Tervetuloa foorumille, Jukka34!
Jos etsit tavallisia H0-NEM-kytkimiä, niin helsinkiläiseltä Mallikaupalta voisi kysellä sopivia joko s-postilla tai paikan päällä käymällä. Siellä on nettikaupassa tällä hetkellä näkyvissä vain Märklinin kytkimiä, mutta kaupan omistaja on valmis tilaamaan myös muita kytkimiä kuten Rocoa asiakkaan tarpeisiin. Tämä tieto on peräisin itse kauppiaalta, kun metsästin kytkimiä omiin malleihini vain pari päivää sitten.
Mikäli EU-alueelta tilaaminen ei ole ongelma, niin tavaraa voi tilata myös suoraan Rocon, Märklinin tai Pikon omista nettikaupoista. Rocolla näytti olevan myös kohtuulliset toimituskulut Suomeen: alkaen 9,50 euroa (lähde: https://www.roco.cc/en/aboutus/customerinfo/index.html). Valmistajien sivuilta voi noukkia myös tuotekoodit suomalaiselle kauppiaalle, jos haluaa ensin kysyä kytkimille tarjouksen Suomesta.
NEM kytkimiä
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 223
- Liittynyt: 19.10.2015 21:42
NEM kytkimiä
LOK
lakivija[ät]hotmail[piste]com
lakivija[ät]hotmail[piste]com
-
- Konduktööri
- Viestit: 51
- Liittynyt: 16.02.2016 12:25
Re: Tve1
Miten olisi Weinert Modelbaun kytkinkoukut? 8641 Kupplungen zum Einsetzen in die Pufferbohle: https://weinert-modellbau.de/shop/weine ... hle-detail
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 334
- Liittynyt: 24.02.2007 12:32
Re: Tve1
Ruuvikytkinimitaatio-NEM-koukku-kombinaatti:
http://www.h0fine.com/Shop2/index.php?cPath=7_25
Vetureihin tarkoitetuissa ei ole lenkkiä:
http://www.h0fine.com/Shop2/product_inf ... cts_id=533
http://www.h0fine.com/Shop2/product_inf ... cts_id=534
http://www.h0fine.com/Shop2/product_inf ... cts_id=540
Viimeksimainittu on kolmen parin rakennussarja
Näyttää toimittavan DHL:llä Eurooppaan. Ei ole käyttökokemusta, mutta Suomenkin FREMOilijat on näitä veturikoukkuja tilailleet, en muista onko näitä suomalaislla FREMO-radoilla näkynyt, enemmänkin näyttää jonkin sortin kattokoukkua muistuttavat viritykset olevan suosiossa Suomessa.
Kytkin muistuttaa NEM-koukkunsa osalta Märklinin vanhoja puskinlevytömiä veturin koukkuja. Kytkimen asennussyvyysohje on sellainen, että kytkin jäänee melko sisään, ja kaarresäde on oltava radassa sen mukainen. Heillä näyttää olevan myös kytkimen kita-aukkoja, tai mikä virallinen termi sille reijälle puskinpalkissa sitten lieneekään. Sopii pyöreään reikään, joten ei tarvitse viilailla kulmikasta aukkoa
H0fine on saksan FREMOilijoiden "hovihankkija", ja näillä on usen myyntipöytä FREMO e.V:n treffeillä (suljettuja ajotilaisuuksia vain jäsenille!).
FREMOilijat Saksassa kuitenkin hommaavat vaunuihinsa Fleischmann 6511 NEM-taskuun sopivia NEM360-kytkimiä kimppatilauksina, NEM-kytkin on siellä standardikytkin, kun siellä FREMO-radalla tehdään vaihtotöitä. Onko kytkin esimerkiksi Rocon vastaavaa kytkintä parempi, en tiedä, mutta ajoittain on FREMO e.V:n BBS:llä ollut kimppatilaustiedotteita. Viimeksi taisivat puhua nelinumeroisista määristä kimppatilauksessa...
pekka
http://www.h0fine.com/Shop2/index.php?cPath=7_25
Vetureihin tarkoitetuissa ei ole lenkkiä:
http://www.h0fine.com/Shop2/product_inf ... cts_id=533
http://www.h0fine.com/Shop2/product_inf ... cts_id=534
http://www.h0fine.com/Shop2/product_inf ... cts_id=540
Viimeksimainittu on kolmen parin rakennussarja
Näyttää toimittavan DHL:llä Eurooppaan. Ei ole käyttökokemusta, mutta Suomenkin FREMOilijat on näitä veturikoukkuja tilailleet, en muista onko näitä suomalaislla FREMO-radoilla näkynyt, enemmänkin näyttää jonkin sortin kattokoukkua muistuttavat viritykset olevan suosiossa Suomessa.
