Kuvasin viime viikolla lisää havainnekuvia Kbp-alustan toiminnasta eri olosuhteissa. Ohessa olisi testausraporttiin jatkoa yläpuolen kommentit huomioiden.
PeS kirjoitti: ↑26.09.2020 11:36
[...] Koska vaunuissasi on lähikytkinmekanismi ja NEM-tuppelo, niin on myös enemmän kuin todennäköistä, että joku asentaa vaunuihin lähikytkimet. Silloin vedossa oleva vaunuletka käyttäytyy kaarteessa vähän eri tavalla kuin NEM-lenkkikytkintä käytettäessä. Kaksi yhteen kytkettyä lähikytkintä muodostaa yhdessä jäykän tangon — kaksi yhteen kytkettyä lenkkikytkintä taas pääsee kääntymään lenkeistään. Lähikytketty vaunuletka on siis jäykempi.
Kirjoitin lähikytkimien vaikutuksesta vastusvoimaan tarkemmin
toisessa viestiketjussa. Vastusvoimatestien jälkeen kokeilin, miten
Profi-lähikytkimin varustettu juna reagoi ylempänä mainittuihin kohoumiin (kuva alla). Lähikytkimillä varustettu juna selviytyi korkeammista ulkokaarteen kohoumista (2 tulitikkua) kuin lenkkikytkimillä varustettu juna (yksi tulitikku). Käytin testissä aiemmin mainittua tehoporrasta 150/200 sekä vedettäessä että työnnettäessä.
Koeajojuna Profi-kytkimin 604,4 millimetrin kaarteessa ja kohoumissa.jpg
Kbp- ja Elo-t-vaununi on mahdollista rakentaa kulkemaan
Profi-lähikytkimin myös 356,5 millimetrin kaarteista. Lisäksi vaunut kulkevat
Profi-kytkimillä alapuolen kuvan mukaisesta vaihteen tuottamasta S-mutkasta (kaarresäteet 356,5 mm ja 420 mm).
Profi-kytkimillä varustettu Kbp-runko vaihteen muodostamassa S-kaarteessa.jpg
PeS kirjoitti: ↑26.09.2020 11:36
Yksi hyödyllinen testauskohde ovat vaihteet — etenkin niissä tapauksissa, jolloin vaunussa on matalalaippainen RP25-pyöräkerta, jolla ajetaan Rocon tyyppisestä vaihteesta, jonka toiminta perustuu siihen, että risteyksen ylitse mennään laipan varassa. [...]
Vaihteiden ja pyöräkertojen yhteensopivuuksista on keskusteltu mm.
Veturitalli-foorumilla runsaasti vuosien varrella. Lukemieni foorumikeskustelujen perusteella ei ole olemassa yhtä pyöräkertaa, joka kulkisi luotettavasti kaikkien valmistajien eri aikakausina tuottamista vaihteista. Lähtökohdaksi otin, että vaunuihini voi asentaa oman kotiradan vaihteisiin soveltuvat pyöräkerrat. Pyöräkerran akselin mitaksi valitsin
Rocon akselin, koska
Rocon NEM-laippaisia DC-pyöräkertoja sekä
Märklin-radalle sopivia
Rocon AC-pyöräkertoja sai suomalaisista kivijalkaliikkeistä. Suunnittelin vaunujeni pyöränkannattimet (ja telit) samalla sellaisiksi, että pyöräkerrat on jälkikäteen helppo vaihtaa.
RP25-pyöräkerrat valitsin sarjojen vakiopyöräkerroiksi vanhempien harrastajien neuvosta sekä ensimmäisten toteutuneiden kauppojen perusteella: tarjosin rakennussarjoja alkujaan eri pyöräkerroin varustettuna, mutta lopulta vain RP25-versioille sekä pyörättömille versioille oli kysyntää.
Olen testannut vaunujeni kulkuominaisuuksia
Atlaksen skaalavaihteissa (Code 83
Custom-Line #8) sekä
Fleischmann Profi -vaihteissa. Vaununi kulkevat ongelmitta RP25-pyöräkerroille suunnitellusta
Atlaksen skaalavaihdeparista RP25-pyöräkerroin sekä
Rocon NEM-pyöräkerroin varustettuina.
Vanhoista
Fleischmann Profi -kaarrevaihteista (6142, säteet 356,5 mm & 420 mm) Kbp- ja Elo-t-vaununi kulkevat turvallisesti
Rocon NEM-pyöräkerroin varustettuina (kuva alla).
Fleischmann Profi -kolmitievaihde (6157, säde 420 mm) sallii NEM-pyöräkertojen ohella myös RP25-pyöräkerroilla ajamisen. Vaunujen tärähtely kyseisissä tapauksissa on tosin sangen voimakasta, koska
Fleischmann mitoitti vaihteet aikoinaan omille isolaippaisille pyöräkerroilleen. Telivaunut kulkevat
Fleischmann Profi -vaihteista RP25-pyöräkerroin. Opiskelijabudjetti on toistaiseksi rajoittanut isomman vaihdekokoelman hankkimista.
NEM-pyöräkerroin varustettu Elo-t- ja Kbp-vaunu Fleischmann Profi -radan vaihteissa.jpg
PeS kirjoitti: ↑26.09.2020 11:36
Olen suunnitellut ja piirtänyt jälkiasennettavan kolmipisteripustusarjan kaksiakselisia vaunua varten. [...] Teen tästä kaikki tarvittavat versiot — myös sellaisen, mikä sopii Kbp-vaunuun.
Mahdollisuus valmiiden komponenttien ja puolivalmisteiden käyttöön piensarjoissa otetaan ilolla vastaan. Mikäli kolmipisteripustus mahdollistaa siron RP25-pyöräkerran laajan käytön eurooppalaisvalmistajien vaihteissa, niin se vähentäisi merkittävästi vaihteisiin liittyvää problematiikkaa.