Sivu 2/2

Re: H0 Silk

Lähetetty: 29.06.2020 21:25
Kirjoittaja mudhoney
Minäkin löysin valmiiksi suomalaistetun Liman Silk-vaunun, mutta Lohjan Kalkin logot siitä uupuivat.
Verokkina aiemmin linkkaamani Airfixin pytty.

IMG_20200625_135657.jpg
IMG_20200625_135657.jpg (131.51 KiB) Katsottu 2108 kertaa

Re: H0 Silk

Lähetetty: 01.07.2020 18:12
Kirjoittaja jhr
Joskus värkkäsin ännään silkin ja tein myös HO mittaan siirtokuvat

Re: H0 Silk

Lähetetty: 15.11.2023 21:26
Kirjoittaja Zimba
Silk-vaunun proto alkaa olla valmis. Tällä puolella säiliötä on suurin osa detaljeista.
Silk-vaunun proto alkaa olla valmis. Tällä puolella säiliötä on suurin osa detaljeista.
D8C46079-2.jpg (231.77 KiB) Katsottu 200 kertaa
Oma näkemys Silk-vaunun pienoismallista alkaa hiljalleen kirkastua. Protoversio alkaa olla koottuna maalausvalmiiksi.

Vaunu perustuu Dapolin 00-mittakaavan (1:76) englantilaisen Prestwin-sementtivaunun säiliöön, jonka totesin jo aiemmin osuvan mitoiltaan varsin hyvin suomalaiseksi H0-säiliöksi. Muovisäiliön rakennussarjasta hioin käytännössä kaikki detaljit pois ja piirsin uudet uushopeasyövytteiksi. Myös alusta on syövytettyä uushopeaa. Muovirakennussarjasta hyödynsin myös säiliöiden alustakartiot.
Silk-vaunu toiselta kyljeltään. Tällä puolella ei ole juuri nähtävää, yksityiskohtia tarjoilee ainoastaan vaunusaatekotelo.
Silk-vaunu toiselta kyljeltään. Tällä puolella ei ole juuri nähtävää, yksityiskohtia tarjoilee ainoastaan vaunusaatekotelo.
D8C46080-2.jpg (233.01 KiB) Katsottu 200 kertaa
Proton kokoamisen jälkeen voi todeta, että konsepti on sinänsä onnistunut. Paikoitellen yksittäisissä kohdissa on vielä sanomista – vaunusta täytyy tehdä vielä korjattu proto ennen junallisen rakentamista. Jokunen yksityiskohtaosakin unohtui piirtää ensimmäiseen versioon.
Vaunun erikoisuus on jousitettu keskipyöräkerta, joka mukailee mukavasti raiteen geometriavirheitä.
Vaunun erikoisuus on jousitettu keskipyöräkerta, joka mukailee mukavasti raiteen geometriavirheitä.
D8C46089-2.jpg (253.07 KiB) Katsottu 200 kertaa
Vaunun erikoisuus on jousitettu keskiakseli. Jousitus mukailee englantilaisen BIll Bedfordin ideaa, jossa sarvirautojen takana on jouseen kiinnitetty tuki, johon tavanomainen laakerikuppi on juotettu. Kuppi on ulkomuodoltaan lieriömäinen, jotta pyöräkerta pääsee liikkumaan radan kaarteiden mukaisesti myös sivusuunnassa. Päätyakseleissa käytin tavanomaisia, enemmän kartiomaiseksi sorvattuja laakerikuppeja, jotka ovat ulkomitoiltaan pienempiä. Keskiakseli pääsee liikkumaan pystysuunnassa n. millimetrin-puolitoista kumpaankin suuntaan. Jousituksen jäykkyyteen pystyy vaikuttamaan jousen pituudella ja teräslangan paksuudella. Näitä täytyy vielä hieman protoilla tarkemmin seuraavassa vaiheessa.
Pyöräkerran jousitus on toteutettu kitaran teräksisellä .010" e-kielellä.
Pyöräkerran jousitus on toteutettu kitaran teräksisellä .010" e-kielellä.
D8C46084-2.jpg (192.69 KiB) Katsottu 200 kertaa
Keskiakselin laakerikuppi on lieriömäinen, jotta pyöräkerta pystyy liikkumaan sivuttain takeltelematta.
Keskiakselin laakerikuppi on lieriömäinen, jotta pyöräkerta pystyy liikkumaan sivuttain takeltelematta.
D8C46088-2.jpg (141.97 KiB) Katsottu 200 kertaa

Re: H0 Silk

Lähetetty: 20.11.2023 17:36
Kirjoittaja mudhoney
Kyllähän tuo on esikuvanmukaisempi. Noita kun näkisi Hurun tai Vempun perässä junallisen.

Re: H0 Silk

Lähetetty: 23.11.2023 07:29
Kirjoittaja Teppo1
mudhoney kirjoitti: 20.11.2023 17:36 Kyllähän tuo on esikuvanmukaisempi. Noita kun näkisi Hurun tai Vempun perässä junallisen.
Ja miksei myös Trumannin tai Riston perässä.
Silk-vaunuthan kulkivat Hankopaanalla käytännössä kokojunin Kirkniemi - Riihimäki välillä.
Vempujahan tarvittiin Pohjan siltojen aiheuttamien liikennerajoitusten vuoksi höyrykauden jälkeen Karjaa - Hanko liikenteeseen (jopa veturivetoisiin matkustajajuniinkin).