Vaxin N-kotirata
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Vaxin N-kotirata
Hei nimim. Psi,
Tiedän, että näitä valmita "tehdastekoisia" digiratojen paluusilmukoiden ohjausbokseja on olemassa ym. mutta seuraavaa kaipaisin:
Eli olen jo pisemmmän aikaa pähkäillyt miten DCC-radassa toteuttaa helpoiten (ja edullisesti) sellaisen edes-takaisin ajon kiskobussilla jollakin tietyllä ennalta määritellyllä rataosuudella ja vaikkapa pysähtyen yhdellä välipysäkillä, ei kuitenkaan välttämätöntä.
Siis, tiedän toki, että tuon tapaista point-to-point liikennöintiä DCC:llä voidaan helpostikin toteuttaa esim. jos sinulla on DCC-radassasi käytettävissäsi jokin Esu:n Ecos keskusyksikkö ja siihen liitetyt s88 moduulit. Toinen ratkaisu olisi tietty Uhlenbrockin Lissy-veturidekooderit ja siihen kuuluvat sensorit ja tietty sopiva keskusyksikkökin.
Mutta, näiden kaikkien ongelmana on niiden valmistajakohtaisuus ja raskaisuuskin sekä sen myötä tuleva hirmuinen toteuteutuksen kustannus!
Löytyisikö siis jotakin todella yksinkertaista ratkaisua DCC-radalla tietyn ennalta kiinni piikatun väliä automaattisesti liikennöivälle pendelijunalle???
Toki, tuon pendelijunan välin voisi tietenkin aina eristää DCC:stä ja toteuttaa pendelöinti täysin analogisena esim. Conradin halpoja pendelimoduleja käyttäen. Mutta tämä ei kuitenkaan nyt ihan ole tarkoitus!
Tiedän, että näitä valmita "tehdastekoisia" digiratojen paluusilmukoiden ohjausbokseja on olemassa ym. mutta seuraavaa kaipaisin:
Eli olen jo pisemmmän aikaa pähkäillyt miten DCC-radassa toteuttaa helpoiten (ja edullisesti) sellaisen edes-takaisin ajon kiskobussilla jollakin tietyllä ennalta määritellyllä rataosuudella ja vaikkapa pysähtyen yhdellä välipysäkillä, ei kuitenkaan välttämätöntä.
Siis, tiedän toki, että tuon tapaista point-to-point liikennöintiä DCC:llä voidaan helpostikin toteuttaa esim. jos sinulla on DCC-radassasi käytettävissäsi jokin Esu:n Ecos keskusyksikkö ja siihen liitetyt s88 moduulit. Toinen ratkaisu olisi tietty Uhlenbrockin Lissy-veturidekooderit ja siihen kuuluvat sensorit ja tietty sopiva keskusyksikkökin.
Mutta, näiden kaikkien ongelmana on niiden valmistajakohtaisuus ja raskaisuuskin sekä sen myötä tuleva hirmuinen toteuteutuksen kustannus!
Löytyisikö siis jotakin todella yksinkertaista ratkaisua DCC-radalla tietyn ennalta kiinni piikatun väliä automaattisesti liikennöivälle pendelijunalle???
Toki, tuon pendelijunan välin voisi tietenkin aina eristää DCC:stä ja toteuttaa pendelöinti täysin analogisena esim. Conradin halpoja pendelimoduleja käyttäen. Mutta tämä ei kuitenkaan nyt ihan ole tarkoitus!
-
- Ratavartija
- Viestit: 48
- Liittynyt: 02.04.2009 16:51
Re: Vaxin N-kotirata
Kenellähän valmistajilla niitä on valmiina ja minkälaisilla valmistenumeroilla, jotta tietäisi etsiä? Mittakaavana H0. Liekko aika kalliita systeemejä ja herkkiä menemään rikki. Saksankielinen nimikin voisi auttaa etsinöissä.Psi kirjoitti:Kaiken saa kaupasta valmiina ja valmistajia lienee useita.MOU83 kirjoitti:Onkos tällaisten rataosuuksien tekemiseen mitään valmiita laitteistoja valmistajilla (esim. Piko, Roco, jne missään mittakaavassa) nykyään, vai meneekö täysin itse rakenteluun?
