahansa painomenetelmään, myös tarrojen painattamiseen.markku55 kirjoitti:Ostamme Brandid:ltä (eriytetty Nelostuotteesta)kaiken koristelun jonka Suomessa tuotteisiimme liimaamme, kaikissa on pohjana valkoinen jotta se peittäisi tuotteen oman värin.
Nuo meidän tarrat on tavanomaisia tarroja , ei siis vesisiirtotarroja, mutta ne kestää säätä, eikä kutistu ulkokäytössä.
Aiemmin hankimme tarrat Mainospyörältä, ja hekin tekevät laadukkaita ulkokäyttöön tarkoitettuja tarroja.
En todellakaan tunne vesisiirtotarrojen tekemisen problematiikkaa, mutta voisin kuvitella, että itse painamisen kannalta tavallinen tarra ei kauheasti eroa vesisiirtotarrasta - siis voisin kuvitella.
Brandid on myös kokeillut painamista itse liimaan, eli tarramuovia ei olisi painamisen pohjana, vaan vain liima. Tällainen ratkaisu olisi melko joustava ja voisi ehkä toimia vesisiirtotarraakin paremmin?
Nämä jutut ihan vaan tiedoksi, en väitä tai suosittele mitään
Siirtokuvien painattaminen tai tulostuttaminen Euroopassa ei ole ongelma. Työn tarjontaa on runsaasti ja palvelu pelaa. Ongelma on siinä, että suomalaiset harrastajat eivät ole valmiita maksamaan suomalaisaiheisista siirtokuvista, joita tehdään pieniä painoksia. Tämä näkyy myös lentokonepuolella, jossa harrastajia on kymmeniä kertoja enemmän kuin rautatiepuolella. Ilmiö on muuten täysin sama, kun yritetään tuottaa suomalaisista rautatieaiheista rakennussarjoja.
Tarralla ei ole mitään tekemistä märkäsiirtokuvan kanssa. Tarra on monta kertaa paksumpi eikä se mukaudu pienoismallin epätasaiselle pinnalle. Painettu märkäsiirtokuva painetaan liukkaalle silikonipaperille, jonka pinnalta kosteus (eli vesi) saa painetun merkinnän irtoamaan. Painoväri painetaan silikonipaperille kerroksittain. Ensimmäiseksi painetaan valkoinen pohjustusväri, joka estää pienoismallin maalipinnan kuullon varsinaisen merkinnän läpi. Tämän jälkeen painetaan haluttu määrä itse painovärejä. Viimeiseksi painetaan lakka, jota kutsutaan myös kantokalvoksi (muunkinlaisia painojärjestyksiä käytetään, mutta tämä on yleisin). Kantokalvo saadaan pehmennysaineilla mukautumaan tiiviisti mallin pinnalle. Painomenetelmä on joko offset (todella suuret painosmäärät) tai silkkipaino. Hinkattavat siirtokuvat (dry transfers) valmistetaan valottamalla (UV-valo). Lisäksi Englannissa on käytössä kaksi todella hienoa menetelmää (PressFix ja MethFix), jolloin merkintä painetaan peilikuvana kantokalvon alle. Kantokalvo irtoaa merkinnästä kokonaan, kun se kostutetaan mallin pinnalla joko vedellä tai alkoholilla.
Tulostuspalveluiden yleistyminen on pakottanut painomentelmiä käyttävien siirtokuvavalmistajien pudottamaan minimipainosmääräänsä. Nyt minimipainomäärä voi olla niinkin alhainen kuin 25 kpl - A3-kokoista arkkia. Tästä voi itse kukin laskea, montako arkkia saadaan, kun nuo leikataan pienemmiksi. Hinta sitten riippuu käytettyjen värien määrästä. Kuka rautatieharrastaja on valmis maksamaan 50-70 euroa A5-kokoisesta siirtokuva-arkista, jossa on useita painovärejä (vaikkapa öljy-yhtiöiden logoja sun muita). Tiedän vastauksen ja tämä on myös syy, miksi siirtokuvia ei kannata painattaa Suomeen.
