Moi
Yllättäen ongelmana veturin liikkumattomuus. Fleishmannin n skaalan dieselveturi br 211 dcc ei suostu ottamaan kontaktia rataan. Ostettu uutena ja ajotunteja vasta alle 5 kun rata ei ole valmistunut siinä aikataulussa kun kuvitteli... Veturi kuitenkin ollut hyllyssä jo 6-7 vuotta odottamassa. Nyt radalle laitettaessa hieman sirahtaa. Kontrollerina z21 startti ipadin kera. Olen yrittänyt vaihtaa osoitteita mutta vaihtelevasti veturi tunnistautuu ja saa osoitteen. Valot vilkkuvat hetkittäin mutta moottori ei pyöri. Purin veturin, irrotin moottorin ja kokeilin pyörittää pelkkää moottoria joka aina silloin tällöin pyöriikin mallikkaasti. Ei kuitenkaan aina vaikka saa virtaa. Pyörien kautta virroitettaessa moottori ei pyöri. Tarkistin hiilet ja putsasin pölyt, tarkistin rattaat, akselit, pyörien virroituksen mittarilla ja kaikki ok. Mitäs seuraavaksi. Kuinka tuon digisatiaisen voisi tarkistaa vai pitääkö vain koittaa vaihtaa uuteen. Hyviä ajatuksia otetaan vastaan.
Jyrki P
Veturi ropleema
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Matkustaja
- Viestit: 8
- Liittynyt: 25.08.2016 17:23
Veturi ropleema
https://t.me/pump_upp
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 334
- Liittynyt: 24.02.2007 12:32
Re: Veturi ropleema
Ehkä ensin olisi saatava selville mikä veturiasi muuten vaivaa. Jos veturi ei toimi moitteettomasti ilman dekooderia ei se varmasti toimi sen paremmin dekooderin kanssa.
Onko veturi valmiiksi DCC-dekooderilla varustettu vai oletko asentanut/asennuttanut sen siihen jälkikäteen?
Sanoit että moottori toimii satunnaisesti. Kuinka kokeilit moottoria? Olitko irrottanut moottorin ja kytkenyt moottorin irti dekooderista ja pyörittänyt moottoria tavanomaisella ajomuuntajalla tai tasavirtalähteellä (esim litteällä 4,5 voltin paristolla?) Jos moottori ei pyöri kunnolla taskulampun paristolla, dekooderista irti kytkettynä ja veturista irrotettuna niin epäilen moottorin olevan tiensä päässä.
Jos moottori on kunnossa niin liikkuuko veturi vaivattomasti työntämällä ilman moottoria? On mahdollista että telissä on likaa hammaspyörien välissä. Eihän telin moottorin puoleiset virroitusliuskat ja liuskojen vastinpintoina toimivat klipsit ole yhteydessä runkoon ja oikosulje veturia?
Veturin ohjelmoimisen edellytyksenä on, että moottori toimii. Veturi vastaa ohjelmointikomentoihin pyöräyttämällä moottoria hetkellisesti ja DCC-keskusyksikkö "haistaa" tästä syntyvän virtapiikin. Jos moottori ei toimi, ei ohjelmointikaan välttämättä onnistu.
Jos saat moottorin kytkettyä dekooderiin niin että se pyörii dekooderilla mutta ei muuten ole paikoillaan, niin saatko nyt ohjelmoitua dekooderia ja ohjattua moottoria? Jos saat ja osaat irrottaa dekooderin ja kytkeä veturin toimimaan "vanhanaikaisesti" tasavirralla niin pystyt varmistamaan että veturi muuten on kunnossa.
Onko tuttavapiirissäsi toista kokeneempaa harrastajaa, joka voisi vilkaista veturiasi Onko lähimailla alan kerhoa? Helsingissä voisit viedä veturisi huollettavaksi Mallikauppaan.
pekka
Onko veturi valmiiksi DCC-dekooderilla varustettu vai oletko asentanut/asennuttanut sen siihen jälkikäteen?
Sanoit että moottori toimii satunnaisesti. Kuinka kokeilit moottoria? Olitko irrottanut moottorin ja kytkenyt moottorin irti dekooderista ja pyörittänyt moottoria tavanomaisella ajomuuntajalla tai tasavirtalähteellä (esim litteällä 4,5 voltin paristolla?) Jos moottori ei pyöri kunnolla taskulampun paristolla, dekooderista irti kytkettynä ja veturista irrotettuna niin epäilen moottorin olevan tiensä päässä.
