Olen pohja- ja pintamaalannut H0-Sp-vaununi pitkälti aikaisempien rakennussarjojen kokoamisen yhteydessä käyttämilläni
Mastonin maaleilla sekä lakoilla. Maalauksen perusteista voi lukea tarkemmin mm.
3D-tulosteiden maalaus -ketjusta. Spraymaalauksesta kertyneen kokemuksen perusteella olen lyhentänyt alimpien maalikerrosten kuivausaikoja
Mastonin ohjeistuksesta, jolloin osien pohjamaalaaminen käy nopeammin. Valmistajan ohjeistuksesta poiketen olen suorittanut spraymaalauksia myös pakkaslämpötiloissa (-2 ºC) ilman ongelmia.
Osien maalaukset olen suorittanut pihamaalla kahdesta pahvilaatikosta kootussa maalauslaatikossa. Maalauslaatikon seinät olen vuorannut sanomalehdillä, joita vaihdan tasaisin väliajoin välttääkseni maalipölyn kerääntymistä maalauslaatikkoon. Ennen maalauksen aloittamista kostutan sanomalehdet vedellä täytetyllä suihkupumppupullolla, mikä ehkäisee maalipölyn lentelyä maalauslaatikossa. Maalauslaatikon alimmassa pahvilaatikossa on lisäpainona vedellä täytetty 1,5 litran limupullo, joka estää tuulta kaatamasta laatikkoa.
Rakennussarjoissani käyttämä PA2200-nailon on mekaanisesti ja kemiallisesti hyvin kestävää, minkä ansiosta osien maalaukseen voi käyttää sangen vapaasti myös muiden valmistajien maaleja sekä lakkoja. PA2200-nailonin kestävyyden maalien liuottimia vastaan voi tarkastaa esim. oheisesta englanninkielisestä valmistajan oppaasta:
https://web.archive.org/web/20201013155 ... 2200.pdf
Maalauslaatikko.jpg
Vaunurungon maalaus
Suojaan vaunurungon ruuvikierteet maalarinteipin palasilla ja asetan rungon ylösalaisin maalausalustalle tulitikun pätkien päälle. (Tulitikkujen varassa maalattu runko ei takerru kiinni maalausalustaan.) Suihkutan rungon alapinnoille ohuehkon kerroksen
Mastonin mustaa pohjamaalia numero 520, jonka tehtävänä on estää kirkkaan valon kajastus valmiin pienoismallin läpi. Parin vuorokauden odotuksen jälkeen hion näkyvimmät rosot pohjamaalatuilta alueilta kuivalla vesihiomapaperilla (karkeus 1500) ja pohjamaalaan vaunun yläpinnat vastaavasti samaisella pohjamaalilla.
Kun mustaksi maalattu runko on kuivunut pari vuorokautta, hion jälleen näkyvimmät rosot pois hienolla vesihiomaperilla. Jatkan tämän jälkeen rungon alapintojen pohjamaalausta
Mastonin punaruskealla pohjamaalilla numero 519: Levitän alapinnoille useita ohuita spraymaalikerroksia useasta eri suunnasta suihkuttaen, jonka jälkeen annan pinnan kuivahtaa 15-30 minuuttia. Maalin kuivahdettua toistan alapintojen pohjamaalauksen, jolloin rungon alapinta saa peittävän punaruskean pohjamaalikerroksen yllensä.
Annan vaunurungon kuivua jälleen pari vuorokautta, jonka jälkeen hion havaitsemani rosot kyljistä hienolla vesihiomapaperilla (karkeus 1500). Tämän jälkeen pohjamaalaan vaunun yläpinnat punaruskeiksi vastaavalla tekniikalla.
Annan kauttaaltaan pohjamaalatun rungon kuivua
Mastonin ohjeistuksen mukaisesti seitsemän vuorokautta, jonka jälkeen hion jäljelle jääneet epätasaisuudet pois kuivalla vesihiomapaperilla (karkeus samaiset 1500). Hiomisen jälkeen liimaan puskimet paikalleen vaunurunkoon
Micro Kristal Klear -liimalla (kuva alla).
