KÖLNin pienoisrautatiemessut 2016, suomen osasto

Tietoja ja keskusteluja tapahtumista ja tilaisuuksista.

Valvoja: Hermanni

tala2
Konduktööri
Viestit: 73
Liittynyt: 18.01.2008 18:36

KÖLNin pienoisrautatiemessut 2016, suomen osasto

Viesti Kirjoittaja tala2 »

Linkistä nähtävänä KÖLNin pienoisrautatiemessuilta Suomen edustajien N skaalan osaston videointia, mukana myös videot puutarhajunien osastolta.

https://www.youtube.com/watch?v=5KSH6eP ... e=youtu.be
https://youtu.be/BSWUZpzGWwg
https://youtu.be/rBBofWzS-Cw
https://www.youtube.com/watch?v=4qva-eq ... e=youtu.be
Wäiski
Matkustaja
Viestit: 6
Liittynyt: 06.09.2013 08:08

Re: KÖLNin pienoisrautatiemessut 2016, suomen osasto

Viesti Kirjoittaja Wäiski »

Kävipä niin, että loppukeväästä 2016 ilmeni kutsu suomalaisille kerhoille osallistua suurille
Kölnin IMA 2016 pienoisrautatiemessuille. Niinpä seniorit Nvaari ja Wäiski kyselivät kelpaisivatko
he moduleineen kyseiseen näyttelyyn. Saimme kutsun tulla Kölniin ja järjestäjät maksoivat
osan kolmen henkilön kuluista.

Matkasimme kolme harrastajaa pakettiautolla 13.11.2016 pari päivää Finnlinesin lautalla
Travemündeen ja sitten keskiviikkona kasasimme näyttelymme. Yleisölle, jota oli valtavasti,
näyttely oli avoinna torstaista sunnuntaihin. Sitten osaston purku ja jälleen kaksi päivää
lautalla takaisin Helsinkiin 23.11.2016.

Kölnin Messukeskuksessa oli valtava halli, jonka alakerrassa olivat pienoisrautatiet, alan
harrastustyökalut sekä valmistajien osastot.

Seuraavassa linkissä on englanninkielinen esittely 1:160 junien eli N-mittakaavan näyttelyistä.
Valmistajilla oli lisäksi lähes tusinan verran omia ratojansa tässä N-mittakaavassa.

http://www.modellbahn-koeln.de/en/visit ... hn-spur-n/

Yläkerran halli oli pyhitetty nk. puutarharadoille - koko halli. Ehdin käydä pikimmiten isossa yläkerran
hallissa katsomassa noita isoja junia ja meinasi jäädä sinne kiinni - aivan mainioita!!

https://youtu.be/BSWUZpzGWwg tämä on kuvaamani video.

Huomaa veturinkuljettajien syvällinen antautuminen harrastukseensa!! Salissa oli niin monta
yhtaikaista junaa liikkeellä, että ihmettelin, kuinka ei kolissut.

https://youtu.be/rBBofWzS-Cw

Oman ständin videoitani Nvaari Tapani Laakso yhdisteli ja saatiin tästäkin aivan mainio yhdistelmä!!

Tämän videon alussa 1952 Olympiavuoden minun kiitojunani joutuu kiertämään Lahden Kariniemen
sisältä kolmen raiteen piiloradalla. Seuraavaksi Alsthom Hr13 dieselveturi vetää vanhanaikaista
puukorivaunuista pikajunaa. Seuraavaksi höyryveturi suunnilleen tyyppiä Pr1 vetää tavarajunaa.
Sitten näemme Hurun eli Hr12 diesel veturin teräsrakenteisten tuttujen matkustajavaunujen edessä.
Lopuksi palaamme ihailemaan kaunista kiitojunaa Hr11 dieselveturi edessään.

Kariniemen mäki noin 150 puun kera on minun, samoinkuin kulmamoduuli, jossa on idyllinen maalaistalo.
Seuraavat kaksi moduulia ovat myös minun ja ovat nimeltään "Hankapurju" kuvaten Punkaharjun
maisemaa. Punkaharjun ilmavalokuva täydentää hyvin tehtyä maisemaa, jossa on nk. harjutie.
Maalaistalon takana on vaimoni Maijan öljyvärein maalaamaa taustamaisemaa. Kariniemen mäen
takana siintää Lahden kaupunkikuvaa noin 70 vuoden takaa.

Nvaari on tehnyt kauniin ja yksityiskohtaisen Vesijärven sataman, joka on Kariniemen mäen edessä.
Hänen tukinuitto- ja sahamoduulinsa kertovat sahateollisuuden merkityksestä kymmeniä vuosia sitten.

Laitetaanpa mukaan myös saksalaisen harrastajan hyvä video, jossa on aluksi isojen junien ajoa ja
sen jälkeen kohdasta 5:47 minuuttia alkaa meidän Suomi-kalustolla ajoa.

Kölner Echtdampf-Treffen auf der IMA 2016 / N-Anlage aus Finnland
https://www.youtube.com/watch?v=Le23C11t690

Sitten tuhansia kertoja katsottu yhteenveto lähes kaikista 23 pienoisrautatiestä.
Meidän Suomiratamme löytyy aivan lopusta - niin että siitä vaan selaamaan.

https://www.youtube.com/watch?v=mWgipx_p_vU

Ja löytyyhän noita Wäiskin digikuviakin näyttelystämme.

http://kaivehmersalo.kuvat.fi/kuvat/wai ... 61117--20/

Nämä ovat katsottavissa Itsenäisyyspäivään 2016 asti

Noissa minun kuvissani on neljä kuvaa muidenkin moduuleista.
Nuo muut erottuvat erilaisilla moduulin reunaväreillä ja etureunakankailla.

