HO siniset vaunut

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.

Valvojat: jhr, Hermanni

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 934
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: HO siniset vaunut

Viesti Kirjoittaja PeS »

TPL kirjoitti: 22.01.2023 07:46 Onko tosiaan niin, että Marskin esikuntavaunulle A90 on kysyntään mutta monikäyttöisemmälle Eit-vaunulle ei? Ilmeisesti näin on sillä A90 esikuntavaunusta on tulossa rakennussarja, mutta Eit:stä ei. :shock:
En osaa sanoa Eit-vaunuun kohdistuvasta mielenkiinnosta, kun emme ole sitä yrittäneet kaupata. Sen sijaan se on tunnettua, että kaikki mikä liittyy Mannerheimiin, näyttää kiinnostavan jotain porukkaa. Tällä kertaa kysyntä syntyi perinteisen pienoisrautatieharrastuksen ulkopuolelta ja ennen kaikkea valmiiksi kootuista vaunuista. Jos toimitamme jollekin asiakasryhmälle tilaustöinä malleja, niin samalla sarjoja/valmiita malleja voi tarjota myös muille — ellei asiakkaan kanssa ole erikseen ole sovittu, että emme niitä itse suoraan myy. Tässä tapauksessa kyseessä oli synergian hyödyntäminen. Todennäköisesti A90:n jatkoksi syntyy vielä DR/Rk-vaunu, joka oli myös Mannerheimin junassa. Muita junaan kuuluvia vaunuja onkin jo saatavilla. Gb-vaunuun asennetuille H0-skaalaisille ilmatorjuntatykeille saattaisi olla kysyntää — vinkkinä niille, jotka harrastavat näitä asioita.

Kuten jo aikaisemmin sanoin — mikä tahansa malli on mahdollinen, jos sen valmistamiselle löytyy maksaja. Moderneista vaunuista Ed käy tästä esimerkkinä. Teimme sen aikoinaan Rautatiemuseon tilauksesta, kuten teimme monta muutakin mallia. Tämä on aika yleinen konsepti maailmalla, jos markkinoilta ei ole jotain saatavilla. Olen Scalefour-nimisen englantilaisen yhdistyksen jäsen. Koska yhdistyksen kehittämät standardit eivät ole valtavirtaa, on yhdistys perustanut osakeyhtiön, joka teettää ja kauppaa kaikkea sitä, mitä markkinoilta ei saa. Lisäksi yhdistyksen jäsenet saavat tuotteet hieman normaalia hintaa halvemmalla. Näin toimii aika moni muukin yhdistys.
TPL kirjoitti: 22.01.2023 07:46 Viitaten tuohon Samuelssonin viestiin vuosikymmensistä toiseen sopii tämä ao. PES:n viesti tulevasta Eil-rakennussarjasta vuodelta 2010: "Kevään aikana valmistuu täyspitkä messinki/hartsi/metallivaluosista koostuva rakennussarja Eil-vaunusta - ja todennäköisesti myös sarja jostain sinisestä vaunusarjasta, jossa on vekattu katto (kun kerran vekkikatosta valmistuu muotti)".

Enpä ole tätäkään rakennusasarjaa nähnyt missään myytävän tai edes kuullut että se olisi koskaan valmistunut. Toivottavasti olen väärässä.
Olet oikeassa. Ei pitäisi antaa löysiä lupauksia. Yritän välttää sitä :D ja siksi en enää hirveästi esittelee protyyppiasteella olevia hankkeita, joiden toteutumisesta ei ole mitään takeita. Koska teen tätä hommaa velipojan apulaisena normaalin päiväduunin ohessa, niin ajankäytön kanssa on selviä ongelmia. Otamme tämän kommenttisi kuitenkin arvokkaana palautteena — ehkä saamme vielä Eil:n tai jonkun muun modernimman vaunun ulos — joskus.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 934
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: HO siniset vaunut

Viesti Kirjoittaja PeS »

lokomotiivi kirjoitti: 22.01.2023 00:04 Ja sitten kun pienituloinen on saanut säästettyä rahaa mallia varten on se myyty loppuun. Ymmärrettävää tietysti etteivät yritykset valmista malleja paljon varastoon.
Mitä suuret edellä, sitä pienet perässä. Tähän on tultu laajemmaltikin pienoisrautatieteollisuudessa. Varastoon ei kannata sitoa rahaa, vaan massatuotannossakin tuotteiden elinkaaret ovat lyhentyneet. Aika nopeasti moni massatuotantouutuus myydään loppuun ja uutta rykäisyä joudutaan odottamaan vuosikaudet.

Pääsin vierailemaan pari vuotta sitten Romfordin tehtailla, jossa kolme teollisuusrobottia työsti erilaisia vetureissa ja vaunuissa käytettäviä nippeleitä 24/7. Investointi oli niin kallis, että koneita oli käytettävä ympäri vuorokauden. Omistaja kertoi, että kun kone on ohjelmoitu vääntämään jotain osaa, niin se tekee kerralla seuraavien kolmen vuoden tarpeet. Tämä voi johtaa helposti siihen, että ei-oota on tarjolla, jos määrä on arvioitu väärin.

