Suunnitelma versio 1.0

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 573
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

kuivuupa se hitaasti tuo Matte Medium. Oli edelleen märkää, kun juuri tsekkasin. Voipi ollaa tosin kosteahko ja viileä ympäristö kuivua.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 306
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Viesti Kirjoittaja Psi »

Jaska kirjoitti:kuivuupa se hitaasti tuo Matte Medium. Oli edelleen märkää, kun juuri tsekkasin. Voipi ollaa tosin kosteahko ja viileä ympäristö kuivua.
Joko se on jämähtänyt?
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 573
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Juu, kyllä se kuivui, mutta kesti melkein pari päivää. Tila on hivenen kosteahko ja oikeastaan pitäisi siirtaa rakennusprojektit autotallista kokonaan sisätiloihin nyt kun taas viilenee ja on kosteaa.

Mattaa tuli ja värisävy muuttui himpun verran tummemmaksi, kuin alkuperäinen, mutta se ei haittaa. Alkuperäinen sepelini kun olikin todella vaaleaa. Homma on vähän kesken vielä, kun ei taas tahdo aika riittää rakentamiseen. Tuossa on liimaus vähän vielä kesken ja vaaleammat kohdat odottelee vuoroaan.
Kuva
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 573
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Kävin hiljattain Saksassa ja en löytänyt mistään Scenic Cementtiä. Vain yhdessä kaupassa tuote oli tuttu, mutta sieltäkin se oli lopussa.
Pienoisrautatiepäiviltä sain ostettua purkin sitäkin! Nyt pääsee kokeilemaan onko se todella niin hyvää, kuin on kehuttu. Teen vertailun Matte Mediumin kanssa, joka on jo erinomainen sepeliliima sekin. Harmi, että ehhdin yhden moduulin sepelit jo kiinnittämään tavallisella lantratulla yleisliimalla. No saa kai senkin "sotkettua" mattapintaiseksi, kun samalla vähän värjäilee muutenkin.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 573
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Suunnitelma versio 1.0

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Melkein kaikki moduulirungot alkaa olla kasassa. Vain pari puuttuu ja niihinkin on jo palat sahattuna. Haksahdin hetken mielijohteesta hankkimaan Motonetistä pieniä kalustepyöriä ja ajattelin, että laittaisiko sellaiset moduulijalkojen päihin, niin pystyisi vähän siirtelemään palasia helpommin. Minullahan ne moduulijalat on vain 40cm pitkiä, joten rata on poikkeuksellisen alhaalla. En ole vielä päättänyt laittaisiko pyörät vai ei, mutta se voisi tehdä moduulien liikuttelusta helpompaa. Itekseen ne tuskin kumminkaan lähtee mihinkään, koska laitan ne moduulit sellaiseen tilaan, jossa liikevaraa ei oikeastaan edes ole. Kun teen pitemmät vaihtojalat myöhemmin, niin tuskin varustan niitä pyörillä.

Silmiin osui kaupassa myös värivaloja. Tarjolla on kaikenlaisia. On ledispotteja, hehkulamppuspotteja, tavallisia hehkulamppuja ja vaikka mitä. Haluaisin radan valaistuksen siten, että olisi säädettävissä valon määrä ja väri mahdollisimman mukavasti erilaisia esikuvanmukaisia valaistustilanteita vastaavaksi. Miniatur Wunderlandissa oli värikkäät loisteputket, jotka himmeni ja kirkastui mukasti. Silloin ei tosin tule mitään varjoja. Haluaisin selkeät varjot, kuten auringosta tulee. Pitäisi varmaan olla yksi erittäin kirkas valkoinen spotti mahdollisimman kaukana radasta, jotta valo tulisi edes suunnilleen samasta kulmasta eri kohtiin mallia. Lisäksi voisi olla himmennin siihen ja sinistä hajavaloa ilta/aamuhämärää varten jne. Ideointivaihe vasta menossa. Himmentimetkin on aika arvokkaita ~ 30 € / kpl. hehkulampulle. Loisteputkelle varmaan enemmän. Haluaisin aika paljon luxeja myös...
Pirakelainen

