Mahdollinen siirtyminen N:ään kehittymässä?

N-skaalan pienosrautatiet

Valvojat: jhr, Hermanni

hannun rata
Ratavartija
Viestit: 20
Liittynyt: 09.12.2020 23:12

Mahdollinen siirtyminen N:ään kehittymässä?

Viesti Kirjoittaja hannun rata »

Hei, kysyisin tässä asiantuntijoilta neuvoa kun olen rakentanut tätä 70-80 lukujen Märkliniä kiinteäksi säilytettäväksi esineeksi.. (kuva) , ja sivusilmällä ihaillut amerikkalaisia dieselvetureita ( ne eivät tähän maailmaan enää mahdu/ehdi) niin tuli yhtäkkiä oivallus että voisi tehdä kokonaan uuden N-mittakaavassa. Kun tämä tila on kortilla ja vaimoteknisistä syistä se pitää voida nostaa varastoon. Ei nyt tietenkään ole rahaa mutta suunnittelen silti; eBayssä oli iso kasa N-raiteita alle sata puntaa mm 10 kpl semmosia flex-raiteita jotka kuulostaa todella hauskalta. Ja penkattomuus olisi kans ihan uusi ilmiö minulle. Siihen varmaankin tulisi tämmönen samantyyppinen kaivos-ympäristö, kalliota ,autiomaata tms ja niitä amerikan vetureita/vaunuja. Ei mitään pitkiä. Eikä ihmisvaunuja. Tässä alustavassa 3d-suunnitelmassa on rankat ylämäet , tuossa märklinmaailmassa on vielä jyrkemmät ja se toimii silti. Tuo on perusmuodoltaan kaksinkerroin taitettu koiranluu.
Eli kun kalusto olisi USA-tyyppistä niin onko väliä raiteiden merkillä? Vaihteet? Tasavirta/kaksikiskohommasta ei ole mitään kokemusta mutta jonkin verran tietämystä. Mutta silti suuri mysteeri on kääntösilmukan yms vaihteiden toiminta: vaihtuuko napaisuus jotenkin automaattisesti kun metallipyörä on menossa oikosulkuun "sauman" kohdalla? Jos tuon luonnospiirroksen mukaisen tekisi (punainen maantaso, violetti toinen kerros ja sininen yläkierros) ja LISÄKSI ylh keskialueella yhdistäisi kaksi pistoraidetta toisiinsa niin onnistuisiko se? Pitääkö tehdä jotain johdotuksia (miksi) ja eristää joitain alueita omikseen? Ei kai tarvi jos olisi semmonen joku digitaaliohjaus? Onko se DCC vai mitä se tarkoittaa; ettei eBaystä vahingossa osta jotain sopimatonta... olisi kiva olla pari veturia joita ohjata itsenäisesti. Tuo luonnosmaailma olisi 120 x 79 cm joten vaihteita voi käyttää manuaalisesti tai sitten ei.
yst terv hannu h
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PasiS
Konduktööri
Viestit: 77
Liittynyt: 06.01.2015 10:54

Re: Mahdollinen siirtyminen N:ään kehittymässä?

Viesti Kirjoittaja PasiS »

Hei
N-skaalan vetureiden nousukyky ei ole välttämättä samaa luokkaa kun isommissa mittakaavoissa. Varsinkin jos radassa on nousun lisäksi tiukkaa kaarretta. Ei välttämättä montaa vaunua pysty olemaan veturin perässä kun pito loppuu. Eri asia on ios tarkoitus on ajaa vaan lyhyitä junia.

Samoin ratageometriaan pitää panostaa huolella. Kun kalusto on ännässä kevyttä, niin se ei salli samanlaisia heittoja kun isompi ja painavampi mittakaava. Lisäksi virroitus on kaksikiskona herkempää eikä pieni kalusto rullaa juuri yhtään. Eli todella huolellinen kannattaa olla rataa tehdessä.

Tässä nyt lyhyt ensimmäinen vastaus. Mulla on tässä mökillä vaan tällainen kosketusnäyttö koneena ja jatkuvat lyöntivirheet eivät kannusta oikein pitkiin kirjoituksiin. Mutta palataan asiaan.
T.PasiS
hannun rata
Ratavartija
Viestit: 20
Liittynyt: 09.12.2020 23:12

Re: Mahdollinen siirtyminen N:ään kehittymässä?

