Olemme käynnistäneet uuden Märklin - pohjaisen moduuliprojektin vuoden 2024 syyspuolella.
Moduulit pohjautuvat Fremo F96 päätyyn, jossa käytetään K-kiskoa. Moduulit voi sahata ja kasata kokonaan itse tai ostaa Keski-Euroopasta valmiiksi leikattuina. Mm. Puolalainen PikartModels tekee useita laserleikattuja moduuleita. K-kiskoa ei ole välttämätöntä käyttää moduuleista muutoin kuin standardipäädyissä, joissa kahden harrastajan moduulit kytketään yhteen.
Radan ajatuksena on Fremo - tyyppinen liikennöinti, jossa harrastajien omat moduulit kasataan yhteen suureksi kokonaisuudeksi ja kalustolla ajetaan kasattua kokonaisuutta pitkin. Suomen Märklin Moduuleilla ei ole teemaa tai aikakautta, vaan jokainen harrastaja voi valita sen itse. Tarkoituksena olisi saada Märklin kalustoa liikkeelle ja harrastajia aktivoitumaan moduulien rakentamiseen ja ajosessioihin.
Ohjausjärjestelmänä on Märklin Digital, joka tukee MM, MFx ja DCC protokollia.
Lisää aiheesta FB - ryhmässä: https://www.facebook.com/groups/8034978 ... ?ref=share
Ohessa myös pari kuvaa kevään lapsimessuilta, jossa Suomen Märklin Moduuleilla oli standi.
Märklin moduulit v2.0
Valvojat: jhr, Hermanni
-
Tony
- Lämmittäjä
- Viestit: 177
- Liittynyt: 21.03.2007 14:41
Märklin moduulit v2.0
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
-
Tony
- Lämmittäjä
- Viestit: 177
- Liittynyt: 21.03.2007 14:41
Re: Märklin moduulit v2.0
Suomen Märklin Moduulit olivat mukana IPM 2025 messuilla Otahallissa.
SMM teki ensiesiintymisensä edellisen vuoden IPM messuilla, jossa vain kolme asemamoduulia oli esillä noin 4 metrin mittaisena. Tällöin asema-aluetta ei olisi voinut liittää toisen moduulirakentajan moduuleihin millään standardirajapinnalla. Liikennöintiä pystyi silloin tekemään hyvin rajallisesti vain aseman omilla raiteilla.
Vuodessa oli tapahtunut paljon ja nyt radan yhteispituus oli jo 11,5 metriä. Rataan kuului asema, piiloasema ja pysäkki. Rataa operoitiin tietokoneella, CS 3+ ohjaimella ja WiFi:in kytketyillä MS2 WLAN ohjaimella sekä älypuhelimilla. Ajoa suoritettiin reaalikelloa vastaan kahtena ajopäivänä. Nyt rataan on mahdollista liittää moduuleita yksiraiteisena perustuen FREMO F96 moduulipäätyyn, jossa Märklin K-kisko tai kaksiraiteisena perustuen FREMO 2E96 moduulipäätyyn myöskin Märklin K - kiskolla.
Jos kiinnostus projektia kohtaan herää, liity FB ryhmään tai vastaa alapuolelle. Jos jollakulla on vielä tallessa niitä aiemman yrityksen moduuleja, olisi mukava yrittää saada myös niitä liitetyksi tähän.
SMM teki ensiesiintymisensä edellisen vuoden IPM messuilla, jossa vain kolme asemamoduulia oli esillä noin 4 metrin mittaisena. Tällöin asema-aluetta ei olisi voinut liittää toisen moduulirakentajan moduuleihin millään standardirajapinnalla. Liikennöintiä pystyi silloin tekemään hyvin rajallisesti vain aseman omilla raiteilla.
Vuodessa oli tapahtunut paljon ja nyt radan yhteispituus oli jo 11,5 metriä. Rataan kuului asema, piiloasema ja pysäkki. Rataa operoitiin tietokoneella, CS 3+ ohjaimella ja WiFi:in kytketyillä MS2 WLAN ohjaimella sekä älypuhelimilla. Ajoa suoritettiin reaalikelloa vastaan kahtena ajopäivänä. Nyt rataan on mahdollista liittää moduuleita yksiraiteisena perustuen FREMO F96 moduulipäätyyn, jossa Märklin K-kisko tai kaksiraiteisena perustuen FREMO 2E96 moduulipäätyyn myöskin Märklin K - kiskolla.
Jos kiinnostus projektia kohtaan herää, liity FB ryhmään tai vastaa alapuolelle. Jos jollakulla on vielä tallessa niitä aiemman yrityksen moduuleja, olisi mukava yrittää saada myös niitä liitetyksi tähän.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!