Pintamaalausta odottava Sp-runko.jpg
Liimausten kuivuttua yön yli pintamaalaan vaunurungon alapinnat
Mastonin punaruskealla spraypohjamaalilla numero 519. Seitsemän vuorokauden kuluttua pintamaalaan myös vaunun yläpinnat punaruskeiksi samalla maalilla. Koska käytän pintamaalina mattamaalia, joudun kirkaslakkaamaan vaunurungon pinnat ennen siirtokuvien asettelua. Kirkaslakkaan rungon kyljet ja yläpinnat
Maston 332:lla seitsemän vuorokauden kuluttua pintamaalauksesta.
Maalaan keltaisen jarrupäämerkin vaunurungon nurkkaan (kuva alla), kun kirkaslakkakerros on kuivunut seitsemän vuorokautta.
Jarrupäämerkin nurkan tunnistaa otekahvoille varattujen reikien määristä: Kyseisessä nurkassa on neliskulmaisen astinreiän lisäksi kolme otekahvan reikää. Muissa kulmissa pyöreitä kahvareikiä on vain kaksi kappaletta. Valmistan jarrupäämerkin maalaussapluunan
Kbp-vaunun kokoonpano-ohjeessa kuvatulla tavalla. Merkinnän maalaukseen olen käyttänyt
Revellin keltaista emalimaalia numero 12 ja maalin levitykseen pientä sivellintä. Siveltimen olen puhdistanut käytön jälkeen lakkabensiinillä.
Irrotan jarrupäämerkin maalaussapluunan varovasti rungosta noin kahden tunnin kuluttua maalauksesta, jotta sapluuna ei jämähtäisi paikalleen. Runko on tämän jälkeen valmis siirtokuvien kiinnitykseen.
Jarrupäämerkin sapluuna asetettuna paikalleen.jpg
Telit
Suojaan telien laakeripesät pienillä maskeerausteipin suikaleilla, jonka jälkeen tuet telit varrastikkuihin (kuva alla). Aloitan telien pohjamaalauksen ohuehkolla mustalla spraypohjamaalikerroksella (
Maston 520), jonka annan kuivua pari vuorokautta ennen pohjamaalauksen jatkamista. Mustan maalikerroksen kuivuttua jatkan pohjamaalausta
Mastonin punaruskealla spraypohjamaalilla numero 519. Ensimmäisten punaruskeiden pohjamaalikerrosten jälkeen annan maalin kuivahtaa 20-30 minuuttia, jonka jälkeen pohjamaalaan osat toistamiseen samalla maalilla. Pohjamaalatut telit saavat tämän jälkeen kuivua seitsemän vuorokautta.
Hion havaitsemani rosot pohjamaalatuista teleistä huolellisesti kuivalla vesihiomapaperilla (karkeus 1500), jonka jälkeen pintamaalaan osat samaisella
Mastonin punaruskealla pohjamaalilla numero 519. Odotan ensimmäisten pintamaalikerrosten jälkeen 20-30 minuuttia, jonka jälkeen toistan pintamaalauksen. Seitsemän vuorokauden kuivauksen jälkeen lakkaan telit
Mastonin spraymattalakalla numero 331. Poistan laakeripesiä suojanneet teipinpalat muutaman vuorokauden kuluttua lakkauksesta. (Teippipalan saa kammettua irti teipin keskelle tökätyn neulan avulla.)
Asennan pyöräkerrat teleihin, kun lakka on kuivunut vähintään seitsemän vuorokautta.
Telien maalaus.jpg
Astimet, painesäiliöt ja jarruvipu
Tuen jarrupään UIC-astimen ja "tavallisen" astimen kahdelle erilliselle aaltopahvin palaselle, joihin olen puhkonut reiät astimien varrenpäille (katso alapuolen kuvakollaasi). Painesäiliöt kiinnitän ohjainnystyistään UIC-astimen pahvinpalaselle pienillä liimatipoilla. Jarruvivun asetan kolmannelle aaltopahvin palaselle maalarinteipin liimapinnan päälle. (Myöhemmissä maalausvaiheissa jarruvipu kannattaa liimata alapuolen kuvan mukaisesti pienen tikun varaan, jolloin vivun reuna-alueet maalautuvat siistimmin.)
Painesäiliöitä paikallaan pitävän liiman kuivuttua pohjamaalaan kaikki osat
Mastonin mustalla spraypohjamaalilla numero 520. Seuraavana päivänä suihkutan
UIC-astimen ja painesäiliöiden pinnoille punaruskean pohjamaalikerroksen (
Maston 519).
