Märklin ja modulit
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 113
- Liittynyt: 31.03.2007 22:02
Re: Märklin ja modulit
ModelExpo2008-osallistuvat vaihtovirtamoduuliharrastajat ottaka pikaisesti yhteytä, että vastuussa olevat avainhenkilöt pystyvät pian aloitamaan alustavan moduuliratasuunnittelun kanssa. Itse olen vain taustassa tarkailijana mukanna.
sposti-osoitteet keskustelupalstan ulkopuolella ovat seuraavasti:
kari-piste-hovinmaa-miukumauku-fagerhult-piste-fi
likosjo-miukumauku-yahoo-piste-com
sposti-osoitteet keskustelupalstan ulkopuolella ovat seuraavasti:
kari-piste-hovinmaa-miukumauku-fagerhult-piste-fi
likosjo-miukumauku-yahoo-piste-com
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 113
- Liittynyt: 31.03.2007 22:02
Re: Märklin ja modulit
olen testannut uuden edes-takaisin-ajo-elektroniikan (pendelzugautomatik saksaksi) analogiselle vaihtovirtamoduuliradalle, koska ei voi aja digitaalisesti jatkuvassa junaliikennessa, jos ei ole kaksi silmukaa olemassa.
Eli ModelExpossa meillä on kaksi "jatkuva liikenne"-vaihtoehtoja tilanten mukaan:
1. digi-veturi , MobileStation, suorat moduulit ja kaksi silmukaa
2. analogi-veturi, kaksi vanhaa AC-muuntajat, edes-takaisin-ajo-elektroniikka ja vain suorat moduulit
Eli ModelExpossa meillä on kaksi "jatkuva liikenne"-vaihtoehtoja tilanten mukaan:
1. digi-veturi , MobileStation, suorat moduulit ja kaksi silmukaa
2. analogi-veturi, kaksi vanhaa AC-muuntajat, edes-takaisin-ajo-elektroniikka ja vain suorat moduulit
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 113
- Liittynyt: 31.03.2007 22:02
Re: Märklin ja modulit
ModelExpossa oli 3 vaihtovirtamoduulia yht. n. 3,5m. pitkä (niistä oli 1 massiivinen silmukaa ja 2 maisemoitua moduulia) ja digi-ajelu onnistui MobileStation avulla.
Märklin-moduulirata koostuu K-, C- ja M-kiskoilta, mutta kun on hiekkoitetu, ei kuka huomaa eroja, eli optisesti sekä visuaalisesti täydellinen yhdistelmä.
Tarka näyttelyraportti seuraa pian. Valitettavasti itse olin vain Pe. aamupv. ja Su. iltapv. näyttelyosastolla. Kiitos, kaikkille läsnäoleville Märklinisteille.
Märklin-moduulirata koostuu K-, C- ja M-kiskoilta, mutta kun on hiekkoitetu, ei kuka huomaa eroja, eli optisesti sekä visuaalisesti täydellinen yhdistelmä.
Tarka näyttelyraportti seuraa pian. Valitettavasti itse olin vain Pe. aamupv. ja Su. iltapv. näyttelyosastolla. Kiitos, kaikkille läsnäoleville Märklinisteille.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 173
- Liittynyt: 21.03.2007 14:41
Re: Märklin ja modulit
Iski tuolla ModelExpossa kuume osallistua Märklin-moduulien rakentamiseen. Ostinkin jo puutarpeet kahteen moduuliin.
Kysymyksiä kuitenkin nousi heti alkuun iso kasa. Yritin selata tätä keskustelua läpi, mutta inspiraatio loppui kesken ja kysynkin nyt ehkä uudestaan jo käsiteltyjä asioita.
Sähköistys:
Luin jostakin, että kiskotuksena on sallittu sekä K- että C-kiskot, mutta moduulin "standardi"-päätyyn tulee laittaa K-kiskot. Onko tämä kiskoprofiilin takia vai minkä vuoksi? Mitä on muuten sovittu raiteiden kohtaamisesta, tulevatko kiskot vain moduulin reunaan ilman kiskoliittimiä?
