kreikkalainen kirjoitti:Eilen Tapiolan kerhontiloissa oli keskustelu/visastelu veturitallissa julkistetusta FremoM:n määrityksestä.
1. kritiikki: loivat kaareet esim. R = 908mm K-palakisko tai R > 1000mm fleksikisko näyttä parempi/realistisempi julkisuudessa (kompromissikysymys)
2. kritiikki: narras/uros-sähkökontaktit (suora K-kiskomoduuli ilman vaihteita voisi joskus olla kelpoinen myös tasavirtalaisille)
Minulle itse kelpaa FremoM:n määrityksen nykyinen versio, jos vaan on oikeasti ja fyysisesti Märklin-moduuleja olemassa (ModelExpo varten).
1 Joo tiedän että kaarteet on jyrkkiä kaksikiskoharrastajien silmissä, Märklin kalustolle nuo ovat jo loivia.
Idea kuitenkin on että moduuleja ei tehdä pelkästään näytelyitä varten, vaan että jokainen voi omia moduuleja hyödyntää myös kotiradallaan.
Myöskin tarkoituksena on että liian tiukoilla määrityksillä ei karsittaisi harrastajia ulos, siksi ei pitäisi moduulimääritystä liian tiukasti rajata (Minä en ainakaan haluaisi kellekkään sanoa että sinulla nyt on liian jyrkkiä kaarteita tms, et pääse mukaan....).
Eli jokainen harrastaja tehköön omanlaisensa moduulin, tärkeintä että se on sähköisesti ja fyysisesti määritysen mukainen.
Märklinin kiskoilla (M, C ja K) kulkee kyllä kaikki Märklin kalusto ja jos joku haluaa huomioida myös käytön kakskiskopuolella on tärkeää että kyseinen henkilö itse ottaa myös tarvittavan loivat kaarresäteet huomioon (esim R = 908mm ja R > 1000mm).
Märklinin K-kiskon perusvaihde (2265 ja 2266) on kaarresäteeltään 424,6mm, joten sekin on jo rajoittava tekijä kaluston kulun ja minimikaarresäteen osalta.
Kannattaa myös huomioida että suorat ja flexikikolla tehdyt moduulit toimii sellaisenaan myös kaksikiskopuolella.
2 Sähköliitäntä on 100% fremo yhteensopiva (Ja suorat sekä fleximoduulit voi kytkeä fremon mukaisiin kaksikiskomoduuleihin)?