Kytkin muistuttaa NEM-koukkunsa osalta Märklinin vanhoja puskinlevytömiä veturin koukkuja. Kytkimen asennussyvyysohje on sellainen, että kytkin jäänee melko sisään, ja kaarresäde on oltava radassa sen mukainen. Heillä näyttää olevan myös kytkimen kita-aukkoja, tai mikä virallinen termi sille reijälle puskinpalkissa sitten lieneekään. Sopii pyöreään reikään, joten ei tarvitse viilailla kulmikasta aukkoa
H0fine on saksan FREMOilijoiden "hovihankkija", ja näillä on usen myyntipöytä FREMO e.V:n treffeillä (suljettuja ajotilaisuuksia vain jäsenille!).
FREMOilijat Saksassa kuitenkin hommaavat vaunuihinsa Fleischmann 6511 NEM-taskuun sopivia NEM360-kytkimiä kimppatilauksina, NEM-kytkin on siellä standardikytkin, kun siellä FREMO-radalla tehdään vaihtotöitä. Onko kytkin esimerkiksi Rocon vastaavaa kytkintä parempi, en tiedä, mutta ajoittain on FREMO e.V:n BBS:llä ollut kimppatilaustiedotteita. Viimeksi taisivat puhua nelinumeroisista määristä kimppatilauksessa...
pekka
-
- Matkustaja
- Viestit: 5
- Liittynyt: 04.08.2016 19:58
Re: Tve1
Mitenkähän Fleischmannin kytkimen saatavuudelle mahtaa jatkossa käydä kun Fleischmann keskittyy N-mittakaavan tuotantoon?Psi kirjoitti: ↑20.04.2020 09:55 FREMOilijat Saksassa kuitenkin hommaavat vaunuihinsa Fleischmann 6511 NEM-taskuun sopivia NEM360-kytkimiä kimppatilauksina, NEM-kytkin on siellä standardikytkin, kun siellä FREMO-radalla tehdään vaihtotöitä. Onko kytkin esimerkiksi Rocon vastaavaa kytkintä parempi, en tiedä, mutta ajoittain on FREMO e.V:n BBS:llä ollut kimppatilaustiedotteita. Viimeksi taisivat puhua nelinumeroisista määristä kimppatilauksessa...
pekka
Onko Pekka Suomen fremoilijoilla jokin standardikytkin tai muuten vaan yleistynyt kytkinmalli jota käytetään laajasti? Itse muistan kyllä nähneeni metallilangasta väännettyjä koukkuja.
Jaakko
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 334
- Liittynyt: 24.02.2007 12:32
Re: Tve1
En tiedä mikä on Fleischmannin NEM360-kytkimen tulevaisuus.
Jos sitä on ajatus käyttää, niin kalustossa on silloin oltava NEM362-kytkintasku. Taskun ja kytkimen asennustarkkusvaatimukset ovat Moropin NEM-standardissa, mutta standardi ei taida sanoa millainen vapaaliike esimerkiksi NEM362-taskun lähikytkinmekanismissa sallitaan, ja mikä on lopulta suurin sallittu käytännön korkeusvaihteluraja levossa, vedossa ja työnnössä.
NEM-normit ovat täällä:
https://www.morop.eu/index.php/de/nem-normen.html
FREMO-FIN-standardin kohta 4.5 sanoo:
"FREMO-FIN-radan kaluston standardikytkin on NEM360-kytkin, ellei näyttelypäällikkö etukäteen toisin päätä. Kiinteissä vaunurungoissa, joita ei ole tarkoitus hajoittaa vaihtotöiden yhteydessä, saa rungon sisällä käyttää standardikytkimeen yhteensopimattomia kytkimiä. Mikäli tällainen runko sisältää veturin tai muodostaa kokonaisuuden erillisen veturin tai nimettyjen veturien kanssa eikä liikennöinti edellytä rungon siirtämistä muilla vetureilla, voivat myös rungon päiden kytkimet olla standardikytkimeen yhteensopimattomia. Mahdollinen veturi on voitava kytkeä rungon kumpaan päähän tahansa ja runkoa on voitava vetää ja työntää erikseen määritellystä S-kaarteesta."