Viesti Kirjoittaja hannun rata »

Hei, joo kiitos tiedoista. Tarkoitus oli tehdä kuten tuon h0 märklinin kanssa; kevyt versio kapalevystä jossa voi samalla kokeilla ja säätää miten se nousee. Noissa luonnoksissa ratapohja on 10mm leveä, ja korkeuserot eri kerrosten välillä 50mm , siitä voinee madaltaa. Yks päivä tajusin että niissä vehkeissä ei kai ole kitkarenkaita.. mutta joo lyhyitä malmi- tms junia. Huomasin myös että ei oikeasti olekaan rahaa ostaa kaikkea uudelleen... eBayssä OLI se iso kasa Kato-osia mutta se meni jo ; se määrä olisi riittänyt peruskiemuroihin (pun ja viol) ilman sinistä yläkertaa. Ja 5 vaihdettakin olisi ollut. No minä niitä katselen yhä .. SÄhkövehkeisiin mennee muutama satanen (virta ja ohjaus), dcc ja pitääkö suunnanvaihtoluuppiin olla oma värkki joka vaiheisuuden vaihtaa. t. hannu h
PasiS
Konduktööri
Viestit: 77
Liittynyt: 06.01.2015 10:54

Re: Mahdollinen siirtyminen N:ään kehittymässä?

Viesti Kirjoittaja PasiS »

Silmukan polarisaation vaihtamiseen lienee valmiita mokkuloita. Ainakin diginä on ja varmaan myös analogiseen ajoonkin.
Mulla oli muinaisessa kaksikisko H0-radassa silmukka ja ratkaisin sen virroituksen sopivalla kytkimellä. Silmukan molemmat kiskot oli eristetty ja kytkimen yhteydessä oli myös silmukan vaihteen ohjaus. Juna ajettiin silmukkaan ja pysäytettiin. Vaihde käännettiin sopivaksi silmukasta ulos ajamiseksi ja samalla myös kiskojen potentiaalit olivat vaihtuneet. Voin piirtää kytkennän jos sellaiselle on tarvetta.
hannun rata
Ratavartija
Viestit: 20
Liittynyt: 09.12.2020 23:12

Re: Mahdollinen siirtyminen N:ään kehittymässä?

Viesti Kirjoittaja hannun rata »

Hei, joo kiitos vastauksesta. Tämä "suunnittelu" lähti jo ihan käsistä mutta olen tässä perehtynyt kaikkeen eikä talous taida antaa myöden. Olen perehtynyt asioihin ja tosiaan niitä mokkuloita näyttää olevan, yksi oli kondensaattorin tms näköinen viidenkympin palikka. DCC-ohjaukseen olisi tämmönen uusi värkki; EX-CSB1 arduino pientietokone jota näpelöidään kännykällä. No pitäishän siihen liittää fyysinen säätöpyöryläkin. Tein nyt vähän 3d:nä kun se on ilmaista...
Jaa ne nousukulmat : jos korkeusero itsensä yläpuolelle pääsemiseksi riittää 4 cm niin tässä nyt on vähän yli 150 cm matkaa siihen-> kolmisen prosenttia.
t.hh
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
JukkaA
Matkustaja
Viestit: 1
Liittynyt: 29.12.2024 16:08

Re: Mahdollinen siirtyminen N:ään kehittymässä?

Viesti Kirjoittaja JukkaA »

Minulla oli vastaava siirto H0->N puolitoista vuotta sitten muuttaessamme kerrostaloon. H0-Märklin oli kyllä lähinnä lastenlasten leikkejä varten.
En osaa neuvoja antaa, mutta itse aloitin tutustumisen Fleischmann aloituspaketilla. Siinä tuli DCC-ohjaus Z21-boxilla mukana. DCC:tä ja äänellä varustettuja vetureita pidin tärkeinä. Oma WiFi-verkko vielä siihen ja systeemiä voi ohjata tabletilla tai älypuhelimella. Tekniikka oli loppujen lopuksi helposti omaksuttavaa. Halvalla ei tahdo päästä, kun uudempia DCC-vetureita ja lisäpalikoita ei oikein saa halvalla käytettynä.
Kohteenasi olevalle Ameriikan kalustolle näyttää valikoimaa riittävän sikäläisen rahakkaan harrastelijamäärän vuoksi. Minulla on koko rautatie vain 100x60 cm alustalla ja yhdessä tasossa. Nosteltavissa pois tieltä. Maastossa on kuitenkin pientä korkeusvaihtelua.
t. Jukka
hannun rata
Ratavartija
Viestit: 20
Liittynyt: 09.12.2020 23:12

Re: Mahdollinen siirtyminen N:ään kehittymässä?

Viesti Kirjoittaja hannun rata »

Tuosta paluusilmukan automaattipolarisaatiokäännöstä; se mainitsemani uusi DCC-vehje: YouTubessa ( https://www.youtube.com/watch?v=lkN427G ... CkJw0QPkED
) on asiasta lisää: EX-CSB1 has two outputs. By default one is DCC MAIN and one is DCC PROG (Programming track).
The PROG output can be switched to a DCC auto reverser output if you wish.
You can also add one additional EX8874 motor driver, two give you two more outputs. Any of the four outputs can be switched to DCC MAIN, DCC Auto reverser, DCC PROG or DC in any combination.
Eli tuo satasen vehje hoitaisi kahden laitteen toiminnan.