Jos moottori on kunnossa niin liikkuuko veturi vaivattomasti työntämällä ilman moottoria? On mahdollista että telissä on likaa hammaspyörien välissä. Eihän telin moottorin puoleiset virroitusliuskat ja liuskojen vastinpintoina toimivat klipsit ole yhteydessä runkoon ja oikosulje veturia?
Veturin ohjelmoimisen edellytyksenä on, että moottori toimii. Veturi vastaa ohjelmointikomentoihin pyöräyttämällä moottoria hetkellisesti ja DCC-keskusyksikkö "haistaa" tästä syntyvän virtapiikin. Jos moottori ei toimi, ei ohjelmointikaan välttämättä onnistu.
Jos saat moottorin kytkettyä dekooderiin niin että se pyörii dekooderilla mutta ei muuten ole paikoillaan, niin saatko nyt ohjelmoitua dekooderia ja ohjattua moottoria? Jos saat ja osaat irrottaa dekooderin ja kytkeä veturin toimimaan "vanhanaikaisesti" tasavirralla niin pystyt varmistamaan että veturi muuten on kunnossa.
Onko tuttavapiirissäsi toista kokeneempaa harrastajaa, joka voisi vilkaista veturiasi Onko lähimailla alan kerhoa? Helsingissä voisit viedä veturisi huollettavaksi Mallikauppaan.
pekka
-
- Matkustaja
- Viestit: 8
- Liittynyt: 25.08.2016 17:23
Re: Veturi ropleema
Moi
Kiitos johdonmukaisesta ajatusvirrasta.
Veturi on alkuperäisesti dekooderi valmiina ostettu. Ajattelin että näin saa varmemman ja helpomman kulun veturille. Olen kyllä muutaman modannut itsekin ja askarrellut tuon mahtumisen kanssa.
Tämä siis uusi ja todella vähän käytetty. Purin siis sen ihan osiin ja kokeilin moottoria ilman mitään muuta kytkettynä. Paristoilla ei pyörinyt mutta kun laitoin muuntajan noin 11v/600mA niin kone surraa hyvin mutta kipinöi aika reilusti. Tämä minua huolettaa eniten, miksi se ei paristolla pyöri (9V)? Hiilet näyttävät hyväkuntoisilta ja putsasin koneesta kaiken mitä voi (hiilet, jouset, moottorin, aksilat, matoruuvit, rattaat, pyöräkerrat, liuskojen pinnat ja pesin jopa veturin ikkunatkin...). Maadoitusta tutkailin mutta minun mielestä ei pitäisi minkään ottaa runkoon jos ei sitten dekooderi ole pätkähtänyt ja sitä kautta ohjaa virrat väärin.
Asunpaikan lähellä ei hirveästi ole näin pienen moottoriyksikön asiantuntijoita eikä matka Hkiin innosta (388 km). Posti vie ja posti tuo mutta koska tuo ei ihan maailman arvokkain veturi ollut uutenakaan niin korjaus/ vian etsintä saattaa kustantaa suunnilleen saman kuin uusikin. Voin olla väärässäkin kuten yleensä olen... Sillä kyselen näitä vinkkejä jos vaikka itse saisi vian paikannettua.
Sattu löytymään käytetty esu dekooderi romuloorasta. Täytynee kokeilla kolvata se kiinni ja katsoa tapahtuuko mitään merkittävää. Huonommaksi ei varmaankaan voi mennä.
Jyrki
Kiitos johdonmukaisesta ajatusvirrasta.
Veturi on alkuperäisesti dekooderi valmiina ostettu. Ajattelin että näin saa varmemman ja helpomman kulun veturille. Olen kyllä muutaman modannut itsekin ja askarrellut tuon mahtumisen kanssa.
Tämä siis uusi ja todella vähän käytetty. Purin siis sen ihan osiin ja kokeilin moottoria ilman mitään muuta kytkettynä. Paristoilla ei pyörinyt mutta kun laitoin muuntajan noin 11v/600mA niin kone surraa hyvin mutta kipinöi aika reilusti. Tämä minua huolettaa eniten, miksi se ei paristolla pyöri (9V)? Hiilet näyttävät hyväkuntoisilta ja putsasin koneesta kaiken mitä voi (hiilet, jouset, moottorin, aksilat, matoruuvit, rattaat, pyöräkerrat, liuskojen pinnat ja pesin jopa veturin ikkunatkin...). Maadoitusta tutkailin mutta minun mielestä ei pitäisi minkään ottaa runkoon jos ei sitten dekooderi ole pätkähtänyt ja sitä kautta ohjaa virrat väärin.
