Märklin ja modulit

Keskustelua moduuleista ja moduuliradoista.

Valvojat: jhr, Hermanni

kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen »

Hermanni kirjoitti: EDIT Niin pyöräkerrathan ei edes ongelma ole jos kalusto on märkliniä ja todennäköisesti märklin harrastajat ovat vaihtaneet kalustoonsa sopivat pyörät. ;)
Semoinen ehdotus keskusteltavaksi:

Reunalla A ja C olisi R2 tai loivat silmukkaat ja keskellä esim. pieni tai isompi S-muotoinen ratapiha. Välillä mahtusi lisää 3-kisko moduulia, jos on riittävä näyttelytila tarjolla. Kun 2-kiskolaiset esitävät ympyräajo tai point-2-point-ajelun, vaihtoehtona idea olisi, ajetaan digitaalisesti jatkuvasti loop-2-loop jenkkilaisella FreeMo-tyylillä VaihtoviRtakolustolla ja keskellä tehdään manuaalisesti ratapihatöitä MobileStation avuulla.
Jotkut sano varmasti, että se ei ole aito näköinen, mutta toisalta, 3-kiskolaiset täyttyy aloita jostain.
Onko parempiä ehdotuksia?
Viimeksi muokannut LOK, 17.12.2017 23:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Toimimaton linkki poistettu.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 377
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Ihan passeli se on noin. Lapset saa katsella kun Sr2 kiskoo matkustaja/kiitotavarajunaa luupista luuppiin ja vanhempi väki voi katsella vaihtotöitä. Ja ratapihan molemminpuolin voi niitä suoria moduuleja lätkiä niin paljon kuin sielu sietää. Samalla kasvaa linjapituus.
kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen »

mudhoney kirjoitti: Ihan passeli se on noin.
Juu, passeli-ohjelma tarvitaan reskontrassa, kun moduulirakentelussa laskut ja kuitit kasvaa. :lol:
mudhoney kirjoitti: Lapset saa katsella kun Sr2 kiskoo matkustaja/kiitotavarajunaa luupista luuppiin
Ehkä parempi vaihtoehto kuin tietokonepelejä nuorisolle. :shock:
mudhoney kirjoitti: ja vanhempi väki voi katsella vaihtotöitä.
Vanhempi väki pois RAY:n rahapeliautomaatteista ja telkarisohvalta. :oops:
mudhoney kirjoitti: Ja ratapihan molemminpuolin voi niitä suoria moduuleja lätkiä niin paljon kuin sielu sietää. Samalla kasvaa linjapituus.
Onneksi mielikuvitus on vapaa tässä harrastuksessa.... :roll:
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Hei kaverit, mikä nyt on menossa, kuukauteen ei mitään viestejä tai mielipiteitä?
Ei erehdytä kinaamaan pikkuasioista, tai muuten ei Märklin modulirataa ole keväällä olemassa.
Olisi hienoa jos joku osaisi koota tämänhetkisen tilanteen yhteen, siten, että kävisi ilmi mitkä asiat on sovittu ja mitkä asiat on vielä avoimia tai jopa pienen kinastelun alaisena. Minulta ei riitä energiaa tuohon, ja tuskin ehdin edes yhtä modulia tekemään, mutta Märklin on oma valintani H0 skaalassa, joten haluaisin, että sekin menestyisi "kilpailussa" harrastajien valinnoissa.
Markku
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 417
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

