H0 vai joku muu?
Valvoja: Hermanni
-
- Ratavartija
- Viestit: 43
- Liittynyt: 24.11.2011 16:37
Re: Ho vai joku muu?
Kaksikiskoratojen vaunut käyvät ongelmitta suoraan Märklin radoille, mutta toisinpäin laitettaessa Märklinin vaunuihin on vaihdettava eristetyt pyöräkerrat jos aikoo kakskiskoradoilla ajaa. Kuten Ealab on tuossa aiemmin selventänyt, veturien kanssa on toinen juttu. Ellei aio itse ruveta välillä vähän haastavampiinkin muutosprojekteihin, on parempi katsoa, oli valmistaja mikä merkki hyvänsä, että kyseinen veturi on tarkoitettu juuri sellaisille radoille kuin itse käyttää: joko Märklinin kolmikiskoraodoille tai kakskiskoradoille. Digipalikat on sitten oma höysteensä, josta lie on hyvä tietää, että vastaa sitä systeemiä mitä käyttää.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 962
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Ho vai joku muu?
Eipä taida kaksikiskofillarit sopia kovin Märklinin vaihteisiin, vaikka sähköisesti sopivatkin. Jos jenkkikalustosta on kiinnostunut, niin amerikkalaisten kaksikiskovalmistajien fillarit koukkivat Märklinin vaihteiden risteyksissä. Sama pätee eurooppalaiseenkin kaksikiskokalustoon. Siksi aika monella eurooppalaisella kaksikiskovalmistajalla on vaunuihin vaihdettaviksi tarkoitetut Märklinin mitoitusta mukailevat fillarit — eli ongelmat on tältäkin osin tiedostettu.Into kirjoitti:Kaksikiskoratojen vaunut käyvät ongelmitta suoraan Märklin radoille...
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Ho vai joku muu?
Totta, sama taitaa päteä ns. "standardi" 2-kiskovaihteisiinkin. Kuten Roco, Fleischmann, Piko, jne. Minulla myös RP-25- kalustoa Roco:n 2-kiskoradalla, kyllä toimii, vähän notkahtelee, kolisee vaihteissa. Digihommeleissa ei taida olla "korvamerkkiä", joka olisi riippuvainen nimenomaan kiskosysteemistä. Märklin*-radalla toimii kaikki digivermeet, yleensä vaan käytetään *tuohon sopivaa, samanmerkkistä systeemiä. Periaatteessa, virrankulun kannalta kaikissa radoissa on 2 johdinta/kiskoa.....
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 962
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Ho vai joku muu?
Näinhän se menee. Eurooppalaiset valmistajat eivät ole kyenneet sopimaan yhteisestä mitoituksesta — amerikkalaiset valmistajat taas ovat tämän älynneet tehdä. Eurooppalainen kaksikiskokalusto siis sopii "joten kuten" yhteen — jotkut paremmin ja jotkut huonommin. Parasta olisi käyttää vain jenkkivaihteita, joihin lähes kaikki eurooppalaiset fillarit saadaan pienen virittelyn jälkeen sopimaan. Jos haluaa kaikesta huolimatta käyttää eurooppalaisia vaihteita, niin sellaisiksi kannattaa valita Tillig tai Peco code 75. Myös Pecon code 83 on hyvä, vaikka mitoitukseltaan se on itse asiassa jenkkimarkkinoille tarkoitettu.ealab kirjoitti:Totta, sama taitaa päteä ns. "standardi" 2-kiskovaihteisiinkin. Kuten Roco, Fleischmann, Piko, jne. Minulla myös RP-25- kalustoa Roco:n 2-kiskoradalla, kyllä toimii, vähän notkahtelee, kolisee vaihteissa. Digihommeleissa ei taida olla "korvamerkkiä", joka olisi riippuvainen nimenomaan kiskosysteemistä. Märklin*-radalla toimii kaikki digivermeet, yleensä vaan käytetään *tuohon sopivaa, samanmerkkistä systeemiä. Periaatteessa, virrankulun kannalta kaikissa radoissa on 2 johdinta/kiskoa.....
