Märklin digirata ongelma

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Markku Forsman
Matkustaja

Märklin digirata ongelma

Viesti Kirjoittaja Markku Forsman »

Tervehdys,

Tänään sain Märklinin digialoituspaketin 29244. https://www.maerklin.de/en/products/det ... icle/29244

Mukana on 36244 veturi, jossa on valmiiksi asennettuna 72270 savuyksikkö.

Ongelmana on että kun savuyksikön kytkee päälle niin juna lopettaa pienen ajon jälkeen toimimasta, eli Mobile Station 2 ohjainyksikköön syttyy punaisena palamaan Stop valo. Tuon kun kuittaa juna taas toimii hetken ja sama toistuu.

Savuyksikköön olen laittanut vain muutaman tipan savuöljyä, sekä kokeillut laittaa noin 0,2 ml ohjeen mukaan, mutta aina sama ongelma. Savuyksikkö kyllä lähtee nopeasti toimimaan, mutta junalla ei voi ajaa kuin muutaman sekunnin ja sitten heittää stopille.

Ilman savuyksikön päälle kytkemistä kaikki toimii ok.

Mobile Station 2 ohjelmaversio on 4.1.

Osaako kukaan auttaa mikä ongelman aiheuttaa.
Markku Forsman
Matkustaja

Re: Märklin digirata ongelma

Vielä ei ole vinkkejä tullut, päivitän tähän mitä olen itse kokeillut ongelman selvittämiseksi.

Poistin savuyksikön, se on ulkoisesti ok. En löytänyt johdotuksista mitään oikosulkuun viittaavaa. Varmuuden vuoksi hieoin savupiippua, jotta savukone saa hyvän kontaktin. Ei auttanut tämä toimenpide.

Palautin tehdasasetukset Mobile Station 2 käsiohjaimeen ja päivitin rataboxin softan käsiohjaimen kautta. Ei apua näistä toimenpiteistä.

Radassani on kolme vaihdetta, eliminoin radasta johtuvan ongelman tekemällä kuudesta suorasta radanpätkän ja sähköistin sen. Ei auttanut.

Olin yhteydessä saksaan bwbahn:iin, josta tuo setti ja laajennusosat tilattiin. Heidän mielestä ongelma voisi olla Mobile Station käsiohjaimen ja rataboxin softassa, eli ne pitäisi päivittää. Voisiko tuo tuoda apua? Jotenkin itsestä tuntuu että savuyksikkö kuormittaa liikaa ja virrankulutus on niin iso että ohjainyksiköt on havaitsevinaan oikosulun ja sammuttaa sähköt, olenko ihan hakoteillä?

Kaikki vinkit teiltä kokeneemmilta ovat tervetulleita. Aiemmasta radasta on kokemuksia yli 50 vuoden takaa kun olin pikkupoika, eli tämä on nyt tälläinen eläköityvän miehen paluu nuoruuteen ja olisi kiva saada laitteet toimimaan :wink:
Viimeksi muokannut Markku Forsman, 27.01.2025 11:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
tv_tyyppi
Lämmittäjä

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Jos ehdottavat softan päivitystä niin ehkä kannattaa sitä yrittää. Jonkinlaiselta oikosululta tosin kyllä vaikuttaa, mutta vaikea arpoa syytä näin etäyhteydellä.

Ehkä Helsingin Mallikaupassa osaavat auttaa jos viet veturin sinne?
Markku Forsman
Matkustaja

Kiitos vastauksesta. Asustelen savonlinnassa ja ei ole ihan lähiaikoina asiaa pääkaupunkiseudelle, harmi.
tv_tyyppi
Lämmittäjä

Jos veturi suostuu kulkemaan moitteetta poistamalla savuyksikön pois käytöstä pääsee sentään ajamaan. Mutta toivottavasti saat asian korjattua!

Stummifoorumilla on aika paljon keskustelua juuri tästä savuyksiköstä ja siihen liittyvistä ongelmista.

https://www.stummiforum.de/t50858f2-Pro ... hsatz.html
https://www.stummiforum.de/t134076f2-BR ... el-st.html

Joku kirjoitti, että pitäisi varovasti lisätä aivan vähän savunestettä pikkuruiskulla ettei sinne väliin jää ilmakuplaa, jolloin neste ei osu höyrystimeen ja se ylikuumenee. Voinee yrittää myös puhdistaa se kunnolla. Ja joillakin näyttää olleen oikosulkuongelmia. Ehkä kyseisistä keskusteluista on jotain hyötyä.
Markku Forsman
Matkustaja

Kiitos viestistä.

Jälkimmäisessä viestiketjussa kerrottiin että savuyksikön tehoa voisi pienentää, jos nyt google kääntäjän jälkeen tekstistä ymmärsin. Mitenköhän tuo on mahdollista tehdä? Minulla tulee savua kyllä todella paljon ja itse mietin että ottaako niin paljon virtaa että oikosulkusuoja menee päälle, eli jos jostain saisi virtaa savuyksikölle rajoitettua savua tulisi myös vähemmän.

