H0:sta siirryin ja nopeasti eteni uuteen maailmaan
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Ratavartija
- Viestit: 33
- Liittynyt: 09.12.2020 23:12
H0:sta siirryin ja nopeasti eteni uuteen maailmaan
Hei, syksyllä tätä sunnittelin ja keräsin rohkeutta sekä rahaa ja kun foorumilaisilta löytyi käytettynä hyvin pidettyä tarpeistoa ja kalustoa (Trix, Life-Like, Atlas, Athearn) Kuukausi eli 300 tuntia meni rataa sommitellessa ja viilatessa jotta geometria ja nousut toimii. Nousukykyä piti testata monin tavoin. Oli yllättävän pikkutarkkaa vaikka kaikki tästä varoitti.. Vaihteita on 21 kpl joista 8 vaihdemoottorin kera, kahteen olisi mahdollisuus ostaa Trixin moottori, johdotus on jo valmiina. Samoin oikorataan olisi johdot valmiina mutta pitäisi ostaa vaihteita ja rataosia jotta saisi suunnanvaihtoluupin. Juuri nyt ei mahdollista.
Finnfoamin päälle, liimasin ihan köyhästi aaltopahvista pari-kolmekerroksisia kiemuroita joihin useimmat fleksit kiinni. Yhteensä niitä on 11 kpl , kokonaispituus ehkä 16 metriä. Leikkaus-suunnittelu oli siis 2d:nä foamin päällä josta nostin korkeuksia ja kokeilin mikä toimii. Ratapihan "varikkosuora" oli vaikein; kaltevalla pinnalla on noin 6 vaihdetta peräjälkeen, molemmissa päissä liittyy päärataan. Tuolta vaihdejonosta sitten hajaannutaan kaivoksen tms lastausalueelle sekä jyrkän mutkan/ylämäen kautta etukulmissa oleviin sivukiven/rikastushiekan/kuonan dumppauspaikkoihin.
Paljon on vielä säätämistä ja viilausta.
Jatkuu.
Finnfoamin päälle, liimasin ihan köyhästi aaltopahvista pari-kolmekerroksisia kiemuroita joihin useimmat fleksit kiinni. Yhteensä niitä on 11 kpl , kokonaispituus ehkä 16 metriä. Leikkaus-suunnittelu oli siis 2d:nä foamin päällä josta nostin korkeuksia ja kokeilin mikä toimii. Ratapihan "varikkosuora" oli vaikein; kaltevalla pinnalla on noin 6 vaihdetta peräjälkeen, molemmissa päissä liittyy päärataan. Tuolta vaihdejonosta sitten hajaannutaan kaivoksen tms lastausalueelle sekä jyrkän mutkan/ylämäen kautta etukulmissa oleviin sivukiven/rikastushiekan/kuonan dumppauspaikkoihin.
Paljon on vielä säätämistä ja viilausta.
Jatkuu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Ratavartija
- Viestit: 33
- Liittynyt: 09.12.2020 23:12
Re: H0:sta siirryin ja nopeasti eteni uuteen maailmaan
Ja lisää kuvia.
Osassa vaunuista on Rapidokytkimet ja osassa ( eBay , rails of Sheffield) uudemmat Knucklesit ja niiden irrotusta varten tulee magneetteja raiteiden alle, hyvin toimii. Veturin pitkä etuylitys tahtoo kammeta osan vaunuista sijoiltaan.
Videota: https://photos.app.goo.gl/g8LxfGAM9ed7BgHw9 jossa vähän pysähtelee mutta putsauksen puutetta kai.. vihreä vaunu oli valmiiksi kovasti painotettu ja sen huomaa.
Osassa vaunuista on Rapidokytkimet ja osassa ( eBay , rails of Sheffield) uudemmat Knucklesit ja niiden irrotusta varten tulee magneetteja raiteiden alle, hyvin toimii. Veturin pitkä etuylitys tahtoo kammeta osan vaunuista sijoiltaan.
Videota: https://photos.app.goo.gl/g8LxfGAM9ed7BgHw9 jossa vähän pysähtelee mutta putsauksen puutetta kai.. vihreä vaunu oli valmiiksi kovasti painotettu ja sen huomaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 421
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: H0:sta siirryin ja nopeasti eteni uuteen maailmaan
Nuo kadee tyyppiset kytkimet on kyllä hienot N:ssä verrattuna rapido kytkimiin. https://www.trains.com/mrr/beginners/gu ... -couplers/
Ylläpito
-
- Ratavartija
- Viestit: 33
- Liittynyt: 09.12.2020 23:12
Re: H0:sta siirryin ja nopeasti eteni uuteen maailmaan
Paljon asioita mitä en ole ennen tehnyt.