Kysynnän kartoitus tulee käytännössä tehtyä siinä vaiheessa, kun uuden mallin proto on valmis ja sen hinta on tiedossa. Tämän jälkeen voidaan kerätä ennakkotilaukset. Jos niitä ei tule tarpeeksi, niin mallin tuotanto voidaan perua. Tällöin proton suunnittelun ja toteutuksen kustannukset jäävät tekijän tappioksi. Tämä on kuitenkin vähemmän, kun sarjan tuottaminen, jota ei saada kaupaksi. Kun tuotanto käynnistyy saatujen ennakkovarausten perusteella, tehdään pieni määrä varastoon mahdollista tulevaa kysyntää varten. Näin moni piensarjavalmista ja suurempikin valmistaja toimii. Niukkuus ylläpitää myös sarjojen jälleenmyyntiarvoa, mikä on ilmiön sivuvaikutus.

Mestarimallien kanssa voidaan aina tehdä korottomia maksujärjestelyjä. Kauppahinta voidaan jakaa useammalle kuukaudelle, jos tuntuu siltä.
lokomotiivi kirjoitti: 22.01.2023 00:04 Aina päädytään siihen lopputulemaan, että Suomessa on vähän harrastajia. Ei ole tarpeeksi niitä joilla taloudellisesti olisi mahdollisuus harrastaa tai olisi aikaa.
Tähän on yritettävä sopeutua ja on yritettävä löytää sopivat kohderyhmät. Suomen kaltaisella pienellä markkina-alueella asian tekee ongelmalliseksi vielä se, että pienikokoisen Suomi-aiheisen hatun alla on kirjava joukko erilaisia harrastajia ja asiakkaita. Osa haluaisi halpoja valmismalleja, osa haluaa ehdottomasti koota rakennussarjoja, osa tuntee esikuvien yksityiskohdat erittäin tarkasti, osalle riittävät melko suurpiirteiset mallit, osa ei ole kiinnostunut rakentamaan malleja, osa haluaa modernia kalustoa ja osa historiallista, osa haluaisi liimattavia muovisarjoja, osalle syövytetyn pellin juottaminen ei ole ongelma jne, jne. Yhteisen nimittäjän löytäminen on siis suhteellisen haastava. Esimerkiksi Englannissa on helppo valita kohderyhmäksi joku kapea friikkiporukka, koska pienimmätkin porukat edustavat tuhansia asiakkaita. Tämä näkyy maan kaupallisessa tarjonnassa.

Kokemuksemme mukaan tyypillinen Suomi-aiheiden harrastaja tuntee esikuvat erittäin hyvin. He tietävät, millä tavalla Dv12-vetureiden eri valmistussarjat poikkeavat toisistaan. Tämä on seikka, joka valmistajan on tiedostettava, koska tällainen asiakas on myös aidosti sarjoista kiinnostunut ja parhaimmillaan hankkii kaikki mahdolliset Suomi-aiheet aikakaudesta riippumatta. Suurpiirteisemmin ajattelevan asiakkaan kannalta siitä ei ole mitään haittaa, että yksityiskohdat ovat kohdallaan.

Toinen palautteen perusteella syntynyt havainto on se, että rakennussarjan on oltava selkeästi rakennettava. Rakentamista varten tarvitaan seikkaperäiset ohjeet ja kokoonpanoa on testattava riittävästi ennen kuin sen päästää myyntiin. Hankalasti koottavia kohtia on yritettävä helpottaa. Tästä saamme arvokasta palautetta asiakkailta — aina rakennussarjan suunnitelu ei osu nappiin.

Kolmas asia on se, että sarjan on sisällettävä kaikki rakentamisessa tarvittavat osat. Kovin moni ei ole halukas veistelemään puukolla puuttuvia osia tai metsästämään jotain massatuotantovalmistajan nippeliä, jonka tuotanto on loppunut. Siirtokuvat ovat yksi tärkeimmistä, vaikka niiden rooli voi tuntua vähäiseltä. Suomessa on vuosien varrella tehty paljon aihiosarjoja, joita varten ei ole siirtokuvia. Meiltä kysellään jatkuvasti yksittäisiä siirtokuvia, joiden painaminen ei ole kannattavaa toimintaa.

