BR 03 "kiljuu"
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: BR 03 "kiljuu"
Tai sitten ollut aiemmin vähin voiteluin.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 24.02.2007 09:36
Re: BR 03 "kiljuu"
Olen nyt poistanut kopan tuosta kiljuvasta BR03 veturista ja ajanut sillä testisoikiota jonkun verran.
Ensin en saanut esille tuota kiljumista, vaan veturi kulki kuten pitikin, tosin pientä sirinää kuului moottorin akselilta. Päättelin, että ääni kuuluu moottorinakselilta, koska hyvin hitaasti ajettaessa sirinän taajuus oli juuri moottorin pyörimisnopeus.
Ajoin veturilla eri suuntiin ja vaihdoin myös veturin kulkusuuntaa, jotta mutkat ei olisi syynä mm rattaiden siirtymiseen epäedulliseen asentoon.
Lopulta onnistuin tuottamaan tilanteen, jossa "kiljuminen" tuli esille. Ääni oli jonkinlainen kiinnileikkautumisen ja kitkan aiheuttaman äänen yhdistelmä, vaikea kuvata, mutta oleellista oli se, että ääni ei ollut koko ajan esillä, vaan vain määrätyllä nopeudella.
Öljysin moottorin akselin molemmat päät, ja toisiorattaan ulomman pään, sisempi on moottorin puolella, ja siihen ei oikein pääse käsiksi, no yritin rattaan välistä tipauttaa öljyä myös toiseen päähän.
Kiljunta häipyi, mutta aiemmin havaitsemani sirinä säilyi. Sirinä tai rahina, yltyi hieman nopeuden noustessa, mutta loppui yllättäen kuin seinään kun määrätty nopeus tavoitettiin. Näin kävi riippumatta siitä miten päin rataa ajoi tai mihin suuntaan.
Onko ideoita edetä, vai pitääkö lähettää asiantuntijalle, ja jos pitää, niin kenelle, onko Mallikauppa ja Arto oikea taho, vai löytyykö parempia ehdotuksia?
Ensin en saanut esille tuota kiljumista, vaan veturi kulki kuten pitikin, tosin pientä sirinää kuului moottorin akselilta. Päättelin, että ääni kuuluu moottorinakselilta, koska hyvin hitaasti ajettaessa sirinän taajuus oli juuri moottorin pyörimisnopeus.
Ajoin veturilla eri suuntiin ja vaihdoin myös veturin kulkusuuntaa, jotta mutkat ei olisi syynä mm rattaiden siirtymiseen epäedulliseen asentoon.
Lopulta onnistuin tuottamaan tilanteen, jossa "kiljuminen" tuli esille. Ääni oli jonkinlainen kiinnileikkautumisen ja kitkan aiheuttaman äänen yhdistelmä, vaikea kuvata, mutta oleellista oli se, että ääni ei ollut koko ajan esillä, vaan vain määrätyllä nopeudella.
Öljysin moottorin akselin molemmat päät, ja toisiorattaan ulomman pään, sisempi on moottorin puolella, ja siihen ei oikein pääse käsiksi, no yritin rattaan välistä tipauttaa öljyä myös toiseen päähän.
Kiljunta häipyi, mutta aiemmin havaitsemani sirinä säilyi. Sirinä tai rahina, yltyi hieman nopeuden noustessa, mutta loppui yllättäen kuin seinään kun määrätty nopeus tavoitettiin. Näin kävi riippumatta siitä miten päin rataa ajoi tai mihin suuntaan.
Onko ideoita edetä, vai pitääkö lähettää asiantuntijalle, ja jos pitää, niin kenelle, onko Mallikauppa ja Arto oikea taho, vai löytyykö parempia ehdotuksia?
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: BR 03 "kiljuu"
Voisit myös tarkistaa hiilet ja kollektorin. Pyöritä ankkuria(välykset!) käsin hiilien ollessa, mitään takertelua ei sovi olla. Myös välirattaiden välykset ja hampaiden kunto. Paljon vähin voiteluin, olleiden vetureiden välirattaidenkin akseleita, laakereita on tullut uusittua. Näin voi saada rattaat ja hammaskosketukset linjaan ja siten turhat äänet vähemmäksi. Eikä nuo metalli (messinki-)rattaat aina ole hyvin viimeisteltyjä, stanssaamallakin kun ovat lyötyjä. Pieniä jäysteitä hampaidenkulmista on hiottu. Nekin ovat rahisseet naapurirattaisiin.
Kokemuksia Märklinin voitelusta: jokin moottori/vaihteistoöljy voi olla liian paksua, limittäin olevat rattaat ikäänkuin liimautuvat toisiinsa. Tähän auttaa rattaiden erillään pysyminen, käyttäen vaikka ohuita aluslevyjä. Ja hyvin laakeroituja välirattaita, etteivät pääse vinoon, kuten väljässä laakerissa, akselissa/rattaan reiässä tapahtuu helposti.
Kokemuksia Märklinin voitelusta: jokin moottori/vaihteistoöljy voi olla liian paksua, limittäin olevat rattaat ikäänkuin liimautuvat toisiinsa. Tähän auttaa rattaiden erillään pysyminen, käyttäen vaikka ohuita aluslevyjä. Ja hyvin laakeroituja välirattaita, etteivät pääse vinoon, kuten väljässä laakerissa, akselissa/rattaan reiässä tapahtuu helposti.
Re: BR 03 "kiljuu"
Menee ominaisuuksien puolelle,metalliratas pitää kovemman äänen kuin muoviratas.Öljy kannattaa hommata sieltä valmistajalta mistä veturikin on peräisin.Rocon käyttöohjeissakin mainitaan minne sitä öljyä laitetaan ja minne vaseliinia,ohjeissa on ilmotettu mitä tyyppiä mihinkin paikkaan kuuluu.Nimenomaan kielletään voitelemasta väärillä aineilla,käyttiksien luku on aina paikallaan.(kait)Tony kirjoitti:Eilen tuli pitkästä aikaa huollettua muutama veturi. Kaikki veturit olivat Märklinin vanhoja metallisilla hammasrattailla varustettuja malleja BR 261 (37639 tekniikka), BR 212 (29751-tekniikka), BR 216 (uusi tekniikka) ja DHG 700 (29180). Käytin Märklinin omaa öljyä, jota on suhteellisen helppo annostella, koska siinä on pitkä kapeahko kärki. Markun aiemmassa viestissä mainitsena neularuisku olisi varmasti vielä parempi, varsinkin moottorin akselin öljyämiseen. Vetureiden käyntiäänet hiljenivät kummasti varsinkin matalilla nopeuksilla ajettaessa.
Asia mikä itseä askarrutti oli se, kuinka nopeasti nuo kuivuvat. Ajotunteja ei koko kalustolla taida olla montakaan tuntia, mutta kyllä ne jo öljyä tarvitsivat. Kaikki nämä veturit olivat tosin käytettynä ostettuja, mutta öljyäminen oli suoritettu viimeistään "tekniikan vaihdon" yhteydessä. Näistä BR 212 jäi öljyämisen jälkeenkin muita meluisammaksi, mutta se taitaa olla tuon mallin ominaisuus.