Dv12 mittakaavassa 1:120, TT

Yleistä keskustelua muista kuin H0-mittakaavan pienoisrautateistä.

Moderators: jhr, Hermanni

TuH
Ratavartija
Posts: 13
Joined: 03.08.2015 08:40

Dv12 mittakaavassa 1:120, TT

Post by TuH »

Ensimmäisen Deeverini rakensin pari vuotta sitten lähtökohtana Juha Telimaan 3D-mallintama koppa, jonka tilasin Shapewaysta. Silloin tuli mieleen, että mitenkähän onnistuisi mallin rakentaminen syövyteosista. Ei muuta kun tuumasta toimeen, ja puolitoista vuotta projektin aloituksen jälkeen veturi on radalla ja jopa liikkuu. Ohessa hiukan kuvakavalkadia projektin vaiheista.

Syövyteosat on itse suunniteltu, ja syövytys teetetty tsekeissä. Telit on adoptoitu Tilligin BR218-veturista. Veturissa on NEM651-pistoke dekooderille. Tällä hetkellä dekooderina Lenzin Silver Mini. Haaveissa kokeilla jossain vaiheessa äänidekooderia.

dv12_etch.jpg
dv12_1_s.jpg
dv12_2_s.jpg
dv12_3_s.jpg
dv12_4_s.jpg
dv12_5_s.jpg
dv12_wip1.jpg
dv12_wip2.jpg
dv12_wip3.jpg
dv12_wip4.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by TuH on 27.05.2021 14:03, edited 2 times in total.
User avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Posts: 415
Joined: 07.02.2006 18:05

Re: Dv12 mittakaavassa 1:120, TT

Post by Hermanni »

Täytyy tunnustaa että todella upea malli kun ottaa huomioon TT skaalan.
Ylläpito
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Posts: 226
Joined: 27.08.2006 19:49

Re: Dv12 mittakaavassa 1:120, TT

Post by tv_tyyppi »

Todella hieno. Kerrassaan upea.
User avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Posts: 585
Joined: 09.01.2007 10:58

Re: Dv12 mittakaavassa 1:120, TT

Post by Jaska »

Hienoa jälkeä!
Kiinnostasi kuulla lisää yksityiskohtaisempia kokemuksia ja tietoja syövyteosien suunnittelusta ja tilaamisesta. Onnistuiko heti ekalla kerralla? Saitko hyvää palvelua? Maksoiko maltaita? En ole vielä koskaan uskaltautunut tällaisia tilaamaan. Vektorigrafiikan tuottaminen ei minulle olisi ongelma, vaikka en juuri Corelia käytäkään.
-Jaska
TuH
Ratavartija
Posts: 13
Joined: 03.08.2015 08:40

Re: Dv12 mittakaavassa 1:120, TT

Post by TuH »

Jaska wrote: 28.05.2021 15:57 Hienoa jälkeä!
Kiinnostasi kuulla lisää yksityiskohtaisempia kokemuksia ja tietoja syövyteosien suunnittelusta ja tilaamisesta. Onnistuiko heti ekalla kerralla? Saitko hyvää palvelua? Maksoiko maltaita? En ole vielä koskaan uskaltautunut tällaisia tilaamaan. Vektorigrafiikan tuottaminen ei minulle olisi ongelma, vaikka en juuri Corelia käytäkään.
-Jaska
Ohessa omia kokemuksia. En siis ole alan ammattilainen, puhtaasti harrastuspohjalta tutustunut syövytteiden suunnitteluun. Ja varmaan joku tekisi toisenlaisia ratkaisuja. Yritys mistä syövytteet hankin on tsekkiläinen Hauler Ltd. Nettiosoite https://www.etchworks.eu/. Firma löytyi ihan Googlaamalla, kun ensimmäinen yritys Eduardin kanssa oli suoraan sanoen tuskainen. Haulerin palvelu on asiallista, ja mikä parasta, hinta kohtuullinen (hinnat löytyvät heidän sivuilta), eikä minimitilausmäärää ole. Parissa viikossa ovat yleensä työn tehneet, mutta posti sitten matelee nelisen viikkoa Suomeen. Noh, eihän tämä muutenkaan ole hätähousujen harrastus.

Haulerin sivuilta löytyy myös ohjeita syövyteosien suunnitteluun, lähinnä mitoitukseen liittyviä eri ainepaksuuksille. Sivuilla on myös mitat pelleille, käyttävät joko CorelDraw tai Adobe Illustrator -tiedostoja. Se, että käykö esim PDF, pitää kysyä heiltä.

Itse syövytteen suunnittelu onkin sitten aika monisäikeinen juttu. Olen joskus aiemminkin suunnitellut etsiosia, joten tämän veturin kanssa en ihan nollasta lähtenyt liikkeelle. Mutta kyllä varmaan pari kertaa vähintään joutuu muokkaamaan suunnitelmaa, ennen kuin saavuttaa tyydyttävän tuloksen niin rakennettavuuden kuin osien muotojen suhteen.

Ihan ensimmäisen version tulostin paperille ja leikkelin isompia osia irti taivutellen sitten niitä muotoonsa ja tutkien miten osuvat kohdilleen. Näin sain jotain käsitystä kuinka kokonaisuus rakentuisi.

Asia, mikä on syytä ottaa huomioon osia suunnitellessa, on se, että syövytyksessä on toleranssi. Eli jos suunnittelet vaikka osan kooltaan 20 x 10 mm, niin lopputulos on 19,9 x 9,9 (luvut eivät ole absoluuttisia totuuksia, riippuu levyn paksuudesta ja syövytysprosessista). Toleranssilla on merkitys esim. tilanteessa, jossa levyyn syövytetään upotus johon on tarkoitus sijoittaa toinen syövyttämällä tehtävä osa. Syövytettävä upotus laajenee aavistuksen ja upotettava osa taas kutistuu aavistuksen. Optimaalisen tavan mitoittaa osat tällaisissa tilanteissa löytää yleensä vasta kokemuksen myötä.

Syövytys on siis kaksipuoleinen. Eli levy syövytetään kummaltakin puolelta puoleen väliin. Tämä luonnollisesti mahdollistaa taittourinen käyttämisen. Yleinen periaate on, että ura sijoitetaan niin, että se jää taitoksessa sisäpuolelle. Joissain tapauksissa tästä joutuu poikkeamaan, jotta osa saadaan tarvittaessa taivutettua yli 90 astetta.

Materiaaleista vielä sen verran, että messinki pehmeämpänä taipuu helpommin, mutta uushopea jäykempänä pitää paremmin muotonsa. Esim. Deeverin kaiteet olisivat aika "letkuja" messingistä toteutettuina. Ja omilla juottamistaidoillani uushopean juottaminen tuntuu sujuvan helpommin.

Jos nyt olen jonkun mielestä kirjoittanut ihan puuta heinää syövytteiden suunnittelusta, tai tiedätte parempia käytäntöjä, niin korjatkaa ihmeessä, ettei tule levitetty virheellistä informaatiota.
User avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Posts: 585
Joined: 09.01.2007 10:58

Re: Dv12 mittakaavassa 1:120, TT

Post by Jaska »

Kiitos näistä tiedoista! Tarviipa kokeilla itsekin tuota hommaa sopivassa kohteessa! Jollain helpommalla mallilla kannattaa varmasti aloittaa, ettei heti veturin kopalla, joka varmaankin on vaikeammasta päästä.
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Dv12 mittakaavassa 1:120, TT

Post by PeS »

Syövyttäminen sopii moneen kohteeseen.

Image