Continental Modeller kirjoitti vuosia sitten, että Suomi on Euroopassa pienoisrautatieharrastuksen banaanitasavalta. Mittarina käytettiin tarjolla olevia valmiita massatuotantomalleja. Markkinatalouden periaatteiden näkökulmasta analyysi on oikea: jos Suomessa olisi kysyntää, syntyisi myös tarjontaa. Toisaalta myös kysynnänhallinnalla voi synnyttää kysyntää, mutta se edellyttää riskienottamista. Mikään maassatuotantovalmistaja ei ole sitä kuitenkaan halunnut tehdä. Norjalaisen markkinan synnystä kerrotaan juttua 1970-1980-luvuilta. Tuolloin eräs kauppias otti yhteyttä Liman tehtaille ja yritti saada Limaa tekemään norjalaisen peruspakkauksen. Liman tehtailta vastatiin, että teemme kyllä, jos maksat kaikki viulut. Kauppias maksoi. Peruspakkauksesta syntyi valtaisa menestys ja tällä hetkellä Norjassa on merkittävää pienoisrauttieteollisuutta norjalaisesta kalustosta — ja myös ilmeisen paljon harrastajia niitä ostamassa. Norjalaiset yritykset valmistavat jo ruotsalaistakin H0-kalustoa.

Norjan väkiluku on Suomea pienmpi, mutta harrastus ja yritystoiminta on aktiivisempaa kuin Ruotsissa, jossa on lähes tuplaten porukkaa. Mitä norjalaiseet ovat osanneet tehdä oikein ja mitä suomalaiset ovat tehneet väärin tai jättäneet tekemättä — tämän kun tietäisi, niin viisasten kivi olisi plakkarissa.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 290
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: HO siniset vaunut

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Asiakaskyselyitä on tehty useamman kerran ja keskusteluyhteydet asiakkaisiin toimivat hyvin. Eniten toivottuja rakennussarjamalleja ovat ylivoimaisesti suomalaiset höyryveturit.
Ymmärrettävää. Siitä huolimatta niitä ei olla saatu markkinoille. Sen sijaan modernimpaa aikakautta edustavan Dv12:n suosio yllätti omien sanojenne mukaan valmistajatkin. Sehän on Mestarimallien myydyinpiä tuotteita.
Tyypillinen suomalaisista rakennussarjoista kiinnostunut asiakas on jo 50 vuotta täyttänyt pitkän linjan mallari.

Vai tyypillinen Mestarimallien rakennussarjoista kiinnostunut asiakas? Johtunee siitä ettei muulle asiakaskunnalle löydy valikoimasta juuri ostettavaa.
Mikään yritys ei pitkään voi tuottaa sellaisia malleja, jotka eivät mene kaupaksi.

Uskallanpa väittää että teräsvaunujen suosio yllättäisi samaan tapaan kuin Deeverinkin. Mutta koska tuottajilla itsellään ei ole mielenkiintoa kyseiseen aiheeseen, ei sitä luonnollisesti voida uskoa että asiakaskunnallakaan olisi. Väite siitä että Marskin esikuntavaunu olisi tuotteena myydympi kuin Eit, on naurettava!
Mestarimallit on tuottanut viimeisten kymmenen vuoden aikana lähes 150 eriaiheista rakennussarjaa. Melko paljon nakkikioskilta.
Hatunnoston arvoinen suoritus! Se että 150 sarjan joukkoon mahtuu modernin aikakauden tuotteita yhden käden sormilla laskettava määrä, kielii ennenkaikkea valmistajien omista lähtökohdista tapahtuvasta valikoinnista, ei markkinavetoisuudesta. On mielestäni turhaa selitellä että asiakkaat haluavat pelkkiä muinaismuistojen rakennussarjoja, jos muuta ei edes tarjota. Vai moniko modernimman aikakauden sarja on teillä flopannut? :roll:
Tuotannossa on liikuttu vanhasta uuteen. Nyt vaunujen osalta ollaan 1950-luvulla. Todennäköisesti uusia puukorisia henkilöliikenten vaunuja ei enää tuoteta.
Ei tuotantonne mitenkään lineaarisesti siirry aikajanalla sarjojen suhteen, kuten tiedät itsekin. Ei siitä voi mitenkään päätellä että vuonna 20XX tulevat Plootut tai vaikkapa Pendolino. Uskallan väittää etteivät ne ole tulossa millään aikavälillä, kuten ei valtaosa muustakaan modernista kalustosta, joilla kuitenkin teillä on tapana keulia offtopickina muissa asiayhteyksissä. "Mestarimalleilta löytyy kaikki tarvittava mallin tuottamiseen, ja siitä onkin suunnitteilla sarja lähitulevaisuudessa" on aika tyypillinen mainoslause, joka on useimmiten ollut täyttä pötyä. Jopa sähköpostiin tippuvissa uutiskirjeissä vuodesta toiseen julistetaan tiettyjen sarjojen ilmestyvän aivan kohta. Toivoa pidetään yllä ilman aikomustakaan pysyä kauniiden sanojen takana.
Nuorempia asiakkaita kiinostavat uudemman ajan aiheet. Nuorempien harrastajien kokemus rakentamisesta on kuitenkin vanhoja patuja kapeampaa. Taloudellinen tilannekin on erilainen, jos opiskelut ovat kesken, lapset ovat pieniä ja asunto on maksamatta. Tällaisessa tilanteessa ei ole mahdollista käyttää rahaa suhteellisen kalliisiin rakennussarjoihin. Lisäksi olisi löydyttävä aikaa niiden rakentamiseen.

