Asetinlaitetorni
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Asetinlaitetorni
Kesän aikana toin vanhempieni luona säilössä olleet melkein kaikki H0-rakennukseni kaupunkiin. Kokoelmissani on Heljanin kaksikerroksinen asetinlaiterakennus, joka oli pienoisrautatieharrastukseni ensimmäinen muovirakennussarja, jonka koskaan olen kasannut. Kasattu siis ehkä vuonna 1995 tai -96.
Olin jo jonkinaikaa silmäillyt sitä voisiko sen muokata suomalaiseen rataan sopivammaksi. Originaalina se on aika brittiläisen oloinen. Junat-lehdestä 1/1987 löytyi piirustukset ja kuvat Karjaan asetinlaitetornista. ( http://vaunut.org/kuva/23955 )
Tuumasta toimeen ja askarteluveitsellä purkamaan rakennusta. Osien toisiinsa liittämisessä käyttämäni UHU:n muoviliima osoittautui turhankin sitkeäksi, sillä joistakin kohdista muovi antoi vierestä ennemmin periksi kuin liimasauma yrittäessäni irroitella yläkerran osia toisistaan.
Alakerran ikkunajako saati ikkunoiden malli ei ole samanlainen, joten tornista tulee enemmän tai vähemmän sovellettu malli. Puolimielikuvituksellinen siis. Ensimmäisenä modaustyönä porasin takaseinään uuden oviaukon. Karjaan tornissahan portaat nousevat takaseinän ikkunan yläpuolelle.
Sivuseinien puuosat menivät purkaessa muutamasta kohdasta rikki. Myös tiilistä osaa vaurioitui sen verran, että päätin sahata tiilimuurausta alemmaksi.
Puuosat piti siis lähteä rakentamaan tyhjästä. Evergreenin 1,5 mm:n V-Groove -levy tuntui tarkoitukseen sopivalta.
Evergreenin 0,5 x 1,0 mm ja 1 x 2 mm styreenisuikaleista syntyivät kätevästi myös päätyikkunan osat.
Vanhalta porrastasanteelta purkamastani päätykomeron osista syntyi oheistuotteena puucee. Etuoveen olisi toki kuulunut suomalaiseen tapaan sydämenmuotoinen reikä mutta ei anneta asian hidastaa.
Olin jo jonkinaikaa silmäillyt sitä voisiko sen muokata suomalaiseen rataan sopivammaksi. Originaalina se on aika brittiläisen oloinen. Junat-lehdestä 1/1987 löytyi piirustukset ja kuvat Karjaan asetinlaitetornista. ( http://vaunut.org/kuva/23955 )
Tuumasta toimeen ja askarteluveitsellä purkamaan rakennusta. Osien toisiinsa liittämisessä käyttämäni UHU:n muoviliima osoittautui turhankin sitkeäksi, sillä joistakin kohdista muovi antoi vierestä ennemmin periksi kuin liimasauma yrittäessäni irroitella yläkerran osia toisistaan.
Alakerran ikkunajako saati ikkunoiden malli ei ole samanlainen, joten tornista tulee enemmän tai vähemmän sovellettu malli. Puolimielikuvituksellinen siis. Ensimmäisenä modaustyönä porasin takaseinään uuden oviaukon. Karjaan tornissahan portaat nousevat takaseinän ikkunan yläpuolelle.
Sivuseinien puuosat menivät purkaessa muutamasta kohdasta rikki. Myös tiilistä osaa vaurioitui sen verran, että päätin sahata tiilimuurausta alemmaksi.
Puuosat piti siis lähteä rakentamaan tyhjästä. Evergreenin 1,5 mm:n V-Groove -levy tuntui tarkoitukseen sopivalta.
Evergreenin 0,5 x 1,0 mm ja 1 x 2 mm styreenisuikaleista syntyivät kätevästi myös päätyikkunan osat.
