Puuvaunuja
Puuvaunuja
Kaapin pohjalta löytyi vielä kokoamattomia Mallijunien 100-paikkaisten Ei-vaunujen sarjoja. Päätin kuudesta vaunusta koota vaikkapa koeveturi-Nohabin perään sopivan henkilöjunan. Koska pelkistä Ei-vaunuista koottu juna on paitsi tylsä myös esikuvan vastainen, tein yhdestä vaunusta Fo-konduktöörivaunun ja yhdestä 1. luokan Ci-vaunun. Lisäksi junakokoonpanoon löytyi Mestarimallien valikoimasta Eik-kahvilavaunu. Vaihtelua Ei-vaunuihin tuovat yksi koneellisesti tuuletettu Ei ja kaksi A11-teleillä varustettua Ei-vaunua. Junakokoonpanoon tuo väriä vielä Po-postivaunu.
Vaunuihin pyrin etsimään esikuvatietoa vaunukorteista. Näistä löytyi tiedot teleistä, taarasta ja korjausajankohdista. Näin sain vaunujen merkinnätkin vastaamaan esikuvaansa.
Mallijunien sarjojen kokoaminen oli varsin suoraviivaista. Muoviosat liimasin metyylietyyliketonilla toisiinsa. Vaunuissa käytetty polystyreenimuovi on sangen kovaa ja haurasta, joten paikoitellen sai olla varovainen, etteivät osat napsahda poikki. Muutama sivuseinä ja alusta olikin varastossa jo katkennut, mutta ne sai korjattua liiman avulla varsin siististi käyttökelpoisiksi. Sivuseinät ja runkopalkit olivat myös jonkin verran taipuneet vuosien saatossa. Nekin suoristuivat hyvin.
Koriin askartelin sisäisen rungon messinkiprofiileista. Runkoon juotin sivuseinät kiinni. Rungossa on poikkipalkit, joihin katto on ruuvattu kiinni. Kattoa varten valoin uretaanista kiinnityspalikat, joihin ruuvasin M2:n pidätinruuvin – sellaisen, jossa ei ole tavanomaista kantaa. Näin katto saadaan kohdistettua koriin oikealle paikalle ja kiinnitettyä mutterilla korin sisäpuolelta. Tätä varten tein alustaan lisäreikiä.
Vaunujen A12-telit varustin messinkisillä laakerikupeilla rullaamisen parantamiseksi. Vaunujen alustojen telikeskiöt korvasin uusilla, koska olemassaoleviin reikien poraaminen siististi oli mahdotonta. Telit kiinnitin alustaan samoilla ruuveilla ja jousilla kuin Mestarimallien sarjassa. Samalla rakensin kolmipisteripustuksen, jonka mukaisesti vain toinen teli pääsee korkeussuunnassa kääntymään. Tämä onnistui helposti liimaamalla telirunkoon keskiön kohdalle metallilangan pätkä. A11-telit ovat Mestarimallien tuotteita.
Vaunujen portaat juotin sarjan 0,2 mm:n messinkisyövyteosista. Kaiteet ovat Mestarimallien uushopea- tai terässyövytteitä. Osan kaiteet jätin maalaamatta esikuvanmukaisesti – joissakin vaunuissa on näkynyt täysin kirkkaita sivukaiteita. Päätyjen ylikulkusillat, päätyportit ja päätytikkaat ovat Mestarimallien syövyteosia. Sarjan mukana tulleet 0,2 mm:n messinkisyövyteosat ovat aivan liian heikkoja käytettäväksi. Koneellisesti tuuletetun Ei-vaunun tuuletusritilä on itse piirretty uushopeasyövyte.
Ci- ja Fo-vaunujen seinät ovat itse valettua uretaania. Originaalit tein styreenilevystä sirkkelin avulla. Ikkunat ovat nekin uretaanivalua, samoin Fo:n sivuovet. Muilta osin vaunuissa voi hyödyntää Ei-rakennussarjoja – alustan, päädyn ja katon detaljit ovat samanlaisia. Kattokalusteiden (tuulettimien ja kaminan savutorvien) paikka toki vaihtelee hieman.
Eik-vaunu on sekin melko suoraan rakennussarjasta. Ainoat muutokset ovat sivuikkunat (puolet korvasin tuuletusikkunattomalla versiolla) sekä katolle johtavat tikkaat, jotka ovat samanlaiset kuin Ei-vaunuissa. Myös Eik-vaunuun rakensin sisäseinät esikuvan mukaisesti, jotta ikkunoista ei paistaisi toisen puolen ikkunat tarpeettomasti.
Vaunut on pohjamaalattu ensin harmaalla autopohjamaalilla, minkä jälkeen ruiskutin pintaan puuvaunuruskean (tai Fo:n tapauksessa konduktöörivaunun vihreän) Rautatiemuseon maalikokoelmasta. Sivuseinien teippauksen jälkeen maalasin alustan ja telit mustaksi XtraColorin Night Black -sävyllä.