Tunnen nuoremman polven harrastajia, joita kiinnostaa ennen kaikkea höyrykausi. Toisaalta tunnen vanhemman koulukunnan "patuja" jotka harrastavat uusinta uutta rautateiden saralla. Yleistyksesi on liian jyrkkä. Tietysti se pitää monelta osin paikkansa, kun sitä tarkastellaan teidän näkökulmasta. Erittäin kapeasti rajattu tuoteryhmä houkuttelee epäilemättä paikalle mainitun kaltaisia asiakkaita. Teillä ei kuitenkaan ole kokemuspohjaa siitä mikä nuoremman polven harrastajien maksukyky on tänä päivänä, koska tuoteryhmänne eivät heitä edes puhuttele. Näin omien sanojesi mukaan.
Pienoisrautatieteollisuudelle on tyypillistä se, että tehdas voi täyttää uutuusluettelonsa kymmenillä uusilla aiheilla, joista yksikään tai vain muutama toteutuu. Tämä lienee sitä markkinoiden kartoittamista. Se ei ole kuitenkaan lupaus valmistaa mitään, koska keneltäkään ei kerätä rahaa. Tällaisen toiminnan avulla tutkitaan myös asiakkaiden reaktioita.
Tästäkö syystä Mestarimallien uutiskirjeissäkin toisinaan syötetään pajunköyttä ilmestyvistä sarjoista? En itse näe moista toimintatapaa kovin kaukonäköisenä, tai ainakaan hyvän maun mukaisena.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 290
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: HO siniset vaunut

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Kysynnän kartoitus tulee käytännössä tehtyä siinä vaiheessa, kun uuden mallin proto on valmis ja sen hinta on tiedossa. Tämän jälkeen voidaan kerätä ennakkotilaukset. Jos niitä ei tule tarpeeksi, niin mallin tuotanto voidaan perua. Tällöin proton suunnittelun ja toteutuksen kustannukset jäävät tekijän tappioksi. Tämä on kuitenkin vähemmän, kun sarjan tuottaminen, jota ei saada kaupaksi. Kun tuotanto käynnistyy saatujen ennakkovarausten perusteella, tehdään pieni määrä varastoon mahdollista tulevaa kysyntää varten.
Onko esimerkiksi Dr13-rakennussarjasta siis otettu ennakkovarauksia, ja tehty pieni määrä varastoon? Sehän on ollut omien puheidenne mukaan valmis tuote jo pitkään.
Mestarimallien kanssa voidaan aina tehdä korottomia maksujärjestelyjä. Kauppahinta voidaan jakaa useammalle kuukaudelle, jos tuntuu siltä.
Tämähän puhuu sen puolesta että "nuoremmilla, varattomilla asuntovelallisillakin" olisi hyvät mahdollisuudet ostaa haluamiaan tuotteita jos niitä vain olisi tarjolla.
Englannissa on helppo valita kohderyhmäksi joku kapea friikkiporukka, koska pienimmätkin porukat edustavat tuhansia asiakkaita. Tämä näkyy maan kaupallisessa tarjonnassa.
Englannissa on tarjolla valtava valikoima tehdasvalmisteisia malleja, toisin kuin Suomessa. Piensarjavalmistus palvelee siellä niitä jotka ovat kehittyneet harrastuksessaan vakavammalle tasolle. Suomen tilanne ei ole verrannollinen.
Toinen palautteen perusteella syntynyt havainto on se, että rakennussarjan on oltava selkeästi rakennettava. Rakentamista varten tarvitaan seikkaperäiset ohjeet ja kokoonpanoa on testattava riittävästi ennen kuin sen päästää myyntiin. Hankalasti koottavia kohtia on yritettävä helpottaa. Tästä saamme arvokasta palautetta asiakkailta — aina rakennussarjan suunnitelu ei osu nappiin.
Nähdäkseni teillä ei ole minkäänlaista velvollisuutta tuottaa ainoastaan huippuluokan rakennussarjoja. Se on kiinni muista syistä. Onko se sitten ammattiylpeyttä, mene ja tiedä, mutta mikäänhän ei estäisi myymästä harrastajille puolivalmisteita. Esimerkiksi Plootun pelkät fotoetsatut koripellit menisivät kuumille kiville, mutta ilmeisesti kyse ei olekaan taloudellisesta näkökulmasta, vaan siihen vaikuttavat jotkin muut syyt.
Siirtokuvat ovat yksi tärkeimmistä, vaikka niiden rooli voi tuntua vähäiseltä. Suomessa on vuosien varrella tehty paljon aihiosarjoja, joita varten ei ole siirtokuvia. Meiltä kysellään jatkuvasti yksittäisiä siirtokuvia, joiden painaminen ei ole kannattavaa toimintaa.
Tämä on kieltämättä sääli, koska homma edistäisi harrastuksen kehitystä Suomessa. Toki yksittäisen asiakkaan yksittäisen mallin dekaalit vaatisivat liikaa resursseja tuottoonsa nähden. En silti täysin ymmärrä jyrkkää kantaanne siirtokuvien myyntiin. Esimerkiksi oman Dv12-rakennussarjani siirtokuva-arkki on toistaiseksi kateissa. Eräs harrastajakollega aiheesta keskustellessamme tiesi kertoa ettei irtoarkkia voi ostaa Mestarimalleilta, vaan pitäisi ostaa kuulemma "430€ maksava arkki, johon saa tosin veturin kaupanpäälle". Jos näin todellisuudessa on, olisi hyvä olla vaikkapa varoitustarra laatikon kannessa siirtokuvien hukkaamisen vaaroista.
Viimeksi muokannut Samuelsson, 22.01.2023 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 934
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: HO siniset vaunut