-
- Konduktööri
- Viestit: 99
- Liittynyt: 19.09.2007 15:21
Re: Ho vai joku muu?
En nyt haluaisi monimutkaistaa aloittelijan asiaa, mutta hieman mietitytti että mikä on "pieni virittely"? Eikö monessa jenkkivaihteessa vaihteen risteyksessä ole vain n. 0,9 mm ura laipalle, jossa eurooppalaiset pääsääntöisesti 1,1 mm laipoin varustetut pyöräkerrat klonksahtavat ylös? Vai sisältyykö "pieneen virittelyyn" myös laippojen sorvaaminen? Kyllähän vaunut tietty menevät läpi, vaikkakin rumasti heilahtaen...PeS kirjoitti:ealab kirjoitti:Parasta olisi käyttää vain jenkkivaihteita, joihin lähes kaikki eurooppalaiset fillarit saadaan pienen virittelyn jälkeen sopimaan.
-MattiH.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 962
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Ho vai joku muu?
Vaihteiden ja fillareiden yhteensovittaminen ei todellakaan ole aivan yksinkertainen asia. Jenkkivaihteita on kahdenlaisia: joissakin on metallista valettu risteys, joka rajoittaa syvimpien laippojen käyttöä, joissakin taas ei ole. Tämä pitää tsekata ennen vaihteen valintaa. Virittelyllä lähinnä tarkoitin pyöräkerran laippojen välisen etäisyyden (=back-to-back) tarkistamista ja mahdollista säätämistä. Amerikkalainen standardifillari on RP25. Lähes kaikkien eurooppalaisten valmistajien vaunuihin on saatavilla kyseisellä mitoituksella varustettuja vaihtofillareita, mikä on selvästi vaivattomampi tapa sovittaa vaunu amerikkalaisen standardin mukaiseen vaihteeseen (tai parantaa vaunun ulkonäköä). Yksi tällainen fillarivalmistaja löytyy Saksasta oheisen linkin takaa. Kohdassa RP25 löytyy valmistajakohtaisia fillareita - eurooppalaiset valmistajat kun eivät noudata standardoitus akselin pituutta. Muistaakseni myös Roco valmistaa omiin vaunuihinsa RP25-vaihtofillareita.mattih kirjoitti: En nyt haluaisi monimutkaistaa aloittelijan asiaa, mutta hieman mietitytti että mikä on "pieni virittely"? Eikö monessa jenkkivaihteessa vaihteen risteyksessä ole vain n. 0,9 mm ura laipalle, jossa eurooppalaiset pääsääntöisesti 1,1 mm laipoin varustetut pyöräkerrat klonksahtavat ylös? Vai sisältyykö "pieneen virittelyyn" myös laippojen sorvaaminen? Kyllähän vaunut tietty menevät läpi, vaikkakin rumasti heilahtaen...
http://www.feinmechanik-luck.de/
En sanoisi, että 1,1 milliä syvä laippa on Euroopassa enää pääsääntö. Lähinnä Roco ja Fleischmann ovat tätä harrastaneet, mutta laipat ovat Euroopassakin viimeisten vuosien aikana selvästi madaltuneet — syynä on halu lisätä yhteensopivuutta amerikkalaisten vaihteiden kanssa. Tosin Euroopassa fillarisoppa on todellinen sekametelisoppa, koska samankin valmistajan kalustossa voi olla eri tavalla mitoitettuja laippoja puhumattakaan siitä, jos hankkii kätettynä vanhempaa kalustoa.
Sekametelisopassa turvallisimmat vaihdevalinnat ovat eurooppalaiset Tillig tai Peco code 75 ja amerikkalaisista Atlas code 83 tai Walhters/Shinohara code 83. Näistä vaihteista kulkevat lähes kaikkien valmistajien fillarit. Myös amerikkalaiset rakennussarjavaihteet toimivat, joskin vaihteet on osattava koota.