Tulosmenetelmä on käyttökelpoinen (tosin ei yhtä hyvä kuin painattaminen), mutta edellyttää tekijältään omatoimisuutta ja halua käyttää joskus runsaastikin aikaa merkintöjen piirtämiseen.
Re: Siirtokuvat
Tarraksi muuttaminen ei myöskään poista sitä ongelmaa, että valkoista ei käytännössä saada painettua. Useimmiten perinteisessä tarrassa käytettävä esim. vinyylikalvo on valkoinen johon sitten tulostetaan eri väreillä haluttu aihe. Toki on mahdollista painaa valkoisella värillä vaikkapa kirkkaalle tarralle tai teipille, mutta tässä tulee jälleen tarkkuusongelma kuten aiemmin mainitussa suomalaisessa silkkipainofirmassa - tekniikka ei taivu esimerkiksi aluskehysmerkintöjen vaatimaan tarkkuuteen. Sen sijaan vaikkapa pesujauhepaketin kylkeen liimattavan kampanjatarran tällä tekniikalla kyllä saa hyvin aikaan.
Alps- jne. tulostusmenetelmät, joista edellä on puhuttukin palvelevat suomikalustoharrastajaa siinäkin mielessä hyvin, että varmasti kysytyimmät aihealueet ovat ne valkoiset merkinnät ja niissä tarkkuus riittää eikä mahdollista häiritsevää rasterointia esiinny. Esimerkiksi öljy-yhtiömerkinnöissä rasteria esiintyisi melko varmasti, tosin sekin kestää kohtuullisen läheltä tarkastelun.
Alps- jne. tulostusmenetelmät, joista edellä on puhuttukin palvelevat suomikalustoharrastajaa siinäkin mielessä hyvin, että varmasti kysytyimmät aihealueet ovat ne valkoiset merkinnät ja niissä tarkkuus riittää eikä mahdollista häiritsevää rasterointia esiinny. Esimerkiksi öljy-yhtiömerkinnöissä rasteria esiintyisi melko varmasti, tosin sekin kestää kohtuullisen läheltä tarkastelun.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Siirtokuvat
Rautatiemallit ovat kaikkinensa paljon ongelmallisempia siirtokuvien kiinnittämisen osalta kuin vaikkapa lentokoneet. Lähes aina kohteena on laudoitettu seinä, jossa lautojen saumat ovat mittakaavan vuoksi melko tiuhassa. Ohuenkin kantokalvon saaminen laudoituksen urien pohjalle saattaa olla hankalaa, vaikka käyttäisi pehmennysaineita. Kantokalvon alle jäävä "ilma" näkyy sitten lakkauksen jälkeen huntuna. Tarran mukauttaminen urien pohjalle on vielä hankalampaa.
Tietokoneohjatulla tarraleikkurilla vinyylistä leikatut merkinnät ovat yksi keino - tosin parin millimetrin korkuiset merkinnät ovat pienintä, mitä tällä tekniikalla saa aikaiseksi. Puuvaunujen kyljessä olevat VR SUOMI ynnä numerosarjat onnistuvat tällä tavalla hyvin vinyylistä. Vinyyli on erittäin ohutta (esikuvassahan kirjaimet ovat paksuja emalikirjaimia, joten lievä kohollaanolo on itse asiassa peräti suotavaa). Vinyylissä on kevyt liima vähän tarran tapaan. Se sietää asetteluakin. Merkit viedään pinsetillä merkki kerrallaan mallin kylkeen. A5-kokoinen arkki maksaa noin 15 euroa, kun kaikki merkinnät ovat valkoisia - mitään kantokalvoja ei siis ole. Tosin on myös mahdollista painattaa aivan pienimmät merkinnät valkoisella painovärillä läpiäkyvälle kantokalvolle (jolloin se myös jää malliin).
Oheisessa puljussa voi teettää merkintöjä vaikkapa vain yhden arkin www.becc.co0.uk Teetin ensimmäiset pari kuukaustta sitten. Originaaliksi käy myös PDF-file.
