Harlu 1939 -rata kaipasi kenttäraiteen korjausta, jotta asemalta konepajan pihaan voisi toimittaa lämmityshalkoja. Auhagenin kiskosetti oli kokoelmassani jo vuosia odottanut käyttöä, joten kenttäraiteet ja halkovaunut tulivat nyt käyttöön.
Ensimmäisenä vanhojen kiskojen revintä. Samalla piti leikellä maastomatto pois pohjauretaanilevyyn asti, jotta sain korjattua myös pystygeometrian ongelmia.
Kenttäraiteen sovittelua kaiverrettuun uraan. Ensin ajattelin tehdä suoran linjan, mutta päätinkin lisätä kääntöpöydän ja seisotusraiteen. Kiskojen korokkeeksi leikkasin ohuesta balsasta suikaleita.
Tässä kohdin tuli tehtyä emämoka. Ajattelin liimata balsasuikaleet Bisonin kontaktiliimalla, mutta sehän söi jo kahdenkymmenen minuutin odotusaikana uretaanin montuille. Olikin alettava täyttöhommiin ja valaa uudet pohjat. Sekoittelin Eri-Keeperistä, Woodland Scenicsin kalliokipsistä ja Nochin Earth undercoat maalista valumassan, jolla täytin urat. Kun kipsimassa oli kuivunut, liimasin balsat paikoilleen kuumaliimalla.
Liiman kuivumisen jälkeen maalasin balsat FolkArtin Burnt Umber akryylimaalilla.
Ennen sorastusta maalasin kiskot. Kiskot FolkArtin Rusted Pipe akryylimaalilla ja pölkyt Revellin Antrasiitilla. Sorana käytin voimalaitoksen leijupetihiekkaa ja liimaseoksena yksi osa Nochin maisemaliimaa, kolme osaa vettä ja pari tippaa astianpesuainetta. Liiman annostelin 5 ml pipetillä.
Kahdella liimauskerralla tuli hyvä.
Kenttäraiteen rakennus
Re: Kenttäraiteen rakennus
Valmista. Seuraava projekti olisi vaihtaa liikennöitävän radan kiskotus N-raiteesta oikeampaan H0e:hen.