Sivu 2/3

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Lähetetty: 18.05.2008 09:33
Kirjoittaja ealab
Suojastuksessa ei ole "järkeä" ilman suurinpiirtein tapahtuvaa ns. oikeata toimintaa. Se on opastimen jälkeinen suojastusosuus ( jatkuu seuraavalle suoj. pääopastimelle) on vapaa, ei junaa. Ja punaisen opastimen jälkeiselle osuudelle ei saisi ajosähköä. Näin SEIS, punainen- opaste toimisi kutakuinkin, kuten pitäisikin. Sama periaate koskisi tulo-pääopastimia. "Värejä", AJA- opastetta ei saisi, ei myös ajosähköä, jos vaihteet eivät olisi oikein ko. kulkutielle, tai sillä olisi juna. Tämä ajosähkö pitäisi puuttuman ennen opastinta olevalta osuudelta. Vaikka suurin piirtein veturin mittaiselta. Vain jotta SEIS- opasteen ohitus ei onnistuisi! Ja tässä vielä yksityiskohtina: vaihde suorille, = AJA, vihreä. Vaihde "käyrille"= AJA, vihreä - keltainen, (oikeasti, yleensä sn 35, suurin nopeus 35km/h) hitaammin. Näissä olisi oivallinen mahdollisuus vaikka rele- tai digilogiikan suunnitteluun. Vaatisi vielä raiteisiin jonkinlaisen toteamisen junan olosta ja vaihteisiin asennonvalvontakoskettimet. Näitä onkin vaihdemoottoreissa. Tämmöttis ny.
Ps. Ei olisi hassumpi ajatus tulla enemmän sinuiksi sähkötekniikan ja elektroniikan kanssa. Olisi osa harrastusta.

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Lähetetty: 24.07.2008 22:18
Kirjoittaja mudhoney
21.-24.7.2008 No niin, puoli kesäähän tuossa taas ehti vierähtää, mutta nyt otin taas moduuliprojektin työn alle. Markantalosta kävin ostamassa sokeripaloja ja kaapelia lisää, mutta unohdin hankkia lisää banaaniliittimiä. No, ehtiihän noita juotoshommia tekemään myöhemminkin.

Ensimmäiseen - suoraan - moduuliin kiinnitin penkan ja poikittaistuen nyt lopullisesti. Päätyihin tuin penkan kulmaraudoilla, mutta poikittaistukeen tein kiinnityksen paineilmanaulaimella.

Koska puutavarat oli jo valmiiksi sahattu toista moduulia varten, aloitin kolmioraidemoduulin rakentamisen. Penkkaa varten käyttämäni filmivaneri loppui kuitenkin kesken, joten en pystynyt sahaamaan kaarteita ja näyttäisi siltä, että kiskotuksen alle tuleva Fallerin korkkipenkkakin loppuu kesken.

Mutta itse olen tähänastisiin saavutuksiin tyytyväinen. Jalkaongelma pitäisi vielä ratkaista.

Ja kuvat, olkaa hyvät:

---

Kolmioraidemoduuli.

Kuva

Penkkaa puuttuu vielä.

Kuva

Tähänastiset moduulini peräkkäin.

Kuva

Sauma.

Kuva

Ylhäältä.

Kuva

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Lähetetty: 31.07.2008 07:51
Kirjoittaja kreikkalainen
mudhoney kirjoitti:21.-24.7.2008 No niin, puoli kesäähän tuossa taas ehti vierähtää, ...
Kolmioraidemoduuli.
Tuo bermudakolmio demonstroi näyttelyissä kolmekiskosysteemin vahvan puolen.
Täällä tavalla juna voisi aja normaalisti pistesta A B:hen, takaperin B:sta C:hen, normaalisti C:sta A:han, takaperin A:sta B:hen, jne...
Sulla on aika massiivinen projekti menossa. Toivottavasti olet mietinyt myös kuljetusasiat.

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Lähetetty: 01.08.2008 10:36
Kirjoittaja mudhoney
kreikkalainen kirjoitti: Tuo bermudakolmio demonstroi näyttelyissä kolmekiskosysteemin vahvan puolen.
Täällä tavalla juna voisi aja normaalisti pistesta A B:hen, takaperin B:sta C:hen, normaalisti C:sta A:han, takaperin A:sta B:hen, jne...
Sulla on aika massiivinen projekti menossa. Toivottavasti olet mietinyt myös kuljetusasiat.
Kyllä noiden kahden pitäisi vielä mahtua henkilöauton takapenkille, mutta jos moduuleita alkaa syntyä lisää, tulee pakulle tai ainakin katetulle perävaunulle tarvetta.

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Lähetetty: 04.08.2008 10:31
Kirjoittaja kreikkalainen
mudhoney kirjoitti:Kyllä noiden kahden pitäisi vielä mahtua henkilöauton takapenkille, mutta jos moduuleita alkaa syntyä lisää, tulee pakulle tai ainakin katetulle perävaunulle tarvetta.
Missä julkisessa paikassa ja milloin luulet voisimme tehdä koeajelu? Onko aikataulu selvä?

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Lähetetty: 05.08.2008 21:14
Kirjoittaja mudhoney
kreikkalainen kirjoitti: Missä julkisessa paikassa ja milloin luulet voisimme tehdä koeajelu? Onko aikataulu selvä?
Toiveissahan on saada moduulit läpiajettavaan kuntoon ja käyttökorkeudelle niin, että en voisi Turkuun tuoda PR-päiville. On kuitenkin täysi kysymysmerkki kuinka saan moduulit sinne, Kuopiosta Turkuun kuitenkin on erinäisiä kilometrejä ja autoa en omista.

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Lähetetty: 06.08.2008 07:45
Kirjoittaja kreikkalainen
mudhoney kirjoitti:
kreikkalainen kirjoitti: Missä julkisessa paikassa ja milloin luulet voisimme tehdä koeajelu? Onko aikataulu selvä?
Toiveissahan on saada moduulit läpiajettavaan kuntoon ja käyttökorkeudelle niin, että en voisi Turkuun tuoda PR-päiville. On kuitenkin täysi kysymysmerkki kuinka saan moduulit sinne, Kuopiosta Turkuun kuitenkin on erinäisiä kilometrejä ja autoa en omista.
Se on ymmertättävä, mitä koskee Pienoisrautatiepäivät2008.
Mutta toivottavasti ratkaistu kuljetusongelma ensi kevät, kun ModelExpo2009 pääkaupungissa lähestyy ja tässä tapauksessa voisin auta, jos tulet bussilla tai junalla Kuopiosta.

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Lähetetty: 03.05.2010 09:02
Kirjoittaja kreikkalainen
Hei Märklinistit,
Valitettavasti putkiremonti kotona jatkuu toistaiseksi, siksi en ole osallistunnut keskustelupalstassa enkä ollut missä näyttelyssä mukana.
Kun inventaario omassa kellarissa on tehty, sieltä löytyy muutamia AC-moduulia (FREMO F96-päätyprofiililla), AC-kalustoa (VR+muut) sekä ajolaitteita (anal.+dig.)...
Koska omat aikaresurssit on rajalliset, haluaisin vain tiedä, mikä on nykyinen AC-moduulitilanne, että pysty suunnittelemaan tulevat projektit tehokasti.
Osallistuuko joku märklinisti omilla AC-moduuleilla seuraavissa lokakuun Pienoisrautatiepäivissä?

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Lähetetty: 06.04.2011 15:22
Kirjoittaja mudhoney
No niin, kaivetaanpas taas osat kaapista ja aletaan aktivoida harrastusta. Kaksi moduulia odottaa edelleen kiskotusta, mutta ennen niitä ajattelin rakentaa sivuradan pääteaseman, jotta on edes hiukkasen liikennöitävää. Varoitteluista huolimatta aion väsätä sen Märklinin M-kiskoista ja Pkh:n mainion ketjun (viewtopic.php?f=17&t=286&start=30&sid=b ... 31ae4ed51f) innoittamana aion maastouttaa peltikiskon mahdollisimman hyvin.

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Lähetetty: 24.05.2011 18:55
Kirjoittaja jartsa
kreikkalainen kirjoitti: Tuo bermudakolmio demonstroi näyttelyissä kolmekiskosysteemin vahvan puolen.
Nykyään 2-kiskolla tuo on mahdollista kanssa,boostereissa on tuohon käyttöön soveltuva ominaisuus.

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Lähetetty: 26.01.2012 12:29
Kirjoittaja mudhoney
No niin. En tiedä poljenko vain paikallani, mutta uusia vermeitä ostamalla ainakin innostus projektia kohtaan nousee. Eli tein radikaalin päätöksen ja päätin saneerata vanhan M-kiskotuksen totaalisesti pois ja ostin tilalle jo ratapihan verran C-kiskoa. Samalla piti ottaa viime kesänä hankkimani Central Station hyötykäyttöön, joten ensimmäisen digiveturin ostaminen tuli ajankohtaiseksi.

Kuva

Lisää C-kiskoa on kuitenkin hankittava että saan kasaan pääteaseman tarpeellisen raiteiston. Pistoraiteella nököttää tällä hetkellä vi(r)rattomaksi jäänyt Dr12 joka ei sellaisenaan sovellu digitaalikäyttöön, analogikone kun on. Dekooderin hankintaan.

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Lähetetty: 27.01.2012 21:24
Kirjoittaja jartsa
Jos veturi on vanha,tarvii myös muutakin moderointia kun pelkkä dekooderi.

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Lähetetty: 28.01.2012 13:48
Kirjoittaja mudhoney
jartsa kirjoitti:Jos veturi on vanha,tarvii myös muutakin moderointia kun pelkkä dekooderi.
Rocon kolmikiskoalusta tuossa.

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Lähetetty: 28.01.2012 18:47
Kirjoittaja ealab
Roco:n AC-kapistuksissakin taitaa olla eristetyt pyörät. Laipat vaan vähän isommat, kuin DC-versioissa. Saanee tehtyä 2-kiskoversionkin, kun erottaa toisistaan kummankin puolen pyörävirroitukset.....

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Lähetetty: 30.01.2012 21:42
Kirjoittaja sanoaskosano
Ainakaan Rocon Sr2 AC versiossa ei ole eristettyjä pyöriä, sano.