pekka
MOU83:n pienoisrautatiesivut: http://sites.google.com/site/mou83npien ... atiesivut/
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 334
- Liittynyt: 24.02.2007 12:32
Re: Vaxin N-kotirata
Olen seurannut alaa viimeaikoina aika huonosti. Ymmärtääkseni kaikki on tavalla tai toisella valmistajakohtaisia jippoja. NMRA-DCC ei sisällä mitään joka tuksi eestaas-ajoa, ehkä lähimmäs pääsee Lenzin lanseeraamalla ja vissiin jo NMRA-DCC-suosituksiin päässeellä epäsymmetrisellä NMRA-DCC-signaalilla (diodien avulla tehtävissä, jos dekooderi sitä ymmärtää), mutta suuntaa ei tuokaan osaa itse vaihtaa, vain pysäyttää (tai hidastaa?). Samanlainen lienee tilanne Selectrix-puolellakin, ainakin yhdellä valmistajalla on olemassa eestaas-automatiikka EcOSin ja Uhlenbrockin tapaan, mutta tuskin sitä on kaikissa keskusyksiköissä, ja tuokin taitaa olla aika kalliin puoleinen (MüT:n lippulaiva). Tästä Selectrix-vaihtoehdosta kannattaa kysellä N-clubin foorumin kautta -- Tapani Tuominen tietää Selectrix-puolesta enemmän kun kukaan.magnuken kirjoitti:Hei nimim. Psi,
-- Siis, tiedän toki, että tuon tapaista point-to-point liikennöintiä DCC:llä voidaan helpostikin toteuttaa esim. jos sinulla on DCC-radassasi käytettävissäsi jokin Esu:n Ecos keskusyksikkö ja siihen liitetyt s88 moduulit. Toinen ratkaisu olisi tietty Uhlenbrockin Lissy-veturidekooderit ja siihen kuuluvat sensorit ja tietty sopiva keskusyksikkökin.
Mutta, näiden kaikkien ongelmana on niiden valmistajakohtaisuus ja raskaisuuskin sekä sen myötä tuleva hirmuinen toteuteutuksen kustannus!
Ylipäänsä DCC:n käyttö eestaasradassa tuntuu mun mielestäni ehkä vähän turhalta muutenkin, kun junan on tarkoitus olla täysin automaattiajossa.
pekka
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 334
- Liittynyt: 24.02.2007 12:32
Re: Vaxin N-kotirata
Esimerkiksi:MOU83 kirjoitti:Psi kirjoitti:MOU83 kirjoitti:Kenellähän valmistajilla niitä [paluusilmukkamoduuleja] on valmiina ja minkälaisilla valmistenumeroilla, jotta tietäisi etsiä? Mittakaavana H0. Liekko aika kalliita systeemejä ja herkkiä menemään rikki. Saksankielinen nimikin voisi auttaa etsinöissä.
Lenz:
-----
LK100 (Art. No. 12100) Reverse Loop Module
http://www.lenz.com/manuals/modules/lk100.pdf
Digitrax:
--------
AR1 Auto Reversing Controller
http://www.digitrax.com/prd_powerman_ar1.php
Gaugemaster:
-------------
DCC40 AUTO REVERSE LOOP MODULE
http://www.gaugemaster.com/gmdigital.html
Conrad:
-------
Kehrschleifenmodul Ksm-1
http://www.conrad.de/goto.php?artikel=210324 (rak-sarja)
http://www.conrad.de/goto.php?artikel=210325
....
pekka
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Vaxin N-kotirata
Taidan kyllä sitten toteuttaa tuon eestakaisin ajon hankkimalla Esun Ecos vehje, vaikka hirmu kallis onkin.Psi kirjoitti: Ylipäänsä DCC:n käyttö eestaasradassa tuntuu mun mielestäni ehkä vähän turhalta muutenkin, kun junan on tarkoitus olla täysin automaattiajossa.
pekka
Tuo DCC on tuossa point-to-point rataosuudessa sen takia, että se on paristakin kohtaa yhteydessä muuhun rataan, jota siis käytän DCC-systeemillä. Olen ymmärtänyt, että on hieman riskaabelia ajaa veturi analogi/DCC liitoskohdan yli, ja siinä saattaa kuulemma jotakin kärvähtääkin.
Se on totta, että jos se point-to-point osuus olisi analoginen, niin automaattisen edestakaisin ajon toteuttaminen siinä olisi helppoa ja edullistakin, siihen kun löytyy vaikka kuinka paljon valmiita ratkaisuja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 24.02.2007 09:36
Re: Vaxin N-kotirata
Jotenkin minulle jäi mielikuva, että luuppimodulit on erilaisia digiradalle ja analogiradalle, vai eikö?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 334
- Liittynyt: 24.02.2007 12:32
Re: Vaxin N-kotirata
Juu ihan eri asiasta on kyse! Nuo digitaaliselle puolelle tarkoitetut paluusilmukkamoduulit eivät toimi tasavirtakäytössä.markku55 kirjoitti:Jotenkin minulle jäi mielikuva, että luuppimodulit on erilaisia digiradalle ja analogiradalle, vai eikö?
