Tri-Ang kalustoa
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 160
- Liittynyt: 05.12.2007 15:10
Tri-Ang kalustoa
Tervehdys kaikille! Viime viestistäni on jo aikaa.
Sain tuttavalta lahjoituksena vanhoja englantilaisia junia. Merkki on Tri-Ang. Vetureita on kaksi kappaletta. Mukana tuli myös kolme vaunua ja laatikollinen kiskoja. Pienen huollon jälkeen veturit alkoivat liikkua hyvin. Kalusto on hyvässä kunnossa, isompi veturi näyttää lähes uudenveroiselta.
Sain tuttavalta lahjoituksena vanhoja englantilaisia junia. Merkki on Tri-Ang. Vetureita on kaksi kappaletta. Mukana tuli myös kolme vaunua ja laatikollinen kiskoja. Pienen huollon jälkeen veturit alkoivat liikkua hyvin. Kalusto on hyvässä kunnossa, isompi veturi näyttää lähes uudenveroiselta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Jimi, 29.06.2018 13:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Ratavartija
- Viestit: 47
- Liittynyt: 04.09.2008 22:50
Re: Tri-Ang kalustoa
Mulla oli joskus jokin sarja tuommoisennäköisiä. Vaunut olivat ihan samanlaisia ja tuo pienempi veturi on saman näköinen kuin mulla oli, mutta fieterivetoinen. Raideleveys oli H0 kanssa sopiva. Olivat uudenveroisia mutta nuoruudeninnolla romutin ne alta aikayksikön :/
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Tri-Ang kalustoa
Veturit taitaa olla hyvinkin kelvollisia. Valetturunkoisia, isommassa näkyy asiallinen matoruuvivälitys. Vaunut tyypillisiä brittimalleja. Koplingit vaan......
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 160
- Liittynyt: 05.12.2007 15:10
Re: Tri-Ang kalustoa
Sittemmin Tri-ang -kokoelmani on karttunut amerikkalaismallin umpitavaravaunulla. Vaunun kori on paksua muovivalua ja siinä on toimivat liukuovet.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Konduktööri
- Viestit: 50
- Liittynyt: 03.05.2018 13:34
Re: Tri-Ang kalustoa
Vaunu on todennäköisesti 1960-luvulta ja se on ollut jo tuolloin varsin karkeaa tekoa. Rautatieyhtiö on fiktiivinen, kuten on myös vaunun väritys. Tri-ang käytti kuvassa näkyvää Fleischmann-tyyppistä kytkintä varhaisissa malleissaan, onko peräti sama kytkintyyppi, jota tuolloinen emoyhtiö Hornby käytti Britti-malleissaan?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 160
- Liittynyt: 05.12.2007 15:10
Re: Tri-Ang kalustoa
Kytkin on mallia Tri-ang Mark III coupling. Kytkinmalli tuli käyttöön 1950-luvun lopulla ja oli tehty pellistä. Kiinnitys veturiin/vaunuun oli tehty niittaamalla tai ruuvilla. Sittemmin kytkimen D-kirjaimen muotoinen lenkkiosa on tehty muovista. Hornby käyttää samaa kytkintä edelleen malleissaan.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 160
- Liittynyt: 05.12.2007 15:10
Re: Tri-Ang kalustoa
Tri-ang -kokoelmani on karttunut huomattavasti sitten viime viestini. Esittelen tässä erään viime kesäisistä hankinnoistani. Kalusto on Tri-ang Transcontinental-sarjaa, jota valmistettiin 1950-luvulta alkaen vientiä ajatellen. Veturin esikuvaksi on jossain yhteyksissä mainittu australialaisen Victorian Railwaysin B-class -veturi, joka todellisuudessa on 6-akselinen teliveturi. Tri-ang käytti tässä mallissaan 2-akselisia telejä. Tämä seikka ja mallin tarkkuuskin kertonee osaltaan näiden olleen tarkoitettu leikkikaluiksi ennemmin kuin pienoisrautatieharrastajille. Tri-ang Railways -tuotteet olivat hinnoiltaan edullisempia ja hyvin suosittuja 1950/60-luvun Britanniassa ja muualla. Tämänkin kaluston mittakaava on brittiläinen 00 eli 1:76. Raideleveys on sama kuin H0-skaalassa.