Terveisin Wäiski
Kai "Wäiski" Vehmersalo, Lahti
tala2
Konduktööri
Viestit: 73
Liittynyt: 18.01.2008 18:36

Re: KÖLNin pienoisrautatiemessut 2016, suomen osasto

Viesti Kirjoittaja tala2 »

Linkistä nähtävissä mukana olleen Mikko Niirasen kuvaama kokoelma messujen annista.

https://onedrive.live.com/?authkey=%21A ... 507ABC0D87
Avatar
Brakeman
Ratavartija
Viestit: 20
Liittynyt: 10.11.2013 23:53

Re: KÖLNin pienoisrautatiemessut 2016, suomen osasto

Viesti Kirjoittaja Brakeman »

Kiitos kun jaoitte!
Hieno rata, varmaan antoisa reissu, hyva yhteenveto ja vieolinkit. Jain kaipaamaan shotteja Vesijarven satamasta.

Tallakin postauksella on kolmisensataa katselukertaa, muttei yhtaan uklopuolista kommenttia. Mika naissa suomalaissa foorumeissa jannittaa?

terveisin,
Juha
Era III DB & US Southwest transition era.
http://www.youtube.com/user/BrakemanHO/videos
lokomotiivi
Konduktööri
Viestit: 56
Liittynyt: 19.02.2016 14:47

Re: KÖLNin pienoisrautatiemessut 2016, suomen osasto

Viesti Kirjoittaja lokomotiivi »

Ei tainnut aiemmin olla linkattu tätä pätkää Kölnin messuilta. Alkaa kohdasta 14:25.

https://www.youtube.com/watch?v=HiJL3UedCmQ
Wäiski
Matkustaja
Viestit: 6
Liittynyt: 06.09.2013 08:08

Re: KÖLNin pienoisrautatiemessut 2016, suomen osasto

Viesti Kirjoittaja Wäiski »

Moduulimme olivat Kölnissä vasemmalta seuraavasti: Vaarin (Tapani Laakso) Vesijärven satama, sen
haaroitusmoduuli sekä sataman taakse asetettu Wäiskin (Kai Vehmersalo) suuri Karinimen mäki noin
sadanviidenkymmenen puunsa kera. Jatkona näille katselijan suunnasta oikealle valittiin jo tunnettu
Vaarin tukinuiton ja sahan moduulit. Mutka saatiin Wäiskin maalaistalon jokerimoduulista ja tästä jatkettiin
salmiakkijokerilla Wäiskin Hankapurjun maisemaan sekä Vaarin kääntölenkkiin.

Kuvassa vasemmalta Wäiski Kai Vehmersalo, N-vaari Tapani Laakso sekä Mikko Niiranen.

L-muotoisen radan vasemmassa päässä oli 30 tuuman näyttö, josta saattoi seurata ESUn ECoS
digitaaliohjauslaitteen näyttöruutua. Näytöllä oli tarkoitus myös esitellä Lahden nähtävyyksiä sekä
Punkaharjun erikoisuuksia videoilla, joita ei valitettavasti ollut saatavilla.

IMA Köln 2016 pienoisrautatienäyttelyn järjestäjä Messe Sinsheim GmbH käänsi
englannikielisestä esittelytekstistä kaksi hyvää esittelypaperia, jotka joidenkin valokuvien kera esittelivät
hyvin sitä, jota halusimme moduuleillamme ja taustamaisemillamme tuoda näyttelykävijöille.

Maija Vehmersalo maalasi öljyväreillä Kariniemen mäen taustalle Lahden 70 vuotta vanhaa maisemaa,
josta ei valitettavasti löytynyt museolta yhtään selkeää valokuvaa Vesijärveltä päin. Punkaharjun
maisemaa kuvaavan "Hankapurjun" jatkeena vasemmalle oli maalaismaisema, joka on myös Maija
Vehmersalon maalaama. Lähes kaikkit naispuoliset näyttelyvieraat totesivat, että itse tehty tausta
soveltuu valokuvaa paremmin pienoisrautatiemoduulin taustaksi.

Wäiski, N-vaari ja Mikko
Wäiski, N-vaari ja Mikko
20161118_0722.jpg (39.22 KiB) Katsottu 6954 kertaa
Vesijärven satama ja taustalla Kariniemen mäki
Vesijärven satama ja taustalla Kariniemen mäki
20161118_0724.jpg (50.34 KiB) Katsottu 6954 kertaa
Vesijärven satamaa ja kariniemen mäkeä
Vesijärven satamaa ja kariniemen mäkeä
20161120_0784.jpg (55.96 KiB) Katsottu 6954 kertaa
Punkaharjua taustalla - "Hankapurjun" maisemassa pätkä Salpalinjaa
Punkaharjua taustalla - "Hankapurjun" maisemassa pätkä Salpalinjaa
20161120_0774.jpg (51.68 KiB) Katsottu 6954 kertaa
Tukinuittoa ja sahaa
Tukinuittoa ja sahaa
20161120_0768.jpg (48.16 KiB) Katsottu 6954 kertaa
Saksankielinen esittelyteksti moduuleista
Saksankielinen esittelyteksti moduuleista
20161120_0767.jpg (54.09 KiB) Katsottu 6954 kertaa
Kai "Wäiski" Vehmersalo, Lahti
Vastaa Viestiin