Entäpä C-kiskojen sähköistys? Tehtaalta tullessaanhan siinä molemmat kiskot ovat sähköisesti yhdessä. Pitääkö tämä yhteys katkaista? Miten sitten vaihteet, C-kiskossa ei ole mahdollista eristää vaihteiden raiteita toisistaan... Eikä K-kiskojakaan enää saa eristetyillä vaihteilla ainakaan uutena.
Millä ohjausjärjestelmällä rataa pitää pystyä operoimaan? Omaa käyttöä varten aion varustaa kaikki vaihteet dekoodereilla ja ohjata niitä Central Stationilla. Onko osoitteistosta sovittu mitään (kuka saa minkäkin osoiteavaruuden)? Entäpä opastimet, tuleeko niitä lainkaan ja mistä operoidaan?
Kiskotus:
Omalle radalleni olisi tarkoitus tehdä tuplaraiteet koko matkalle, onko tästä sovittu muutakin kuin raiteiden etäisyys toisistaan?
Mikä on minimikaarresäde, joka hyväksytään? Itse ajattelin käyttää joko Märklin R5 tai R9 raiteita ja vaihteita ainoastaan.
Maisemoinnista ja moduuleista itsestään:
Noudatetaanko maisemassa jotakin "teemaa" vai voiko moduulit olla mitä tahansa? Itseäni kiinnostaisi tehdä ainakin neljästä moduulista koostuva asema-alue, mutta ehkä kuitenkin saksalaiseen miljööseen. Maalataanko nämäkin moduulit jollakin harmaan sävyllä, millä?
Voiko moduulit poiketa 500 mm:n leveydestä? Ja tuleeko "levennys" sisäpuolelle ts. moduuli sisennetään operointipuolelle?
Kalustosta:
Millä kalustolla moduuleilla ajetaan? ModelExpossa taidettiin ajaa MobileStationilla, joten olettaisin vetokaluston olevan Digiä.
Tästä kysymyksiä alkuun ja lisää tulee melko varmasti, kun asiat alkavat rullata.
Kysymyksiä kuitenkin nousi heti alkuun iso kasa. Yritin selata tätä keskustelua läpi, mutta inspiraatio loppui kesken ja kysynkin nyt ehkä uudestaan jo käsiteltyjä asioita.
Sähköistys:
Luin jostakin, että kiskotuksena on sallittu sekä K- että C-kiskot, mutta moduulin "standardi"-päätyyn tulee laittaa K-kiskot. Onko tämä kiskoprofiilin takia vai minkä vuoksi? Mitä on muuten sovittu raiteiden kohtaamisesta, tulevatko kiskot vain moduulin reunaan ilman kiskoliittimiä?
Entäpä C-kiskojen sähköistys? Tehtaalta tullessaanhan siinä molemmat kiskot ovat sähköisesti yhdessä. Pitääkö tämä yhteys katkaista? Miten sitten vaihteet, C-kiskossa ei ole mahdollista eristää vaihteiden raiteita toisistaan... Eikä K-kiskojakaan enää saa eristetyillä vaihteilla ainakaan uutena.
Millä ohjausjärjestelmällä rataa pitää pystyä operoimaan? Omaa käyttöä varten aion varustaa kaikki vaihteet dekoodereilla ja ohjata niitä Central Stationilla. Onko osoitteistosta sovittu mitään (kuka saa minkäkin osoiteavaruuden)? Entäpä opastimet, tuleeko niitä lainkaan ja mistä operoidaan?
Kiskotus:
Omalle radalleni olisi tarkoitus tehdä tuplaraiteet koko matkalle, onko tästä sovittu muutakin kuin raiteiden etäisyys toisistaan?
Mikä on minimikaarresäde, joka hyväksytään? Itse ajattelin käyttää joko Märklin R5 tai R9 raiteita ja vaihteita ainoastaan.
Maisemoinnista ja moduuleista itsestään:
Noudatetaanko maisemassa jotakin "teemaa" vai voiko moduulit olla mitä tahansa? Itseäni kiinnostaisi tehdä ainakin neljästä moduulista koostuva asema-alue, mutta ehkä kuitenkin saksalaiseen miljööseen. Maalataanko nämäkin moduulit jollakin harmaan sävyllä, millä?
