Kuljetusketjut
Jatketaan vielä hivenen radan operointiin liittyvistä asioista, tällä kertaa radalla olevista kuljetusketjuista. Eri tehtaille ja loppukäyttäjille kohdistuvat kuljetukset muodostavat tavaraliikenteen pohjan niin todellisessa elämässä kuin radallanikin ja esikuvanmukaisuuteen pyrittäessä rakentajan tulee ymmärtää, miksi ja mihin tavarajunat kuljettavat tavaraa. Tässä kirjoituksessa on vähän laajemminkin taustatietoa Washingtonin alueen rautatieliikenteestä ja kuljetusketjut sinällään tulevat vastaan jokaisessa operointiin suuntautuneessa pienoisrautatiessä - toivottavasti tästä kirjoituksesta on apua myös muiden esikuvien harrastajille kuljetusketjujen suunnittelussa.
Metsäteollisuus
Washingtonin osavaltio on valtaosiltaan havumetsien peitossa. Länsiosissa kasvoi aikanaan suuria punapuita douglaskuusien ollessa valtalaji länsi- ja keskiosissa. Ei olekaan ihme, että metsäteollisuus on ollut erittäin tärkeässä roolissa osavaltiossa aina rautateiden rakentamisesta lähtien.
Myös radallani metsäteollisuus on tärkeässä roolissa. Kemiallista metsäteollisuutta edustaa radan suurin teollisuuslaitos Puget Sound Pulp & Paper Co. Delta Yardissa. Delta Yardin tehdas on paperitehdas ja paperiin tarvittava sellu saapuu tehtaalle rautateitse. Paperitehtaan kuljetukset koostuvat seuraavista tuotteista:
- Markkinasellua Seattlesta ja Spokanesta n. 8-10 vaunua ajoillassa
- Valmista paperia Seattleen ja Spokaneen 4-6 vaunua
- Klooria ja muita kemikaaleja Keski-USA:sta (Spokanesta) 2-4 vaunua
- Hiiltä lämpövoimalaitokselle Keski-USA:sta (Spokanesta) 2-4 vaunua
- Paperitehtaalle tarvittavia varaosia ja muita täydennyksiä 0-2 vaunua
Ei ihme, että tehtaalla on oma vaihtoveturi!
Anacortes_Pulp_Yard_Final.jpg
Sellupuuvaunuja lastataan radallani mm. Anacortesissa.
Raakapuukuljetukset jakaantuvat radallani sellu- ja tukkipuun kuljetuksiin. Sellupuun lastausraiteita radallani on Anacortesissa, Snohomishissa ja Monroessa. Tukkipuita lastataan Rockportissa, Snohomishissa, NP-radalla Sumasissa, Snoqualmiessa Milwaukee-radalla, josta nämä tulevat Carnationin kautta radalleni ja lisäksi tukkeja kuljetetaan sekä Spokanen suunnasta että Pohjois-Washingtonista Länsi-Washingtonin sahoille. Raakapuuliikenne on lyhyesti seuraavaa:
- Snohomishista Everettin sahalle 2-4 tukkivaunua ajoillassa omassa Weyerhaeuserin tukkijunassa
- Rockportista 2-4 vaunua Seattleen
- Sumasista 2-4 vaunua osin Seattleen ja Everettiin Weyerhaeuser Timber Companyn sahalle
- Vancouver B.C:n suunnasta Seattleen 0-3 vaunua
- Snoqualmiesta 0-4 vaunua osin Seattleen ja osin Spokanen suunnan sahoille
- Itä-Washingtonista Spokanen suunnasta Seattleen 3-6 vaunua
Everettissä sijaitsee radallani (kuten esikuvassakin) Weyerhaeuser Timber Companyn saha. Tämä tuottaa radallani varsin merkittävän liikenteen:
- Raakapuukuljetukset, kuten edellä on listattu
- Anacortesiin Hansen's Furniturelle 0-2 vaunua lautoja ajoillassa
- Seattleen 2-4 vaunuja lautoja ja parruja
- Spokanen suuntaan 2-4 vaunuja lautoja ja parruja
Everett_GE44tonner_sahalla.jpg
Everettin vaihtoveturi GE:n 44 Tonner on siirtämässä lastattuja parruvaunuja Weyerhaeuser Timber Companyn sahalta Everettin ratapihalle.
Muuta metsäteollisuutta edustaa kyllästetyn puutavaran kuljetukset Seattlesta Vancouveriin, Spokaneen ja Rockportiin. Yhteensä tätä liikennettä on 0-4 vaunun verran ajoillassa.
