jartsa kirjoitti: Loppukaneettina sanon:Pysyy tietyissä merkeissä,oli merkki mikä tahansa. Märklin toimii omilla raiteilla parhaiten,kuten useimmiten 2-kiskoset omillaan.
Juuri tämä on monen vanhan eurooppalaisen pienoisrautatievalmistajan suurin ongelma: huono yhteensopivuus muiden kuin saman valmistajan kiskojen kanssa. Kaksikiskovalmistajista Fleischmann on kaikkein ongelmallisin. Fleischmannin pizzaleikkuripyörien laipan syvyys on miehekäs 1,3 mm. Tällaisella laipalla ei voi ajaa kaikkien valmistajien code 83 -kiskoprofiilista valmistetuilla kiskoilla (mikä on nykyisin standardiprofiili) puhumattakaan code 75, code 70 tai code 55 -profiililla valmistetuista kiskoista — eikä kaikkien valmistajien vaihteista.
Toinen toimintaan vaikuttava tekija on pyöräkertojen laippojen sisämitta eli back-to-back. Tämä on aina syytä tarkistaa, kun ostaa uutta kalustoa. Tehdasasetukset eivät monasti noudate edes europppalaista NEM-standardia. Hyvä tavoitemitta on 14,5 mm. Erityisesti Fleischmannin tehdasasetuksissa näyttää olevan suuria heittoja — peräti 13,8 mm. Jos back-to-back on liian kapea, takertelee kalusto vaihteissa. Mistään saksalaisesta täsmällisyydestä ei voi siis puhua ellei sitten täsmällisyydellä tarkoiteta Fleischmannin osalta epätäsmällisyyttä.
Aika pienillä säädöillä siis voi parantaa kaluston toimivuutta. Sama pätee myös muiden kuin Märklinin valmistamaan kolmikiskokalustoon. Niiden osalta back-to-back kannattaa säätää samaksi kuin Märklinin kalustossa, niin silloin pelittää. Osa muiden valmistamista kolmikiskoversioista on varustettu Märklinin mittoja noudattavilla fillareilla - osa ei ole. Jälkimmäisten kanssa saattaa olla ongelmia.
Yleisin eurooppalaisten kaksikiskovalmistajan laipan syvyys on 1,1 mm tai vähemmän. Kannattaa suosia tällä tavalla mitoitettua kalustoa. Esimerkiksi Rocon vaihteet on mitoitettu tämän mukaisesti. Jos käyttää jenkkivaihteita, on tämäkin liikaa (max 0,71 mm) mikäli käyttää vaihteita, joissa risteys on valettu tai risteyksen pohja täytetty.
MIBAn veturitestisivuilta löytyy veturikohtaisesti eri valmistajien käyttämiä laippojen syvyyksiä. Yleensä saksalaisten lehtien testijutuissa on myös mittaustiedot. Huolestuttavaa on, että joissakin Rocon uusissa vetureissa laipan syvyydeksi on valittu 1,3 mm. Liekö vetureissa käytetty Fleischmannin varastosta kaivettuja ylijäämäfillareital