Märklin ja modulit

Keskustelua moduuleista ja moduuliradoista.

Valvojat: jhr, Hermanni

markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Älä Jaska ajattele asiaa noin, toinen vaihtoehto olisi se, että myös alapinta olisi täyttä levyä, jolloin johtojen veto olisi jo melkoisen hankalaa pujottamista.
Asian voisi määritellä toisin, eli nuo reiät ei paljoa umpilaatikon lujuutta heikennä, joten kevennys tekee laatikosta käyttökelpoisemman ilman että lujuus kärsii. Hukkapalat toimii siis rakenteen parannuksena ja siksi niille ei välttämättä tarvitse hyötykäyttöä löytääkään.
Tosin maisemoinnin tukemiseen niistä saa oivaa materiaalia, joten ekologisuudesta ei siltäkään osin tarvitse luopua.
Ajatteleppa vaikkapa veneen ikkunoita, minne pistät hyödyttömät jätepalat kun aukot on leikattu, tuskin kukaan veneenrakentaja tuota miettii ongelmana - ikkunat kun on kuitenkin oltava.

Äänekkyyteen uskon, että alalevy saattaa jopa vaikuttaa positiivisesti verrattuna rakenteeseen jossa alapinta on täysin avoin. Ainakin alapinnan reunojen päälle on helppo lisätä vaimentavaa materiaalia kun taas ilman alapintaa täytyy materiaali kiinnittää jotenkin.

Markku
Viimeksi muokannut markku55, 20.03.2007 09:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Meikäläisen talo tosin lämpiää puulla siinä sähkön ohessa, joten täysin hyödyttömiä ei mitkään puunpalaset tässä taloudessa ole :roll:

Jokos teillä Märklin moduulit on speksattu ja homma nytkähtänyt käyntiin?
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Jaska kirjoitti:Meikäläisen talo tosin lämpiää puulla siinä sähkön ohessa, joten täysin hyödyttömiä ei mitkään puunpalaset tässä taloudessa ole :roll:

Jokos teillä Märklin moduulit on speksattu ja homma nytkähtänyt käyntiin?
Ilmeisestikkin päädyttiin siihen 360mm jaotukseen ja fremo 96 yhteensopivalla päädyllä, jhr ja minä tehdään 1080mm pitkät moduulit.
Päätypalojen saapuminen Saksasta jarruttaa kummasti moduulin rakentamista...
Viimeksi muokannut LOK, 17.12.2017 23:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Toimimaton linkki poistettu.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Viesti Kirjoittaja Psi »

Hermanni kirjoitti: Päätypalojen saapuminen Saksasta jarruttaa kummasti moduulin rakentamista...
Eikö taloudesta löytynyt pistosahaa/vannesahaa? Ei FREMO-pääty niin vaikea ole leikata, ja kuten on todettu, se jää yläpinnaltaan kokonaisuudessaan maisemasirotteiden ja penkan sorastuksen/sepelöinnin alle joten ei sitä kukaan edes arvaa että se on käsin kotona koverrettu...

Jos Märklinistit olisivat valinneet valmiiksi Märklinille suunnitellun NordModulin olisi voinut tilata Conradilta moduulin rakennussarjan niin olisi tullut samassa paketissa kaikki palikat:

http://www.conrad.de:
  • 218000-62 Linjamoduuli
    218001-62 Siirtyminen linjalta asemalle
    218021-62 Asemamoduuli
    214454-62 Ruuvisetti:
pekka
Viimeksi muokannut Psi, 20.03.2007 08:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Viesti Kirjoittaja Psi »

markku55 kirjoitti: Kaikkialla ei näköjään ympyrärata ole kielletty!
FREMOssa tärkeintä ei ole liike vaan päämäärä. FREMO-radalla ajetaan junia paikasta toiseen eikä vaan mennä kuten karusellissa.

Kaikki ei leiki junilla samalla tavalla. Siksi on hölmöä pakottaa FREMO-radasta ympyrää, kun se ei ole siihen sopiva, sillä sitä ei ole tarkoitettu ruutujakoon. Miksi ei FREMO-rata saa olla erilainen? Piristävä poikkeus muiden joukossa. Miksi FREMO-radastakin pitää tehdä ympyrä?

pekka
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Viesti Kirjoittaja markku55 »

"Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa!"

Oltiin jo mielestäni sovittu, etten enää kutsu noita ympyräratoja FREMO radoiksi, enkä niin ole sen jälkeen mielestäni tehnytkään.

Olen puhunut moduliradoista joka siis ei automaattisesti tarkoita FREMO rataa.
Minun puolestani FREMOt saa olla sellaisia kuin FREMOilijat haluaa.

Olin myös jostain netistä lukevinani, että FREMO periaatteisiin ei kuulu ympyrärata, ja minun kannaltani olkoon niin.

Jos vielä toistan sanomani, eli kaikilla moduliradoilla ei näköjään ole ympyrärata kielletty.

Markku
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Viesti Kirjoittaja Tony »

Nyt taisi kalikka osua jo kimmokkeen kautta viattomaankin koiraan...

