Pienoisrautatielehtien nykytila.

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.

Valvojat: jhr, Hermanni

lokomotiivi
Konduktööri
Viestit: 69
Liittynyt: 19.02.2016 14:47

Pienoisrautatielehtien nykytila.

Viesti Kirjoittaja lokomotiivi »

En keksinyt parempaa otsikkoa, mutta onko foorumilaisilla antaa suosituksia hyvistä pienoisrautatielehdistä, painetuista tai digilehdistä. Onko lehdillä tulevaisuutta? Kannattaako tilata? Onko suosituksia esim. saksalaisista, britti, USA lehdistä? Onko digilehdistä mahdollista ladata pdf-versio omalle koneelle? Model Railroader on jotenkin tuttu. Nythän esim. Kalmbach myytiin, joten mikähän lienee MRR:n tulevaisuus. Mutta kannattaako edes nykypäivänä harkita enää tilaamista?
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 241
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Pienoisrautatielehtien nykytila.

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Välillä tulee lähinnä ulkomaan matkoilta ostettua mukaan jokunen pienoisrautatielehti kun sellaiseen törmää ja onhan niitä ihan mukava lueskella. Vuosia siitä että tilasin mitään, nykyään ainoa rautatieaiheinen lehti mikä tulee postissa on Resiina, sääli ettei siinä ole pienoisrautateistä mitään - lienee toimituksen päätös.

Mitä nyt niitä pienoisrautatielehtiä on ollut, N-Bahnmagazinia ja Modelleisenbahn Magazinia sekä joitain Railway Modellereita ainakin. Se että kannattaako tilata riippunee lähinnä siitä tykkääkö lukea lehtiä, onhan painettuja lehtiä mukavampi lukea kuin näytöltä, useita lehtiä voi tilata koetilauksen verran, joten voi hyvin katsoa vaikuttaako lehti lukemisen arvoiselta. Ja lopulta jos kukaan ei lehteä tilaa niin voi olla varma, että se aika pian lakkautetaan.
lokomotiivi
Konduktööri
Viestit: 69
Liittynyt: 19.02.2016 14:47

Re: Pienoisrautatielehtien nykytila.

Viesti Kirjoittaja lokomotiivi »

Jep, digilehtien irtonumeroita tilaamallla parhaiten selviää millaisia ovat. EU:n ulkopuolelta ei nykyään kai kannata lehtiä tilata ellei lähettäjä ole hoitanut tulli ja alvi muodollisuuksia.
Youtuben videoita katsomalla ehkä pysyy nykyään paremmin kartalla missä harrastuksessa mennään.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 241
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Pienoisrautatielehtien nykytila.

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Youtubevideoissa on vähän se huono puoli, että niitä katsoessa joutuu tietynlaiseen kuplaan eikä vahingossakaan tule vastaan mitään uutta, aina vain enemmän sitä samaa. Koska algoritmit päättävät, että sitä sinä haluat. Lehdissä, olivat ne sitten painettuja tai digitaalisia, tulee sentään jossain määrin vastaan uusia ja yllättäviä asioita.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 332
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Pienoisrautatielehtien nykytila.

Viesti Kirjoittaja Psi »

Lisätäänpä tänne linkki amerikkalaiseen Model railroad Hobbyist -verkkolehteen.

Ilmaisen verkkolehden lisäksi on maksullinen versio, jossa on syventäviä artikkeleita.

N-mittakaavaa harrastaville on tarjolla ilmainen North American N Scale Railroading -verkkolehti.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 963
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Pienoisrautatielehtien nykytila.

Viesti Kirjoittaja PeS »

lokomotiivi kirjoitti: 10.05.2024 20:33 ... onko foorumilaisilla antaa suosituksia hyvistä pienoisrautatielehdistä, painetuista tai digilehdistä. Onko lehdillä tulevaisuutta?
Minkälaista sisältöä lehdeltä odotat? Onko kansallisella aiheella väliä? Kaipaatko rakenteluohjeita vai tietoa kaupallisista uutuuksista?

Itse tilaan lähinnä brittiläisiä lehtiä, koska niissä rakennellaan erinäisiä asioita suhteellisen paljon. Valmiit kaupalliset tuotteet eivät juuri kiinnosta. Englannissa ilmestyy kuukausittain neljä laajalevikkistä yleislehteä: British Railway Modelling, Model Rail, Hornby Magazine ja Railway Modelling. Tilaan näistä ensimmäistä. Lehdet on hyvin samantapaisia konseptiltaan. Aika paljon on brittiläisten massatuottajien uutuuksien esittelyä ja testejä sekä rautatiehistoriaa. Nykyisin myös hyvin kuvitettuja rakentelujuttuja — jopa höyryvetureiden rakennussarjojen kokoamisesta. Kilpailu lehtien välillä on kovaa.