Hankin kaluston touko-kesäkuun vaihteessa. Olin haaveillut näistä jo pidemmän aikaa, ja sattumoisin löysin hinnaltaan sopivan, hyväkuntoisen ja täydellisen kokonaisuuden myynnissä tunnetulla internetin huutokauppasivustolla. Kokonaisuus käsittää kaksi veturia, moottoroidun ja moottoroimattoman eli "dummy"-version sekä neljä vaunua. Vaunut ovat matkatavara-, ravintola-, päivä- ja näköalavaunu. Viimeksi mainittu on junan päätyvaunu. Alun perin tuo dummy-veturi ei kuulunut juuri tähän settiin uutena. Setti on 1960-luvulta, sen tunnistaa mm. vaunuista, jotka ovat Transcontinental-sarjan mk2 -tyyppiä. Ostokseni mukana tullut ylimääräinen dummy-veturi on 1950-luvulta. Joka tapauksessa veturi on mukava lisä kokoelmaani ja mielessä on pyörinyt idea sen moottoroinnista, mikäli löytäisin jostain Tri-ang moottoritelin... Helpommin sanottu, kuin tehty
Ensi töikseni purin moottoriveturin osiin. Purin myös moottoritelin aivan perusteellisesti. Puhdistin huolella kaikki osat, sitten kasasin kokonaisuuden ja voitelin liikkuvat osat. Moottorissa on jopa kuulalaakerit akselin päissä. Valmistuksen laatu on korkea. Kaikki osat ovat hyvin vankkaa tekoa. Moottoriteli koottuna ja huollettuna. Huoltoa ajatellen käytännöllinen ominaisuus on moottorin akselin laakerien päissä olevat huopatyynyt, joihin voi imeyttää reilusti öljyä. Korin osat ovat muovia ja pesin kaikki tiskiaineella ja vedellä. Siirtokuvia ja maalattuja yksityiskohtia oli syytä varoa. Vuosikymmenten lika lähti hyvin. Tässä osat kuivumassa perusteellisen pesun jälkeen. Moottoriteli menossa paikalleen. Se kiinnitetään korin yläosasta suurella ruuvilla.
Veturi valmiina käyttöön. Veturissa on toimivat ajovalot molemmissa päissä.
Hankin kaluston touko-kesäkuun vaihteessa. Olin haaveillut näistä jo pidemmän aikaa, ja sattumoisin löysin hinnaltaan sopivan, hyväkuntoisen ja täydellisen kokonaisuuden myynnissä tunnetulla internetin huutokauppasivustolla. Kokonaisuus käsittää kaksi veturia, moottoroidun ja moottoroimattoman eli "dummy"-version sekä neljä vaunua. Vaunut ovat matkatavara-, ravintola-, päivä- ja näköalavaunu. Viimeksi mainittu on junan päätyvaunu. Alun perin tuo dummy-veturi ei kuulunut juuri tähän settiin uutena. Setti on 1960-luvulta, sen tunnistaa mm. vaunuista, jotka ovat Transcontinental-sarjan mk2 -tyyppiä. Ostokseni mukana tullut ylimääräinen dummy-veturi on 1950-luvulta. Joka tapauksessa veturi on mukava lisä kokoelmaani ja mielessä on pyörinyt idea sen moottoroinnista, mikäli löytäisin jostain Tri-ang moottoritelin... Helpommin sanottu, kuin tehty
Ensi töikseni purin moottoriveturin osiin. Purin myös moottoritelin aivan perusteellisesti. Puhdistin huolella kaikki osat, sitten kasasin kokonaisuuden ja voitelin liikkuvat osat. Moottorissa on jopa kuulalaakerit akselin päissä. Valmistuksen laatu on korkea. Kaikki osat ovat hyvin vankkaa tekoa. Moottoriteli koottuna ja huollettuna. Huoltoa ajatellen käytännöllinen ominaisuus on moottorin akselin laakerien päissä olevat huopatyynyt, joihin voi imeyttää reilusti öljyä. Korin osat ovat muovia ja pesin kaikki tiskiaineella ja vedellä. Siirtokuvia ja maalattuja yksityiskohtia oli syytä varoa. Vuosikymmenten lika lähti hyvin. Tässä osat kuivumassa perusteellisen pesun jälkeen. Moottoriteli menossa paikalleen. Se kiinnitetään korin yläosasta suurella ruuvilla.
