Ohessa olisi muutamalla valokuvalla varustettua yhteenvetoa oman H0-Eao-vaununi suunnittelu- ja rakentamisprosessista. Suunnittelin mallia vuodesta 2014 lähtien, mutta vaunun suurehkot ulkomitat ja tulostettavan muovin tilavuus nostivat 3D-tulostuskustannukset aikoinaan liian korkeiksi opiskelijabudjetille. Tänä keväänä vaunun rakentaminen oli mahdollista.
Eao-pienoismallini ulkoasuksi valitsin 2000-luvun, jolloin Eao-vaunut palvelivat suojavaunuina sekä satunnaisesti romunkuljetusvaunuina
*. Mallini esittää yksilöä 81005, josta on hyvä
profiilikuva nähtävillä
Vaunut.orgissa. Mittapiirrokset ja muut detaljitiedot sain käsiini
VR Kuljetustieto -kansiosta (1987) sekä
Valtionrautatiet 1962–1987 -kirjasta.
Eao-vaunujen telit sijaitsivat niin lähellä puskinpalkkeja, ettei
Symoba-lähikytkinmekanismeille ollut pienoismallissa tilaa. Piirsin tästä johtuen kytkimille NEM-tuppelot teleihin siten, että
Rocon lenkkikytkimillä varustettuna Eao-vaununi minimikaarresäde on 356,5 mm (
Fleischmann R1). Vaunun 3D-mallin ja 3D-printtifirmalle lähetettävät STL-tiedostot piirsin
FreeCADillä. Siirtokuvat suunnittelin
LibreOfficen Draw-työkalulla.
Vaunun suunnittelun päätteeksi valmistutin korin, telit, painesäiliöt, jarruvivun sekä astimet jyväskyläläisellä 3D-printtifirmalla PA2200-nailonista. Jarrupään tartuntarivat toteutin 0,3 mm:n uushopealangasta. Puskimina käytin
Tmi Mestarimallien valkometallisia mäntäpuskimia. Vaunun pyöräkerrat ovat saksalaisen
Feinmechanik Luckin 11 mm:n RP25-tasavirtapyöräkertoja. Telit kiinnittyvät runkoon pienillä ruuveilla ja muttereilla. Siirtokuvat on tehty aikoinaan (2014) harrastajakollegan
ALPS-tulostimella poislukien sähköiskuvaaran merkki, joka on tulostettu läpinäkyvälle tarrakalvolle helsinkiläisessä painofirmassa.
3D-tulosteiden alimmaisimpana pohjamaalina olen käyttänyt
Mastonin mustaa spraypohjamaalia numero 520 ja varsinaiseen pohjustukseen sekä pintamaalaukseen punaruskeaa
Mastonin 519 -spraypohjamaalia. Runkoon kiinteästi tulostetun kuupan pintamaalasin
Mastonin harmaalla spraypohjamaalilla numero 518. Harmaan alueen rajaukseen käytin tavallista maalarinteippiä, sillä
Tamiyan keltainen maskeerausteippi ei sietänyt
Maston-maalien liuottimia.
Rungon punaruskeat alueet suojasin kuupan maalauksen ajaksi sekajätepusseilla ja maalarinteipillä. Keltaiset huomiomerkinnät tein siveltimellä käyttäen
Revellin emalimaalia numero 12. Ennen siirtokuvien kiinnitystä kirkaslakkasin rungon
Maston 332:lla. Osat on mattalakattu
Maston 331:llä. Teliruuvien liimaukseen käytin
Erikeeperiä ja muiden osien liimaukseen
Micro Kristal Klear -liimaa.
*Lähde: Vaunut.orgin kuva 14365 ja kuvan 6769 kommentit.
Eao-vaunun lakatut osat odottamassa loppukokoonpanoa (mittakaava H0).jpg
Eao-vaunun profiilikuva (H0).jpg
H0-Eao_kylki.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.