Viimeksi muokannut LOK, 18.12.2017 04:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Linkki korjattu.
Syy: Linkki korjattu.
-
- Konduktööri
- Viestit: 99
- Liittynyt: 19.09.2007 15:21
Re: Ho vai joku muu?
Onko Pikolla missään mallissaan alle 1,1 mm laipat? Kaikissa viimeisen parin vuoden aikana hankkimissani uusissa Rocon, Pikon, Mehanon tai Hobbytraden vaunussa on ollut edelleen 1,1 mm laipat. Ainoa poikkeus on ollut Hornby/Rivarossi Kisko-kalle, jossa laipat olivat pienemmät. Onkohan Rivarossilla yleisemmin pienemmät laipat, vai onko kiskokalle poikkeuksellisen pienten fillareidensa osalta poikkeus?PeS kirjoitti:En sanoisi, että 1,1 milliä syvä laippa on Euroopassa enää pääsääntö. Lähinnä Roco ja Fleischmann ovat tätä harrastaneet, mutta laipat ovat Euroopassakin viimeisten vuosien aikana selvästi madaltuneet
Käyttääkö Trix nykyisin uusimmissa malleissaan vain RP-25 pyöräkertoja, vai edelleen myös 1,1 mm NEM?
Hobbytraden laippaa en kyllä ole tainnut mitata mauserilla, vaan perustin arvioni silmämääräiseen tarkasteluun ja muistiin. Voin illalla kaivaa pari erimallista Hobbytraden uutta mallia esille ja mitata.
Petri on varmasti tutkinut asiaa paljon enemmän kuin minä, mutta mun oma mielikuva ei ole ihan yhtä vahvasti RP-25:n suuntaan kuin Petrin.
-MattiH.
-
- Konduktööri
- Viestit: 99
- Liittynyt: 19.09.2007 15:21
Re: Ho vai joku muu?
Kappas. Hobbytrade yllättikin nätillä sirolla laipallaan Taisin sekoittaa muistikuvani erääseen toiseen vaunuun...
No, edelleen pitäydyn kommenteissani Rocosta, Pikosta ja Mehanosta
No, edelleen pitäydyn kommenteissani Rocosta, Pikosta ja Mehanosta
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 962
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Ho vai joku muu?
Tilanne on kohtuullisen sekava eurooppalaisen kaluston osalta. En kuitenkaan sanoisi, että eurooppalaiset valmistajat olisivat omaksumassa RP25-mitoitusta tuotannossaan, vaikka jossain vaiheessa siltä näyttikin. Silti monien (vai pitäisikö sanoa joidenkin) mallien osalta laipat ovat madaltuneet. Tämä näkyy erityisen hyvin saksalaisten pienoisrautatielehtien laadukkaissa veturitesteissä, joissa ilmoitetaan fillareiden mitat. Näiden testien perusteella Piko on käyttänyt joissakin vetureissaan mm. 0,9 mm syviä laippoja ja Roco peräti 0,6 mm:n laippoja ainakin yhdessä veturissa. Sekin on hyvä muistaa, että Euroopassa on muitakin pienoisrautatiekamojen valmistajia kuin nuo mainitsemasi valmistajat.mattih kirjoitti: ..mun oma mielikuva ei ole ihan yhtä vahvasti RP-25:n suuntaan...
Rocolla vaunujen vakiofillari näyttäisi olevan yhä 1,1 mm:n fillareilla varustettu. Toisaalta Roco valmistaa myös vaunuja varten RP25-vaihtofillareita, jotka on tarkoitettu käytettäväksi jenkkivaihteissa. Vaunujen osalta tilanne on selkeä. Jos haluaa käyttää aitoja RP25-fillareita, niin vaihtofillarit löytyvät käytännössä kaikkien eurooppalaisten valmistajien vaunuihin, esim. Luck Feinmechanikin valmistamina. Pikon fillareita en ole vähään aikaan mittaillut, joten en tiedä mitä mitoitusta pulju käyttää.
