Loppukesän askarteluna kokosin Ds1-moottorivaunusta piirtämäni uushopeasyövytteen. H0-kokoinen malli esittää moottorivaunuja nro 4 ja 5. Alustaan käytin itävaltalaisen Hallingin uusia raudattomalla moottorilla varustettuja moottoritelejä.
Vaunu on vielä kesken – kori on pitkällä, mutta mm. lamput, telisivut ja puskimet puuttuvat. Katon perusrakenteen ajattelin toteuttaa 3D-tulosteena, jonka päälle tulee erilaisia syövytteestä koottuja tuuletin- ym. laatikoita.
Toisessa tavaraosaston ovesssa on vielä aukko. Toisella puolella tässä kohtaa on tuuletusritilä - en ole onnistunut vielä löytämään valokuvaa, josta selviäisi, onko tässäkin ritilä vai ei. Otan mielelläni lisätietoa vastaan, jos jollakulla sellaista on!
Vaunu matkustajaosaston päädystä. Tästä ehkä näkyy parhaiten esteenraivaajan rakenne - pyöristetty siipi, joka on kiinnitetty aluskehykseen.
Vaunun kori on haastava suunniteltava. Päädyn pyöristettyjen kulmien vuoksi perinteinen laatikkorakenne ei onnistu. Päätin tehdä kaksi korinpuolikasta, jotka yhdistyvät toisiinsa matkustamon sivuovien kohdalla. Näin saadaan pääty taitettua siivosti pyöreäksi ilman saumoja. Seinän alalaidassa näkyy tappeja, joilla seinä kohdistuu lattian reunan lenkkeihin.
Vaunussa ei ole perinteisen puukorisen vaunun tapaan ikkunoiden ns. fascialistaa (joka oikeasti on paksu korin mittainen ja seinän paksuinen parru). Fascialistaan on helppo taivuttaa pienoismallivaunun seinän yläjäykistelaippa. Teinkin koriin runkorakenteen: sivuseinien taakse tulee erillinen sisäseinä, josta taipuvat ikkunoiden tippalistat ja yläreunasta sisäänpäin yläjäykiste, johon saadaan kiinni sisäseiniä yhdistävät palkit ja korin sisäseinät. Ulkoseinät juotetaan kiinni sisäseiniin sekä ylä- että alalaidasta.
Päätyjen pyöristetty kulma pitää taivuttaa siististi. Kiinnitin taivutustyökaluun tilapäisesti puolipyöreän 2,5 mm:n muovisuiron, jolla muoto syntyi kätevästi.
Alusta on irtonainen ja melko simppeli. Telikeskiöiden kohdalla on Hallingin telejä varten suunnitellut kiinnityspisteet. Tekeillä on runsaasti liikkumavaraa – suunnittelin vaunun kulkemaan 600 mm:n kaarresäteestä, mutta vaikuttaa siltä, että paljon tiukemmistakin menisi. En ole kokeillut vielä rajoja. Oikeassa vaunussahan ei ole telejä, vaan neljä kiinteää akselia. Takateli on juoksuteli ilman moottoria. Telissä on kuitenkin virroitus, vielä en ole johtoja vetotelille vetänyt.
Hallingin moottoriteli on valmis paketti. Pieni raudaton moottori pyörittää molempia akseleita matoruuvin välityksellä. Telissä on valmiina NEM 651 -dekooderiliitäntä, sen kuin ottaa tulpan pois ja tuikkaa dekooderin kiinni. Juottamista tai johtojen vetoa ei tarvita, ellei halua esim. valaistusta tai ääniä.
Ds1-moottorivaunu
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Konduktööri
- Viestit: 63
- Liittynyt: 28.06.2007 19:40
Ds1-moottorivaunu
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Konduktööri
- Viestit: 55
- Liittynyt: 10.01.2009 21:27
Re: Ds1-moottorivaunu
Moi, tämä on kadehdittavan hieno projekti, etenkin kun oma kiinnostukseni kohdistuu aikaan ennen vuotta 1945. Varmaan pistät kuvia projektin jatkosta?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 265
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: Ds1-moottorivaunu
Todella hienoa jälkeä. Täällä on siis toinenkin joka odottaa kovasti kuvia projektin etenemisestä!