Re:

Viesti Kirjoittaja Pirakelainen »

Jaska kirjoitti: Pienoisrautatiepäiviltä sain ostettua purkin sitäkin! Nyt pääsee kokeilemaan onko se todella niin hyvää, kuin on kehuttu.
Scenic Cemnet on melko pätevä liima, tosin kallis ja hieman pahanhajuinen. Pari käytännön neuvoa:

1. Sekoita hyvin joka käyttökerta, "matta-aine" (talkki?) paakkuuntuu pohjalle.
2. Suojaa kiskojen ylä-(=virta)pinta hyvin.

1. Siksi että muutoin liima paksuuntuu loppua kohti ja jättää lopulta valkoisia läikkiä.
2. Siksi että liima tarttuu erinomaisesti ja muodostaa todella vaikeasti poistettavan eristekerroksen.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 573
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Pirakelainen kirjoitti:liima tarttuu erinomaisesti ja muodostaa todella vaikeasti poistettavan eristekerroksen
Oletko laittanut liimaa pipetillä tippa kerrallaan, vai jollain nopeammalla menetelmällä? Luulisi, että pipetillä liimaa ei menisi väärään paikkaan kovin helposti. Tosin nopeampi liimaustapa kiinnostaisi, koska tuo pipetin kanssa levittäminen on tuskaisen hidasta puuhaa, jos sepelöitävää on paljon. Jos kiskon yläpinnan suojaa, niin varmaan liiman voisi sumuttaa?
Pirakelainen

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Pirakelainen »

Jaska kirjoitti:
Pirakelainen kirjoitti:liima tarttuu erinomaisesti ja muodostaa todella vaikeasti poistettavan eristekerroksen
Oletko laittanut liimaa pipetillä tippa kerrallaan, vai jollain nopeammalla menetelmällä? Luulisi, että pipetillä liimaa ei menisi väärään paikkaan kovin helposti. Tosin nopeampi liimaustapa kiinnostaisi, koska tuo pipetin kanssa levittäminen on tuskaisen hidasta puuhaa, jos sepelöitävää on paljon. Jos kiskon yläpinnan suojaa, niin varmaan liiman voisi sumuttaa?
Sepelin/hiekan olen yleensä liimannut pipetillä/siveltimellä tms. tiputtamalla, sumuttamalla ei välttämättä saa penkkaa riittävän "kosteaksi" (siis siten että liima valuisi penkan pohjallekkin). Tuo kiskojen eristysvahinko tuli sirotteita liimatessa sumuttimella (jonka "Maisemasementti" tuhoaa aika äkkiä).
Yksi kikka hiekoituksessa oli muistaakseni (itse en ole tätä kokeillut) käyttää kuivan tapettiliisteri(jauhon) ja hiekan sekoitusta ja levityksen/tasoituksen jälkeen kostutusta sumuttimella.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 573
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Suunnitelma versio 1.0

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Hommasin lamppuja, himmentimiä ym. ja tavoitteena on saada projektille varattuun tilaan hyvä valaistus. Valaistusta haittaa se, että tilassa on katon tukirakenteita, joiden varjot ovat melkoinen häiritsevä tekijä. Olisin nimittäin halunnut valaistuksen, jossa on selkeät varjot. Ehkä tyydyn kuitenkin hajavaloon, joka voisi matkia pilvisen päivän valaistusta. Aion laittaa himmentimen lisäksi sinisellä ja ehkä punaisellakin värivaloilla jonkinlaisen "iltahämärä" vaikutelman. Sininen valo voi olla päivävalaistuksessakin senkin takia paikallaan, että hehkulampuista tuleva värilämpötila on aika keltainen. Silmähän tietysti jossain määrin tottuu valaistukseen, mutta haluan silti mahdollisimman luonnollisen värilämpötilan valaistukseen. Värit toistuu paremmin.

