Sivu 1/4

Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Lähetetty: 15.02.2016 19:47
Kirjoittaja Samuelsson
Olen viimeaikoina nikkaroinut pientä suomalais-aiheista H0-rataa. Radan koko on vain 100x200cm.

Rata on vielä keskeneräinen. Päivittelen sitämukaa kun valmistuu.

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Lähetetty: 15.02.2016 19:50
Kirjoittaja Samuelsson
Muutama lisäkuva

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Lähetetty: 15.02.2016 20:28
Kirjoittaja Samuelsson
Pakollinen tunnelmakuva radan varhaisemmilta vaiheilta. :D

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Lähetetty: 15.02.2016 20:36
Kirjoittaja ealab
Siistiä! Kysyisin raidesepelin merkkiä, valmistajaa.

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Lähetetty: 15.02.2016 20:51
Kirjoittaja Samuelsson
ealab kirjoitti:Siistiä! Kysyisin raidesepelin merkkiä, valmistajaa.
Kiitos.
Raiteiden välinen hiekka on Noch:in ja ratasepeli Pikon mainiota valmistetta, sävytettynä tosin.

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Lähetetty: 15.02.2016 21:01
Kirjoittaja LOK
Sp-vaunuja tuntuu nyt syntyvän usean Suomi-harrastajan kotona: Itse sain viime viikolla valmiiksi Sp-vaunun tietokonemallin 3D-tulostusta varten, ja viikonloppuna sain tietää erään toisenkin harrastajan niitä kasailevan. Liityit nyt kolmanneksi joukkoomme. Käytämme kaikki vieläpä eri valmistustekniikkaa. Meillä on kohta kova kilpa asiakkaista. :lol:

Kuinka olet toteuttanut kuvassa näkyvän sinisen matkustajavaunun? Näyttää hyvältä sisustuksineen. Onko vaunun sisätilat myös valaistu? Dv12 on ilmeisesti Juhan 3D-tulosteesta rakennettu?

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Lähetetty: 15.02.2016 21:13
Kirjoittaja PekkaH
Yhdellä sanalla: Hieno!

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Lähetetty: 15.02.2016 21:17
Kirjoittaja Samuelsson
LOK kirjoitti:Sp-vaunuja tuntuu nyt syntyvän usean Suomi-harrastajan kotona: Itse sain viime viikolla valmiiksi Sp-vaunun tietokonemallin 3D-tulostusta varten, ja viikonloppuna sain tietää erään toisenkin harrastajan niitä kasailevan. Liityit nyt kolmanneksi joukkoomme. Käytämme kaikki vieläpä eri valmistustekniikkaa. Meillä on kohta kova kilpa asiakkaista. :lol:

Kuinka olet toteuttanut kuvassa näkyvän sinisen matkustajavaunun? Näyttää hyvältä sisustuksineen. Onko vaunun sisätilat myös valaistu? Dv12 on ilmeisesti Juhan 3D-tulosteesta rakennettu?

Hienoa että kerrankin Suomi-mallien kanssa saatetaan päästä tilanteeseen, että on VALINNANVARAA! :!:
Ennenkuulumatonta!

Teräsvaunu on keskeneräinen, ja muutenkin vähän koeluonteinen tapaus. Olen testaillut sillä kaikenlaisia rakennustekniikoita. Esim. katon vekityksen tein poraamalla reiät molempiin päätyihin, ja pingotin siimat reikien väliin. :lol:
Vaunu on alunperin Fleischmannin 1lk InterRegio.

Deeverissä on Juhan 3d -tulosteet käytössä. Kustomoin vähän ja rakentelin radio-ohjausvehkeillä höystetyn 27-sarjalaisen.

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Lähetetty: 17.02.2016 12:12
Kirjoittaja mattih
Kerrassaan hienoa!

Kiva nähdä että vielä syntyy Suomi-ratoja, ja vielä hienompaa että välillä jotain muuta kuin sitä vanhaa maalaismaisemaa. Vaihteeksi suomalaista kaupunkimaisemaa, sähköistettyä rataa ja modernia kalustoa! Myös yksityiskohdat ovat hauskoja - kuten puupölkyt radassa, mutta sementtiset pölkyt jo pinossa enteilemässä tulevaa :) Hienoa myös jos saamme uusia Suomi-aiheita markkinoille!

Menestystä projekteille!
-Matti.

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Lähetetty: 17.02.2016 19:16
Kirjoittaja Samuelsson
Kiitoksia.
On aina mukava saada positiivisia kommentteja.
Kaipa tuo moderni Suomi-harrastus kiehtoo siksikin, kun on itselle tuttua ja totuttua. Höyryveturit, puuvaunut ja heinälatoromantiikka ovat sitten taas jotain Suomifilmien timotein tuoksuista tukkijätkä-utopiaa, joka kyllä kiehtoo, muttei ole samalla tapaa "sydäntä lähellä". (Eikä allekirjoittaneen taidot riitä höyryveturien rakentamiseen.)