Viesti Kirjoittaja PeS »

Samuelsson kirjoitti: 22.01.2023 10:00 Siitä huolimatta niitä [höyryvetureita] ei olla saatu markkinoille. Sen sijaan modernimpaa aikakautta edustavan Dv12:n suosio yllätti omien sanojenne mukaan valmistajatkin. Sehän on Mestarimallien myydyinpiä tuotteita.
Höyryveturimallien kehittäminen on osoittanut yllättävän haastavaksi, koska alusta ja kankikoneistot on suunniteltava ja toteutettava rakennussarjamuotoon. Lähtökohtana tälle työlle on kohtuullisen helppo rakennettavuus, mutta valmiin mallin pitäisi toimia myös teknisesti hyvin. Kaikki asetetut reunaehdot eivät ole vielä täyttyneet. Dv12 oli todellakin onnistunut malli. 2600- ja 2700-sarjat saavat kavereikseen vielä 2500-sarjan.
Samuelsson kirjoitti: 22.01.2023 10:00 Uskallanpa väittää että teräsvaunujen suosio yllättäisi samaan tapaan kuin Deeverinkin. Mutta koska tuottajilla itsellään ei ole mielenkiintoa kyseiseen aiheeseen, ei sitä luonnollisesti voida uskoa että asiakaskunnallakaan olisi. Väite siitä että Marskin esikuntavaunu olisi tuotteena myydympi kuin Eit, on naurettava!
Teräsrunkoinen vaunu saattaa osoittautua kaupallisesti kannattavaksi. Asia on vielä kokematta. Mielestäni en ole väittänyt sellaista, että A90 olisi ollut Eit-vaunua myydympi. En voi sellaista sanoa, koska meillä ei ole kokemusta Eit-vaunun myynnistä. A90-vaunu tehtiin siksi, koska sille ilmaantui maksaja. Eit-vaunukin olisi voitu tehdä, jos sille olisi ilmaantunut maksaja. Ed-vaunu toteutettiin aikoinaan samoista lähtökohdista.
Samuelsson kirjoitti: 22.01.2023 10:00 Se että 150 sarjan joukkoon mahtuu modernin aikakauden tuotteita yhden käden sormilla laskettava määrä, kielii ennenkaikkea valmistajien omista lähtökohdista tapahtuvasta valikoinnista, ei markkinavetoisuudesta. On mielestäni turhaa selitellä että asiakkaat haluavat pelkkiä muinaismuistojen rakennussarjoja, jos muuta ei edes tarjota.
Henkilökohtaisesti vanhempi kalusto kieltämättä kiinnostaa. Onneksi myös osa asiakkaistamme on niistä kiinnostunut, koska muuten niitä ei valmistettaisi. "Uudemman ajan" kalustoa on tuotettu tähän mennessä esimerkiksi Oa, Ha, Gbk, Ggh, Goa ja Dv12. Näillähän pääse jo alkuun, elleivät nekin ole väärän aikakauden kalustoa. 1950-luvun alussa valmistettu Hdk-sarjakin on olemassa. Kahdeksan metrin alustoille rakennetut Gdl ja Gg olivat käytössä vielä 1970-luvulla — samoin Ok. Olympia-sarjan puuvaunut olivat pitkään käytössä. Näillä eväillä ei tietenkään ponnisteta nykyaikaan. Hk, Hkk, Hkb ja Ob ovat jo protoina, mutta enempää en niistä sano :D

1960-luvulla valmistettujen vaunujen tuottamista on mietitty jo pitkään. Vaunujen rakenteen muuttuminen aiheuttaa kuitenkin sen, että tuotantomenetelmiä on mietittävä. Olisi siirryttävä syövyteosien käytöstä yhä enemmän valuosien käyttöön ja ruiskupuristeosiin. Tämä edellyttää suurempia sarjoja ja suurempia investointeja.