Olen seurannut mielenkiinnolla tata Marklin-projektia ja yrittanyt oppiakin samalla jotakin. En kuitenkaan jaksaisi seurata tuloksetonta kiistelya siita, pitaako radat rakentaa point-to-point tyyppiseksi vai ympyraksi. Sovitaanko, etta jokainen rakentaa kotonaan miten haluaa ja sitten kerhossa miten sovitaan?

Omaan rataani (vielakin suunnitteluasteella jo vuodesta 2004) kysyisin kuitenkin piiloratapihoista pari kysymysta. Kiskoina kaytan sekalaisesti Marklin K ja C kiskoja. Tila, jonka olen rakentamiselle mielessani varannut on J-kirjaimen muotoinen ollen toisesta haarastaan 2 m ja toisesta 3 m pohjan pituus 3,5 m. Tassa tuolle 3,5 metrin alueelle tulisi paarautatieaseman ja ratapihan alle kuusi kappaletta piiloratapihoja (enemmankin myohemmin jos mahdollista). Nyt on mielessa kaynyt ajatus, voisiko radan rakentaa moduuleista siten, etta piiloratapihat lahtisivat jo lattiapinnasta ja toimisivat samalla kantavana rakenteena varsinaiselle maisemoidulle radalle? Niin ja lisaksi taytyy suunnittelussa ottaa huomioon myohemmassa vaiheessa toivottavasti tuleva pidennyskappale, joka pidentaisi ratapihan kokonaispituuden lahelle 5 metria :D Eli jos jollakin on linkkeja tallaisesta rakenteesta, pistakaa tulemaan. Toinen kysymys aiheesta olisi se, mista noista nousu/laskuspiraaleista saisi tietoa (mieluiten suomeksi tai enkuksi, saksan kaanto sanakirjalla aika hankalaa) ja mista niita voi hankkia?

Tarkoituksena olisi siis rakentaa saksalaistyylinen era IV aikainen paaradan solmuasema, josta lahtisi sahkoistamaton pisto teollisuusalueelle ja sitten sahkoistamoton ja sahkoistetty sivuraide kahdelle eri asemalle, joista sahkoistetty on J:n pitkalle seinalle tuleva paateasema ja sahkoistamaton menisi yhdelle piiloratapihoista. Tama jarjestely antaisi loputtomat mahdollisuudet vaihtotoihin ja tietokoneen ohjaamana pitkat ja hienot matkustajapikajunat kiitaisivat paarataa pitkin. Kalustoa on tullut hankittua liiankin paljon, mutta kun mitaan ei raaskisi jattaa pois, niin tarvitsee noita piiloratapihoja reilummin.

Meni tietysti aika off-topiciksi, siirtakaa jonnekin muualle, jos silta tuntuu.
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Tuossa olen kyllä samaa mieltä kanssasi, että antaa kaikkien kukkien kukkia, vaikka vinoon kasvaisiki. Ilman muuta kaikki neuvo on tarpeen, ja enemmän kuin tervetullutta, olkoon se sitte rakenteesta taisähköistyksestä tai mistä vaan.
Kinastelu ei koskaan rakenna mitään.

Sulla on aika samansuuruinen tila käytössä kun mullakin. Mun huoneessa on U- tai olisko J-mallinen rata. 3,5 x 3,5 x 3 m.
Ratapiha on 3,5 m seinustalla ja L- osiossa on ympäriajettava rata kaiken näköisillä pistareilla.

Paljoskos sulla on korkeus radallesi lattiasta?
Itse tarvitsisin myös piiloratapihaa ja ajattelin tehdä sen yhdelle pitkälle osalle (ehkä ratapihan alle) noin 20cm radan alle. Kun ratapihan leveys on 80cm niin siihen saisi aika monta säilytysraidetta.

Mä tässä olen ajatellut juuri harventaa kalustoreserviä ja laittanen myyntiin täysin käyttämättömiä venakkovaunuja. Joskus niitä tuli hankittua, mutta mun vanhin likka vinku itelleen suurempaa huonetta eli mut ahdistettiin tähän pieneen huoneeseen ja hän otti entisen ratahuoneen itselleen ja kalustoa on nyt liikaa :(
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Viesti Kirjoittaja Tony »

Paljoskos sulla on korkeus radallesi lattiasta?
Ratani ei ole viela edennyt rakennusvaiheeseen (ulkomaankomennukset estavat rakennustyot taydellisesti). Laskeskelin joskus C-kiskojen ja leathermanin kanssa, etta ero piiloratapihojen valilla tulisi olla jotain 10 cm. Tama siis lahinna laskettuna niin, etta on noin 1 cm:n pohjalevy, C-kisko ja sen paalla sitten sahkoveturi virroittimet ylaasennossaan. En aio laittaa ajolankoja kuin tunnelin suulle, josta veturit pujahtavat piiloon. Lasten takia olisi tietysti hyva, ettei radan pinta nousisi yli metriin ja samalla ikkunan luonnonvalo paasisi huoneeseen.