Voiko moduulit poiketa 500 mm:n leveydestä? Ja tuleeko "levennys" sisäpuolelle ts. moduuli sisennetään operointipuolelle?
Kalustosta:
Millä kalustolla moduuleilla ajetaan? ModelExpossa taidettiin ajaa MobileStationilla, joten olettaisin vetokaluston olevan Digiä.
Tästä kysymyksiä alkuun ja lisää tulee melko varmasti, kun asiat alkavat rullata.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 413
- Liittynyt: 07.02.2006 18:34
Re: Märklin ja modulit
Onkos kellään ylimääräsiä päätyjä? Voisin alkaa väsäämään paria maisema modulia kun nyt tilanne on hieman rahoittunut täällä itärintamalla.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 113
- Liittynyt: 31.03.2007 22:02
Re: Märklin ja modulit
Aha, siis ModelExpo on täysin onnistunnut, jos kuume iski.Tony kirjoitti:Iski tuolla ModelExpossa kuume osallistua Märklin-moduulien rakentamiseen. Ostinkin jo puutarpeet kahteen moduuliin.
Yritän vastata, mutta se on vain mun käsitys asiasta. Varmasti saat myös mualta eri mielipiteita teknisista asioista.Tony kirjoitti:Kysymyksiä kuitenkin nousi heti alkuun iso kasa. Yritin selata tätä keskustelua läpi, mutta inspiraatio loppui kesken ja kysynkin nyt ehkä uudestaan jo käsiteltyjä asioita.
Itse olen käytännyt myös M-kiskot, no problemo. Päädyyssä vain K-kisko, siksi suositelen 24922 ja 2291 Märklin-luettelosta.Tony kirjoitti:Sähköistys:
Luin jostakin, että kiskotuksena on sallittu sekä K- että C-kiskot, mutta moduulin "standardi"-päätyyn tulee laittaa K-kiskot. Onko tämä kiskoprofiilin takia vai minkä vuoksi?
kiskoliittimet katkaistaan aina, koska ei saa ola metallikontakti kahden vierasmoduulien kohtamisalueella. Sähkökontaktit ja banaanit vain moduulin alapuolella.Tony kirjoitti:Mitä on muuten sovittu raiteiden kohtaamisesta, tulevatko kiskot vain moduulin reunaan ilman kiskoliittimiä?
Suorat ja kaarikiskot eristetään vain jos samat moduulit halutaan käytä myös tasavirtamoduuliradalla joskus.Tony kirjoitti:Entäpä C-kiskojen sähköistys? Tehtaalta tullessaanhan siinä molemmat kiskot ovat sähköisesti yhdessä. Pitääkö tämä yhteys katkaista?
C- ja K-vaihdemoduulit ja kokonaiset asema-/ratapiha-alueet Märklin-kiskomateriaalista käy vain vaihtovirtamoduuliradalle.Tony kirjoitti:Miten sitten vaihteet, C-kiskossa ei ole mahdollista eristää vaihteiden raiteita toisistaan... Eikä K-kiskojakaan enää saa eristetyillä vaihteilla ainakaan uutena.
Perjatessa kolmekisko- ja kaksikiskomoduulirata voi olla samassa ketjussa visuaalisesti mutta sähköisesti eristetty.
Master-MobileStation ja Slave-MobileStation toimii hyvin jos on noin 3 vetureita ja lyhyempi moduulirata. Boosterit ja CentralStation tarvitaan, jos on massiivinen moduulirata ja monta junia liikella.Tony kirjoitti:Millä ohjausjärjestelmällä rataa pitää pystyä operoimaan?
Ei ole vielä mitä sovitu, koska olemme vasta varhaisessa kokeiluvaiheessa, mutta ehdotuksia on aina tervetullut.Tony kirjoitti:Omaa käyttöä varten aion varustaa kaikki vaihteet dekoodereilla ja ohjata niitä Central Stationilla. Onko osoitteistosta sovittu mitään (kuka saa minkäkin osoiteavaruuden)?
