Altenburg an der Donau (N-rata)

N-skaalan pienosrautatiet

Valvojat: jhr, Hermanni

PasiS
Konduktööri
Viestit: 73
Liittynyt: 06.01.2015 10:54

Re: Altenburg an der Donau (N-rata)

Viesti Kirjoittaja PasiS »

Hienolta näyttää. Vesi peilaa nätisti ja hyvännäköistä muutenkin. Työn iloa ja lisää kuvia vaan homman edistymisestä.
T:PasiS
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Altenburg an der Donau (N-rata)

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

PasiS kirjoitti: 19.05.2024 20:36 Hienolta näyttää. Vesi peilaa nätisti ja hyvännäköistä muutenkin. Työn iloa ja lisää kuvia vaan homman edistymisestä.
T:PasiS
Sanasta sanaan komppaan.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 270
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Altenburg an der Donau (N-rata)

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Tänään itäliikennettä raiteella kaksi. Vähän ahtaaksi käy kun on seitsemän vaunua luhanskilaisen veturin perässä. Raiteella kolme paremmin maisemaan sopivaa kalustoa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PasiS
Konduktööri
Viestit: 73
Liittynyt: 06.01.2015 10:54

Re: Altenburg an der Donau (N-rata)

Viesti Kirjoittaja PasiS »

Komeata on täytyy kehua. Tuttuja itänaapurin pikajunavaunuja. Itsellänikin näitä on useita niin vihreinä kun vanhan Repinin vaaleinakin. Hienoja vaunuja, muistaakseni Pikon valmistamia. Orkkispyörät uusimalla kulkukin on varsin mainiota.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 270
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Altenburg an der Donau (N-rata)

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Joo pyörät täytyy vaihtaa. Laipat ovat niissä alkuperäisissä myös sen verran kookkaat, että ainakin peco 55 kiskoilla ne käytännössä ajavat pölkkyjen päällä. Joskus aikoinaan hankin modellbahnradsatzilta korvaavia pyöräkertoja, joihin olin todella tyytyväinen, myöhemmin kun tilasin heiltä he olivat päättäneet tehdä akselien päistä sen verran tylpät, etteivät ne enää pyörineet kunnolla (kun kirjoitin asiasta kehuen vuolaasti aiempaa laatua oli vastaus tyyliä '...ei kiinnosta') joten piti muokata telejä jotta sai ne toimimaan. Nyt tänä vuonna hankin vastaavanlaisia pyöräkertoja merkkiä Müller jotka toimivat jälleen loistavasti terävine akselinpäineen.

Tarkoitus olisi tosiaan maalata ja muokata näitä ikivanhoja Pikon vaunuja, yhteen aikaan tuolla jossain kulki aika värikkäitäkin junia - nykyään ne lienevät enenevissä määrin tylsän harmaita punaisine teksteineen joita nyt erinäisistä syistä ei oikein kaipaa radalle.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 270
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Altenburg an der Donau (N-rata)

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Laitetaanpas tännekin taas jotain.

Vähän on ilmestynyt lisää puita radan ympärille ja rakennuksia on tullut kasattua (jäivät tosin juuri kuvan ulkopuolelle, eli niitä sitten seuraavassa päivityksessä..)
IMG_20240921_101606.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PasiS
Konduktööri
Viestit: 73
Liittynyt: 06.01.2015 10:54

Re: Altenburg an der Donau (N-rata)

Viesti Kirjoittaja PasiS »

Ensiluokkaiselta näyttää. Lisää kuvia tässä malttamattomana odotellaan...
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 270
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Altenburg an der Donau (N-rata)

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Varsin keskeneräistä, mutta olkoon menneeksi.

Oikeanpuoleisin rakennuksista on modellbahnunionin/dm toysin laserleikattu rakennussarja, keskellä oleva keltainen on taas Igran. Loput itsetehtyjä keskeneräisiä styreenikyhäelmiä. Useimpiin tulee valot. Sähköt kytketään sitten jossain vaiheessa kun ehditään.

Ja tuo tasoristeyksestä varoittava liikennemerkki pitäisi vaihtaa.
IMG_20241015_113839.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
City-Ilves
Ratavartija
Viestit: 10
Liittynyt: 17.03.2022 19:20

Re: Altenburg an der Donau (N-rata)

Viesti Kirjoittaja City-Ilves »

Keskeneräisenäkin todella hienon näköistä! Tasoristeyksen liikennemerkistä kysymys: onko jotain tahoa joka myisi valmiina N-mittakaavassa pelkästään tasoristeyksen liikennemerkkiä, ilman valoja, puomeja tai muita mukana tulevia tilpehöörejä? Itsekin kun olisi sellaisten tarpeessa...
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 270
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Altenburg an der Donau (N-rata)

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Voin tehdä muutaman ylimääräisen kun jossain vaiheessa teen lisää liikennemerkkejä tätä kokonaisuutta varten. Millaisia tarvitset tarkalleen?
Avatar
City-Ilves
Ratavartija
Viestit: 10
Liittynyt: 17.03.2022 19:20

Re: Altenburg an der Donau (N-rata)

Viesti Kirjoittaja City-Ilves »

Tarpeen olisi itäsaksalainen tasoristeysmerkki mallia noin vuodelta 1970. Pienen googlauksen perusteella oletan sen olleen jotakuinkin samanlainen kuin nykyisin Saksassa käytössä oleva? Ja jos käytössä oli useampaa raidetta indikoiva versio niin kaksiraiteiselle radalle tulisi.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 270
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Altenburg an der Donau (N-rata)

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Avatar
City-Ilves
Ratavartija
Viestit: 10
Liittynyt: 17.03.2022 19:20

Re: Altenburg an der Donau (N-rata)

Viesti Kirjoittaja City-Ilves »

Juuri tuo!

(Olisihan sitä pitänyt arvata, että saksankielisessä Wikipediassa on kuvat näistäkin).
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 270
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Altenburg an der Donau (N-rata)

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Olisiko tällaisista jotain hyötyä?

Tulostettu värilaserilla, kerros liimaa päälle jotta olisivat vähän tukevampia. Leikkasin irti. Seuraavaksi kiinnitys tolppaan (esim. messinkitankoa) ja vaaleanharmaata kyltin toiselle puolelle ja tolppaan.
IMG_20241017_174127.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
City-Ilves
Ratavartija
Viestit: 10
Liittynyt: 17.03.2022 19:20

Re: Altenburg an der Donau (N-rata)

Viesti Kirjoittaja City-Ilves »

Nämähän olisivat aivan mahtavia!