Vaunujen tekstitys on toteutettu märkäsiirtokuvilla, jotka piirsin itse esikuvatietojen perusteella. Siirtokuvat on tulostettu Hollannissa. Eik:n siirtokuvat ovat suoraan rakennussarjasta. Siirtokuvat on suojattu Testorsin Dullcote-mattalakalla, ja kevyt viimeistelysäistys on tehty Carr’sin maapigmenttijauheilla.
Katot on maalattu hiekansävyisellä emalimaalilla, minkä jälkeen pinnalle on ripoteltu hienoa hiekkaa. Käsittely on toistettu, minkä jälkeen asensin kattokalusteet.
Ikkunat ovat kirkasta polystyreenimuovia. Muovinpätkiin liimasin Tiimarin beigeä servettiä verhoa kuvaamaan. Verhot oli helpointa liimata ensin muoviin, ja kokonainen muutaman ikkunan kokoinen elementti asentaa vasta sitten vaunuun. Vessan ja kaminahuoneen ikkunoiden maitolasi on toteutettu kolminkertaisella teipillä.
Mitähän unohdin kertoa? Kertokaapa, mikä kiinnostaa, niin yritän valaista lisää!
Vaunuihin pyrin etsimään esikuvatietoa vaunukorteista. Näistä löytyi tiedot teleistä, taarasta ja korjausajankohdista. Näin sain vaunujen merkinnätkin vastaamaan esikuvaansa.
Mallijunien sarjojen kokoaminen oli varsin suoraviivaista. Muoviosat liimasin metyylietyyliketonilla toisiinsa. Vaunuissa käytetty polystyreenimuovi on sangen kovaa ja haurasta, joten paikoitellen sai olla varovainen, etteivät osat napsahda poikki. Muutama sivuseinä ja alusta olikin varastossa jo katkennut, mutta ne sai korjattua liiman avulla varsin siististi käyttökelpoisiksi. Sivuseinät ja runkopalkit olivat myös jonkin verran taipuneet vuosien saatossa. Nekin suoristuivat hyvin.
Koriin askartelin sisäisen rungon messinkiprofiileista. Runkoon juotin sivuseinät kiinni. Rungossa on poikkipalkit, joihin katto on ruuvattu kiinni. Kattoa varten valoin uretaanista kiinnityspalikat, joihin ruuvasin M2:n pidätinruuvin – sellaisen, jossa ei ole tavanomaista kantaa. Näin katto saadaan kohdistettua koriin oikealle paikalle ja kiinnitettyä mutterilla korin sisäpuolelta. Tätä varten tein alustaan lisäreikiä.
Vaunujen A12-telit varustin messinkisillä laakerikupeilla rullaamisen parantamiseksi. Vaunujen alustojen telikeskiöt korvasin uusilla, koska olemassaoleviin reikien poraaminen siististi oli mahdotonta. Telit kiinnitin alustaan samoilla ruuveilla ja jousilla kuin Mestarimallien sarjassa. Samalla rakensin kolmipisteripustuksen, jonka mukaisesti vain toinen teli pääsee korkeussuunnassa kääntymään. Tämä onnistui helposti liimaamalla telirunkoon keskiön kohdalle metallilangan pätkä. A11-telit ovat Mestarimallien tuotteita.
Vaunujen portaat juotin sarjan 0,2 mm:n messinkisyövyteosista. Kaiteet ovat Mestarimallien uushopea- tai terässyövytteitä. Osan kaiteet jätin maalaamatta esikuvanmukaisesti – joissakin vaunuissa on näkynyt täysin kirkkaita sivukaiteita. Päätyjen ylikulkusillat, päätyportit ja päätytikkaat ovat Mestarimallien syövyteosia. Sarjan mukana tulleet 0,2 mm:n messinkisyövyteosat ovat aivan liian heikkoja käytettäväksi. Koneellisesti tuuletetun Ei-vaunun tuuletusritilä on itse piirretty uushopeasyövyte.
Ci- ja Fo-vaunujen seinät ovat itse valettua uretaania. Originaalit tein styreenilevystä sirkkelin avulla. Ikkunat ovat nekin uretaanivalua, samoin Fo:n sivuovet. Muilta osin vaunuissa voi hyödyntää Ei-rakennussarjoja – alustan, päädyn ja katon detaljit ovat samanlaisia. Kattokalusteiden (tuulettimien ja kaminan savutorvien) paikka toki vaihtelee hieman.
Eik-vaunu on sekin melko suoraan rakennussarjasta. Ainoat muutokset ovat sivuikkunat (puolet korvasin tuuletusikkunattomalla versiolla) sekä katolle johtavat tikkaat, jotka ovat samanlaiset kuin Ei-vaunuissa. Myös Eik-vaunuun rakensin sisäseinät esikuvan mukaisesti, jotta ikkunoista ei paistaisi toisen puolen ikkunat tarpeettomasti.