NOCH water drops "color" ja yritys ja erehdys. Onneksi sitä voi hiustenkuivaajalla sulattaa uudelleen .. tuon etureunan merenrannan tein neljästi. Nyt on aika hyvä (taskulampun valossa..) ajattelin suojalakata sen etupinnan ainakin (päälle myös vaahtoa tms) . Nyt sitä pitäisi uskaltaa pestä kun väliaikaisen padon irrotusaineena oli rypsiöljyä. Siitä lohkesi jo muutama ohut lastu.
"color"-paketissa mukana värigranulaatteja ja hylätyn louhoksen kuoppa meni liian tummaksi! Ja muita ongelmia mutta kaivoin ainetta pois ja tommoseksi kai se jää. Kuopan pohjalla olevat uhrit hädin tuskin näkyy.
NOCH water drops "color" ja yritys ja erehdys. Onneksi sitä voi hiustenkuivaajalla sulattaa uudelleen .. tuon etureunan merenrannan tein neljästi. Nyt on aika hyvä (taskulampun valossa..) ajattelin suojalakata sen etupinnan ainakin (päälle myös vaahtoa tms) . Nyt sitä pitäisi uskaltaa pestä kun väliaikaisen padon irrotusaineena oli rypsiöljyä. Siitä lohkesi jo muutama ohut lastu.
"color"-paketissa mukana värigranulaatteja ja hylätyn louhoksen kuoppa meni liian tummaksi! Ja muita ongelmia mutta kaivoin ainetta pois ja tommoseksi kai se jää. Kuopan pohjalla olevat uhrit hädin tuskin näkyy.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Ratavartija
- Viestit: 33
- Liittynyt: 09.12.2020 23:12
Re: H0:sta siirryin ja nopeasti eteni uuteen maailmaan
No niin nyt näyttää samalta kuin pään sisällä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 302
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: H0:sta siirryin ja nopeasti eteni uuteen maailmaan
Hyvin onnistunut vesi aaltoineen. Vaikuttaa siltä, että hyvin on väliaikainen reuna myös pitänyt vedet oikeassa paikassa.
-
- Ratavartija
- Viestit: 33
- Liittynyt: 09.12.2020 23:12
Re: H0:sta siirryin ja nopeasti eteni uuteen maailmaan
Joo kiitos, mutta olikahn se edes oikea tapa tehdä väliaikainen ja sitten irrottaa... vs kiinteä akryyliseinä jonka taakse se valetaan? Nimittäin se halkeili ja kolmesti kuumensin hiustenkuivaajalla uudelleen ennenkuin onnistui noinkin hyvin. Reunasta huomaa että pystysuuntaisia pikku sirpaleita puuttuu, ne on siinä padossa kiinni vaikka hyvin voitelin (rypsi)öljyllä kun muutakaan ei ollut. Olikohan se oikea tapa. Yritin kysyä näitä Hobbypointista s-postilla kahdesti mutta eivät vastanneet mitään. Mutta hämmästyttävän hyvin sitä pystyy kuumentamaan ja jälkikäsittelemään.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 302
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: H0:sta siirryin ja nopeasti eteni uuteen maailmaan
Riippunee paljon käytetystä materiaalista mikä on toimivin ratkaisu. Minulla ei ole kokemusta näistä kuumennettavista tuotteista, ainoastaan kaksikomponenttihartsista. Eri materiaaleilla eri ominaisuudet. Jos reunan epätasaisuus häiritsee voinee harkita reunan peittämistä ohuella vanerilevyllä ja haluaako vedenalaisen maailman sivulta näkyviin vai ei. Tuo nyt lähinnä loppuviimeistelyä kun jossain vaiheessa ei keksi muuta rakennettavaa radalla.
-
- Ratavartija
- Viestit: 33
- Liittynyt: 09.12.2020 23:12
Re: H0:sta siirryin ja nopeasti eteni uuteen maailmaan
Niin just jos ei muutakaan tekemistä ole..
-
- Ratavartija
- Viestit: 33
- Liittynyt: 09.12.2020 23:12
Re: H0:sta siirryin ja nopeasti eteni uuteen maailmaan
No niin aikani taistelin itseni kanssa että kuinka keittiöoloissa tehdään erinäisiä asioita (esim vanerin/täyspuun käyttö olisi hyvin vaikeaa) , no nyt sitten sorastuksen väritys. harjoittelin ja mokasin pari kertaa mutta nyt taisi onnistua. Pastellijauhoa siveltimellä ja spreijasin erikeeperinkopiota. Sadepäivän iltana on hämärää, huomennsa sitten paljastuu mitä tein.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Ratavartija
- Viestit: 33
- Liittynyt: 09.12.2020 23:12
Re: H0:sta siirryin ja nopeasti eteni uuteen maailmaan
Ok, väritys oli vähän oranssi joten sottasin kaiken harmaalla.