FREMO-FIN-standardi on täällä:
https://fremo.fi/fin/standard/
Kun NEM360-kytkintä käytetään pitäisi silloin kai seurata NEM-normia. Käytännön kytkinkorkeuksissa on FREMO-FIN-radalla yllättäviä heittoja:
https://fremo.fi/fin/show/prk_2019/
FREMO-FIN-radoilla ei tehdä emo-FREMOn hengessä vaihtotöitä, ja ainoat ajotapahtumat ovat yleisötapahtumia. Yleisölennätyksissä ajetaan vakiorunkoja päästä päähän, joten veturin vaihtomahdollisuus, rungon katkeamattomuus ja suistumattomuus vedettäessä ja työnnettäessä linjan moduulisaumojen hyppyreissä ja ratapihan vaihdekujissa ovat ainoat käytännön vaatimukset.
pekka
Jos sitä on ajatus käyttää, niin kalustossa on silloin oltava NEM362-kytkintasku. Taskun ja kytkimen asennustarkkusvaatimukset ovat Moropin NEM-standardissa, mutta standardi ei taida sanoa millainen vapaaliike esimerkiksi NEM362-taskun lähikytkinmekanismissa sallitaan, ja mikä on lopulta suurin sallittu käytännön korkeusvaihteluraja levossa, vedossa ja työnnössä.
NEM-normit ovat täällä:
https://www.morop.eu/index.php/de/nem-normen.html
FREMO-FIN-standardin kohta 4.5 sanoo:
"FREMO-FIN-radan kaluston standardikytkin on NEM360-kytkin, ellei näyttelypäällikkö etukäteen toisin päätä. Kiinteissä vaunurungoissa, joita ei ole tarkoitus hajoittaa vaihtotöiden yhteydessä, saa rungon sisällä käyttää standardikytkimeen yhteensopimattomia kytkimiä. Mikäli tällainen runko sisältää veturin tai muodostaa kokonaisuuden erillisen veturin tai nimettyjen veturien kanssa eikä liikennöinti edellytä rungon siirtämistä muilla vetureilla, voivat myös rungon päiden kytkimet olla standardikytkimeen yhteensopimattomia. Mahdollinen veturi on voitava kytkeä rungon kumpaan päähän tahansa ja runkoa on voitava vetää ja työntää erikseen määritellystä S-kaarteesta."
FREMO-FIN-standardi on täällä:
https://fremo.fi/fin/standard/
Kun NEM360-kytkintä käytetään pitäisi silloin kai seurata NEM-normia. Käytännön kytkinkorkeuksissa on FREMO-FIN-radalla yllättäviä heittoja:
https://fremo.fi/fin/show/prk_2019/
FREMO-FIN-radoilla ei tehdä emo-FREMOn hengessä vaihtotöitä, ja ainoat ajotapahtumat ovat yleisötapahtumia. Yleisölennätyksissä ajetaan vakiorunkoja päästä päähän, joten veturin vaihtomahdollisuus, rungon katkeamattomuus ja suistumattomuus vedettäessä ja työnnettäessä linjan moduulisaumojen hyppyreissä ja ratapihan vaihdekujissa ovat ainoat käytännön vaatimukset.
pekka
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Tve1
Jos käyttää NEM360-lenkkikytkintä, niin silloin veturissa voi olla pelkkä langasta taivutettu koukku — tosin ei kyllä mikä tahansa koukku, vaan kyllä senkin mitoituksen pitäisi vastata NEM-standardia. Tepon mainitsema Weinertin koukku on NEM — tavallaan lenkkikytkin ilman lenkkiä. Jos en taivuttaa samoilla mitoilla langasta, niin siitä saa siromman kuin muovista valetusta.