Kaksikisko-tasavirtapuolella paluusilmukassa veturin "maantieteellinen" kulkuuunta muuttuu vaikka veturikohtainen kulkusuunta ei muutukaan (veturi kulki silmukkaan ajettaessa esimerkiksi itään ja palaa sieltä länteen mutta edelleen ajaa eteenpäin). Helpoin ratkaisu kaksikisko-tasavirtapuolella on tehdä silmukan napaisuus silmukkaan johtavan vaihteen asennosta riippuvaksi: kun vaihde kääntyy kääntyy samalla joku rele tms joka vaihtaa silmukan napaisuuden ("suunnan"). Kannattaa ehkä tehdä vielä silmukkaan ennen vaihdetta eristetyt raideosuudet jonne veturi pysähtyy ennenkuin ajaa umpivaihteeseen. Tällä periaatteella voi hoitaa yhtä hyvin myös DCC-radan paluusilmukan. Napaisuuden vaihtaminen estää oikosulun mutta koska veturin kulkusuunta DCC-käytössä on veturikohtainen -- ei maantieteellinen -- ei junan kulkusuuntaa ajolaitteessa tarvitse muuttaa eikä junaa välttämättä edes pysäyttää vaihteen käännön ajaksi.
Tapiolassa itse tehty paluusilmukkajippo perustui juuri tähän ajatukseen. Silmukassa vaihdetta ennen oli eristetyt raideosat ja veturi tullessaan eristetylle raideosalle sai vaihteen ja silmukan suunnanvaihtoreleen kääntymään ja ajo jatkui ilman että kenenkään tarvitsi asiaan puuttua. Juna havaittiin yksinkertaisesti: eristysosuudella toinen kisko oli katkaistu ja katkaisukohdan yli oli kytketty optoeristimen LED, suojadiodi ja etuvastus. Kun veturi meni eristyksen yli sen virta kulki tuon LEDin kautta ja LED syttyy palamaan. Optoeristimen transistori käänsi "555"-piirin tilan (kytketty flip-flopiksi) ja se ohjasi relettä jonka kaksi vaihtokosketinta hoiti suunnanvaihdon ja yksi vaihtokosketin ohitti eristettyjen raideosien eristyksiä jotta juna saattoi jatkaa matkaansa. Vaihde kääntyi releen neljännellä vaihtokoskettimella (vaihdemoottorina Bilteman rele). Paluusilmukat oli käytössä Tapiolan VM-93-moduuliradassa Lahdessa 2002 ( http://www.taprk.org/fin/show/prp_2002/ ) ja ilman vaihteita Kauniaisten paluusilmukoina Turussa 2003 ( http://www.taprk.org/fin/show/prp_2003/ ).
Toinen idea on käyttää tasasuuntaajaa paluusilmukan napaisuuuden ohjaukseen ja aina muistaa ajaa silmukkaa tiettyyn suuntaan (aina myötä- tai vastapäivään) ympäri. Tämä toimii vain taasavirtakäytöllä, ei DCC:llä!
Hyviä esimerkkikytkentöjä:
http://www.1zu160.net/elektrik/kehrschleife1.php
http://www.1zu160.net/elektrik/kehrschleife2.php
Kolmikiskoharrastajillahan ei näitä paluusilmukkaongelmia ole lainkaan ajetaan millä järjestelmällä tai virtalajilla hyvänsä.
pekka
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 24.02.2007 09:36
Re: Vaxin N-kotirata
No tuohan kuulosti yksinkertaiselta, eli en ymmärtänyt paljon mitään
Saisko N-skaalan veturit modattua kolmikiskolle ja tekis omat raiteet
Saisko N-skaalan veturit modattua kolmikiskolle ja tekis omat raiteet
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 334
- Liittynyt: 24.02.2007 12:32
Re: Vaxin N-kotirata
Ja taas saan syödä sanojani! Olen tässä ihmetellyt Lenz Gold -dekooderin sielunelämää (en saa millään dekooderiin kytketyllä Power 1 -moduulilla veturia jatkamaan matkaansa hetkellisen virrattomuuden aikana). Lueskelin dekooderin manuaalia ja siellä pisti silmään yksi konfigurointimuuttuja (CV54): pysähdysaika sekunteina eestaas-ajossa.Psi kirjoitti:Olen seurannut alaa viimeaikoina aika huonosti. Ymmärtääkseni kaikki on tavalla tai toisella valmistajakohtaisia jippoja. NMRA-DCC ei sisällä mitään joka tuksi eestaas-ajoa, ehkä lähimmäs pääsee Lenzin lanseeraamalla ja vissiin jo NMRA-DCC-suosituksiin päässeellä epäsymmetrisellä NMRA-DCC-signaalilla (diodien avulla tehtävissä, jos dekooderi sitä ymmärtää), mutta suuntaa ei tuokaan osaa itse vaihtaa, vain pysäyttää (tai hidastaa?).--magnuken kirjoitti:Hei nimim. Psi,
-- Siis, tiedän toki, että tuon tapaista point-to-point liikennöintiä DCC:llä voidaan helpostikin toteuttaa esim. jos sinulla on DCC-radassasi käytettävissäsi jokin Esu:n Ecos keskusyksikkö ja siihen liitetyt s88 moduulit. Toinen ratkaisu olisi tietty Uhlenbrockin Lissy-veturidekooderit ja siihen kuuluvat sensorit ja tietty sopiva keskusyksikkökin.