Pyörä ei tarte keksi uudelleen, Norjassa sekä NordModul ry:ssa on kokemus kolmekiskomoduuliratatoiminnasta ja ehkä voimme otta ideoita sieltä.
Veihteet ja opastimet on asemapäälliikön/asemaomistajan tehtävä ja hän operoii omalla tontilla annetun junaaikataulun mukaan.Tony kirjoitti:Entäpä opastimet, tuleeko niitä lainkaan ja mistä operoidaan?
Etäisyys on 57mm jos käytät K-kiskot asema-alueella tai 64,3mm jos käytät C-kiskot. Virallinen FREMO-etäisyys on 46mm.Tony kirjoitti:Kiskotus:
Omalle radalleni olisi tarkoitus tehdä tuplaraiteet koko matkalle, onko tästä sovittu muutakin kuin raiteiden etäisyys toisistaan?
Suositelen, että rakennat 2 ylimääräistä sovintomoduulia, että maisemat muutuu pehmeasti yksiraiteisesta, tuplaraiteiseen ja loppuksi moniraiteiseen asema-alueen.
Koodi: Valitse kaikki
=========
-------------===================---------------
[____]
Vaikka olisi tuplaraideisia päärataharrastajia, emme voi pakota käytämään C-kiskogeometrian etäisyytä, jos ne käytää K-kiskovaihteet.
loiva C-kaari R9 1114,6mm 12,1 asteeta 24912 olisi parempi tai loiva K-kaari 902,4mm 14,26 asteeta 2274 jos halutaan realistinen kurvi.Tony kirjoitti:Mikä on minimikaarresäde, joka hyväksytään? Itse ajattelin käyttää joko Märklin R5 tai R9 raiteita ja vaihteita ainoastaan.
Teemana voi olla metsä, esikaupunki, teollisuusalue, jne.Tony kirjoitti:Maisemoinnista ja moduuleista itsestään:
Noudatetaanko maisemassa jotakin "teemaa" vai voiko moduulit olla mitä tahansa?
FREMO suositelee keskieurooppalainen alkukesämaisemat.
Aseman rakennus ja kyltit kertoo missä maassa olemme moduuliradalla. Rakennuksia ja kyltejä voidaan aina vahda tilanten mukaan.Tony kirjoitti:Itseäni kiinnostaisi tehdä ainakin neljästä moduulista koostuva asema-alue, mutta ehkä kuitenkin saksalaiseen miljööseen.
Itse käytän neutraali matta harma seinämaali Biltemasta.Tony kirjoitti:Maalataanko nämäkin moduulit jollakin harmaan sävyllä, millä?
Toiset maalaa moduulikehykset ruskea, musta tai vihreä.
Voi olla leveämpi tai kapeampi omalla alueella.Tony kirjoitti:Voiko moduulit poiketa 500 mm:n leveydestä?
Levennys voi olla mihin suuntaan vaan, kts. esim. http://www.zababov.cz/fileadmin/akce/Mi ... sty-v8.pdfTony kirjoitti:Ja tuleeko "levennys" sisäpuolelle ts. moduuli sisennetään operointipuolelle?
Vanhat ja/tai uudet matkustaja- ja tavaravaunut, ensisijaisesti suomalainen.Tony kirjoitti:Kalustosta:
Millä kalustolla moduuleilla ajetaan?
Itse hyväksyn myös nahkahousukalustoa.
Tärkeä on, että junat liikuu.
2-3 digiveturia olisi hyvä.Tony kirjoitti:ModelExpossa taidettiin ajaa MobileStationilla, joten olettaisin vetokaluston olevan Digiä.
Toivottavasti y.m. vastaukset autavat vähän moduuliprojektissasi.Tony kirjoitti:Tästä kysymyksiä alkuun ja lisää tulee melko varmasti, kun asiat alkavat rullata.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 113
- Liittynyt: 31.03.2007 22:02
Re: Märklin ja modulit
Olin Hyvinkään rautatiemuseon viikonlopputapahtumissa, missä oli tasavirtamoduulirata esillä, H0- sekä N-mittakavassa, mutta valitettavasti ei yhtä vaihtovirtamoduuli. Miksi?