Voi kun tulisi jo kesä ja saisi radan hienona päivänä ulos, koska luonnollinen ulkovalo on ehdoton suosikkini. Tosiaan yksi syy tehdä rata melko pienistä moduuleista oli idea siitä, että sen voisi halutessaan laittaa hienona päivänä uloskin. Tällöin tosin pieäisi olla melko vakuuttava sääennuste olemassa. Sateelle en aio moduuleita altistaa.

No nyt puuhaan noita valoja ja koitan saada radan kiskotukset kuntoon.
Pariraiteisen moduulisauman ongelmia lievittämään on suunnittelilla jonkinlainen ehkä akryylinen laser-leikattu jigi, jonka voisi jättää levyn päätyyn paikoilleen. Saiskohan viikonloppuna taas rataa kunnolla eteenpäin...
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 381
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: Suunnitelma versio 1.0

Viesti Kirjoittaja jhr »

Jaska millos nähdään videoo radalta :wink:
Mukavaa katella junavideoita...niihin jää koukkuun...
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 573
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Suunnitelma versio 1.0

Viesti Kirjoittaja Jaska »

jhr kirjoitti:Jaska millos nähdään videoo radalta :wink:
Mukavaa katella junavideoita...niihin jää koukkuun...
Lupaan youtuubittaa jotain, kun juna ekan kerran kiertää. Ja suunniteltu aika olisi vielä ennen joulua.
Tänään sain pitkästä aikaa hommaa taas kivasti etenemään. Melkein kaikki runkopalat on jo ainakin jollain mallilla ja omilla jaloillaan. Ekaa kertaa kannoin palat kellarista yhtä aikaa vintille, eli tulevaan sijoituspaikkaansa. Kaikki mahtui ahtaaseen tilaan kuten oli suunniteltukin. Kävipä niinkin, että yhdestä 500 mm tarkoitetusta moduulista olikin lipsahtanut 600 millinen. Tuli sekin onneksi ajoissa nyt lyhennettyä. Meinaan tsekata moduulien täydellisen sopivuuden, koska teen ympyrän. Viimeisen palan tarkat mitat selvitän vasta kun muut palat on aika lopullisilla sijoillaan.
Luovuin ajatuksesta tehdä ratapihasta moduulirakenteinen. Päädyt toki tulee moduuliyhteensopivat, mutta keskelle tulee lohkosaumoja. Teen tiukat puutappiliitokset + ruuvit. Kiskotan sauman yli ja napsaisen lopuksi laikalla poikki. Voi sitä kai silti myöhemmin "venyttää" lisäpalalla. Tarvii vain valmistaa se hyvin huolellisesti aikaisempiin päätyihin sopivaksi.

Nettisivulla pari uutta kuvaa https://homepages.tuni.fi/jaakko.aumala ... ndex2.html
Edit: osoitetta muokattu sivujen siirryttyä uuteen osoitteeseen
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 573
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Suunnitelma versio 1.0

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Tosiaan projektin linkki muuttui matkan varrella ja on nyt tämä https://homepages.tuni.fi/jaakko.aumala/rata/
Rataprojekti hiipui. Muutamia syitä siihen
  • Sopimaton eli aivan liian matala tila työskentelylle
  • Ei jaksanut aina irrottaa palasia työskentelyä varten
  • Eläväinen puurunko ja useita raiteita rinnakkain - huono yhdistelmä
  • Vaihdemoottorit eivät nekään luotettavasti toimineet
  • Hyvä mahdollisuus harrastaa samaa asiaa kerholla
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Suunnitelma versio 1.0

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Rataprojektit ovat harvemmin ikuisia eli joskus on hyvä todeta, ettei asia toiminut kuten oli suunnitellut. Kaikki mainitsemasi syyt ovat tärkeitä ottaa huomioon ratoja rakentaessa. Turhan moni oppii tuollaiset asiat lopulta kantapään kautta. Hyvä kun kerholla pääsee jatkamaan harrastusta!
Vastaa Viestiin