Veturi valmiina käyttöön. Veturissa on toimivat ajovalot molemmissa päissä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Tri-Ang kalustoa
Hyvää vuosikymmenenhuoltoa olet tehnyt.
-
- Matkustaja
- Viestit: 3
- Liittynyt: 26.02.2022 16:11
Re: Tri-Ang kalustoa
Very nice. Triang stuff is indestructable and it will live for ever. Only one problem, the wheel flanges are such that Triang trains will not run on any modern track. No way do Triang wheels go over (modern) Hornby, Peco or Fleischmann points. I have an old Triang/Hornby class 08 diesel R156. I had to rewheel the mother so it can run on my layout.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 274
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: Tri-Ang kalustoa
Pyörien vaihto onnistuu ilmeisesti kohtuullisen helposti?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 160
- Liittynyt: 05.12.2007 15:10
Re: Tri-Ang kalustoa
Mukavasti kommentteja tuli, kiitos paljon. Vastaukseni viivästyivät hieman, mutta nyt palaan viimeinkin asiaan.
Vaunujen pyörät on helpot vaihtaa, kun useisiin 60-70-luvun vaunuihin käy suoraan Hornbyn tai muun valmistajan uudet pyöräkerrat. Vanhemmat vaunut ovat haastavampia, kun niissä on muovipyörät, joissa on holkkimainen akselin puolikas ja varsinainen metallinen akseli näiden sisässä. Rakenne on sama, kuin tuossa huoltamani dieselveturin moottoroimattomassa telissä. Näihin tarvitaan mm. uusien laakerien askartelua, jotta moderni akseli käy paikalleen. Olen modifioinut useita tällaisia vaunuja. Pitää varmaan tehdä aikanaan oma postaus vaunujen päivitysprojektista.
Jimi
Kiitoksia, ja kyllä vain oli mukava askarrella tietäen että saa vuosikymmenten kuivuneet rasvat ja liat kunnolla pois. Kivaa harrastelupuuhaa näiden huolto. Kaikki Tri-ang -kokoelmaani kuuluvat veturit ovat käyneet läpi samanlaisen käsittelyn.
Muistaakseni joillakin englantilaisilla nettisivuilla ja Youtube-videoissa oli joskus juttua siitä, että näihin Tri-ang -vetureihin olisi tarjolla uudelleen sorvattuja/profiililtaan modernien kiskojen vaatimusten mukaan muokattuja pyöräkertoja. Ilmeisesti harrastajavoimin tehtyjä ja joskus ollut ainakin eBayssä myynnissä. Olen pyöritellyt mielessäni, jos joskus kokeilisi itse pyörien "sorvaamista". Laippaa pitäisi madaltaa, jotta kulkee nykyisillä kiskoilla ottamatta kiinni kiskonaulajäljitelmiin tai vaihteiden ristikoihin. Ehkä alkuperäisistä Tri-ang -kiskoista voisi tehdä pienen radan ajoa varten.
Vaunujen pyörät on helpot vaihtaa, kun useisiin 60-70-luvun vaunuihin käy suoraan Hornbyn tai muun valmistajan uudet pyöräkerrat. Vanhemmat vaunut ovat haastavampia, kun niissä on muovipyörät, joissa on holkkimainen akselin puolikas ja varsinainen metallinen akseli näiden sisässä. Rakenne on sama, kuin tuossa huoltamani dieselveturin moottoroimattomassa telissä. Näihin tarvitaan mm. uusien laakerien askartelua, jotta moderni akseli käy paikalleen. Olen modifioinut useita tällaisia vaunuja. Pitää varmaan tehdä aikanaan oma postaus vaunujen päivitysprojektista.