Toistan itseäni: jos valikoimasta ei löydy itselle sopivia malleja, niin muutakin voidaan valmistaa, jos sille löytyy maksaja.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 290
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: HO siniset vaunut

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

PeS kirjoitti: 22.01.2023 11:28 Toistan itseäni: jos valikoimasta ei löydy itselle sopivia malleja, niin muutakin voidaan valmistaa, jos sille löytyy maksaja.
Eli voidaanko tästä vetää vihdoin johtopäätös ettei modernia kalustoa ole tulossa Mestarimalleilta? Koska jos jokin taho/kollektiivi sellaisen rahoittaisi ja tilaisi, olisi se alihankintasopimus, eikä sarja luultavasti edes päätyisi yleiseen myyntiin. Ainakaan Mestarimallien tuoteluettelon kautta.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 934
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: HO siniset vaunut

Viesti Kirjoittaja PeS »

Samuelsson kirjoitti: 22.01.2023 10:44 Onko esimerkiksi Dr13-rakennussarjasta siis otettu ennakkovarauksia, ja tehty pieni määrä varastoon? Sehän on ollut omien puheidenne mukaan valmis tuote jo pitkään.
Ei ole otettu varauksia. Valmiita alustoja teetettiin aikoinaan sen verran suuri määrä, että ne toivon mukaan riittävät kattamaan kysynnän. Onneksi kykenimme tekemään tämän investoinnin, koska valmistaja on jo lopettanut toimintansa. On vielä pari pientä asiaa, joihin en ole sarjassa tyytyväinen, mutta toivon mukaan saan keksittyä niihin vielä ratkaisun. Suurimmat puutteet on jo ratkaistu. Dr13 ei ollut heppo tapaus.
Samuelsson kirjoitti: 22.01.2023 10:44 Nähdäkseni teillä ei ole minkäänlaista velvollisuutta tuottaa ainoastaan huippuluokan rakennussarjoja. Se on kiinni muista syistä. Onko se sitten ammattiylpeyttä, mene ja tiedä, mutta mikäänhän ei estäisi myymästä harrastajille puolivalmisteita. Esimerkiksi Plootun pelkät fotoetsatut koripellit menisivät kuumille kiville, mutta ilmeisesti kyse ei olekaan taloudellisesta näkökulmasta, vaan siihen vaikuttavat jotkin muut syyt.
Jokaisella yrityksellä on arvonsa, joita se haluaa noudattaa. Myymme mietittyjä ja mahdollisiman hyvin suunniteltujua rakennussarjoja, jotka sisältävät kaikki osat. Haluamme edistää sitä, että harrastajat saavat mielihyvää mallien rakentamisesta ja että mallit myös toimisivat teknisesti hyvin. Kun harrastajat huomaavat, että haastavaltakin vaikuttava malli syntyy kohtuullisella vaivalla, niin se palvelee kaikkia ja koko harrastusta. Jos sarjan kokoonpanoon on panostettu, niin toivon mukaan tämä perustelee myös sen hintaa.

Takavuosina Suomessa myytiin suhteellisen paljon aihioita ja puolivalmisteita. Tämä oli karhunpalvelus koko harrastukselle. Suurin osa harrastajita ei saanut niitä koottua ja meiltäkin kysellään jatkuvasti puuttuvia osia markkinoilla liikkuviin ikivanhoihin (aihio)sarjoihin. Olettamus, että aihiosarjoista puuttuvat osat veistellään itse puukolla tai metsästetään maailmalta on väärä olettamus. Hyvin harva mallari käynnistää sorvinsa ja tekee puuttuvat osat itse.
Viimeksi muokannut PeS, 22.01.2023 14:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 934
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: HO siniset vaunut

Viesti Kirjoittaja PeS »

Samuelsson kirjoitti: 22.01.2023 11:47 Eli voidaanko tästä vetää vihdoin johtopäätös ettei modernia kalustoa ole tulossa Mestarimalleilta? Koska jos jokin taho/kollektiivi sellaisen rahoittaisi ja tilaisi, olisi se alihankintasopimus, eikä sarja luultavasti edes päätyisi yleiseen myyntiin. Ainakaan Mestarimallien tuoteluettelon kautta.
Riippuu siitä, mikä määritellään moderniksi kalustoksi. Se, mitä tänään tapahtuu, on huomenna historiaa. :D

Rautatiemuseolle teimme useamman sarjan siten, että museo tilasi koko sarjan ja vastasi myös sen myynnistä. Näissä tapauksissa Mestarimallit ei tietenkään kilpaillut museon myynnin kannsa. Kyse on siitä, mitä sovitaan. A90-mallien osalta Mannerheim-harrastajat saivat sen, mitä halusivat, mutta samalla saatoimme tarjota sarjoja/malleja omille asiakkaillemme. Olemme myös toimittaneet tilauksen perusteella sarjoja harrastajaporukoille, jotka ovat keskenään jakaneet tilauserän — ja ehkä myyneet kavereilleen. En tiedä. Yhdistyksillekin olemme toimittaneet sarjoja myytäväksi omille jäsenilleen — esim. N Club of Finland on tilannut sarjoja useammista aiheista.

