jartsa kirjoitti:Tämä väite perustuu pitkälti lehtien ja netin antamiin mielikuviin,suurimmassa osassa esitetyistä radoista on kalusto/kiskot Märkliniä.Myös näissä ko. firman DVD-videoissa esiintyy aina jenkkejä,jotka harrastavat tätä Märkliniä.
Kirjoitin muutama vuosi sitten jutun veljeni radasta amerikkalaiseen Model Railroader -lehteen. Lehdessä oli juttujuttusarja vähän erikoisemmista eurooppalaisista radoista. Keskustelin lehden toimituspäällikön kanssa pariin otteeseen amerikkalaisten harrastusaiheista sekä lehtien julkaisupolitiikasta. Lähes kaikki amerikkalaiset harrastavat oman alueensa aiheita mittakaavasta riippumatta — eurooppalaiset aiheet ovat marginaalisia, kuten myös Märklin. Vuoden aikana MR:ssä julkaistiin vajaat kymmenkunta eurooppalaisaiheista juttua. Tästä syntyikin sitten peruslukijoiden keskuudessa hirveä haloo (mikä näkyi myös lehden nettisivuilla). Lukijat eivät halunneet muuta kuin pohjoisamerikkalaisia aiheita. Ei tule mieleen kuin yksi pienoisrautatielehti, mikä ei käsittelisi kansallisia aiheita; se on englantilainen Continental Modeller, joka jo nimensä perusteella on erikoistunut aivan muuhun kuin mitä julkaisijan kotimaa antaisi ymmärttä.
jartsa kirjoitti:
Puhuit" jenkkifillareista",tästä saa kuvan niiden olevan valmistettu jenkeissä.Parempi puhua mielummin:Jenkkien esikuvan mukaan valmistetuista,eikä maasta missä ne todellakin on loppujenlopuksi valmistettu.
Jenkkifillari on yhtä kuin NMRA:n standardin (eli amerikkalaisen standardin) mukainen fillari — olipa se sitten valmistettu missäpäin maailma tahansa. Tämä on sen verran vakiintunut ilmaisu, että siitä ei ole epäselvyyttä. Jenkkifillari ei ole sitä paitsi amerikkalaisen esikuvansa mukaan valmistettu, ellei kyseessä ole Proto87-standardin mukainen fillari. Tavallisin NMRA:n standardin mukainen fillari on RP25/110 ja sen fine scale versio on RP25/88 — nämä eivät ole amerikkalaisen
esikuvan mukaisia fillareita mitoituksiltaan.
jartsa kirjoitti:
Muuten monesti maassa asuvat harrastaa aivan muun maan ratoja,eivät omiaan.Oletteko pistänyt merkille?
Ei pidä paikkaansa kuin korkeintaan Suomen kaltaisen maan osalta, jossa ei ole kansallista RTR-kalustoa. Kansalliset pienoisrautatieharrastusyhdistykset ovat peräti tehneet kyselyitä siitä, mistä aiheista harrastajat ovat kiinnostuineita. Kansalliset aiheet ovat kaikkein kiinnostavimpia, koska harrastajia kiinnostaa sellainen kalusto, jota voi nähdä kotimaansa radoilla tai joka liittyy oman maan historiaan. Saksalaisessa pienoisrautatienäyttelyssä muut kuin saksalaiset aiheet ovat harvinaisia, sama pätee Englantiin. Hyvän katsauksen eri maissa harrastettaviin aiheisiin saa, kun selaa netissä jonkun tietyn maan kerhojen sivustoja. Hyvän kuvan harrastajien kansallisen mielenkiinnon kohteista antaa myös valmistajien tuotevalikoima: saksalaiset valmistajat tuottavat malleja pääasiallisesti saksalaisista aiheista, englantilaiset pääasiassa englantilaisista, amerikkalaiset pääasiassa amerikkalaissita, ruotsalaiset ruotsalaisista jne. Toki pakkaa on viime vuosina jonkin verran sotkenut yritysten omistajavaihdokset, mutta käytännössä ulkomainen omistus ei ole vaikuttanut vanhojen tehtaiden aihevalikoimiin.
Vaikka Suomessa enemmistö pienoisrautatieharrastajista harrastaakin ulkomaista pienoisrautatiekalustoa, ei tämä kuitenkaan näy juuri lainkaan itse näyttelyissä — niissä suomalaiset aiheet ovat vahvoilla ja valmiit keskieurooppalaiset radat puuttuvat lähes täystin.