Täytyy korjata asian ensi vuoden kevättapahtumissa museolla. Entäs löytyykö Märklin-moduulihalukaita seuraavissa pienoisrautatiepäivissä Turussa marraskussa?
Täytyy korjata asian ensi vuoden kevättapahtumissa museolla. Entäs löytyykö Märklin-moduulihalukaita seuraavissa pienoisrautatiepäivissä Turussa marraskussa?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 173
- Liittynyt: 21.03.2007 14:41
Re: Märklin ja modulit
Kiitos paljon vastauksista, ne selvensivät asioita.kreikkalainen kirjoitti: Yritän vastata, mutta se on vain mun käsitys asiasta. Varmasti saat myös mualta eri mielipiteita teknisista asioista.
Taidan lähteä liikkeelle tuolla K-kiskojen 57 mm, mikä mahdollistaisi myöhemmin muiden tuplaraiteisten Märklin moduulien liitännän.Kreikkalainen kirjoitti:Etäisyys on 57mm jos käytät K-kiskot asema-alueella tai 64,3mm jos käytät C-kiskot. Virallinen FREMO-etäisyys on 46mm.
Ymmärrän idean, mutta taidan itsekkäästi tulla moduulin saumaan tuplaraiteilla, joista toinen tulee toimimaan manuualisena suojastusraiteena / pistoraiteena. Eli siis omassa käytössä se liittyy muun radan kaksoiskiskotukseen ja mahdollisessa ulkoisessa liitännässä toisen raiteen päähän laitetaan puskimet.Kreikkalainen kirjoitti: Suositelen, että rakennat 2 ylimääräistä sovintomoduulia, että maisemat muutuu pehmeasti yksiraiteisesta, tuplaraiteiseen ja loppuksi moniraiteiseen asema-alueen.
Vastaukset auttoivat todella paljon, kiitos vielä kerran!Toivottavasti y.m. vastaukset autavat vähän moduuliprojektissasi.
Turku on itselleni hiukan kaukana ja projekti sen verran lapsen kengissä, etten usko omia moduuleitani siellä vielä näkyvän. Mutta ensi kevään näyttely museolla voisi olla realismia. Ainakin kaksi ensimmäistä moduulia voisi olla ajettavassa kunnossa silloin, maisemoinnista ei tietoa.Olin Hyvinkään rautatiemuseon viikonlopputapahtumissa, missä oli tasavirtamoduulirata esillä, H0- sekä N-mittakavassa, mutta valitettavasti ei yhtä vaihtovirtamoduuli. Miksi?
Täytyy korjata asian ensi vuoden kevättapahtumissa museolla. Entäs löytyykö Märklin-moduulihalukaita seuraavissa pienoisrautatiepäivissä Turussa marraskussa?
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 113
- Liittynyt: 31.03.2007 22:02
Re: Märklin ja modulit
OK, siihen asti varmasti kasvaa myös mun oma Märklin-moduulimäärä.Tony kirjoitti:Turku on itselleni hiukan kaukana ja projekti sen verran lapsen kengissä, etten usko omia moduuleitani siellä vielä näkyvän. Mutta ensi kevään näyttely museolla voisi olla realismia. Ainakin kaksi ensimmäistä moduulia voisi olla ajettavassa kunnossa silloin, maisemoinnista ei tietoa.kreikkalainen kirjoitti: Olin Hyvinkään rautatiemuseon viikonlopputapahtumissa, missä oli tasavirtamoduulirata esillä, H0- sekä N-mittakavassa, mutta valitettavasti ei yhtä vaihtovirtamoduuli. Miksi?
Täytyy korjata asian ensi vuoden kevättapahtumissa museolla. Entäs löytyykö Märklin-moduulihalukaita seuraavissa pienoisrautatiepäivissä Turussa marraskussa?
Ehkä tulee ratapiha tai toinen asema, katsotaan.