Nyt kun esimerkiksi Ed tai 1860-luvun vaunut on myyty loppuun, voisimme tuottaa itse uuden erän kyseisistä malleista.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 290
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: HO siniset vaunut

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

PeS kirjoitti: 22.01.2023 12:00 Nyt kun esimerkiksi Ed on myyty loppuun, voisimme tuottaa itse uuden erän kyseisistä malleista.
Tämä on juuri se pointti mitä olen sivunnut useamman kerran. Toivoa ylläpidetään aktiivisesti mutta se tuskin johtaa näidenkään osalta siihen että sarjaa todellisuudessa tuotettaisiin koskaan uudelleen. Paljon melua, vähän villoja -kuten vanha kansa tapasi sanoa :D
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 934
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: HO siniset vaunut

Viesti Kirjoittaja PeS »

Samuelsson kirjoitti: 22.01.2023 12:32
PeS kirjoitti: 22.01.2023 12:00 Nyt kun esimerkiksi Ed on myyty loppuun, voisimme tuottaa itse uuden erän kyseisistä malleista.
Tämä on juuri se pointti mitä olen sivunnut useamman kerran. Toivoa ylläpidetään aktiivisesti mutta se tuskin johtaa näidenkään osalta siihen että sarjaa todellisuudessa tuotettaisiin koskaan uudelleen. Paljon melua, vähän villoja -kuten vanha kansa tapasi sanoa :D
OK. Vaikka olen viestinnän ammattilainen, on minun ilmeisesti syytä ilmaista itseäni huolellisemmin. :D "Koska Ed-vaunujen rakennussarjat on myyty loppuun, ei sopimuksemme Rautatiemuseon kanssa enää sido meitä ja voisimme tuottaa vaunuista uuden sarjan, mikäli tilaukselle löytyy maksaja." Sen voin sanoa suoraan, että itse emme aio Ed-vaunusta tuottaa uutta sarjaa omalla riskillämme. Tässä maassa on kyseisiä sarjoja sen verran runsaasti, että riittävää kysyntää tuskin syntyy. Lisäksi muotti oli erittäin vaativa valettava ja lisäksi useampi muotti ehdittiin käyttää loppuun. Yhden tarjouspyynnön uudesta Ed-sarjasta olemme taannoin saaneet, mutta se ei johtanut kauppoihin. Olinko riittävän selväsanainen?
Viimeksi muokannut PeS, 22.01.2023 19:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 290
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: HO siniset vaunut

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

PeS kirjoitti: 22.01.2023 13:40 Olinko riittävän selväsanainen?
Olit, kiitoksia! 👍🏻
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 934
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: HO siniset vaunut

Viesti Kirjoittaja PeS »

Tämän voi poistaa.
TPL
Matkustaja
Viestit: 6
Liittynyt: 05.09.2011 08:40

Re: HO siniset vaunut

Viesti Kirjoittaja TPL »

.
Tämä menee jo offtopic, mutta...
PeS kirjoitti: 21.01.2023 21:52 Pienoisrautatieteollisuudelle on tyypillistä se, että tehdas voi täyttää uutuusluettelonsa kymmenillä uusilla aiheilla, joista yksikään tai vain muutama toteutuu. Tämä lienee sitä markkinoiden kartoittamista. Se ei ole kuitenkaan lupaus valmistaa mitään, koska keneltäkään ei kerätä rahaa. Tällaisen toiminnan avulla tutkitaan myös asiakkaiden reaktioita.
Olikohan tällaisesta markkinoiden kartoittamisesta kyse aikoinaan, kun Rocon vuoden 94/95 luettelossa oli tällainen ilmeisesti alustava maalausversio Sr2:sta:
.
Roco luettelo Sr2.jpg
Roco luettelo Sr2.jpg (125.68 KiB) Katsottu 158 kertaa
.
Varsinainen malli löytyy vasta parin vuoden kuluttua vuoden 97/98 luettelosta:
.
Roco luettelo Sr2_2.jpg
Roco luettelo Sr2_2.jpg (106.94 KiB) Katsottu 158 kertaa
.
Lisäksi mietityttää tuo veturin numerointi 3204, en ole tällaiseen versioon vielä törmännyt, joten onkohan tämäkin jokin alustava versio vai oliko tätä oikeasti aikoinaan myynnissä?

Olisi muutenkin mielenkiintoista kuulla miten Roco päätyi tekemään pienoismallin Sr2:sta.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 184
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: HO siniset vaunut

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Eikös tässä Rocon Sr2:ssa ollut vähän se ongelma, että aika monta yksityiskohtaa oli 'vähän sinnepäin'.