Vanhalta porrastasanteelta purkamastani päätykomeron osista syntyi oheistuotteena puucee. Etuoveen olisi toki kuulunut suomalaiseen tapaan sydämenmuotoinen reikä mutta ei anneta asian hidastaa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Asetinlaitetorni
Päätyseinistä etuseinän kimppuun. Etuseinä syntyi myös Evergreenin 1,5 mm:n V-Groove -levystä.
Etuseinälle ja osalle matkaa päätyseiniä kuuluu kävelysilta. Niinpä sellainen oli syytä kehittää jostain. Jälleen miljoonalaatikon kimppuun ja kahdesta vanhasta Pikon avovaunusta irroittamani kansilevyt olivat juuri tarkoitukseen sopivat. Leikkasin/sahasin ne 10 mm leveiksi suikaleiksi.
Etuseinän kulkusiltaa varten yhden vaunun pituus ei riittänyt, niinpä se piti rakennella kahdesta osasta.
Etuseinään piti loveta oviaukko sekä sen molemmin puolin ikkunat. Ikkunat toteutin samalla tavalla kuin päätyseiniin.
Päätyseinälevyjen taakse liimasin tukirimoja auttamaan kiinnitystä tiilimuurattuun osaan.
Kolmannen työpäivän tulos. Käyntisiltojen pohjapuoli maalattu kertaalleen Revell 9:llä (antrasiitti), seinälevyt ikkunanpokien vierestä Revell 16:lla (Hiekka). Samalla maalauslevyllä osansa saivat myös WC (seinät Humbrol 60/karmiininpunainen), relekoju (katto Revell 76/vaaleanharmaa) ja odotuskatos (seinät Revell 16).
Etuseinälle ja osalle matkaa päätyseiniä kuuluu kävelysilta. Niinpä sellainen oli syytä kehittää jostain. Jälleen miljoonalaatikon kimppuun ja kahdesta vanhasta Pikon avovaunusta irroittamani kansilevyt olivat juuri tarkoitukseen sopivat. Leikkasin/sahasin ne 10 mm leveiksi suikaleiksi.
Etuseinän kulkusiltaa varten yhden vaunun pituus ei riittänyt, niinpä se piti rakennella kahdesta osasta.
Etuseinään piti loveta oviaukko sekä sen molemmin puolin ikkunat. Ikkunat toteutin samalla tavalla kuin päätyseiniin.
Päätyseinälevyjen taakse liimasin tukirimoja auttamaan kiinnitystä tiilimuurattuun osaan.
Kolmannen työpäivän tulos. Käyntisiltojen pohjapuoli maalattu kertaalleen Revell 9:llä (antrasiitti), seinälevyt ikkunanpokien vierestä Revell 16:lla (Hiekka). Samalla maalauslevyllä osansa saivat myös WC (seinät Humbrol 60/karmiininpunainen), relekoju (katto Revell 76/vaaleanharmaa) ja odotuskatos (seinät Revell 16).
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Asetinlaitetorni
Seinät on maalattu kahteen kertaan. Ikkunan karmit vaativat vähän enemmän sorminäppäryyttä ja vakaata kättä. Ensin kokeilin maalata ne pensselillä ja purkkivalkoisella muuta päädyinkin käyttämään valkoista tussikynää. Sillä sai tasaisemman jäljen ja nurkkiin pääsi paremmin käsiksi.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Asetinlaitetorni
Kattoa uusiksi ja seiniä paikalleen.
Porasin kattoon uuden reiän savupiipulle. Entinen piippu oli yleisilmeeseen sopimaton. Ensin yritin porata reiän katon vastakkaiselle sivulle kunnes totesin, että reikä tulisi juuri päätyseinän kohdalle. Sama uusiksi mutta siis vastakkaiseen nurkkaan. Miljoonalaatikosta oli taaskin apua. Fallerin "Panimo" -rakennussarjasta jäi aikoinaan ylimääräisiä osia, kuten myös tiilipiippu.
