Halusin rakentaa rataani pohjoisamerikkalaisen suurkaupungin, mutta sopivaa paikkaa en löytänyt kuin pienestä nurkkauksesta, joka sijainnin puolesta pystyi hyvin esittämään Vancouver B.C:tä. Rakennettava alue oli tosin todella pieni ja ei kestänytkään kauaa, kun muistin John Allenin peilikikat. Ehkä niitä voisi kokeilla myös minun radallani!
Kuva 1. Radan nurkkaus, johon päätin rakentaa Vancouver B.C:n osan. Ratapöydässä näkyy hahmotelmia tulevien talojen paikoista.
Kuva 2. Vancouver B.C:n ensimmäinen talo on valmistumassa. Vancouverin talot ovat 5-kerroksia 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun tiilitaloja, hyvin tyypillisiä suuremmissa kaupungeissa. Huomaa talossa peilikuvaksi käännetty Coca-Cola -mainos, suunnittelin mainoksen näkyvän katsojille peilistä.
Kuva 3. Edellisen kuvan talo on valmistunut ja tässä mallaan sille oikeaa paikkaa.
Kuva 4. Kaupungin talot ovat valmistuneet ja tässä sovitan niitä oikeisiin kohtiin. Talojen takana näkyy vaneriset pystytuet tulevalle peilille. Oikealla erottuu osa valmista taustakuvaa, jonka asensin Vancouverin taakse.
Kuva 5. Nyt peili on asennettu ja se laajentaa näkymää huomattavasti jopa ilman maisemointia! Kiinnityksessä tulee olla varovainen. Kiinnitin peilin pystytukiin komponenttiliimalla ja puristin sen kuvassa näkyvällä tavalla kevyesti puristimilla pystytukia vasten.
Kuva 6. Nyt maisema alkaa valmistua ja peili saa tämän pienen nurkkauksen näyttämään todelliselta suurkaupungilta. Valkoisen Buickin yläpuolella näkyy tuttu Coca-Cola -mainos, nyt peilistä heijastuneena oikeinpäin, kuten kuuluukin. Asettelin myös henkilöt ja autot huolellisesti, etteivät ne paljastaisi (heti) peilin olemassaoloa. Kuvassa tiepinta on vielä liian kirkas, mutta tämän kuvan jälkeen se pääsi kohtalaiseen säistämiskäsittelyyn.
Kuva 7. Toinen kuva valmistuneeseen Vancouveriin. Tässäkin kuvassa tie kiiltää vielä liikaa, mutta peiliä ei suoraan huomaa kuin tien katkaisevasta saumasta.
Kuva 8. Vielä kolmas kuva Vancouverista. Etualan talo on rakennettu puolikkaana, ainoastaan kuvaan näkyvä takaseinä on rakennettu. Maskasin talon ja peilin välisen sauman villiviini-istutuksilla, tosin jouduin sitä vielä parantamaan tämän kuvan ottamisen jälkeen. Kuvassa kannattaa kiinnittää huomio myös valkoiseen Buickiin. Se on heijastuma peilistä ja asettelin varsinaisen mallin väärälle puolelle tietä huolellisesti niin, ettei se näy mistään kulmasta.
Peilien käytössä huomioitavia asioita:
- Peilien tulee olla hyvälaatuisia lasipeilejä.
- Peili tulee asentaa todella tarkkaan pystysuoraan, pienikin heitto näkyy välittömästi lopputuloksessa.
- Peiliä vasten tulevat talot, radat ja muut rakennelmat tulee olla tarkasti kohtisuorassa peilipintaa vasten. Jälleen pienikin heitto tuhoaa illuusion.
- Pienillä detaljeilla (kyltit, autot, ihmiset) peilin luomaa vaikutelmaa voi tehostaa entisestään. Eri yksityiskohtien tarkkaan sijoitteluun kannattaa käyttää aikaa ja näkymä tulee tarkistaa jokaisesta mahdollisesta katselukulmasta.
- Peili tulee asentaa niin, ettei siitä vahingossakaan heijastu katsoja tai muu oikea ihminen. Tämä vaatii vähän ennakkosuunnittelua!
- Puskilla ja pensailla voi häivyttää helposti peilin rajat
- Tasainen valaistus peilin ympäristössä on tärkeä huomioida ja itsestään selvää on, ettei peilistä saa heijastua esim. radan valaistuksen lamppuja / ledejä.
- Peilikikka voi käyttää yhtä lailla pieniin kuin suuriinkiin kohteisiin. Minulla Vancouver edustaa keskisuurta käyttökohdetta ja kohta esitelty Puget Sound Pulp & Paper pientä kohdetta. Minulla on myös suunnitelmissa rakentaa John Allen -tyyppinen suuri maisemapeili vuoristo-osuudelle.
Kuva 10. Vielä maisemoimaton lähtökaarre Monroesta kohti Carnationia on mahdollinen tulevaisuuden käyttökohde peilille. Kuvassa näkyy alue nykyasussaan. Maisemointi tulee olemaan ainoastaan muutaman sentin syvyinen ja noin 60 cm leveä. Korkeutta voi sen sijaan näillä vuoristoalueilla rakentaa huoletta.