Model Railway Journal oli aikoinaan hyvin tekniikkapainotteinen fine scale -mallareiden lehti. Lehti julkaisi paljon käsityöpainotteisia juttuja esim. vetureiden rakentelusta, mutta ei julkaise enää. Lehti on keskittynyt esittelemään valmiita fine scale -ratoja. Hienoja kuvareportaaseja hienoilta radoilta, mutta vähemmän kätten taitoja kehittäviä juttuja. Ihan kivaa, mutta ei enää sitä mitä kaipaisin. Lehden irtonumeroita on nykyään myynnissä jopa rautatieasemien lehtipisteissä.

Narrow Gauge & Industrial Railway Modelling Review julkaisee nimensä mukaisesti juttuja vain kapearaiteisista. Hienosti painettu ja hienosti käsitellyt kuvat — alansa huippua. Aika friikkikamaa, josta puolet on 0-mittakaavassa. Toiseksi tuoreimmassa lehdessä oli juttu ruotsalaisesta 1:45-kapearaideradasta (Teklasjö). Tämä on lähinnä sitä, mitä lehdeltä kaipaan.

N-Bahn Magazine on tullut minulle pitkään. Sanoisin, että lähes shittiä — en ole vielä keksinyt, miten saan peruutettua lehden tilauksen. Lähes tyypillinen saksalainen lompakkoharrastajan lehti. Olettamuksena on, että lähes kaikki ostetaan valmiina kaupasta. Ei ole meikäläisen juttu, vaikka lehden avulla pysyy hyvin kärryillä siitä, mitä massatuotanto suoltaa markkinoille.

Brittilehdet on helpointa tilata suurten lehtivälittäjien kautta. Olen käyttänyt Newstand-nimistä taloa. Ongelmia on aika ajoin aiheuttanut Suomen posti, jonka näpeissä lehteni on päätynyt silloin tällöin tullattavaksi — joka ei sinänsä ole mikään ongelma.
lokomotiivi
Konduktööri
Viestit: 69
Liittynyt: 19.02.2016 14:47

Re: Pienoisrautatielehtien nykytila.

Viesti Kirjoittaja lokomotiivi »

PeS kirjoitti: 13.05.2024 11:44
lokomotiivi kirjoitti: 10.05.2024 20:33 ... onko foorumilaisilla antaa suosituksia hyvistä pienoisrautatielehdistä, painetuista tai digilehdistä. Onko lehdillä tulevaisuutta?
Minkälaista sisältöä lehdeltä odotat? Onko kansallisella aiheella väliä? Kaipaatko rakenteluohjeita vai tietoa kaupallisista uutuuksista?
Rakentamistekniikat kiinnostavat, uudet tekniikat ja vanhemmatkin. Kansallisella aiheella ei ole niinkään väliä. Soveltaa voi omaan rakentamiseen kansallisuudesta huolimatta.

World of Railways jäsenyyden myötä saisi BRM-lehden digiversion. Näyttäisi olevan samankaltainen kuin Trains-jäsenyys, eli saa useamman lehden ja muuta tauhkaa, mutta pystyyköhän niistä lehdistä samalla tavalla lataamaan pdf-versiot.

Niin, ei tullaus erityisen ongelmallista ole, mutta onhan siinä oma vaivansa jos joutuu jokaiselle saapuvalle lehdelle tekemään.
lokomotiivi
Konduktööri
Viestit: 69
Liittynyt: 19.02.2016 14:47

Re: Pienoisrautatielehtien nykytila.

Viesti Kirjoittaja lokomotiivi »

Ostin Ziniosta BRM-digilehden uusimman toukokuun numeron. En vielä lukenut vaan silmäilin läpi. Hinta oli n. 6,5 €. 180 sivua, joista n. 50 sivua mainoksia. 1:1 esikuvista oli juttua n. 30 sivua. Rakenteluartikkelit, n. 25 sivua runsaasti kuvitettuna, nähtävästi olivat tässä numerossa lähinnä rakennussarjojen rakentamista ja niiden parantelua itse tehdyin osin. Rataesittelyjä oli neljä eri mittakaavoissa.
Tein heräteostoksen, ranskalaisen Loco-Revue vanhemman numeron 907, 2023 vuodelta, vaikka ranskaa en osaakaan. 100 sivua on siinä lehdessä ja hinta oli n. 7,5 €.
Kummassakin lehdessä oli laadukkaat kuvat. Upeita ratoja lehdissä esitellään. Visuaalisesti ihan hienoja lehtiä. Tekstin määrä varmaan nykyään vähentynyt yleisestikin lehdissä, ehkä näissäkin? Varsinkin Loco-Revuessa enemmänkin kuvia.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 963
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Pienoisrautatielehtien nykytila.

Viesti Kirjoittaja PeS »

lokomotiivi kirjoitti: 14.05.2024 17:55 Tekstin määrä varmaan nykyään vähentynyt yleisestikin lehdissä, ehkä näissäkin.
Model Railway Journal on yhä sitä itteensä: paljon tekstiä ja vähän kuvia. Tosin kuvat ovat olleet jo muutaman vuoden värillisiä. Lehden ulkoasu ei ole muuttunut vuosikymmenien aikana. Lienee harkittua.
Vastaa Viestiin