Mutta, näiden kaikkien ongelmana on niiden valmistajakohtaisuus ja raskaisuuskin sekä sen myötä tuleva hirmuinen toteuteutuksen kustannus!
Lenzin BM2-moduulilla ja Lenz-gold-dekooderilla siis voinee onnistua:
http://www.lenz.com/
http://www.lenz.com/products/modules/bm2.htm
pekka
-
- Ratavartija
- Viestit: 48
- Liittynyt: 02.04.2009 16:51
Re: Vaxin N-kotirata
Siis toimisiko tuo Digitraxin homma suoraan digitaalisen H0 Pikon kanssa, kun kytkisi johdot linkissä "AR1 Instructions" http://www.digitrax.com/ftp/ar1.pdf olevan kuvan vastaavalla tavalla? Kun vain hommaisi ko. laitteen ja Pikon eristeliittimet.
MOU83:n pienoisrautatiesivut: http://sites.google.com/site/mou83npien ... atiesivut/
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Vaxin N-kotirata
Kyllä sen pitäisi toimia. Tuo laitehan on varsin yksinkertainen ja vaihtaa vain kiskojen napaisuuden tunnistamalla veturin pyörien aiheuttaman oikosulun kiskojen katkoskohdassa. Siinä ei siis ole mitään suurempaa älyä, joka esim. antaisi DCC:n mukaisia komentoja veturille.
Eristeliittimiksi kelpaavat oikeiastaan mitkä vain tai vaihtoehtoisesti ohutta rautasahaa näyttäen.
Eristeliittimiksi kelpaavat oikeiastaan mitkä vain tai vaihtoehtoisesti ohutta rautasahaa näyttäen.
-
- Ratavartija
- Viestit: 48
- Liittynyt: 02.04.2009 16:51
Re: Vaxin N-kotirata
Mitenkähän laite mahtaisi toimia kuvan mukaisessa tilanteessa. Kuinka monta laitetta pitäisi olla ja missä kohdissa? Saattais tulla muuten toimeen kahdella, kun tässä itse mietin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MOU83:n pienoisrautatiesivut: http://sites.google.com/site/mou83npien ... atiesivut/
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Vaxin N-kotirata
Tuossahan on kaksi kääntösilmukkaa. Mielestäni tuohon ratakaavioosi riittää kaksi sellaista vehjettä. Toinen tulisi vasemmalla olevan loivan "S-kirjaimen" kohdalle, joka siis olisi molemmista päistään eristetty. Toinen purkki tulisi sitten oikealle sen alhaalta vinottain vasempaan yläkulmaa kohti menevän suoran kohdalle. Tämä suora olisi siis myös eristettävä.
Näin siis pikaisesti pähkäiltynä, mutta tarkentakaapa muut. Nämä paluusilmukat voivat välistä olla aika kimurantteja eikä aina edes hiffaa kovin helposti, että kyseessä on paluusilmukka!
Näin siis pikaisesti pähkäiltynä, mutta tarkentakaapa muut. Nämä paluusilmukat voivat välistä olla aika kimurantteja eikä aina edes hiffaa kovin helposti, että kyseessä on paluusilmukka!
-
- Ratavartija
- Viestit: 48
- Liittynyt: 02.04.2009 16:51
Re: Vaxin N-kotirata
Tuli tuossa mieleen, että ko. radan voisi ehkä hoitaa yhdellä laitteella, jos tekee eristyksen kuvan esittämällä tavalla. Mitäs te muut sivuston käyttäjät olette mieltä? Ko. laitteen mukanahan taisi tulla vielä johdotkin ja jos käyttäisi vielä valmiita Pikon virrotusosia, taitaa kuitenkin vaatia, että ovat laatua digitaali.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MOU83:n pienoisrautatiesivut: http://sites.google.com/site/mou83npien ... atiesivut/
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Vaxin N-kotirata
H0:aa harrastavana asia ei tietenkään minulle kuulu, mutta kysyn vaan: Onko kaarteissa kaarrevaihteet. Jos ne jättäisi pois, niin siltä osin voisi ajaa helpommin kahdella junalla...muu raiteenvaihto......Vaihdekujien hyödyntäminen silmukoihin?
Yt vaan.
Yt vaan.