Vaikka Sr3 kai myös poikkeaa jossain määrin sarjatuotannossa olevista Vectroneista ei varmasti olisi mitenkään huono asia jos joku suurempi valmistaja tekisi sarjan Vectroneja Suomi-väreissä. Siis jos vaihtoehtona on todella kallis piensarjamalli tai ei ollenkaan mitään.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 934
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: HO siniset vaunut

Viesti Kirjoittaja PeS »

Rocon malli Sr2:sta on ainoastaan maalausversio sveitsiläisestä sisarestaan. Työtä on tiedossa noin 40 tuntia ynnä suomalaiseen versioon tarvittavat valuosat ennen kuin malli on suomalainen. Mestarimallien avoimilla Facebook-sivuilla on kuvasarja tehdyistä muutoksista. Olemme tehneet muutostöitä asiakkaillemme.

Kun sveitsiläinen esikuva valmistui, käynnisti se buumin Keski-Euroopassa pienoismalliharrastajien keskuudessa. Moni keräilijä halusi kaikki maalausversiot. Mitä ilmeisimmin se ei ollut oleellista, vastasiko malli täysin esikuvaansa vai ei tai sitten Keski-Euroopassa ei osattu tai haluttu tutkia sitä, miltä suomalainen esikuva todellisuudessa näyttää. VR julkisti veturikaupan siinä vaiheessa, kun veturin ulkonäöstä ei oltu vielä päätetty. Mikäli muistan oikein, niin samoihin aikoihin VR:n oli uusimassa liikemerkkiään ja kalustonsa ulkoasua. Todennäköisesti Rocon luettelossaan julkaisema ensimmäinen versio on puhdas arvaus tulevasta ulkoasusta. En tiedä mihin se perustuu. Erilaisia arvauksiahan kehiteltiin myös harrastajien keskuudessa. Versio voi olla jopa jonkun suomalaisen harrastajan arvaus tulevasta.

Rocon Sr2-maalausversion kohderyhmä oli siis ennen kaikkea Keski-Euroopan markkinat. Suomalaiset saivat samalla omansa - sivutuotteina. Olen taannoin kuullut sen, kuinka paljon maalausversioita Roco toimitti Suomeen ja toisaalta Keski-Eurooppaan. Tästä en kuitenkaan muista kuin sen, että Keski-Eurooppaan malleja meni ainakin kymmenen kertaa enemmän kuin Suomeen. Tästähän on jo sen verran aikaa, että uusiakin painoksia mallista lienee otettu. Suomeen toimitettujen kappalemäärä tuntui kuitenkin taannoin melko pieneltä.

Aikoinaan Märklinin huhuttiin myös suunnittelevan Sr2-versiota. Asiaa ehdittiin jopa markkinoida harrastajille, mutta siitä hanke ei kuitenkaan toteutunut. Kaatui todennäköisesti kannattavuuskysymyksiin.

Heris oletti, että Keski-Eurooppaan myydyt Sr2-maalausversiot käynnistäisivät jonkinlaisen Suomi-buumin. Kun kerran harrastajien hyllyissä on tuhansia Sr2-versiota, niin samat harrastajat olisivat halukkaita ostamaan vetureiden perään myös suomalaisia IC2-vaunuja. Oletus oli ilmeisen väärä, vaikkakin luonnollinen. Heris ei saanut tukkureiltaan ja jälleenmyyjiltään riittävästi ennakkovarauksia, jotta tuotantoa olisi kannattanut käynnistää. Ennakkoilmoitukset vaunuista kummittelevat kuitenkin yhä Heriksen sivuilla. Tässäkin tapauksessa suomalaiset olisivat saaneet vaunumallinsa ikään kuin keskieurooppalaisen kysynnän kyytipoikana, koska suomalainen kysyntä yksin eri riitä kannattavaan liiketoimintaan - ellei joku suomalainen kauppias/maahantuoja/yritys ole valmis ostamaan koko tuotantoerää.

Sr3 on hieman samanlainen tapaus. Suomeen toimitettu esikuva poikkeaa suhteellisen paljon vakiomallista. Muutostöitä vartenhan suomalaiset harrastajat ovat jo piirtäneet 3D-tulosteina saatavia osia esim. katosta. Tarinan mukaan Pikon tehtailta olisi kyllä tiedusteltu mahdollisuuksia valmistaa tehtaan tuottamasta mallista pelkkä suomalainen maalausversio. Saman tarinan mukaan Pikon tehdas olisi vastannut, että eivät siihen ryhdy, koska Pikon valmistama malli ei vastaa suomalaista esikuvaansa. Eli kyse olisi tavallaan periaatteellinen - tehdas haluaa siis malliensa vastaavan jollain tasolla esikuvaansa. En tiedä, onko tämä todellinen syy vai pitääkö Piko hanketta taloudellisesti kannattamattomana. Ainakin osa suomalaisista markkinoista on jo kyllästetty perusversioilla, joista on modattu suomalaisia versioita. Tämä olisi pois ainakin osittain tulevasta myynnistä.
Vastaa Viestiin