Vaunut on pohjamaalattu ensin harmaalla autopohjamaalilla, minkä jälkeen ruiskutin pintaan puuvaunuruskean (tai Fo:n tapauksessa konduktöörivaunun vihreän) Rautatiemuseon maalikokoelmasta. Sivuseinien teippauksen jälkeen maalasin alustan ja telit mustaksi XtraColorin Night Black -sävyllä.
Vaunujen tekstitys on toteutettu märkäsiirtokuvilla, jotka piirsin itse esikuvatietojen perusteella. Siirtokuvat on tulostettu Hollannissa. Eik:n siirtokuvat ovat suoraan rakennussarjasta. Siirtokuvat on suojattu Testorsin Dullcote-mattalakalla, ja kevyt viimeistelysäistys on tehty Carr’sin maapigmenttijauheilla.
Katot on maalattu hiekansävyisellä emalimaalilla, minkä jälkeen pinnalle on ripoteltu hienoa hiekkaa. Käsittely on toistettu, minkä jälkeen asensin kattokalusteet.
Ikkunat ovat kirkasta polystyreenimuovia. Muovinpätkiin liimasin Tiimarin beigeä servettiä verhoa kuvaamaan. Verhot oli helpointa liimata ensin muoviin, ja kokonainen muutaman ikkunan kokoinen elementti asentaa vasta sitten vaunuun. Vessan ja kaminahuoneen ikkunoiden maitolasi on toteutettu kolminkertaisella teipillä.
Mitähän unohdin kertoa? Kertokaapa, mikä kiinnostaa, niin yritän valaista lisää!
Viimeksi muokannut Zimba, 10.04.2021 19:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Puuvaunuja
Vielä muutama kuva Ci- ja Fo-vaunuista.
- Liitteet
-
- Askartelin puuvaunujunan lisämausteeksi Mallijunien Ei-sarjasta 1. luokan Ci-vaunun. Käytännössä ero näkyy lähinnä kahdeksalla isolla ikkunalla varustetussa sivuseinässä sekä katolta, jonne tulee vain kuusi torpedotuuletinta. Sivuseinät ovat uretaanivalua. Sisällä on apurunko, jonka avulla sivuseinät pysyvät suorina. Apurunkoon kiinnitin myös väliseinät. Apurungosta puuttuvat vielä välipalkit, joihin ruuvaan katon kiinni.
- D8C11899.jpg (170.15 KiB) Katsottu 3916 kertaa
-
- Palapeli ja lopputulos. Laajennetulla postiosastolla varustetun Fo-vaunun sivuseinät. Loput osat tulevat Mallijunien Ei-vaunusta. Alhaalla originaalit muottilaatikossa, ylhäällä sivuseinät valuosista koottuna.
- D7C60159.jpg (162.43 KiB) Katsottu 3916 kertaa
-
- Fo-vaunun seinät ja telit asennettuina päätyihin.
- D2C63360.jpg (182.73 KiB) Katsottu 3916 kertaa
-
- Fo 22549 toiselta sivulta. Alustassa ei ole perinteistä sähkögeneraattoria, vaikka vaunu onkin sähkövalaistu. Generaattori on tässä vaunusarjassa asennettu suoraan teliin teräsvaunujen tapaan postiosaston alle. Generaattori on peräisin jostakin Rocon henkilövaunusta.
- D8C27592.jpg (160.73 KiB) Katsottu 3916 kertaa
-
- Ns. laajennetulla postiosastolla varustettu Fo-konduktöörivaunu 22549. Tavanomaisten konduktöörivaunujen sivuliukuovien lisäksi postiosastossa on ma Po- ja EFi-vaunuista tuttu kaksiosainen kuormausovi, joskin kapeampana. Vaunun perusrakenne on Mallijunien Ei-sarjasta, mutta sivuseinät tein itse uretaanivaluna eräitä valmisosia hyödyntäen.
- D8C27591.jpg (161.32 KiB) Katsottu 3916 kertaa
-
- 1. luokan Ci-vaunu. Vaunu on avo-osastoinen samaan tapaan kuin Ei-vaunut, väliseinä on keskellä. Paikkoja on 64. Sivuikkunoita on vain kahdeksan. Sivuseinät ovat itse uretaanista valettuja. Toiseen teliin on löytynyt pinnapyöräkertakin.
- D8C27588.jpg (158.55 KiB) Katsottu 3916 kertaa
Re: Puuvaunuja
Vähän vaunujen tekniikasta: korin sisällä oleva apurunko.
Re: Puuvaunuja
Siistiä työtä ja hyviä modauksia. Hyvä, että suomalaisia malleja rakennetaan!
Re: Puuvaunuja
Hienoja vaunuja. Ja todella hyödyllistä nähdä eri rakennusvaiheista ja vaunun rakenteista kuvia.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 108
- Liittynyt: 22.11.2016 15:56
Re: Puuvaunuja
Esimerkillistä mallailuduunia. Kiitos tästä esityksestä!
t. Junnailija
t. Junnailija
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!
Re: Puuvaunuja
Hieno suoritus. Näin vanhatkin rakennussarjat saadaan modernisoitua nykyaikaisiksi, toimiviksi ja kestäviksi.