Uusimmat hankinnat
Lähetetty: 05.06.2020 13:07
Tähän ketjuun voi jokainen kertoa uusimmista pienoisrautatiehankinnoistaan. Ainakin musiikkifoorumeilla tällainen ketju on toiminut hyvin ilon jakamisena ja keskustelun kirvoittajana.
---
Kävin eilen noutamassa Kirkkonummelta pari vanhaa aloituspakkausta ja hieman irtokiskoja. Molemmilla oli leikitty 1970-luvulla mutta sen jälkeen ne olivat olleet varastoituna ja nyt siivouksen yhteydessä niistä oli myyjä halunnut päästä eroon.
Toinen näistä oli hyvin yleinen Pikon aloitussetti kaksiakselisella, romuluisella höyryveturilla ja kahdella matkustusvaunulla. Ko. vaunuja minulla on olltu aiemminkin ja yhden olen pilkkonut Gbk-vaunun alustaksikin: viewtopic.php?f=6&t=697&sid=46fa22b0db2 ... 6c7e8db999
Toinen vaunuista oli kärsinyt hieman enemmän leikeistä / varastoinnista, toisen pään kytkin puuttui ja pyöräkertakin oli kadonnut. Toinen vaunu puolestaan oli moitteettomassa kunnossa. Veturissa olivat virroitusliuskat mutkalla ja hammaspyörätkin lenksottivat hennosti.
Toinen setti olikin sitten hieman laajempi ja vaikutti etusijalla ostopäätökseen. Liman SJ-aloitussetti Rc2-sarjan sähköveturilla, 1. luokan matkustajavaunulla, ravintolavaunulla ja matkatavaravaunulla. Veturin katto-objektit olivat kärsineet ajan saatossa: toinen virroitin oli rikki ja eristimien johto oli revennyt. Moottorin kunnosta en osaa oikein sanoa. Kokeilin syöttää virtaa ajamalla veturilla soikiolla ja valot syttyivät vaimeasti ja moottori yritti ehkä ihan hieman pyöriä. Akseleilla on jonkin verran likaa ja veturi muutenkin kaivannee voitelua. Vaunut puolestaan olivat ässäkunnossa lukuunottamatta yhtä murtunutta porrasta, joka oli kuitenkin tallessa laatikossa.
Lisäksi mukana tuli yksi Liman käsivaihdepari, isomman säteen (R=431 mm) kiskoja ja kolme kappaletta Liman metrikiskoa, jotka olivat eniten ottaneet vauriota mutta väännettäväksi ja sahattavaksihan ne ovat tehty.
Tässäpä olisi mukavasti kalustoa pientä ruotsalaisdioraamaa varten. Pikon muuntaja lienee nykypäivän standardeilla SER-jätettä ja höyryveturin voin lahjoittaa jälleen tarvitsevalle varaosiksi.
---
Kävin eilen noutamassa Kirkkonummelta pari vanhaa aloituspakkausta ja hieman irtokiskoja. Molemmilla oli leikitty 1970-luvulla mutta sen jälkeen ne olivat olleet varastoituna ja nyt siivouksen yhteydessä niistä oli myyjä halunnut päästä eroon.
Toinen näistä oli hyvin yleinen Pikon aloitussetti kaksiakselisella, romuluisella höyryveturilla ja kahdella matkustusvaunulla. Ko. vaunuja minulla on olltu aiemminkin ja yhden olen pilkkonut Gbk-vaunun alustaksikin: viewtopic.php?f=6&t=697&sid=46fa22b0db2 ... 6c7e8db999
Toinen vaunuista oli kärsinyt hieman enemmän leikeistä / varastoinnista, toisen pään kytkin puuttui ja pyöräkertakin oli kadonnut. Toinen vaunu puolestaan oli moitteettomassa kunnossa. Veturissa olivat virroitusliuskat mutkalla ja hammaspyörätkin lenksottivat hennosti.
Toinen setti olikin sitten hieman laajempi ja vaikutti etusijalla ostopäätökseen. Liman SJ-aloitussetti Rc2-sarjan sähköveturilla, 1. luokan matkustajavaunulla, ravintolavaunulla ja matkatavaravaunulla. Veturin katto-objektit olivat kärsineet ajan saatossa: toinen virroitin oli rikki ja eristimien johto oli revennyt. Moottorin kunnosta en osaa oikein sanoa. Kokeilin syöttää virtaa ajamalla veturilla soikiolla ja valot syttyivät vaimeasti ja moottori yritti ehkä ihan hieman pyöriä. Akseleilla on jonkin verran likaa ja veturi muutenkin kaivannee voitelua. Vaunut puolestaan olivat ässäkunnossa lukuunottamatta yhtä murtunutta porrasta, joka oli kuitenkin tallessa laatikossa.
Lisäksi mukana tuli yksi Liman käsivaihdepari, isomman säteen (R=431 mm) kiskoja ja kolme kappaletta Liman metrikiskoa, jotka olivat eniten ottaneet vauriota mutta väännettäväksi ja sahattavaksihan ne ovat tehty.
Tässäpä olisi mukavasti kalustoa pientä ruotsalaisdioraamaa varten. Pikon muuntaja lienee nykypäivän standardeilla SER-jätettä ja höyryveturin voin lahjoittaa jälleen tarvitsevalle varaosiksi.