Tietokoneohjatulla tarraleikkurilla vinyylistä leikatut merkinnät ovat yksi keino - tosin parin millimetrin korkuiset merkinnät ovat pienintä, mitä tällä tekniikalla saa aikaiseksi. Puuvaunujen kyljessä olevat VR SUOMI ynnä numerosarjat onnistuvat tällä tavalla hyvin vinyylistä. Vinyyli on erittäin ohutta (esikuvassahan kirjaimet ovat paksuja emalikirjaimia, joten lievä kohollaanolo on itse asiassa peräti suotavaa). Vinyylissä on kevyt liima vähän tarran tapaan. Se sietää asetteluakin. Merkit viedään pinsetillä merkki kerrallaan mallin kylkeen. A5-kokoinen arkki maksaa noin 15 euroa, kun kaikki merkinnät ovat valkoisia - mitään kantokalvoja ei siis ole. Tosin on myös mahdollista painattaa aivan pienimmät merkinnät valkoisella painovärillä läpiäkyvälle kantokalvolle (jolloin se myös jää malliin).
Oheisessa puljussa voi teettää merkintöjä vaikkapa vain yhden arkin www.becc.co0.uk Teetin ensimmäiset pari kuukaustta sitten. Originaaliksi käy myös PDF-file.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 24.02.2007 09:36
Re: Siirtokuvat
Tyhmä mikä tyhmä, mutta en vaan ymmärrä miksi valkoisen painaminen on niin mahdotonta?
On sitten painomateriaali mitä tahansa, niin valkoisen painaminen lie ihan samanlaista kuin muidenkin värien.
Jos sanotaan, että tarraksi muuttaminen ei tee valkoisen painamista sen helpommaksi, niin sitten jo voin väittää, että tieto on virheellinen. Meillä yleisin tarran väri on valkoinen, ja se on myös peittävä, eli pohjaväri ei näy painatuksen alueelta läpi.
Himskatti, olenkohan jotenkin ymmärtänyt nämä ongelmat väärin????
On sitten painomateriaali mitä tahansa, niin valkoisen painaminen lie ihan samanlaista kuin muidenkin värien.
Jos sanotaan, että tarraksi muuttaminen ei tee valkoisen painamista sen helpommaksi, niin sitten jo voin väittää, että tieto on virheellinen. Meillä yleisin tarran väri on valkoinen, ja se on myös peittävä, eli pohjaväri ei näy painatuksen alueelta läpi.
Himskatti, olenkohan jotenkin ymmärtänyt nämä ongelmat väärin????
Re: Siirtokuvat
Jos teillä on tarran väri valkoinen, se saattaa tarkoittaa sitä että tarrapohja on valkoista vrt. valkoinen paperi. Ei tarrapuljut käytä aina oletuksena kirkasta kalvoa johon ensin suihkutetaan valkoinen väri ja sitten muut. Ne käyttävät valkoista tarraa rullalta ja jos halutaan vaikka punainen tarra jossa on valkoinen teksti, tulostetaan vain punainen ympäristö ja teksti jää valkoiseksi. Ihan periaatteessa samaan tapaan kuin kotitulostimellakin. Jos taas tarkoitat, kun sanot että "yleisin tarran väri on valkoinen", että on kirkasta tarraa jossa on valkoinen teksti, niin kyllä, se ON mahdollista esimerkiksi polkupyörän runkotarran kokoisessa tulosteessa, (kuten jo edellisessä viestissä kerroin) mutta edelleen tuollainen milli kertaa milli mitä me tarvitsemme ei näiltä painotaloilta onnistu. Tekniikka ei siihen taivu, koska sitä ei ole niin tarkkaan hommaan suunniteltu, ihan jo kustannussyistäkin.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Siirtokuvat
Heitätkö tuon toteamuksen omasta kokemuksesta, graafisen alan ammattilaisena vai mutu-pohjalta? Valkoisen painovärin ongelmat johtuvat lähtökohtaisesti siitä, että kirjapainomaailma ei tunne moista väriä. Graafisella alalla värimaailma perustuu neljään väriin cyaani, magenta, keltainen ja musta. Kaikki värit syntyvät näiden yhdistelmistä. Se mikä näkyy painotyössä valkoisena on paperi. Väritulostimet noudattavat samaa värimaailmaa, joten valkoista käyttävät tulostimet ovat hyvin harvinaisia. ALPS/OKI on yksi harvoista ja tämänkin tulostimen värinhallinta perustuu valkoiseen tulostinnauhaan, jolta tulostimen mekanismi irrottaa värin vähän samaan tapaan kuin vanhat sähkökirjoituskoneet tai takavuosien värisublimaatiotulostimet.markku55 kirjoitti: On sitten painomateriaali mitä tahansa, niin valkoisen painaminen lie ihan samanlaista kuin muidenkin värien.