Koukkuun kytkee myös Märklinin lähikytkin. Se oli aikoinaan Löylymäessä käytetty standardikytkin. Periaatteessa se kytkee myös tavanomaisen NEM360-lenkkikytkimen kanssa. Jos veturissa käyttää langasta taivutettua koukkua, niin puskinlevyyn ei tarvite tehdä hillittömän suurta avausta, mitä NEM-tuppelo edellyttää. Kadeellekin tarvitaan kohtuullinen avaus. Tosin NEM-tuppelo antaa sitten mahdollisuuden käyttää joustavasti mitä tahansa NEM-tuppeloon soveltuvaa kytkintä.
Kytkinmarkkinat ovat sellaiset, että tarjolla on vain huonoja vaihtoehtoja. Huonoista pitäisi sitten valita paras. Jos pitäisi valita joku lähikytkentään soveltuva valmis kytkin, joka lisäksi sopisi vaihtotöihin, niin valitsisin Märklinin, koska se toimii myös antiikkisten NEM360-lenkkien kanssa, mutta myös veturissa olevan pelkän koukun kanssa. Tällainen kytkin antaa anteeksi myös radan epätasaisuuksille.
ESUlla on melko uusi lähikytkin, samoin Liliputilla. Niitä on ole edes hiplannut, saati testannut. Nämäkin on ovat muiden valmistajien lähikytkimien tapaan merkkikytkimiä — eivät kytke muiden kuin itsensä kanssa.
Lähes kaikki finescale-kytkimet taas perustuvat siihen, että työnnettäessä puskinlautaset painuvat toisiaan vasten, jolloin työntäminen tapahtuu niin kuin oikeissakin junissa. Tämä vaati kalustostolta melkoista huolellisuutta ja hyvin loivat kaarresäteet, jotta lautaset eivät sotkeentuisi. Saksalainen OBK on on aika hieno, mutta juuri tällainen. Kaikki massatuotantokytkimet on hillittömiä jööttejä — sama pätee peruskadeisiin.
Olipa kytkin mikä tahansa, niin jokaisella kytkimellä on asennusetäsyytensä puskinlautasista ja toisaalta kytkinvarrella on korkeusetäisyys kiskon harjasta. Tämä tuppaa aika usein unohtumaan.
Koukkuun kytkee myös Märklinin lähikytkin. Se oli aikoinaan Löylymäessä käytetty standardikytkin. Periaatteessa se kytkee myös tavanomaisen NEM360-lenkkikytkimen kanssa. Jos veturissa käyttää langasta taivutettua koukkua, niin puskinlevyyn ei tarvite tehdä hillittömän suurta avausta, mitä NEM-tuppelo edellyttää. Kadeellekin tarvitaan kohtuullinen avaus. Tosin NEM-tuppelo antaa sitten mahdollisuuden käyttää joustavasti mitä tahansa NEM-tuppeloon soveltuvaa kytkintä.
Kytkinmarkkinat ovat sellaiset, että tarjolla on vain huonoja vaihtoehtoja. Huonoista pitäisi sitten valita paras. Jos pitäisi valita joku lähikytkentään soveltuva valmis kytkin, joka lisäksi sopisi vaihtotöihin, niin valitsisin Märklinin, koska se toimii myös antiikkisten NEM360-lenkkien kanssa, mutta myös veturissa olevan pelkän koukun kanssa. Tällainen kytkin antaa anteeksi myös radan epätasaisuuksille.
ESUlla on melko uusi lähikytkin, samoin Liliputilla. Niitä on ole edes hiplannut, saati testannut. Nämäkin on ovat muiden valmistajien lähikytkimien tapaan merkkikytkimiä — eivät kytke muiden kuin itsensä kanssa.
Lähes kaikki finescale-kytkimet taas perustuvat siihen, että työnnettäessä puskinlautaset painuvat toisiaan vasten, jolloin työntäminen tapahtuu niin kuin oikeissakin junissa. Tämä vaati kalustostolta melkoista huolellisuutta ja hyvin loivat kaarresäteet, jotta lautaset eivät sotkeentuisi. Saksalainen OBK on on aika hieno, mutta juuri tällainen. Kaikki massatuotantokytkimet on hillittömiä jööttejä — sama pätee peruskadeisiin.
Olipa kytkin mikä tahansa, niin jokaisella kytkimellä on asennusetäsyytensä puskinlautasista ja toisaalta kytkinvarrella on korkeusetäisyys kiskon harjasta. Tämä tuppaa aika usein unohtumaan.