Asunpaikan lähellä ei hirveästi ole näin pienen moottoriyksikön asiantuntijoita eikä matka Hkiin innosta (388 km). Posti vie ja posti tuo mutta koska tuo ei ihan maailman arvokkain veturi ollut uutenakaan niin korjaus/ vian etsintä saattaa kustantaa suunnilleen saman kuin uusikin. Voin olla väärässäkin kuten yleensä olen... Sillä kyselen näitä vinkkejä jos vaikka itse saisi vian paikannettua.
Sattu löytymään käytetty esu dekooderi romuloorasta. Täytynee kokeilla kolvata se kiinni ja katsoa tapahtuuko mitään merkittävää. Huonommaksi ei varmaankaan voi mennä.
Jyrki
https://t.me/pump_upp
-
- Matkustaja
- Viestit: 8
- Liittynyt: 25.08.2016 17:23
Re: Veturi ropleema
Ja vielä. Ohjelma tunnistaa veturin kiskoilla ja vaihtaa jopa osoitteen haluttuun. Valot syttyy toiseen päätyyn mutta veturi ei liiku... ???
https://t.me/pump_upp
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 334
- Liittynyt: 24.02.2007 12:32
Re: Veturi ropleema
Kovasti epäilen tuota moottoria. Mulla on vastaava veturi, mutta tasavirtaversiona. Sen moottori pyörii n. 6 voltilla, eikä kipinöi lainkaan.
Ethän ole irrottanut moottorin magneetteja ulkopuolelta yhdistävää mustaa peltistä U-n muotoista levyä. Sen poistaminen voi pilata moottorin magneettiset ominausuudet.
Onko sulla jotain erittäin pienikokoista terävää ruuvimeisseliä tai vaikkapa ohutta parsinneulaa, jolla voisit varovasti yrittää kaivaa/raapia moottorin kommutaattorin segmenttien väleistä varovasti hiilipölyä pois? Kipinöinti ja suurempi virran tarve voi viitata siihen, että kommutaattorin lamellien välit ovat täynnä hiilipölyä. Se aukko, josta lamellit näkee moottorin hiiliharjojen kohdalta moottorin alta/päältä on pieni, koita puhdistaa siitä aukosta myös niitä metallisia kommutaattorin lamelleja pumpulitukolla jonka kastelet vaikkapa isopropyylialkoholiiin. Älä kuitenkaan naarmuta lamelleja, sillä muuten hiilet ottavat kiinni lamellien reunoihin, eikä moottori enää pyöri lainkaan.
Jos öljysit moottoria, on mahdollista että öljyä on päässyt kommutaattoriin.
Ethän ole irrottanut moottorin magneetteja ulkopuolelta yhdistävää mustaa peltistä U-n muotoista levyä. Sen poistaminen voi pilata moottorin magneettiset ominausuudet.
Onko sulla jotain erittäin pienikokoista terävää ruuvimeisseliä tai vaikkapa ohutta parsinneulaa, jolla voisit varovasti yrittää kaivaa/raapia moottorin kommutaattorin segmenttien väleistä varovasti hiilipölyä pois? Kipinöinti ja suurempi virran tarve voi viitata siihen, että kommutaattorin lamellien välit ovat täynnä hiilipölyä. Se aukko, josta lamellit näkee moottorin hiiliharjojen kohdalta moottorin alta/päältä on pieni, koita puhdistaa siitä aukosta myös niitä metallisia kommutaattorin lamelleja pumpulitukolla jonka kastelet vaikkapa isopropyylialkoholiiin. Älä kuitenkaan naarmuta lamelleja, sillä muuten hiilet ottavat kiinni lamellien reunoihin, eikä moottori enää pyöri lainkaan.
Jos öljysit moottoria, on mahdollista että öljyä on päässyt kommutaattoriin.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 586
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: Veturi ropleema
Kyllä se pelkkä moottori pitäisi irrotettuna rattaista pyöriä, kuin unelma jo aika ahaisellakin jännitteellä tasavirtaa syötettäessä. Taitaa olla tavalla tai toisella ongelma juuri siinä moottorissa.