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Lähetetty: 18.02.2016 10:28
Kirjoittaja Into
Tosi siisti ja erittäinkin suomalaisen näköinen rata. Olet onnistunut löytämään hyvin modernimpaa suomalaishenkeä. Maiseman tunnistaisi hyvin tutuksi suomalaiseksi ilman kalustoakin.
Näkyvillä olevista Rocon vaihdemoottoreista ajattelin kysäistä, että oletko huomannut, että ne voi kääntää myös väärinpäin? Tällöin ne eivät olisi läheskään yhtä kovasti näkysällä. Tarkoitan, että vaihtaisit esimerkiksi vasenkätiseen vaihteeseen oikeakätisen moottorin. Tällä tavoin toki menettää mahdollisuuden käyttää vaihteita manuaalisesti, mutta moottori menee kätevästi piiloon rakenteisiin.

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Lähetetty: 18.02.2016 10:55
Kirjoittaja ealab
Myös koplinginirrotus(Roco) voidaan laittaa vastaavasti, kokonaan radan alle. Ei yhtä helposti.

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Lähetetty: 18.02.2016 11:07
Kirjoittaja Samuelsson
Into kirjoitti:Tosi siisti ja erittäinkin suomalaisen näköinen rata. Olet onnistunut löytämään hyvin modernimpaa suomalaishenkeä. Maiseman tunnistaisi hyvin tutuksi suomalaiseksi ilman kalustoakin.
Näkyvillä olevista Rocon vaihdemoottoreista ajattelin kysäistä, että oletko huomannut, että ne voi kääntää myös väärinpäin? Tällöin ne eivät olisi läheskään yhtä kovasti näkysällä. Tarkoitan, että vaihtaisit esimerkiksi vasenkätiseen vaihteeseen oikeakätisen moottorin. Tällä tavoin toki menettää mahdollisuuden käyttää vaihteita manuaalisesti, mutta moottori menee kätevästi piiloon rakenteisiin.
Myönnettäköön, että en tiennyt tällaisen asennustavan olevan vaihtoehto. No, motit ovat nyt pinta-asenteiset. Eipä tuolle mitään mahda, ja ainakin huolto on helpompaa. :lol:

Hienoa kuulla että maisemointi onnistuu välittämään "suomalaisuutta", kuten pitikin. Toki paljon on vielä tekemättä. Kaikki on vielä liian siistiä. Ryteikköä pitää lisätä sinnetänne vielä paljon.

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Lähetetty: 18.02.2016 18:34
Kirjoittaja mudhoney
Moderni suomalainen rata!
Hatunnoston arvoista työtä.

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Lähetetty: 18.02.2016 23:12
Kirjoittaja PeS
mattih kirjoitti:..hienompaa välillä nähdä jotain muuta kuin sitä vanhaa maalaismaisemaa.
Kaupunkiaiheet ovat kieltämättä kiehtovia. Kerrostalojen mallaaminen on monessa mielessä jopa yksinkertaisempaa kuin puuleikkauksilla varustettujen tupien ja maalaistalojen. Tärkein työväline on hyvä sirkkeli, jolla sileästä styreenilevystä sahataan kerrosten väliset vaakakappaleet ja ikkunoiden väliset pystykappaleet. Ne kootaan ikkuna-aukkojigin avulla liimalla lasilevyn päällä. Raplinki peittää liitossaumat — joita tosin ei juurikaan synny, jos sirkkeli on tarkka. Valutekniikasta on valtavasti apua esimerkiksi ikkunanpokien tuottamisessa, joita kerrostaloissa on paljon. Kuvissa nävyvissä taloissa kauppakerrosta varten rakensin muutaman erilaisen julkisivukappaleen liikehuoneistoineen ja koristeineen — valuosista voi sitten sahailla tilan mukaan erilaisia kappaleita, käyttää porttigongiosia tai ei ja ylipäätään yhdistellä asioita tilan mukaan. Tämän tyyppisten rakennusten arkkitehtuuri eri taloyhtiöissäkin oli aikanaan hyvin samantapaista, joten kovin montaa erilaista liikehuoneistomallia ei tarvita.

Toimiakseen kaupunkimaisema vaatii aika tavalla erilaista ajattelua kuin maalaismaisema. Talojen kerrosmääriä on rajusti supistettava esikuvistaan ja ylipäätään sovitettava rakennukset tilan mukaan. Joku Fremo-moduulin kaltainen laatikko, jossa ratalinja halkaisee 50 senttiä leveän pinta-alan keskeltä ei yksinkertaisesti toimi juuri muun pohjana kuin heinäpellon :D Risteilevien katujen fiiliksen saaminen vaatii jonkin verran kahvia ja tupakkia, jos tilaa on vähän — yleensähän sitä ei ole koskaan riittävästi.

Asia erikseen on rakentaa vanhoja koristeellisia keskustarakennuksia. Itse olen tyytynyt rakentamaan arkkitehtuuriltaan yksinkertaisia laita-alueiden rakennuksia esimerkiksi Helsingin Töölön tapaaan. Suomalaisesta kerrostaloarkkitehtuurista on muuten olemassa kirjasarjakin, jossa runsaasti piirustuksia.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva