Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 176
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Laitanpa nyt näytille kuvia H0-rataprojektistani. Homma on käynnistynyt jo 2013, edennyt pitkän suunnitteluvaiheen jälkeen rakentamiseen ja rustailuun. Paljon aikaa on mennyt itse radan lisäksi oman Arduinoon & Märklin CAN (= Mobile Station 2) perustuvan asetinlaiteratkaisuni softan & hardiksen parissa.

Radalla tulee liikkuvaan vain jenkkikalustoa. Maisema ja rakennukset tulevat olemaan samoin US-mallia. Kiskotus on PECO code83:a. Vaihteet PECOn pitkiä vaihteita, vaihdemoottorit Tortoisen "hitaita", paitsi piilopihalla Conradin "louskut". Junat tulevat kulkemaan ihan käsipellä eli Rocon Multimaussilla. Vaihteita ohjataan siis Arduino/Märklin CAN-järjestelmällä. Radassa on siis kaksi erillistä DCC-väylää. (!)

-------
Lisäys 3.4.2016
Josko jotakin kiinnostaa, niin ratani sähköisestä puolesta olen kirjoitellut "sähköistys ja elektroniikka"-ryhmässä enemmän.
Linkki: http://veturitalli.fi/viewtopic.php?f=16&t=1319
-------
Asetinlaite on tämän näköinen.
...

Nyt ollaan jo niin pitkällä, että laitoin piiloratapihan taustalevyt paikoilleen. Taustalevy on 8 mm OSB:tä. Kuuden millin MDF olisi ehkä ollut kätsympää, mutta kun ei puukaupassani sitä ollut, niin OSB sai kelvata. Alla muutamia kuvia, joista näkyy missä vaiheessa ollaan.
Radalla on mittaa vähän yli 7 metriä: 5 x 1 m lohkoja ja kaksi päätykaarretta. Metristen lohkojen leveys on 70 cm. Modulien jalat ovat vielä rakentamisvaiheen jalkoja. Lopulliset tulevat olemaan tukevampaa tavaraa. Ajattelin jättää moduilijalkoihin pienet pyörät, koska jonkin keskimmäisen modulin irroittaminen välistä on kyllä hieman haasteellista kun pitäisi kiskoa 2-3 modulia sivuun. Ilman pyöriä koko rakennelma ei kyllä liiku juuri mihinkään. :-)

Taustalevyn taakse jää kolmiraiteinen piilopiha, jolla myös mittaa lähes 5 m. Puolessa välissä on vaihteet, joten saan piilopihalle mahtumaan neljä junaa ja vielä jää ohitusraide vapaaksi.

Taustalevyn kiinnitykseen funtsailin tämmöisen 10 mm / 12 mm alumiiniputkisysteemin. Piti kehitellä mahdollisimman kapea mutta tukeva kiinnitys, koska levyn etupuolelle koetan jättää mahdollisimman paljon tilaa rakennuksille ym. Al-putki on kolmella pop-niitillä kiinni alumiinilevyn palassa. Modulin päädyn puurimaan porasin 12 mm reijät. AL-(runko)putki on liimattu Araldiitilla paikoilleen. Kuvassa vielä ilman liimaa. Kyllä pysyy !!!

Taustat paikoillaan.

Kuten näkyy, osa kiskotuksesta on vielä laittamatta kun pitäisi vielä ensin miettiä mitä rakennuksia / maisemointia ko rakentamattomalle alueelle tulee.
Kuvassa näkyy Fallerin bussi, jonka olisi tarkoitus kulkea myös. Neljä stoppimagneettia on laitettu pysäyttämään bussi rautatieaseman pysäkille, ylikäytävän molemmille puolille jos vaikka juna tulee, sekä radan alle sukeltavaan tunneliin (=kääntösilmukka).

Toinen päätysilmukka,jossa on hiilivoimalaitos ja suurjännitteiden kytkentäkenttä näyttää tämmöiseltä. Valkoiset alueet ovat siis vielä ilman hiekotusta tms.

Joen varrella on hylätty louhos. Kiskot ruosteessa, kuuppavaunut nurin jne.

Väritys näyttää ainakin näissä kännykkäkameran kuvissa vähän hurjalta. Vaatii uudestaan "taiteilijan" (= vaimon) kättä.

//kari g
Viimeksi muokannut kari-g, 23.04.2020 18:18. Yhteensä muokattu 13 kertaa.
Avatar
Brakeman
Ratavartija
Viestit: 20
Liittynyt: 10.11.2013 23:53

Re: Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)

Viesti Kirjoittaja Brakeman »

Hyvalta nayttaa!
Miksikahan nailla suomalaisilla keskustelupalstoilla ei synny keskustelua? Taallakin on kymmenia vastaamattomia aiheita.
No projektissasi ei ainakaan ole mitaan vikaa, ratkaisusi on hieman samanlainen moduuleihin perustuva rata jota olen itse nikkaroinut jo useamman vuoden. Ajatuksena oli myos saada pidempia osuuksia, joilla saisi junan edes hetkeksi suoristettua.

Olen kolmikisko miehia, ja innostuin amerikkalaisesta kalustosta kymmenen vuotta sitten, jolloin Märklinilta tuli uuden toolingin tarkempaa kalustoa. Huomasin kuitenkin pian etta, muiden valmistajien pyorakerrat toimivat ainoastaan K-kiskolla ja NMRA kaluston yhdistemeninen Märklinin kanssa oli haastavaa. Talla hetkella nykerran taas eurooppalaisen kaluston kanssa.

Olen myos tehnyt ajovirralle ja asetinlaitteille omat erillise virtapiirit. Vaihteita naksutellaan 6020-sarjan boxien kanssa ja ohjauslaitteena olen kayttanyt Mobile Stationeja, CS Reloadedia ja Arduinoa Desktop Stationilla. Pidan myos ajatuksesta, etta hairio ajopiirissa ei vaikuta kulunohjaukseen.

Linkin takana operointia EMD F7:lla.
https://youtu.be/SfIFUj-GSdI

Terveisin,
Juha
Era III DB & US Southwest transition era.
http://www.youtube.com/user/BrakemanHO/videos
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 176
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Haa...

Kiitoksia vinkistä. Täytyypä uudestaan tutustua tuohon Arduino Desktop Station:iin. On ilmeisimmin mennyt reippaasti eteenpäin siitä kun viimeksi selasin ko sivuja joskus 2-3 vuotta sitten.

//kari
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1194
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)

Viesti Kirjoittaja ealab »

Tässähän on lähes samaan hengenvetoon nähtävissä toinenkin siisti rataprojekti.
Avatar
Brakeman
Ratavartija
Viestit: 20
Liittynyt: 10.11.2013 23:53

Re: Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)

Viesti Kirjoittaja Brakeman »

Tassa on Desktop Station tositoimissa plugattuna 6113-boxiin MS2:n kanssa. Vaihteet ja opastimet ovat 6020 rasioiden takana, mutta oikeastaan Desktop Station Windows -tabletissa sopisi siihen homman paremmin kuin veturien ohjaukseen. Systeemi voi menna silloin talloin koomaan, jonka backuppina kaytin Mobile Stationia.
Kavin Desktop Stationin kehittajan Yaasanin kanssa kirjeenvaihtoa, ja han teki applikaatioon muutamia parannuksia, kuten kayttajan omien ikonien lisaaminen funktio-nappeihin.
Mistaan ei kuitenkaan saa nain halvalla melkein samaa toiminnallisuutta kuin yli 600 Euron ohjamissa. Esimerkiksi ESU digichipin CV arvojen ohjelmoiminen sujuu Desktop Stationilla yhta hyvin kuin isojen poikien vehkeillakin.

Taman olisi voinut tietysti postata Arduino mikrokontrollerit -saikeeseenkin.
viewtopic.php?f=16&t=662&start=15

Terveisin,
Juha
Liitteet
DS ATSF F7.jpg
DS ATSF F7.jpg (150.73 KiB) Katsottu 4973 kertaa
Desktop Station MS2.jpg
Desktop Station MS2.jpg (913.87 KiB) Katsottu 3681 kertaa
Era III DB & US Southwest transition era.
http://www.youtube.com/user/BrakemanHO/videos
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 176
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Tilanne 23.4.2020
Jotakin edistystä on ehkä tapahtunut. Tässä uusia kuvia.
Lisää kuvia seuraavassa viestissä.
//kari
Liitteet
WAUSAU
WAUSAU
12-wausau.JPG (91.82 KiB) Katsottu 1278 kertaa
WAUSAU
WAUSAU
11-wausau.JPG (91.65 KiB) Katsottu 1278 kertaa
Tehdasraide. Kaksi Faller-bussia.
Tehdasraide. Kaksi Faller-bussia.
03-tavara-asema.JPG (134.29 KiB) Katsottu 1278 kertaa
90' kääntöpöytä - DCC ohjattu
90' kääntöpöytä - DCC ohjattu
01-veturitalli.JPG (125.84 KiB) Katsottu 1278 kertaa
Veturitalli ja hiilestystorni
Veturitalli ja hiilestystorni
14-hiilestys-ja talli.JPG (150.78 KiB) Katsottu 1278 kertaa
Tunneli radan alitse. Faller-bussit kurvaavat tunneliin, jossa on stoppimagneetti.
Tunneli radan alitse. Faller-bussit kurvaavat tunneliin, jossa on stoppimagneetti.
06-bussien-tunneli.jpg (138.44 KiB) Katsottu 1278 kertaa
Hiilivoimalaitos Northern Light & Power
Hiilivoimalaitos Northern Light & Power
07-voimalaitos.JPG (202.13 KiB) Katsottu 1278 kertaa
Hiilivoimalaitos ja kytkinkenttä
Hiilivoimalaitos ja kytkinkenttä
10-voimalaitos.JPG (154.68 KiB) Katsottu 1278 kertaa
Kuivunut joki
Kuivunut joki
09-kuivunut-joki.jpg (179.19 KiB) Katsottu 1278 kertaa
Kuivunut joki ja hylätty louhos
Kuivunut joki ja hylätty louhos
09-kuivunut-joki-2.JPG (162.55 KiB) Katsottu 1278 kertaa
Viimeksi muokannut kari-g, 23.04.2020 20:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 176
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Yhteen viestiin mahtuu vain 10 liitettä, joten tässä lisää.
//kari
Liitteet
"Junasuorittajan" tietokartta. Junalaput kiinnittyvat magneetilla.
"Junasuorittajan" tietokartta. Junalaput kiinnittyvat magneetilla.
04-junien-sijainnit.JPG (70.6 KiB) Katsottu 1277 kertaa
Varastoraiteet. Mahtuu neljä junaa ja jää vielä ohitusraide.
Varastoraiteet. Mahtuu neljä junaa ja jää vielä ohitusraide.
05-varastoraiteet.JPG (80.96 KiB) Katsottu 1277 kertaa
Pääasema WAUSAU / WISCONSIN. On yhä olemassa. Katsokaa kuukkelista.
Pääasema WAUSAU / WISCONSIN. On yhä olemassa. Katsokaa kuukkelista.
12-wausau-2.JPG (122.38 KiB) Katsottu 1277 kertaa
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 175
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)

