jartsa kirjoitti:mattih kirjoitti:
Tämä mahdollisuus on kyllä kiistatta niitä 3-kiskon hyviä puolia, kaksikiskopuolella tämä tunnistus on kyllä aikamoista virittelyä.
Ei laisinkaan ole,samat lainalaisuudet koskevat molempia järjestelmiä.Molempien järjestelmien (DC ja AC)plussapuolet voidaan hyödyntää yhdessä,ainoastaan virransyöttö raiteisiin eroittaa järjestelmät.Minkä takia aina kehutaan yltiöpäisesti jonkun Märklinin etuja?Kuitenkaan ei vaivauduta selvittämään näitä 2kisko DC-järjestelmän pluspuolia?
Jos toisessa järjestelmässä on 2 ja toisessa 3 karvaa käytettävissä ajovirran syöttämiseen ja varauksen ilmaisemiseen, en näe kuinka "samat lainalaisuudet pätee molemmissa järjestelmissä", kenties osaat selittää sen minulle?
Kolmikiskojärjestelmässä ajovirran voi kytkeä kiinni kahteen karvaan, toinen napa vaikkapa vasemmanpuoleiseen kiskoon, ja toinen napa keskinastoihin. Varauksentunnistuksen voi taas kytkeä vasemmanpuolisen ja oikeanpuoleisen kiskon väliin. Tällöin ajovirran ei koskaan tarvitse kulkea varausta tunnistavan elektroniikan kautta. Kolmikiskojärjestelmässä pyöräkerrat eivät ole eristettyjä, joten kun laitat vaunun kiskoille, huomaa elektroniikka virtapiirin sulkeutuneen (oikosulku), jolloin tajuaa rataosan varatuksi.
Kuinkas teet saman tempun kaksikiskopuolella? Ennenkuin valaiset minua vallankumouksellisella järjenjuoksullasi, vallitseva käsitykseni on seuraava: Kaksikiskopuolella ajovirran syötön tulee kulkea jossain kohtaa varausta tunnistavan elektroniikan läpi. Lisäksi jos eri puolen fillarit ovat sähköisesti eristettyjä toisistaan, ei järjetelmä tunnista rataosaa varatuksi. Mikäli myös vaunut halutaan tunnistaa, täytyy niiden fillareiden väliin saada hieman kuormaa. Vaihtoehtoja on monta, mutta kaikki varmaan menee enemmän tai vähemmän mainitsemakseni virittelyksi
Kuinkas ehdottaisit tunnistuksen toimivan DC-kaksikiskojärjestelmässä silloin, kun veturi on paikallaan?
jartsa kirjoitti:
Yleensä 2-kiskojärjestelmissä voidaan ottaa suoraan opastimen/vaihteen rajakytkimeltä informaatio ohjaustaululle,eikä tarvita erillistä väylää niille.
Selventäisitkö, mitä tarkoitat tässä tapauksessa rajakytkimellä?
-MattiH.