Kokemuksia Pikon kolmiraidevetureista

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

jartsa

Re: Kokemuksia Pikon kolmiraidevetureista

Viesti Kirjoittaja jartsa »

rim kirjoitti:
Näinhän se taitaapi olla. Varsinkin kun Pikon laahain näyttää silmään vielä hiukan vahvemmalta tavaralta kuin Märklinin oma.
Vahvempi tavara ei aina ole parempi,eiköhän nämä Märklinin suunnittelijat ole optimoineet tämän laahaimen juuri omille kiskoilleen?
Varmasti ovat käyttäneet useita tuhansia työtunteja kokeiluun ja toimintaan!
rim
Ratavartija
Viestit: 37
Liittynyt: 29.06.2011 22:04

Re: Kokemuksia Pikon kolmiraidevetureista

Viesti Kirjoittaja rim »

Sain vihdoinkin aikaiseksi trimmailla laahainta. Ensin meinasin vaihtaa sen Märklinin omaan laahaimeen. Muutin mieltäni siinä vaiheessa kun huomasin, että laahaimeen oli juotettu johto kiinni.

Ajoin veturia vastavalossa ja huomasin poski pöytää vasten katsoessani, että laahain keinui rajusti keskinastojen väleissä pitäen rahisevaa ääntä. Kikka olikin siinä, että laahaimen jousia piti hieman virittää ja laahaimesta piti tehdä todella, todella, todella vähän kovera. Nyt kulkee hiljaa kuin huopatossutehtaalla :P Helpolla lopulta pääsi.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1182
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kokemuksia Pikon kolmiraidevetureista

Viesti Kirjoittaja ealab »

Ok, on hyvä saada mahdollisimman pitkä piikkijono tasaisesti koskettamaan tallaan, päistänsä vähän kevyemmin. Suksen tavoin, kuten kerroit.
Ps. PIKO:n ja Märklinin tallojen jäykkyyserolla ei ole mitään merkitystä virroituksen kannalta, siihen yhtä jäykkiä kumpikin. Pääasia, että talla on keskellä piikkijonoa. Jousi, jousitus on taas eri asia.