Toimiiko kaikki Märkin-digiveturit ja/tai Roco-AC-veturit myös vanhassa analogisessa vaihtovirtasysteemissa vai täytyykö olla vain tietyt dekooderit?
Pelkään, että rikon vahingoksi omat kallit veturit, jos vaihdan digitaalista analogiseen kokeltavaksi. Löytyykö Märklin-guruja?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 173
- Liittynyt: 21.03.2007 14:41
Re: Märklin ja modulit
Kaikki Märklin-digiveturit toimivat Märklinin omilla analogiajolaitteilla. Suurimmassa osassa digivetureita on automaattinen järjestelmän tunnistus, mutta joissakin se pitää muuttaa dippikytkimillä. Rocon vetureista en osaa varmuudella sanoa mitään.kreikkalainen kirjoitti: Toimiiko kaikki Märkin-digiveturit ja/tai Roco-AC-veturit myös vanhassa analogisessa vaihtovirtasysteemissa vai täytyykö olla vain tietyt dekooderit?
Pelkään, että rikon vahingoksi omat kallit veturit, jos vaihdan digitaalista analogiseen kokeltavaksi. Löytyykö Märklin-guruja?
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Märklin ja modulit
Tämä seuraava kirjoitus on vain minun haihatteluani:
Jokainen harrastajahan tekee mitä haluaa ja tahtoo. Näin on moduulien aiheidenkin laita. Mutta nyt olen mielessäni pyöritellyt, että jos Märklin-moduuliharrastajat kasaisimme yhden ison radan yhteisestä aiheesta. Tällaista projektia jos lähtee tekemään, niin tärkeintä olisi löytää toteutettavissa oleva aihe, jonka kaikki hyväksyvät. Ja jos näin pintapuolisesti raapaisemme, niin radalla olisi hyvä olla mahdollisuudet mielekkäälle ja monipuoliselle liikenteelle.
Siispä...ehdotukseni olisi Karjaa-Hanko -rataosa. Monia pieniä seisakkeita matkustajajunia varten, kaupunkiasemia, satamia, raskasta tavaraliikennettä, kokojunia, järjestelytöitä...
Rataa voisi rakentaa liikennepaikka kerrallaan linjaosuuksia unohtamatta. Itse olisin tässä vaiheessa innokas toteuttamaan Tammisaaren ja mahdollisesti myös esimerkiksi Santalan.
Kommentteja? Tyrmäyksiä? Jalat alta vetoja? Vastaavanlaisia ideoita?
*haihattelu päättyy*
Jokainen harrastajahan tekee mitä haluaa ja tahtoo. Näin on moduulien aiheidenkin laita. Mutta nyt olen mielessäni pyöritellyt, että jos Märklin-moduuliharrastajat kasaisimme yhden ison radan yhteisestä aiheesta. Tällaista projektia jos lähtee tekemään, niin tärkeintä olisi löytää toteutettavissa oleva aihe, jonka kaikki hyväksyvät. Ja jos näin pintapuolisesti raapaisemme, niin radalla olisi hyvä olla mahdollisuudet mielekkäälle ja monipuoliselle liikenteelle.
Siispä...ehdotukseni olisi Karjaa-Hanko -rataosa. Monia pieniä seisakkeita matkustajajunia varten, kaupunkiasemia, satamia, raskasta tavaraliikennettä, kokojunia, järjestelytöitä...
Rataa voisi rakentaa liikennepaikka kerrallaan linjaosuuksia unohtamatta. Itse olisin tässä vaiheessa innokas toteuttamaan Tammisaaren ja mahdollisesti myös esimerkiksi Santalan.
Kommentteja? Tyrmäyksiä? Jalat alta vetoja? Vastaavanlaisia ideoita?
*haihattelu päättyy*
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 113
- Liittynyt: 31.03.2007 22:02
Re: Märklin ja modulit
Kyllä, moduulijalat alta vetoja olismudhoney kirjoitti:Tämä seuraava kirjoitus on vain minun haihatteluani:
Siispä...ehdotukseni olisi Karjaa-Hanko -rataosa. ...