Valkoisia painovärejä toki on, mutta niiden koostumus on "värittömyytensä" vuoksi erilainen kuin tavanomaisten painovärien, vaikkapa offset-painovärien. Siksi ne myös käyttäytyvät eri tavalla painokoneissa, eli niiden käyttäminen edellyttää erikoisosaamista. Tunnettu englantilainen siirtokuvia offset-menetelmällä painava ColourSlide (painaa suomalaisia lentokonesiirtokuvia mm. Hasegawalle) käyttää offset-koneissaan valkoista painoväriä - pääasiallisesti sen vuoksi, että sitä tarvittaan pohjustukseen. Olen teettänyt kyseisessä puljussa valkoisia rautatieaiheisia siirtokuva (valkoinen on siis yleisin rautatieaiheissa tarvittava väri). Ne ovat täysin kelvottomia - tuolla niitä on komeron pohjalla noin tuhat arkkkia. Valkoisen värin hallinta onkin erilaista kuin tavanomaisten offset-värien. Varsinkin pienissä merkinnöissä merkinnät turpoavat ja menevät tukkoon. Valkoiset merkinnät olisikin parasta painattaa silkkipainomenetelmällä. Kyse ei siis ole siitä, etteikö valkoisella voitaisi painaa tai etteikö valkoisella painajia olisi olemassa. Valkoisella painaminen ei kuitenkaan ole samalla tavalla perusosaamista kuin tavanomaisilla kirjapainoväreillä. Yhtä lailla siirtokuvien painaminen ei ole samalla tavalla perusosaamista kuin aikakauslehtien painaminen. Siirtokuvienkin painajissa on eroja: kaikki eivät osaa painaa niin pieniä merkintöjä, mitä 1:87-mittakaavassa tarvittaisiin. Koska Suomessa ei ole laajamittaista pienoismallirakennussarjojen tuotantoa, ei ole myöskään siirtokuvien painamiseen erikoistuneita yrityksiä.
Mistä tahansa rautatieaiheista toki voidaan maailmalla painaa siirtokuvia, mutta se perusongelma on pieni menekki (josta seuraa korkea yksikkökustannus) ja kehno maksuhalukkuus.
Valkoisen tulostamiseen liittyvä tarjonta taas on suoraan verrannollinen siihen, että niin harva tulostin osaa moista väriä tulostaa. Toisaalta mallirakentajan kannalta tilanne on erinomainen: taitavia, nopeita ja edullisia siirtokuvien tulostajia on Keski-Euroopassakin useita muusta maailmasta puhumattakaan. Palvelua siis on tarjolla, jos sitä oikeasti haluaa. Tarra ei missään tapauksessa ole vaihtoehto.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 416
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: Siirtokuvat
Huomasin tuossa alps värikasettien taulukossa että monet kasetit käyvät myös OKI DP5000 tulostimeen, myös paljon kaivattu valkoinen.
Laitoinkin OKI:le sähköpostia ko tulostimen saatavuudesta Suomesta...
Laitoinkin OKI:le sähköpostia ko tulostimen saatavuudesta Suomesta...
Ylläpito