Ja tosta se ajatus sitten siita, etta tayttaisi koko alla olevan tilan piiloratapihoilla, syntyikin. Ongelma vaan on toi piiloradan pituus. Ei sinne mahdu kuin muutama "tayspitka" juna / taso. Mulla pitkat junat ovat veturi + kuusi matkustajavaunua (1/100) eli ei siis edes jarin pitkia, mutta niita mahtuu max kuusi yhdelle tasolle. Jonnekin pitaisi sitten saada viela pidemmat tavarajunat parkkin. Mulla olisi leveytta kaytettavissa suunnitelman mukaan 120 cm ja olenkin miettinyt diagonaalista ratkaisua (saisi edes vahan pituutta lisaa).

Tuosta C-kiskosta tulikin taas mieleen, onko kenellakaan toimivia vaimennuskeinoja sille? Olen huomannut, etta sisaanrakennettu kaikukoppa (penkka) antaa melkoisen aanen sille verrattuna K-kiskoon. Jouduin muuten tekemaan melko ihmeellisen ratkaisun Marklinin kiskovalikoiman suhteen. K-kiskot tulevat nakyvalle osuudelle huolimatta rankemmasta kiskoprofiilistaan ihan pelkastaan laajakulmaisten vaihteiden takia. C-kiskosta puuttuu risteysvaihde kokonaan! Nyt joutuvat "uudet ja hienot" C-kiskot piiloon ja sivuraiteille, mihin ne kylla passelisti sopivatkin. Ja kuten ehka kirjoituksesta huomaa, on toiminnallisuus itselleni kaikki kaikessa ja tietyista visuaalisista esikuvanmukaisuuksista tingitaan. Mutta se on oikeastaan helppoa, en ole koskaan kaynyt Saksassa! :D
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Mietin kans tuota 10cm mutta ottaen huomioon mun räpylän koon niin tulin siihen tulokseen, että helpompi saaha käsi piiloratapihalle jos väli on 20cm.
Mun rata on 120cm lattiasta, ja 11v lapsille tuo korkeus on hieman niin ja näin mutta menettelee kuitenkin.

Toinen mahdollinen mihin ajattelin piiloratapihan laittaa....huoneessa on seinän toisella puolen olevan kolmen vaatekaapin seinä eli jo tekis reiän ja kaapeista yksi taso varattu kalustolle....tämä kuitenkin on mietintä asteella. Toinen mikä kävi mielessä, että eihän sen piiloratapihan tarvitse suora olla, jos olisi ratapihan alla suora pätkä ja siitä kaartuu seuraavalle seinustalle, tulis pituuta lisää?

En ole koskaan kokeillut c-kiskon vaimentamista mutta auttaisiko esim superloni liuskat profiilin sisällä?

Sun pitäis tehä z-rata attaseasalkkuun, niin ei tulis harrastuksen suhteen vierotusoireita komennuksilla :D
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Tony kirjoitti:Toinen kysymys aiheesta olisi se, mista noista nousu/laskuspiraaleista saisi tietoa (mieluiten suomeksi tai enkuksi, saksan kaanto sanakirjalla aika hankalaa) ja mista niita voi hankkia?
Tarkoitatko tuollaista, kuin kuvassa Savelan Väiskillä:
Kuva
Kuva on linkitetty hänen nettisivustaan.
http://www.vaiski.net/
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Viesti Kirjoittaja Tony »

Juu, juuri tuollaista, mutta tehdastekoisena. Olen nahnyt niita jossakin valmiina sarjoina, mutta en vaan muista valmistajien nimia. Paasisi tuossa suunnittelupuuhassa vahan helpommalla.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Viesti Kirjoittaja Psi »

Tony kirjoitti:Juu, juuri tuollaista, mutta tehdastekoisena. Olen nahnyt niita jossakin valmiina sarjoina, mutta en vaan muista valmistajien nimia. Paasisi tuossa suunnittelupuuhassa vahan helpommalla.
Saksaa puhuvallla alueella näitä suositaan enemmän, joten valmiit / rakennussarjat on usen siultä suunnalta

Esim:

http://www.modellbau-menninghaus.de/index.php

Muistelen että Kibri, Faller tms on tuollaisen tehnyt myös.

Googleta kuvia hakusanalla gleiswendel.

pekka
Viimeksi muokannut LOK, 17.12.2017 23:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Toimimaton linkki poistettu.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Taitaa mennä jo hivenen off-topic, mutta spiraaleista puheenollen:
http://www.youtube.com/watch?v=hm5WV33s0ZA
Videon lopussa on isoin spiraali, jota olen koskaan nähnyt!
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Viesti Kirjoittaja Psi »

Jaska kirjoitti:Taitaa mennä jo hivenen off-topic, mutta spiraaleista puheenollen:
http://www.youtube.com/watch?v=hm5WV33s0ZA
Videon lopussa on isoin spiraali, jota olen koskaan nähnyt!
Toinen kahden kerroksen välille rakennettu heliksi Wienin AMV Johnstrasse -kerholla:

http://www.modelleisenbahn-amv.com/html ... ft_26.html

pekka
Vastaa Viestiin