Märklin vastaan muut

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.

Valvoja: Hermanni

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 586
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Märklin vastaan muut

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Kysynpä vaan. Kun Märklinillä on näitä muitakin mittakaavoja (ainakin Z ja 1), miksi niihin ei ole laitettu kolmatta raidetta keskelle? Milloin 1 tuli markkinoille? H0 jälkeen? Z joskus 1970-luvulla? Varmaan punnitsivat tehtaalla asiaa ja päätyivät näissä mittakaavoissa mieluummin 2 kiskoon.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 273
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Märklin vastaan muut

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Kai se on ollut niin, että kolmikisko-vaihtovirta Märklinillä on ollut pitkät perinteet, mutta kun on ruvettu tuottamaan pienoisrautateitä muilla raideleveyksillä on lopulta päädytty käyttämään ajan mittaan samaa tekniikkaa kuin useimmat muut valmistajat, eli kaksikisko-tasavirtaa. Koskee siis lähinnä mittakaavaa Z, koska mittakaavassa 1, jolla on jo yli sata vuotta vanha historia, on aikoinaan myös ollut kolmekiskojärjestelmä, se on nyt vain jäänyt pienemmän harrastajaryhmän piiriin. Joidenkin kaksikiskoharrastajien mukaan sitä kolmatta kiskoa ei myöskään esiinny 1:1 rautateillä, tästä tosin ei ole vielä esitetty todisteita.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 963
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Märklin vastaan muut

Viesti Kirjoittaja PeS »

Pienoisrautatieteollisuus on läpeensä kaupallista toimintaa, jolloin teknistaloudelliset ratkaisut ohjaavat tuotantoa — oleellisinta on kannattava liiketoiminta. Kolmikiskoratkaisujen historiahan tunnetaan: siihen ohjasi eristemateriaalien puute. Kun muoviteollisuus kehittyi, oli mahdollista valmistaa eristettyjä pyöräkertoja. Tämä johti kaksikiskojärjestelmän syntyyn, jolloin moni valmistaja luopui vanhasta kolmikiskojärjestelmästään. Sekin tiedetään, että kaksikiskovetureiden ja kiskomateriaalin valmistaminen on halvempaa kuin kolmikiskon.

Märklin on todennut itsekin, että olisi pitänyt siirtyä aikaisemmin kaksikiskovalmistukseen. Kun aikaa kuluu riittävästi, niin riski menettää asiakkaat kasvaa, mikäli vanha järjestelmä korvattaisiin uudella. Siksi Märklin päätti jatkaa ja vahvistaa merkkiuskollisuuteen ja tekniseen epäsopivuuteen perustuvaa tuotantoaan. Kun asiakas on antanut pirulle pikkusormensa, vie se koko käden kyynärpäätä myöten. Kun kaapit ja huoneet ovat täynnä Märkliniä, niin sivuille ei enää katsella.

Märklinin liiketoiminta sujui hyvin niin kauan kuin oli merkkiuskollisia asiakkaita. Jossain vaiheessa ne vähensivät ostojaan ja päätyivät hautausmaille koiranputkien juuria tuijottamaan. Samalla uuden polven sieluja menetettiin kaksikiskomarkkinoille, jossa kilpailu kävi kovana, mikä näkyi myös Märkliniä halvempina hintoina. Samasta syytä Märklin osti Trixin — jotta B-suunnitelmassa toinen jalka olisi kaksikiskomarkkinoilla, jos kolmikiskotuotteet sakkaisivat lopullisesti.

Aika monta vuottahan Märklin oli taloudellisesti kuralla — yritys vaihtoi omistajaa montaa kertaa. Viimeisten vuosien aikana kannattavuutta on onnistuttu kuitenkin parantamaan.

Jos kolmikiskojärjestelmä olisi teknistaloudellisesti ylivertainen, niin silloin kaikki valmistaisivat sitä. Tämä on kannattavan liiketoiminnan perusta. Pohdiskelut näppyläkiskojen esikuvanmukaisuudesta tässä kontekstissa ovat toisarvoisia. Niitä pohditaan vasta sen jälkeen, ollaan syvällä harrastuksessa.