Katto ja piippu tuli luonnollisesti maalata uusiksi. Katto sai värikseen Revell 9:n eli antrasiitin ja piippu puolestaan 37:n eli tiilenpunaisen.
Välivaiheista jäi kokoamisen tohinassa puuttumaan kuvia. Tässä kuitenkin päätyseinät jo aseteltu paikalleen. Kuvan oton jälkeen sivuseinä tukirimoineen on liimattu päätyjen päälle ja kulkusillatkin on jo liimattu.
Porasin kattoon uuden reiän savupiipulle. Entinen piippu oli yleisilmeeseen sopimaton. Ensin yritin porata reiän katon vastakkaiselle sivulle kunnes totesin, että reikä tulisi juuri päätyseinän kohdalle. Sama uusiksi mutta siis vastakkaiseen nurkkaan. Miljoonalaatikosta oli taaskin apua. Fallerin "Panimo" -rakennussarjasta jäi aikoinaan ylimääräisiä osia, kuten myös tiilipiippu.
Katto ja piippu tuli luonnollisesti maalata uusiksi. Katto sai värikseen Revell 9:n eli antrasiitin ja piippu puolestaan 37:n eli tiilenpunaisen.
Välivaiheista jäi kokoamisen tohinassa puuttumaan kuvia. Tässä kuitenkin päätyseinät jo aseteltu paikalleen. Kuvan oton jälkeen sivuseinä tukirimoineen on liimattu päätyjen päälle ja kulkusillatkin on jo liimattu.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Asetinlaitetorni
Etuseinäkin on jo paikoillaan sekä käyntisillat. Seinästä puuttuu enää ovi. Sahasin sen lautaseinän jämäpaloista ja kaiversin reiät koristepaneloinnille ja ikkunalle. Alunperin ajattelin käyttää palaa sellaisenaan mutta vaakalaudoitettu ovi ei sopinut jotenkin "harmoniaan". Niinpä ovi nurinperin ja koristepala ympäri. Oviaukon toiselle puolelle liimasin alkuperäisestä ikkunasta sahatun palan, jolloin ovi saa ikkunan samalla keinoin.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Asetinlaitetorni
Tilannepäivitys
Monta osavaihetta ilman tarkempaa selostusta tai kuvakimaraa on mennyt ohi. Tarkastellaan tuloksia:
Käyntisillan ja etuseinän väliin jäi pieni rako. Siihen leikkasin 1,0x2,0 mm:n täytelistat. Ovikin tuli viimein maalatuksi ja paikalleen liimatuksi.
Etuseinää nähtynä katutasolta. Tiiliseinä kaipaisi kyllä hieman käsittelyä. Ikkuna-aukot käsittelin jo tussikynällä, jonka seurauksena tussia ujuttautui myös laastirakoihin.
Viimeinen tärkeä osio asetinlaiterakennukseen: kaiteet käyntisilloille ja portaisiin. Helsingin reissun tuliaisina hankin Plastructin valmiskaidetta - sekä suoraa että portaisiin sopivaa.
Kaiteet ovat tällä hetkellä maalattavana. Siksipä loppuun kuvakulmat rakennuksen eri sivuilta.
Monta osavaihetta ilman tarkempaa selostusta tai kuvakimaraa on mennyt ohi. Tarkastellaan tuloksia:
Käyntisillan ja etuseinän väliin jäi pieni rako. Siihen leikkasin 1,0x2,0 mm:n täytelistat. Ovikin tuli viimein maalatuksi ja paikalleen liimatuksi.
Etuseinää nähtynä katutasolta. Tiiliseinä kaipaisi kyllä hieman käsittelyä. Ikkuna-aukot käsittelin jo tussikynällä, jonka seurauksena tussia ujuttautui myös laastirakoihin.