No minulla on tilanne että yhdet moduulin rungot meni jo polttopuiksi (Liika painon ja muutaman suunnittelumokan takia).
Kierrätysilmiö kävi myös hienoille moduulijaloille (H muotoiset jalat joissa pystyputkissa suoraan 4kpl moduulipäädyn kiinnityspultit), moduulien liittäminen oli liian vaikea toimenpide, koska jalkoja ei voinut kiinnittää ennen kuin moduulit olivat päistään kohdakkain.
Nyt palattu normaaleihin jalkoihin jotka nekin ovat H malliset tukevuuden takia.
Uudet moduulien palat sain Rautiasta määrämittaan sahattuna tasan viikko sitten, nyt on kokoomisvaihe meneillään.
Looppimoduulin malli on matkalla muuttunut, uusi looppi on kaksikiskoisella Fremo päädylla 2E96 ja ei sisällä vaihteita (Kaksi raidetta siis tekevät puhtaan loopin), sen pariksi tulee moduuli jossa on toisessa päässä 2E96 pääty kahdella raiteella ja toisessa päässä yksiraiteinen F96 pääty (Ja sisältää siis tietenkin kaksi vaihdetta raiteen vaihtoon).
Tästä on sekin hyöty jos innostuu tekemään joskus vaikka moduuleita tuolla 2E96 päädyllä, niitä voi sijoittaa looppimoduulin ja tuon muunnosmoduulin väliin.
Moduulien perusrakenteessakin tulee samalla muutos, moduulit (Looppimoduulia lukuunottamatta) tulevat sisältämään reijitetyn välipohjan jonka päälle on liimattu eristelevyä (Samaa mitä tapiolan kerho käyttää moduuleissaan), sen päälle tulee kiskotuksen kiinnitykseen penkereen mallinen vaneripohja.
Ainoa asia mikä todella harmittaa on että oli pakko palata lähes alkutekijöihin moduulien valmistuksessa.

Eikös tässä sopuun päästy että Fremon väljissä spekseissä mennään niin hyvässä kuin huonossakin. ;)
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 377
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Onkos Tampereella nyt mitään sitten näytteillä?
kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen »

mudhoney kirjoitti:Onkos Tampereella nyt mitään sitten näytteillä?
Hyvä, että herätys tuli (vasta nyt).
Harmittaa, kun koko loppukesä ja alkusyksy oli reilusti aikaa suunnitela ja valmistautu T:ren PRP varten ja kun ei olut riittävästi kiinnostusta veturitallissa, olen jarrutanut mun omat AC-moduuliprojektit.
Viimeksi oli yksi oma suora AC-moduuli prototyypinä F96-profiililla Oulussa näyttety.
T:rella ensi La./Su. on DC-moduulirata pystytety jossain näyttelypaikan koululuokassa. Ehkä joku niistä moduuleista on hybriidimoduuli, missä on myös AC-sivuraide, mutta en ole ihan varma. Itse olen vain La. paikalla, jos joku haluaa keskustela ja vaihta mielipiteita.

Ehkä seuraavasa ModelExpossa H:gissä voimme hyötyä Hermannin silmuka/koiraluu-askartelusta, mutta se ei riittä. Tarvitaan myös muita vapaehtoisia AC-harrastajia, jotka ovat aktiivisesti mukana tässä AC-moduuliratatouhussa.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 377
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

kreikkalainen kirjoitti: T:rella ensi La./Su. on DC-moduulirata pystytety jossain näyttelypaikan koululuokassa. Ehkä joku niistä moduuleista on hybriidimoduuli, missä on myös AC-sivuraide, mutta en ole ihan varma. Itse olen vain La. paikalla, jos joku haluaa keskustela ja vaihta mielipiteita.

Ehkä seuraavasa ModelExpossa H:gissä voimme hyötyä Hermannin silmuka/koiraluu-askartelusta, mutta se ei riittä. Tarvitaan myös muita vapaehtoisia AC-harrastajia, jotka ovat aktiivisesti mukana tässä AC-moduuliratatouhussa.
Itsekin tulen lauantaina paikalle, vaihdetaan toki muutama sana. Pitäis vain itseensä potkia sen verran vauhtia että kävisin hommaamassa ne runkotarpeet viimeinkin niin tekisin sen kolmion ja yhden linjamoduulin. Tulis vaihtelua. Seuraava Model-Expo on ainakin itselläni tähtäimessä että olisi jotain valmista tai ainakin liikennöitävää.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 417
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

mudhoney kirjoitti:Itsekin tulen lauantaina paikalle, vaihdetaan toki muutama sana. Pitäis vain itseensä potkia sen verran vauhtia että kävisin hommaamassa ne runkotarpeet viimeinkin niin tekisin sen kolmion ja yhden linjamoduulin. Tulis vaihtelua.
Samat sanat, tarkoitus on myös tulla paikanpäälle lauantaina. ;)
kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen »

Hermanni kirjoitti: Samat sanat, tarkoitus on myös tulla paikanpäälle lauantaina. ;)
OK, tavataan La. iltapv. jossain moduulirataosastolla.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 377
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Kahdentoista korvilla tulen Tampereelle ja viiden junalla olisi tarkoitus lähteä takaisin. Että näyttelyssä olen aikavälillä 12:30-16:30.
kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen »

mudhoney kirjoitti:Pitäis vain itseensä potkia sen verran vauhtia että kävisin hommaamassa ne runkotarpeet viimeinkin niin tekisin sen kolmion ja yhden linjamoduulin. Tulis vaihtelua. Seuraava Model-Expo on ainakin itselläni tähtäimessä että olisi jotain valmista tai ainakin liikennöitävää.
Expossa olisi paljon tila tarjolla, mutta täytyy suunnitela kunnolla, koska ympyrä-ajo tai edes-takaisin-ajo silmukasta-silmukaan suorassa olisi tylsä.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 377
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

kreikkalainen kirjoitti:Expossa olisi paljon tila tarjolla, mutta täytyy suunnitela kunnolla, koska ympyrä-ajo tai edes-takaisin-ajo silmukasta-silmukaan suorassa olisi tylsä.
Mitäs meillä olisi tarjota? Loop-to-loop päärata jonka varrella vähän isompi asema jolla voi tehdä vaihtotöitä ja makustajajunat pysähtyvät. Sitten linjaa jonka varrella seisake. Kolmioraide josta erkanee sivurata, jolta noudetaan vaunuja pääradan asemalle järjesteltäviksi.

Olisihan tuossa jo jotain.
kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen »

mudhoney kirjoitti:
kreikkalainen kirjoitti:Expossa olisi paljon tila tarjolla, mutta täytyy suunnitela kunnolla, koska ympyrä-ajo tai edes-takaisin-ajo silmukasta-silmukaan suorassa olisi tylsä.
Mitäs meillä olisi tarjota? .
Jos teemme yhteystyö DC-moduulirataharrastajien sekä TaPRK:n kanssa, ehkä saamme 3x10m kokoisen näyttelytilan H:gin messukeskuksessa.

Viimeksi oli paljon tila tuhlatu:
http://www.taprk.org/img/show/mex_2007/HPIM4408_.jpg
esim. oli rinnakaisesti kaksi lohkorataa ympyrämuodossa ja keskellä oli tuhlatu tila:
http://www.taprk.org/img/show/mex_2007/HPIM4411_.jpg
ehkä AC-moduuliharrastajat voi käytää hyväksi tuhlatun tilan ensi vuonna.
mudhoney kirjoitti:Loop-to-loop päärata jonka varrella vähän isompi asema jolla voi tehdä vaihtotöitä ja makustajajunat pysähtyvät. Sitten linjaa jonka varrella seisake. Kolmioraide josta erkanee sivurata, jolta noudetaan vaunuja pääradan asemalle järjesteltäviksi.

Olisihan tuossa jo jotain.
Mielikuvituksessa ei ole raja, jos vaan ole riittävästi erimuotoisia moduuleja käytettavissä silloin.
kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen »

mudhoney kirjoitti:Kahdentoista korvilla tulen Tampereelle ja viiden junalla olisi tarkoitus lähteä takaisin. Että näyttelyssä olen aikavälillä 12:30-16:30.
Itse olin La. 14-17 näyttelyssä ja suurin osin moduuliratakoululuokassa, mutta valitettavasti olin yksin ja yksinainen.