Viesti Kirjoittaja LOK »

Mielenkiintoinen projekti työn alla täällä. Yhdysvaltalainen rautatiekalusto on alkanut kiinnostaa myös allekirjoittanutta, kun pääsin vaihto-opintojen lomassa tutustumaan esikuviin ja osallistumaan paikallisen pienoisrautatiekerhon toimintaan. Voimalaitoksen ohi virtaavan joen alue hylättyine louhoksineen on oma suosikkini. Faller Car System on erityisen kiehtova lisä tässä pienoismallissa: itsenäisesti liikkuvat H0-autot toimivine valoineen sekä vilkkuineen varastavat herkästi shown itse kiskokulkineilta. :)

Taustalevyjen edessä olevat rakennukset tehnevät levyjen nostamisesta tarkkuutta vaativaa puuhaa. Nousevatko taustalevyt turvallisesti yhden ihmisen voimin, jos piiloratapihalla ilmenee ongelmia?
LOK
lakivija[at]hotmail.com
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 176
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Joo -ikuisuusprojekti ainakin siinä mielessä, että tulee seitsemän (vaiko kahdeksan) vuotta täyteen. On rakennettu ja sitten korjattu ja taas rakennettu ja kor....

Taustalevyt nousevat kevyesti. Ovat siis modulin mittaisia eli 1 m.

Faller autoista sen verran, että ajolangan upottamiseen kannattaa hankkia Fallerin oma jyrsin vaikka maksaa nykyisin päälle 100 € + postitus. Löytyy esim täältä. Se tekee täsmälleen oikean syvyisen uran. Autotien olen tehnyt jo vissiin kolmeen kertaan, kun ensimmäiset urajyrsinnät tavallisella Dremelillä eivät toimineet ts. lanka jäi liian syvälle ja auto kadotti ohjauksen. Tähän(kin) päteen suosikkisanontani: "RTFM eli Read the Fucking Manual". Fallerin asennusohje kannatta lukea huolellisesti ja tehdä ohjeen mukaan.

Asetinlaite on nyt seuraavaksi työlistalla. Jos vaikka saisin sen valmiiksi & toimimaan. :)
ESU ECos -ajolaite on kyllä siinä mielessä mukava, että valmiiksi mietittyjen kulkuteiden ohjaus sujuu kätsysti. Samaan pääsee tietysti myös ARDUINO-ohjauksellani. Vaatii vaan lisänappien asentamista & lisää koodausta :P .

//kari
Viimeksi muokannut kari-g, 29.05.2020 23:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1194
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)

Viesti Kirjoittaja ealab »

Jenkkikalustoa täälläkin, osittain keräysmielessä. Bachmannin Canadian Pacific GP-35 myynnissä fb:ssä… Näin aluksi..
tv_tyyppi
Konduktööri
Viestit: 84
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Jenkkirata - ikuisuusprojekti (?)

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Mukava katsella kuvia vähän erityylisestä radasta. Tuntuu olevan aivan erilainen tunnelma amerikkalaisilla radoilla. Maisemoidut osuudet näyttävät todellä hyviltä eli lisää kuvia vaan sen mukaan kun valmistuu!

Täytyy varoa, ettehi vaan sitten sortuisi itsekin kehittelemään rapakontakaisia rinnakkaisprojekteja.
Vastaa Viestiin