... Itse olisin tässä vaiheessa innokas toteuttamaan Tammisaaren ja mahdollisesti myös esimerkiksi Santalan.
...Jalat alta vetoja? Vastaavanlaisia ideoita?
*haihattelu päättyy*
Loistava idea. Kun Google Earth on keksitty ja kun Tammisaaren asemarakennus on kuvattu on helppo suunnittela ja rakenta semoista provinssimoduulirataa kolmekiskosysteemille.
Toisissa moduuleissa voi olla neutraaliset maisemat ja toisissa aluekohtainen detaljointi, rakennukset, silat, satamanosturit, ym.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 24.02.2007 09:36
Re: Märklin ja modulit
Olen jo asennoitunut n-skaalan rataan, mutta se tulee olemaan oma kiinteä rata, ja siksi aloin miettiä jonkun moduulin tekemistä HO AC radasta,
En haluaisi myöntää, mutta vanhana karjaalaisena ja nykyisenä hankolaisena ajatus kuulostaa jos ei hienolta, niin ihan fantastiselta.
Pitääpä ruveta tutkimaan HO AC modulien vaatimuksia.
Oliko niin, että noita Märklin ratamoduleita ei ole olemassa, vaan jokainen tekee omat päätylevynsä siten kuin osaa ja taitaa?
Myönnän olevani laiska, eli jos asiat on jo kerran kerrottu, niin voisitteko kertoa ne uudelleen?
Märklin ja N-skaala kunniaan!
Markku the king
En haluaisi myöntää, mutta vanhana karjaalaisena ja nykyisenä hankolaisena ajatus kuulostaa jos ei hienolta, niin ihan fantastiselta.
Pitääpä ruveta tutkimaan HO AC modulien vaatimuksia.
Oliko niin, että noita Märklin ratamoduleita ei ole olemassa, vaan jokainen tekee omat päätylevynsä siten kuin osaa ja taitaa?
Myönnän olevani laiska, eli jos asiat on jo kerran kerrottu, niin voisitteko kertoa ne uudelleen?
Märklin ja N-skaala kunniaan!
Markku the king
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Märklin ja modulit
Fremo-päätyjä käytämme ja määriteltynä on, että moduulin pituus on 360mm:n moninkerta eli 360mm, 720mm, 1080mm jne...tämä siksi, että jos haluamme käyttää moduuleissa ilmajohtimia ja niin, että 360mm:n pituiset ajojohtimet asettuvat tasaisesti.markku55 kirjoitti:Olen jo asennoitunut n-skaalan rataan, mutta se tulee olemaan oma kiinteä rata, ja siksi aloin miettiä jonkun moduulin tekemistä HO AC radasta,
En haluaisi myöntää, mutta vanhana karjaalaisena ja nykyisenä hankolaisena ajatus kuulostaa jos ei hienolta, niin ihan fantastiselta.
Pitääpä ruveta tutkimaan HO AC modulien vaatimuksia.
Oliko niin, että noita Märklin ratamoduleita ei ole olemassa, vaan jokainen tekee omat päätylevynsä siten kuin osaa ja taitaa?
Myönnän olevani laiska, eli jos asiat on jo kerran kerrottu, niin voisitteko kertoa ne uudelleen?
Märklin ja N-skaala kunniaan!
Markku the king
Olisihan se hienoa, jos tästäkin saisimme teetettyä moduulin rakennussarjan, mutta moduulivalinnallemme pitäisi saada ensin vankka kannattajakunta ja sehän tarkoittaa sitä, että itsenikin tulisi ponnistella omien moduulien kanssa jotta ne saisi näytille jo valmiiden moduulien kanssa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 113
- Liittynyt: 31.03.2007 22:02
Re: Märklin ja modulit
Onko joku märklinisti moduulirataharrastaja menossa Turkuun ja millä panoksella, kun marraskuussa on pienoisrautatiepäivät?
Ehkä oli jossain muualla keskustelu samasta asiasta, mutta en ole huomannut.
Ehkä oli jossain muualla keskustelu samasta asiasta, mutta en ole huomannut.