Vaunun ulkonurkan säde (laskurissa ja siihen liittyvässä piirustuksessa mitta "o") on oikein. Sen mukaan voidaan päätellä missä 600mm säteisessä karteessa kulkevan vaunun nurkka huitelee. Ulkonurkka kulkee siis 628,5mm säteistä kaarta pitkin. Jos tästä vähentää kaarresäteen 600mm saadaan mitta 28,5mm, eli kaarteessa vaunun ulkonurkka kulkee 28,5mm raiteen keskilinjasta. Tämä on kaikki oikein.
Sivusiirtymä, jota Mattih epäili virheelliseksi, oli laskettu vähentämällä 628,5 millimetristä raiteen kaarresäde ja vaunun leveyden puolikas:
628 - 600 - (38,4 / 2) = 9,3 mm
Jos on sellainen LKU/ATU-mittasapluuna, jossa sitä mittakehää voi siirtää raiteen keskikohdasta sivulle, kuten Beiblatt 1 zu NEM 102/103 -tyyppisessä mallineessa, olisi siirto siis pitänyt olla tuo 9,3 mm. Mitta oli oikein, mutta mitä hyötyä siitä on, kun en itsekään enää muistanut mitä se oikeasti esitti

Mitan olin toivonut kertovan kuinka paljon esimerkiksi kytkimen pään tulee voida liikkua sivuttain em. mittaisessa vaunussa, kun se kulkee em. kaarteessa. Mitta ei kuitenkaan siis ollut tuo mitta, vaan tuo sapluunan sivusiirtomitta. Mitalle siis löytyy oikea ja väärä tulkinta

Aukesiko yhtään?
Mä olen nyt poistanut tuon mitan www-sivun Javascript-laskurista, koska sen käyttö olisi pitänyt selostaa tarkemmin.
pekka