No sitten tuli eBay-ostoksia.. on ne hienoja. Knuckle-kytkimet toimii selvästi paremmin kuin rapidot.
HArmaa veturi on sarjassamme kun halvalla sai; osiksi tai korjattavaksi. Se liikahti millin eli pitää avata ja katsoa saako sen kuntoon. Vähän osia puuttuu.
No sitten tuli eBay-ostoksia.. on ne hienoja. Knuckle-kytkimet toimii selvästi paremmin kuin rapidot.
HArmaa veturi on sarjassamme kun halvalla sai; osiksi tai korjattavaksi. Se liikahti millin eli pitää avata ja katsoa saako sen kuntoon. Vähän osia puuttuu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 302
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: H0:sta siirryin ja nopeasti eteni uuteen maailmaan
Purkaa veturin, puhdistaa hyvin ja todennäköisesti saa sen ajokuntoon. Jos suostui nytkähtämään millin verran lienee moottori enemmän tai vähemmän toimintakunnossa. Mutta voi olla, että rattaitten väliin on joutunut pölyä, roskaa, karvoja, rasvaa ym.
-
- Ratavartija
- Viestit: 33
- Liittynyt: 09.12.2020 23:12
Re: H0:sta siirryin ja nopeasti eteni uuteen maailmaan
Joo se oli putsaus, ja sitten yllättäen siinä on teleistä juotetut johdot moottorille päin , toisen telin juotokset oli irti. Tein uudet mutta turhan paksulla jäykällä johdolla eikä kestänyt kääntyilyä. LOpulta ne 2 muutakin irtosivat eli kaikki on nyt ohuemmalla piuhalla. Virranoton messinki tms liuskat oli vähän rutussa, oioin niitä sen minkä pystyi. Nyt se toimii. Kitkarenkaat hajosi tomuksi ensi kosketuksella. ENsi hätään ostin uudet kaarinalaiselta Märklinmyyjältä kun sattumalta oli melkein oikean kokoisia ne pienimmät : liian paksu. Yli millin ja pitäisi olla kai 0,45 tms. Sain ne hiottua(!) porakoneen avulla mutta leveyttäkin on joku kymmennys liikaa, siihen on valmistelut menossa josko hionta onnistuisi liimapedillä joka sitten pestään pois.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Ratavartija
- Viestit: 33
- Liittynyt: 09.12.2020 23:12
Re: H0:sta siirryin ja nopeasti eteni uuteen maailmaan
No piti sitten kokeilla myös pyörän renkaan paikkausliimaa levitettynä renkaan uraan, ei toiminut. semmonen kaupallinen tuote on olemassa mutta kallis: Bull Frog Snot.
Lopulta ostin ruotsalaisesta Modellhobbysta (kun luulin väärin että olisi halpa postitus..) Fleischmannin 4mm:n kitkarenkaat ja hioin niitä. Nyt toimii kohtalaisesti. Kaikkea muuta hajoamista on joutunut korjailemaan myös; virranotto on liuskoilla 8:n renkaan takaa. neljästä kohtaa liuska on katkennut.. siinä olikin juottamista mutta onnistui lisätä vastaavaa materiaalia. Laitoin tueksi Casco SuperFix- liimaa tipat ettei juotos rasitu-> oli liian paksu ja akseli ei pääse liikkumaan sivusuunnassa.
Mutta nyt alkaa sujua. Tiukin mutka on jopa vähän tiukempi kuin Trixin r1 joten piti rakentaa moniniveliset kytkimet...
Tässä https://youtu.be/NPKOPe1VJl4 .
Lopulta ostin ruotsalaisesta Modellhobbysta (kun luulin väärin että olisi halpa postitus..) Fleischmannin 4mm:n kitkarenkaat ja hioin niitä. Nyt toimii kohtalaisesti. Kaikkea muuta hajoamista on joutunut korjailemaan myös; virranotto on liuskoilla 8:n renkaan takaa. neljästä kohtaa liuska on katkennut.. siinä olikin juottamista mutta onnistui lisätä vastaavaa materiaalia. Laitoin tueksi Casco SuperFix- liimaa tipat ettei juotos rasitu-> oli liian paksu ja akseli ei pääse liikkumaan sivusuunnassa.
Mutta nyt alkaa sujua. Tiukin mutka on jopa vähän tiukempi kuin Trixin r1 joten piti rakentaa moniniveliset kytkimet...
Tässä https://youtu.be/NPKOPe1VJl4 .
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.