Vetureiden osalta tilanne ei ole yhtä selkeä. Näyttää siltä, että vetureiden laippojen osalta samalta valmistajalta voi löytyä useita eri laippasyvyyksiä. Asia on yritettävä selvittää veturitesteistä tai mittaamalla. Vetureiden fillareiden vaihtaminen on jo astetta työläämpää kuin vaunujen. Fleischmann ilmoitti joitaikin vuosia sitten siirtyvänsä RP25-fillareiden käyttöön, mutta tämä ei ole tainnut toteutua.
Jos haluaa käyttää radallaan sekaisin amerikkalaisella ja eurooppalaisella mitoituksella varustettuja fillareita eikä halua ryhtyä vaihtamaan pyöriä, niin tällöin parhaat vaihdevalinnat ovat Tillig, Peco code 75, Atlas code 83 ja Walthers/Shinohara code 83.
-
- Konduktööri
- Viestit: 99
- Liittynyt: 19.09.2007 15:21
Re: Ho vai joku muu?
Tietenkin muistin tämän. Omaan listaani laitoin vain ne, joiden uustuotannosta mulla on omakohtaisia kokemuksia. Olen kyllä ostanut äskettäin kalustoa muiltakin valmistajilta, sekä muuta mainitsemilta valmistajilta, mutta ne ovat olleet tuotannossa jo pidempään. Nämä ovat saattaneet olla valmistajien, maahantuojien, myyjien jne varastoissa vuosikausia, joten otin eilisessä listassani huomioon vain viimevuosia luetteloissa uutuuksina listatut vaunut.PeS kirjoitti:Sekin on hyvä muistaa, että Euroopassa on muitakin pienoisrautatiekamojen valmistajia kuin nuo mainitsemasi valmistajat.
-MattiH.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Ho vai joku muu?
Aika sekavia ja sinne sun tänne osoittavia vastauksia olet tässä säikeessä saanut (myös minulta).Landon kirjoitti:Hei,
Nyt löytyy Märklin H0 aloitus ja muutama laajennussarja. Jotenkin että onko muilla valmistajilla parempi valikoima nykyaikasten ja amerikan kaluston suhteen? Onko H0 vai esim. N parempi?
Nim. Todella epätietoinen
Eli, olisiko paras, että vain jatkat tuossa H0 skaalassa ja vaikkapa siinä Märklinin puitteissa?
Terkuin
Kentsu
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 586
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: Ho vai joku muu?
Jos minua kiinnostaisi rapakontakainen esikuva, ostaisin sieltä kaiken. Sikäläiset sopii keskenään yhteen hyvin.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 415
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: Ho vai joku muu?
Märklinin tuotteita voit katsoa myös netistä http://www.maerklin.com/en/, sieltä löytyy niin veturit, vaunut, kiskomateriaali ym.Landon kirjoitti:Kiitoksia tiedoista,
Raiteet meinasin vaihtaa kaksikisko systeemiin. Mutta ei kalusto ollut yhtään sen parempaa aidan toisella puolella
Lähinnä etsin uudenpaa jenkki kalustoa, kun toi höyry puli ei innosta. Löytyykö mistään mitään kuvastoa jossa on selkeät kuvat saatavilla olevasta kalustosta?
Märklinillä on vähän USA tuotteita ja suurin osa on niistä jo jäänyt tuotannosta pois, vanhaa Märklinin jenkkikalustoa löytyy runsaasti esim eBaysta (vaikkapa haulla Märklin Santa Fe) http://www.ebay.com/bhp/marklin-santa-fe
Ja jos jenkkikalusto kiinnostaa niin suosittelen näin harrastukksen alkuvaiheessa vaihtamaan kaksikisko puolelle, sinne löytyy liki rajataton määrä todella laadukasta jenkkikalustoa.
Huvittavaa sinänsä kun menee amerikkalaisen Walthers sivustolle ja katsoo aloitus settejä niin ensimmäiseksi tarjotaan Märkliniä (Walthers osti taannoin Märklinin).
Ylläpito