Pitää koittaa myös tuota ruiskuneulaa käyttää kun täyttää sitä savuyksikköä.
tv_tyyppi
Lämmittäjä

Enpä osaa sanoa miten se käytännössä tapahtuisi, tällä foorumilla on kyllä muita joilla digiasiat ovat paremmin hanskassa, ehkä heillä on parempia ajatuksia asian suhteen.
Markku Forsman
Matkustaja

Kiitos, toivotaan että paikalla olisi joku digi asiantuntija joka osaisi auttaa.
PasiS
Konduktööri

Viesti Kirjoittaja PasiS »

Hei
Märklin ei järjestelmänä ole tuttu, mutta yleisesti DCC-digisysteemissä dekooderin ulostulojen (kuten valojen ym.) tehoa voidaan muuttaa CV-arvoa vaihtamalla. Eli manuaalista tai netistä etsimällä savukehittimen ulostulon CV:n arvo ja sitten ohjelmointitilassa pienentää arvoa. Märklinistä ei tosiaan ole tietoa käyttääkö DCC:tä mutta joku varmasti tietää.
T.PasiS
Markku Forsman
Matkustaja

Kiitos viestistä, ohjekirjasta löytyy CV osoitteita, mutta ei savugeneraattorille :(

Olen koittanut netistä tutkia asiaa, mutta en ole ainakaan vielä apua löytänyt.
PasiS
Konduktööri

Asiaa hetken vielä mietittyäni ongelma kuulostaisi siltä, että savugeneraattori ottaa kuitenkin liikaa virtaa ja siksi dekooderi sammuu tai menee oikosulkusuojaukseen. Siinä tapauksessa tuolla CV:n virranrajoittamisella ei todennäköisesti ole vaikutusta. Kokeillahan tietysti kannattaa jos oikea CV löytyy.
Onhan jännitesyöttö rataa kunnollinen? Huono jännite radassa tai sen syötössä saattaa aiheuttaa myös samaa. Eli veturi yksin jaksaa kulkea, mutta yhtään lisäkuormaa kun laittaa, niin oikosulkusuojaus menee päälle.
PasiS
Konduktööri

Just huomasin että olitkin kokeillut jo erillisellä radanpätkällä eikä tilanteeseen tullut muutosta. Veturissa voi myös olla joku huono kontakti, likaiset pyörät tai laahain voivat myös haitata.
Markku Forsman
Matkustaja

Tänään olen Mallikaupan Arton ja Märklin spesialisti Einon kanssa asiaa tutkailtu, suuret kiitokset heille. Monia asioita kokeiltu Einon avustuksella sähköposteja vaihtaen ja nyt vahvasti näyttää että tuo savugeneraattori on viallinen. Eli vaikka välillä hetken toimii niin näyttää että se menee oikosulkuun. Informoin lisää kun asia etenee ja saadaan uudella savugeneraattorilla varmistettua alkaako toimimaan kunnolla.
Markku Forsman
Matkustaja

Vähän väliaikatietoa.

Kaikkea mahdollista ollaan kokeiltu ja testattu Einon avustuksella.

Nyt näyttää siltä että Mobile Station 2 pitäisikin saada päivitettyä uudempaan versioon. Tuo versio 4.1 antaa savuyksikölle liian matalaa jännitettä ja tämän takia virta nousee liian suureksi ja ylivirtasuoja puuttuu peliin ja sammuttaa sähköt veturilta. Päivityksessä ilmeisesti on nostettu savuyksikölle tulevaa jännitettä ja näin virta saatu pienemmäksi.

Testasin tuota savuyksikköä 15voltin ja 18.5 voltin jännitteellä ja toimi hyvin, mutta kun laskin jännitteen 12 volttiin, asettamani sulake paloi kun virta kasvoi liian suureksi. Veturista mittasin jännitteen mitä dekooderi savuyksikölle syöttää ja se oli 11.1 volttia.

Nyt ongelmana on ettei tuota uudempaa päivitystä löydy edes Märklinin serveriltä, olen laittanut Saksaan asiasta kyselyn, mutta vastausta ei ole vielä tullut.
Markku Forsman
Matkustaja

No niin, nyt löytyy faktatietoa ongelmaan;

With CS3 software update version 2.5.2 (6) of July 24, 2024, version 4.15 for the Mobile Station has become available, which fixed errors from previous versions. In particular, it is no longer wrongly switching off the Mobile Station when the smoke function is activated in the case of steam locomotive BR 24 from starter set 29243/29244.

Eli tuo ongelma savuyksikön kanssa koskee juurikin tuota veturia mikä minulla on :roll:

Onko kenelläkään käytössä CS3 ohjainta? Jos niin voitaisiko miettiä onnistuisiko tuo minun MS 2 ohjaimen päivittäminen. (CS2 ohjaimelle ei ole ainakaan vielä saatavissa tuota päivitystä).