Thanks, I really like this old school Tri-ang Railways equipment. So simple and robust and easy to work with. I have 3 of those class 08 shunters by Tri-ang, a black, a green and a blue. Yes, modern points do not like deep flanges these models have. Maybe I re-profile those wheels or build a small layout with old Tri-ang track just for these vintage trains.GeoffreyN kirjoitti: ↑27.01.2023 10:17 Very nice. Triang stuff is indestructable and it will live for ever. Only one problem, the wheel flanges are such that Triang trains will not run on any modern track. No way do Triang wheels go over (modern) Hornby, Peco or Fleischmann points. I have an old Triang/Hornby class 08 diesel R156. I had to rewheel the mother so it can run on my layout.
Jimi
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 160
- Liittynyt: 05.12.2007 15:10
Re: Tri-Ang kalustoa
Viimeisin Tri-ang -projekti on tänään valmistunut 1950-luvun R153 satulatankkiveturin pyörien uudelleen profilointi. Veturin laippojen korkeus löi laudalta vanhat Fleischmannin pizzaleikkuripyörätkin, joten kulku moderneilla kiskoilla oli epäkäytännöllistä. Laipat hakkasivat ratanaulajäljitelmiin ja vaihteista selviäminen ei tullut kysymykseen.
Täytyi siis ryhtyä muokkaamaan veturin alkuperäisiä pyöriä. Porakoneen käyttöön sain idean eräästä Youtube-videosta. Päätin olla irrottamatta pyöriä, sillä riski vaurioittaa runkoa olisi ollut suuri ja pyörien muoviset eristeholkit rikkoutuvat herkästi. Siispä kiinnitin pienoisporakoneen pöytään ja siihen parhaat päivät nähneen kumisen hiomarullan ilman hiekkapaperiholkkia. Laite pyörimään ja veturin runko käteen. Pyörä kumirullaa vasten hellästi painaen ja pienellä viilalla muotoilemaan laippaa matalammaksi. Viimeistely hienolla hiekkapaperilla.
Laipan uusi muoto alkaa olla hyvä. Valmista syntyi melko nopeasti ja helpolla, sillä veturin pyörät ovat jotain sinkkimetalliseosta.
Vasemmalla on alkuperäisen profiilin laippa ja oikealla viilattu versio.
Nyt veturi on jo koottu ja koeajolla levylle rakennetulla ratasoikiolla, jossa on parin vaihteen ratapiha. Tässä oli hyvä testata, miten se kulkee vaihteissa. Jouduin myös säätämään laippaväliä aavistuksen verran kapeammaksi, jottei pyörät takertele vaihteen ristikoihin. Veturi kulkee nyt todella nätisti Pikon A-kiskoilla.
Veturin kori on huomattavasti korkeampi kuin mittakaavassa yleensä, sillä tämä malli oli alun perin varustettu vedettävällä koneistolla, joka vaati paljon tilaa korin sisälle. Korin muotti pysyi samana kun malli sai sähkökäyttöisen alustan.
Täytyi siis ryhtyä muokkaamaan veturin alkuperäisiä pyöriä. Porakoneen käyttöön sain idean eräästä Youtube-videosta. Päätin olla irrottamatta pyöriä, sillä riski vaurioittaa runkoa olisi ollut suuri ja pyörien muoviset eristeholkit rikkoutuvat herkästi. Siispä kiinnitin pienoisporakoneen pöytään ja siihen parhaat päivät nähneen kumisen hiomarullan ilman hiekkapaperiholkkia. Laite pyörimään ja veturin runko käteen. Pyörä kumirullaa vasten hellästi painaen ja pienellä viilalla muotoilemaan laippaa matalammaksi. Viimeistely hienolla hiekkapaperilla.
Laipan uusi muoto alkaa olla hyvä. Valmista syntyi melko nopeasti ja helpolla, sillä veturin pyörät ovat jotain sinkkimetalliseosta.
Vasemmalla on alkuperäisen profiilin laippa ja oikealla viilattu versio.
Nyt veturi on jo koottu ja koeajolla levylle rakennetulla ratasoikiolla, jossa on parin vaihteen ratapiha. Tässä oli hyvä testata, miten se kulkee vaihteissa. Jouduin myös säätämään laippaväliä aavistuksen verran kapeammaksi, jottei pyörät takertele vaihteen ristikoihin. Veturi kulkee nyt todella nätisti Pikon A-kiskoilla.
