Ei kyllä pitäisi olla. Jos on, niin sitten sovitteissa on virhe.mattih kirjoitti:Lähikuvasta asia selviäisi tarkemmin. Muistelen juuri näistä PRK:lla olevista sovitteista mitanneeni tämän 1 mm välyksen. Vai onkohan meidän kappaleissa työstäjälle käynyt kämmi?
Oheisissa kuvissa näkyy idea, miten kaksi sovitetta voidaan yhdistää kevyesti alumiinilatalla — latan toinen reikä on pitkittäin soikea, jotta liitos voidaan tarvittaessa tiukata. Lähikuvassa taas näkyy se, miten tiiviisti sovitteet asettuvat sen jälkeen, kun latta on paikoillaan. M6-ruuveihin on hankittu muovinen nuppi, jotta ei tarvitsi touhuta radan alla työkalujen kanssa. Nuppeja on saatavilla nykyisin järeämpiäkin, esim. sellaisia, joita käytetään lasten turvaistuinten asentamiseen polkupyörän tarakalle. Eräs harrastaja tosin totesi taannoin, että M6:n "sormiruuvi" ei ole riittävä tukeva
Sinänsä tässä ideasssani ei ole mitään uutta. Laajempi artikkeli aiheesta on julkaistu Pienoismalli-lehdessä ainakin viisi vuotta sitten ja kuvia projekstistani olen julkaissut useammilla foorumeilla. Tämä vain kuvastaa tilannetta Suomessa: aika ajoin aiheet pulpahtavat pinnalle, kun joku esittää uuden idean. Se riennetään torppaamaan enemmän tai vähemmän teoreettisin perustein, jonka jälkeen puuhastelu banaaneiksi vääntyilevien vaneriaskien kanssa jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunut. En yhtään ihmettele sitä, että Suomea kutsutaan "pienoisrautatieharrastuksen banaanitasavallaksi"