Kalastus
Washingtonin osavaltiossa kalastus on aina ollut tärkeä elinkeino eikä tämä tietenkään ole ihme! Tyynivaltameri on (on ollut) loppumaton kala-aitta tonnikalalle, äyriäisille ja maankuululle King Salmonille. Vuoristopuroista on saatavissa kirjolohta. Kalastus oli niin tärkeä elinkeino, että Great Northern ajoi 1920- ja 1930-luvuilla kokonaisina lisäjunina todella nopealla aikataululla lohijunia Seattlesta Minneapolisiin ja sieltä edelleen idän suuriin kaupunkeihin. Kalateollisuutta radallani edustaa Mukilteossa sijaitseva pieni kalapakkaamo. Tämä ei tuota liikennettä kuin 0-2 vaunua Express Reefereitä Spokaneen ja sieltä edelleen idän suurkaupunkeihin.
Mukilteo_Harbor_0002_Final.jpg
Mukilteon kalapakkaamo edustaa radalla Washingtonille tärkeää kalateollisuutta.
Alumiinituotanto
Sotien aikana alumiinituotannosta muodostui tärkeä osa Washingtonin teollisuutta. Itä-Washingtonissa on useita alumiinimalmin esiintymiä ja alumiinin tuotannossa tarvittavaa sähköenergiaa on Washingtonissa saatavissa lähes rajattomasti vuoriston suurien vesivoimaloiden myötä. Tänä päivänäkin suuria alumiinin käyttäjiä toimii Washingtonissa, mm. Boeingin päätehtaat sijaitsevat Mukilteon lähellä. Radallani alumiiniteollisuutta edustavat Anacortesissa sijaitseva alumiinsulatto, joka on ratani toiseksi suurin teollisuuslaitos sekä Delta Yardilla sijaitseva alumiiniprofiileita valmistava tehdas. Todellisessa elämässä Anacortes on ennen kaikkea kemian teollisuuden ja metsäteollisuuden keskittymä, mutta halusin radalleni alueelle tyypillisen alumiinitehtaan ja päätin sijoittaa sen Anacortesin teollisuuskaupunkiin.
Anacortes_Aluminium_0001_Final.jpg
GP7 #610 tekemässä vaihtotöitä American Aluminum Companyn alumiinisulatolla ja -valssaamolla Anacortesissa. Tämä tehdas on synonyymi käsitteelle Heavy Industry!
Ratani alumiiniteollisuuteen liittyy seuraavia tavaravirtoja:
- Alumiinimalmia kuljettava 12-vaunuinen malmijuna Spokane-Anacortes
- Alumiinikeloja Anacortesista Seattleen ja Spokaneen 4-6 vaunua ajoillassa
- Alumiinilevyjä Anacortesista Seattleen, Spokaneen ja Delta Yardiin 4-6 vaunua
- Alumiiniprofiileita Delta Yardista Spokaneen 1-3 vaunua
- Varaosa- ja täydennyskuljetukset Anacortesin sulatolle 0-2 vaunua
Hansens_Furniture.jpg
Alumiinimalmijuna saapumassa Anacortesiin. Junan peräpäätä koristaa Caboose, kuten tähän aikaan USA:ssa kuuluukin. Taustalla näkyy Hansen's Furnituren huonekalutehtaan rakennuksia.
Elintarviketuotanto
Washington on viljavaa aluetta ja osavaltiossa on erittäin laaja elintarviketuotanto. Columbia-joen laaksossa ja Itä-Washingtonissa kasvatetaan viljaa ja osavaltio on kuuluisa omenoistaan. Omenaviljelyn keskus on Wenatchee ympäristöineen. Wenatchee sijaitsee alueella, joka ei sisälly rataani. mutta päätin lisätä Burlingtoniin pienemmän omenapakkaamon. Paikallinen erikoisuus on Monroessa aikanaan sijainnut yksi USA:n suurimmista kaalifarmeista. Farmi tuotti paljon liikennettä GN:lle, joten minunkin piti sijoittaa Monroehen kaalipakkaamo. Minun versioni koko on tosin lähinnä karikatyyri esikuvasta!
Burlington_Fruit_Growers.jpg
Burlingtonissa sijaitseva omenapakkaamo tuottaa pienestä koostaan huolimatta varsin paljon liikennettä radalleni.
Ratani elintarvikeliikenne koostuu seuraavista tavaravirroista:
- Maitotuotteiden kuljetus Carnationin meijeriltä Seattleen 1-3 vaunua ajoillassa
- Omenakuljetukset Burlingtonista Spokaneen (ja edelleen itään) 4-6 vaunua
- Kaalikuljetukset Monroesta Spokaneen 2-4 vaunua
Anacortes_Freight_House_Final.jpg
Kappaletavaran lastausta Anacortesin tavara-asemalla. Kappaletavara - Less-than-carload - on 1940-luvulla ajalta ennen UPS:ää tai DHL:ää tärkeä kuljetusmuoto.
O-4_Burlington.jpg
O-4 #3205 -veturin vetämä tavarajuna #711 Vancouver B.C:stä Seattleen kuljettaa mm. elintarvikkeita, kappaletavaraa ja muuta umpitavaravaunuhin lastattua tavaraa. Burlingtonin avokuormausraiteella on 50' umpivaunu. Tänne on varmaankin tuotu puutavaraa tällä vähän harvinaisemmalla vaunutyypillä.