Viimeinen tärkeä osio asetinlaiterakennukseen: kaiteet käyntisilloille ja portaisiin. Helsingin reissun tuliaisina hankin Plastructin valmiskaidetta - sekä suoraa että portaisiin sopivaa.
Kaiteet ovat tällä hetkellä maalattavana. Siksipä loppuun kuvakulmat rakennuksen eri sivuilta.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Asetinlaitetorni
Tässäpä kaiteet maalattuina Humbrol mattamustalla (33).
Takarappusten kaiteet paikoillaan:
Takarappusten kaiteet paikoillaan:
-
- Ratavartija
- Viestit: 47
- Liittynyt: 18.08.2011 11:20
Re: Asetinlaitetorni
Kiitos hyvästä viestiketjusta! On ollut mielenkiintoista seurata miten modaaminen etenee. Tuossa väritys on mielestäni oikein onnistunut. Toki voisi olla säistyneempikin, mutta sehän on makuasia.
Itsellänikin on ollut suunnitelmissa hyvin samanlainen projekti: samoin Heljanin asetinlaitetornista muokata suomalainen vesitorni. Tosin Heljanin malli on eri kuin tuossa; se on joskus 70-luvulla rakentamani ja malliltaan tuota modernimpi, valkea ja korkeampi. Tarkoitus on maalata se pääosin tiilenpunaiseksi ja käsitellä saumat vaaleanharmaalla massalla. Esikuvia olen Vorgista keräillyt, joista sitten soveltaen modata ja maalata. En ole varma tuleeko siitä niin hyvä, että käyttäisin sitä mutta toimii ainakin harjoituksena ennen 'vakavampaa' uusien mallien kokoilua ja maalausta.
Itsellänikin on ollut suunnitelmissa hyvin samanlainen projekti: samoin Heljanin asetinlaitetornista muokata suomalainen vesitorni. Tosin Heljanin malli on eri kuin tuossa; se on joskus 70-luvulla rakentamani ja malliltaan tuota modernimpi, valkea ja korkeampi. Tarkoitus on maalata se pääosin tiilenpunaiseksi ja käsitellä saumat vaaleanharmaalla massalla. Esikuvia olen Vorgista keräillyt, joista sitten soveltaen modata ja maalata. En ole varma tuleeko siitä niin hyvä, että käyttäisin sitä mutta toimii ainakin harjoituksena ennen 'vakavampaa' uusien mallien kokoilua ja maalausta.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 377
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Asetinlaitetorni
Viimeiset silaukset:
Loputkin kaiteet on asennettu, rakennus mattalakattu ja hieman myös säistetty. Katolle sivelin savupiippujen ympäristöön Vallejon "Carbon Black" -pigmenttiä ja tiilimuurauksen alaosaan saman valmistajan "Burnt Umber":ia.
Tähän loppuun on hyvä sijoittaa kuva lähtökohdasta.
Mitä jäi käteen? Pienen intohimon vanhojen, jo kasattujen rakennusten tarvittaessa rankkaankin modaamiseen ja viimeistelypigmenttien käyttöä tuli harjoiteltua viimeistelyn yhteydessä. Valmiiden kaiteiden käyttö säästi ylimääräiseltä ja tukan päästä vievältä näpertämiseltä.
Loputkin kaiteet on asennettu, rakennus mattalakattu ja hieman myös säistetty. Katolle sivelin savupiippujen ympäristöön Vallejon "Carbon Black" -pigmenttiä ja tiilimuurauksen alaosaan saman valmistajan "Burnt Umber":ia.
Tähän loppuun on hyvä sijoittaa kuva lähtökohdasta.
Mitä jäi käteen? Pienen intohimon vanhojen, jo kasattujen rakennusten tarvittaessa rankkaankin modaamiseen ja viimeistelypigmenttien käyttöä tuli harjoiteltua viimeistelyn yhteydessä. Valmiiden kaiteiden käyttö säästi ylimääräiseltä ja tukan päästä vievältä näpertämiseltä.