PeS wrote:Fremo-FIN-radalla ajetaan suomalaisella kalustolla. Suomalaisen kaluston pyöräkertojen fe facto -standardiksi taas on vakiintunut RP25/110. Syynä on mm. pyöräkertojen hyvä saatavuus ja edullisuus. Lähes ainoa poikkeus pyöräkertojen mitoitukseen lienee Rocon Sr2, jonka pyöräkerrat ovat NEM:n mukaiset. RP25-pyöräkerrat eivät toimi luotettavasti Märklinin vaihteissa tai eivät toimi ollenkaan. Tämän voi todeta sekä mittaamallla (ja vertailemalla mittaustietoja NMRA:n standardiin) että käytännöllisin kokein.
Tässä kohdassa en halua epäillä asiantuntemustasi pyöräkerroista, mutta muistelen silti, että Hermanni olisi joskus kokeillut noita RP25/110 pyöräkertoja Märklin C-vaihteissa onnistuneesti. Voi silti tosiaan olla, etteivät ne toimi luotettavasti, jolloin liikennöintikään ei luonnollisesti onnistuisi.
PeS wrote:
600 millimetrin kaarresäde on ehdoton minimi suomalaiselle rakennussarjakalustolle. Kovin hyvin pitkät kaksiakseliset vaunut eivät tällaisista kaarteista selviä. Porkkana esimerkiksi vaatii 800 mm:n kaarresäteen. On erittäin luonnollista, että moduulien kaltaisella radalla, joka kootaan suureen näyttelyhalliin, käytetään mahdollisimman loivia kaarresäteitä. Tämä on eduksi sekä silmälle että kalustolle.
Tässäkin on kyse selvästä tosiasiasta, jota ei käy kiistäminen. Pointti, jota itse ajoin takaa, oli se, olisiko muut mahdollisesti Märklin moduuleita kasaavat suostuneet tähän rajoitukseen niiltä osin, joille olisi Fremon kalustoa ajatettu. Mutta sehän on tarpeetonta, mikäli yleispyöräkerta ei ylipäätään toimi Märklin vaihteissa. Nythän tilanne on se, että Märklin moduuliradasta ei ole aukotonta standardia, eikä sellaista varmaan tulekaan. Se johtaa siis siihen, että rakentajat voivat käyttää mitä tahansa kaarresädettä omilla moduuleillaan, alkaen 360 mm:stä. Noita moduuleja voidaan sitten yrittää liittää näyttelyissä toisiinsa yhteisesti sovitun rajapinnan ylitse (josta olen myös yrittänyt saada selkoa täällä).
PeS wrote:
Jos haluat mukaan Fremo-FIN-porukaan, niin kannattaa rakentaa muutama kaksikiskomoduuli.
Alun alkaenkin lähestyin tätä asiaa vain teoreettiselta pohjalta, jossa otin kantaa Märklin moduuliradan (asia jota ei vielä käsittääkseni ole olemassa) liittämiseen Fremo-Fin rataan joissakin näyttelyissä. En ollut vielä itse rakentamassa mitään.
Fremo-FIN tottakait kiinnostaa, koska se antaisi mahdollisuuden liittyä johonkin jo olemassa olevaan systeemiin varsin yksinkertaisella aloituksella. Kuten Petri sanoit, yksi tai useampi 500X1000 mm moduuli riittää.
Mutta, tässä on kyse moninaisesta valintatehtävästä. Omat ajalliset resurssini varsinkin tällä hetkellä ovat lähes olemattomat minkäänlaisen projektin aloittamiselle. On totta, että jos keskittyisin pelkästään 2-kiskomoduulien tekoon, saisin varmasti jotain aikaiseksi ylipäätään. Mutta samalla lähes kaikki harrastukseen jo sijoitettu raha menisi hukkaan, kun ei noita Suomen kokoisilla markkinoilla saa kaupaksi edes puoleen hintaan. Eli kotiratani tulee hyvin todennäköisesti olemaan kolmikiskoa MM-ohjauksella. Koska tilanpuutteen vuoksi joudun ratani joka tapauksessa tekemään kasattavista lohkoista, ei tiettyjen kokonaisuuksien tekeminen moduuleina olisi kovinkaan suuri ponnistus. Eli saisin kotiratani ja moduulirataan tarvittavat osat samalla rakennusvaivalla. Ja en todellakaan näe edes pitkällä tulevaisuudessa koittavan aikaa, jolloin voin yhtä aikaa rakentaa sekä 2- että 3-kisko moduuleita. Toivon, että aikaa riittää edes jompaankumpaan ja silloin valintani yllämainituista syistä kaatuu 3-kiskon puolelle.