Tavallisen astimen ja jarruvivun pohjamaalaan muista osista poiketen
Mastonin harmaalla pohjamaalilla numero 518. (Harmaa pohjamaali ei paista jarruvivun keltaisen pintamaalin läpi yhtä herkästi kuin musta maali.)
Annan pohjamaalattujen pikkuosien kuivua seitsemän vuorokautta ennen osien hiontaa (karkeus 1500). Hiomisen jälkeen kiinnitän osat takaisin aaltopahvin palasille ja pintamaalaan osat aiemmin mainituilla maaleilla (punaruskea
Maston 519 ja harmaa
Maston 518).
Painesäiliöiden ja harmaan astimen pintamaalikerrosten kuivuttua 20-30 minuuttia olen mattalakannut kyseiset osat
Mastonin himmeällä lakalla numero 331.
Punaruskean UIC-astimen ja harmaaksi maalatun
jarruvivun annan kuivua muutaman vuorokauden, jonka jälkeen UIC-astin ja jarruvipu ovat valmiita keltaisen huomiovärin maalaukseen. Huomiovärinä olen käyttänyt vaunurungon jarrupäämerkin maalauksesta tuttua
Revellin emalimaalia numero 12. Annan emalimaalin kuivua pari vuorokautta ennen UIC-astimen ja jarruvivun mattalakkausta (lakkana
Maston 331).
Pienosien maalaus.jpg
Päädyt
Liimaan päädyt ohjainnystyistään pahvinpalan reunaan ja annan liimausten kuivua yön yli. Pohjamaalaan päädyt aluksi kauttaaltaan mustalla spraypohjamaalilla (
Maston 520), jonka jälkeen päädyt saavat kuivua pari vuorokautta. Tämän jälkeen pohjamaalaan osat punaruskealla pohjamaalilla (
Maston 519). Odotan ensimmäisen punaruskean kerroksen levityksen jälkeen 20-30 minuuttia, jonka jälkeen maalaan osat toistamiseen samalla maalilla.
Pohjamaalikerroksen kuivuttua seitsemän vuorokautta hion päädyt kuivalla vesihiomapaperilla (karkeus 1500). Liimaan hiotut päädyt takaisin pahvinpalaselle ja maalaan osat toistamiseen punaruskealla maalilla. Tämä kerros sitoo hiotun pinnan maalipartikkelit paikalleen ja tarjoaa tukevan tarttumapinnan otekahvojen liimaliitoksille.
Muutaman vuorokauden kuluttua maalauksesta liimaan kummankin päätypalan vasempaan nurkkaan (puskimien puolelta tarkasteltuna) uushopealangasta taittelemani tartuntarivat. Ripojen taittelu sekä mitat selviävät alapuolen kuvasarjasta: Taitan uushopealangan aluksi H0-kiskoliittimen ympäri, jolloin saan aikaiseksi rivan perusmuodon. Viimeistelen pyöristykset tämän jälkeen linjapihdeillä prässäämällä (kuvasarjan kohta 1). Kun rivan muoto on valmis, katkon ripojen liimapinnat oikeisiin mittoihin (kohta 2) ja liimaan rivat paikoilleen (kohta 3). Rivan tulee olla kohtisuorassa päädyn viistoon nurkkapalkin pintaan nähden. Ripojen liimaukseen olen käyttänyt
Micro Kristal Klearia.
Tartuntaripojen valmistus.jpg
Kun tartuntaripojen liimaukset ovat kuivahtaneet, kiinnitän päädyt jälleen pahvinpalaselle pintamaalausta ja lakkausta varten. Pintamaalina olen käyttänyt muiden punaruskeiden osien tavoin
Maston 519 -maalia. Odotan ensimmäisen pintamaalikerroksen jälkeen 20-30 minuuttia, jonka jälkeen levitän osille toisen pintamaalikerroksen. Päätyjä pintamaalatessani suihkutan vain ohuita maalikerroksia, jotta otekahvat eivät paksuuntuisi liiaksi maalista. Seitsemän vuorokauden kuluttua maalauksesta mattalakkaan päädyt
Mastonin mattalakalla numero 331.
Edit: linkki materiaalioppaaseen lisätty.
Edit 2: oikoluettu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.