Veturin kori on huomattavasti korkeampi kuin mittakaavassa yleensä, sillä tämä malli oli alun perin varustettu vedettävällä koneistolla, joka vaati paljon tilaa korin sisälle. Korin muotti pysyi samana kun malli sai sähkökäyttöisen alustan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 274
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: Tri-Ang kalustoa
Oikein mielenkiintoinen tapa muokata vanhan veturin pyörän laippoja vähän sirommiksi. Pitänee selvittää toimisiko tämä mitenkään pikkuisille N-mittakaavan pyörillekin.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Tri-Ang kalustoa
Tässä toinen tapa. Pyöritetään konetta märän vesihiontapaperin päällä, kunnes laipat ovat madaltuneet. Laipan kulman viiste syntyy kallistamalla konetta. Sorvi on hallitumpi tapa, mutta edellyttää pyöräkertojen purkamisen — ja kokoamisen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 160
- Liittynyt: 05.12.2007 15:10
Re: Tri-Ang kalustoa
Tri-ang 16T mineral wagon
Olen suorittanut konepajakorjauksen vanhalle vaunulle. Vaunu todennäköisesti aloitussarjasta lähtöisin, sillä se oli pelkistetympi malli ilman painoja tai kylkinumerointia ja väri oli keltainen. Vaunu oli kulunut ja kolhiintunut, joten ajatus korin maalauksesta ja detaljoinnista kypsyi mielessä. Oikeastaan tämä projekti alkoi jo monta vuotta sitten, ja tänä keväänä se viimein valmistui. Aikaa maalin kuivumiseen vierähti varmaan neljä vuotta. Projekti oli unohtunut pitkäksi aikaa sivuun.
Vaunua on detaljoitu Fox Transfersilta Englannista tilatuilla siirtokuvilla. Väriksi valikoitui "bauxite". Punaruskean sävy näytti kuvissa pohjamaalin punaiselta, joten maalasin vaunun korin punaisella spraypohjamaalilla ja siirtokuvien kiinnityksen helpottamiseksi mattamaali sai kiiltävän kirkaslakan pintaan. Siirtokuvien päälle on vielä vedetty kerros lakkaa suojaamaan mahdollisilta kolhuilta.
Vaunun rungon ja korin väliin laitoin metallipainoja kulkuominaisuuksia parantamaan ja vanhat huonokulkuiset muovipyörät on vaihdettu uusiin Hornbyn metallipyöriin.
Ennen saneerausta. Saneerauksen jälkeen.
Olen suorittanut konepajakorjauksen vanhalle vaunulle. Vaunu todennäköisesti aloitussarjasta lähtöisin, sillä se oli pelkistetympi malli ilman painoja tai kylkinumerointia ja väri oli keltainen. Vaunu oli kulunut ja kolhiintunut, joten ajatus korin maalauksesta ja detaljoinnista kypsyi mielessä. Oikeastaan tämä projekti alkoi jo monta vuotta sitten, ja tänä keväänä se viimein valmistui. Aikaa maalin kuivumiseen vierähti varmaan neljä vuotta. Projekti oli unohtunut pitkäksi aikaa sivuun.
Vaunua on detaljoitu Fox Transfersilta Englannista tilatuilla siirtokuvilla. Väriksi valikoitui "bauxite". Punaruskean sävy näytti kuvissa pohjamaalin punaiselta, joten maalasin vaunun korin punaisella spraypohjamaalilla ja siirtokuvien kiinnityksen helpottamiseksi mattamaali sai kiiltävän kirkaslakan pintaan. Siirtokuvien päälle on vielä vedetty kerros lakkaa suojaamaan mahdollisilta kolhuilta.
Vaunun rungon ja korin väliin laitoin metallipainoja kulkuominaisuuksia parantamaan ja vanhat huonokulkuiset muovipyörät on vaihdettu uusiin Hornbyn metallipyöriin.
Ennen saneerausta. Saneerauksen jälkeen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.