Uusi alku radalle

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

seppom
Matkustaja
Viestit: 5
Liittynyt: 07.03.2021 16:52

Uusi alku radalle

Viesti Kirjoittaja seppom »

Hei!
Alan rakentaa uutta rataa osin vanhoista materiaaleista. Pitääkö kiskotuksessa huomioida jotakin eristyksiä digijärjestelmässä? Boosteri kaiketi tarvitaan, kun toinen osuus on kymmenisen metriä ja toinen saman verran. Se osuus ainakin eristetään.
Asemalta lähtisi molempiin suuntiin silmukka, jolloin vaiheistus (tasavirtasysteemi) on asemalla pieni ongelma. Olisiko viisasta eristää toinen suunta ja paikallisoperaatioissa käsitellä sitä sitten osana toista suuntaa?
Valaistus on sekin mietinnässä. Ledejä tulisi muutama kymmen taloihin ym. Vastuksien arvoja pitää ryhtyä siis laskeskelemaan. Sain juuri tyhmän idean, kun löysin koristeledilamppujen toimivia muuntajia kaapin perukoilta. Olisiko niitä mahdollista hyödyntää...?
Sitten vielä tyhmä kysymys: tarvitaanko rataan jonkinlaisia sensoreita? Vanhassa Fleischmann- järjestelmässä oli liuskoja, joihin veturin pohjassa oleva nasta otti kontaktin. Miten homma hoituu digijärjestelmässä?
Mitä digijärjestelmää suosittelisitte? Nehän toimivat yhdessä vain paperilla?
Alusta pitää aloittaa, mutta eiköhän vähitellen viisastuta...
Neuvoista etukäteen kiittäen
Junnailija
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 22.11.2016 15:56

Re: Uusi alku radalle

Viesti Kirjoittaja Junnailija »

Boosteri
Boosterin tarve riippuu ensisijaisesti virrankulutuksesta, ei radan pituudesta. Eli montako junaa ajelee yhtäaikaa, ja riittääkö virta (reilusti) niille kaikille? Mutta eipä linjaston jakaminen kahteen virta-alueeseen pahaakaan tee; onpahan kasvunvaraa, ja helpointa se on tehdä heti alussa.

Paluuluupit
Paluuluupit pitää eristää erillisiksi virtapiireiksi, joihin virta johdetaan automaattisista paluuluupin syöttölaitteista (vrt. autofeederit toisessa säikeessä).

Mekaaniset kontaktit
Mekaaniset kontaktit (jos sellaisia tarvitaan) hoituvat nykyisin kätevämmin ja hienovaraisemmin sepeliin piilotetuilla reed-releillä ja ajokaluston pohjassa olevilla pienillä magneeteilla. Lue myös mitä kirjoitin automaatiosta toisessa säikeessä.

Digiohjaussysteemi
Digiradan ohjaussysteemin merkki on kuin automerkki. Jokainen varmasti pitää eniten omastaan. Ne myös kehittyvät eri tahdissa, ja osa kuolee huomaamatta. Itsekin pähkäilin pitkään, ja lopulta, tämän foorumin ansiosta, päädyin Rocon z21 karvalakkiversioon ( = pieni z). Siihen hommasin lisäksi erillisen Wifi-systeemin. Nykyisin ne kai saa myös molemmat valmiiksi yhdessä, ja kaikkein halvimmalla jonkin junasatsin yhteydessä (sisältäen läjän turhia muovipenkkakiskoja). Sitä voi Wifin kautta käyttää puhelimella/tabletilla, mutta itse tykkään enemmän sen omista ohjauskapuloista (Wifin mukana tulee yksi Wifi-kapula). Rocon omat kapulat ovat intuitiivisempia ja istuvat paremmin yhdessä kädessä. Koti-Wifiäkin voi käyttää, jos osaa konfiguroida sen. z/Z21 on myös aika vaihtokelpoinen monien muiden/vanhempien systeemien kanssa, mutta sehän ei tässä tapauksessa ole mikään valinta-argumentti.

Terveisin
Junnailija
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!
Vastaa Viestiin