Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

TrainSam

Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Viesti Kirjoittaja TrainSam »

Hei!

En ymmärrä tätä amerikkalaista korkkimattovillitystä, eli sitä että radan pohjana pitäisi olla korkkia. Menin tässä kyselemään korkkimattoa eräästä mattoliikkeestä ja hinta oli neliömetriltä reilut 30 euroa!

Olen itse käyttänyt säästösyistä radanpohjana ihan tavallista ovimattoa. Niitä saa mattoliikkeistä, rautakaupoista ym. ja hintaa tulee neliömetrille alle kymmenen euroa. Riippuen matosta hintaa tulee kuudesta eurosta vähän alle kymmeneen euroon.

Tuota mattoa olen käyttänyt ratapohjana. Rata on ollut sekä Bachmanin ja Pikon penkatonta mallia. Maisemapohjana olen käyttänyt sitä perinteistä Styroxia eli valkoista eristelevyä. Styroxiin ja maton alle olen laittanut liimaksi Erikeeperiä. Kyllä pysyy! Liimauksessa kannattaa pitää pintoja hiukan kiinni että liimaa tarttuu. Tasaisen pohjan olen laittanut kiinni Styroxiin ja karheamman pinnan kiskoja vasten. Kiskot olen liittänyt mattoon ratapölkyistä riippuen joko nuppineuloilla tai sitten messinkinauloilla. Joissakin paikoin olen laittanut liimaakin nuppineulojen kiinnityksessä. Messinkinaulat ovat pidempiä ja niillä voi saada parempaa pitävyyttä radassa kuin nuppineuloilla.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Hyvä kun tuli puheeksi, koska olin justiin ajatellut hankkia korkkia...

Eihän ne käytä korkkia kohta enään edes pullon korkkina, koska sen hinta on noussut ja saatavuus vissiin heikentynyt aika paljon.

Ovimattoa... Hmm. Kumimattoa tai jotain missä ei ole nukkaa pinnassa vai? Pitääpä miettiä tätäkin vaihtoehtoa jos kerran toimii.

Tapiolan PRK:n sivuilla kerrottiin, että hankkivat Biltemasta sitä korkkia, mutta kai se jonkinverran kallista on sielläkin.

Edit: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=60222
TrainSam

Ovimattoa sen olla pitää!

Viesti Kirjoittaja TrainSam »

Niin se matto mitä käytän, on toiselta puolelta tumman väristä ja tasaista, toiselta taas sinisen väristä ja karhean tuntuista. Vähän niinkuin karvaista. Karhea puoli on myös tasainen, eikä siinä ole mitään kuvioita tai koho- ym. pintoja. Siis todella käyttökelpoista ja sopivan hintaistakin.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Montako milliä sillä on paksuutta?

Mistäs sitä täällä Tampereella saa?
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Mulla ekassa radassa raiteiden alla oli noin 2-3mm paksua huopaa, ikävä kyllä ei harmainta aavistusta mitä se maksaa, kun sain sitä ilmasiks.

Ostin Korkkipisteestä 60x90x5 ja "rullatavarana" 3mm korkkia. http://www.korkkipiste.fi/ Tuo putiikki lienee halvin jos eivät ole viimeaikoina keksineet nostaa hintoja. Siellä on korkkia joka lähtöön.

Pointti kait lienee siinä että se vaimentaa ääntä mutta niinhän muutkin materiaalit tekee. Samoin tuohon korkkiin oli helppo leikata ratapenkat...noh suunnilleen leikaksin eli "sinnepäin". Jos laikkauksen kulmaa tarkastelee niin....

En tiedä miten superloni toimis...sitä en ole kokeillut. Kannataa koekilla uusia materiaaleja vaikka löytyis jotain käyttökelpoista.
TrainSam

Maton paksuus...

Viesti Kirjoittaja TrainSam »

Maton paksuus taitaa olla karvan kanssa sellaiset suht. 5-10 milliä. Ostin mattoa ensin Kalevan Prismasta. Hintaa tuli sellaiset 9,95 euroa/neliö.

Viimeksi ostin mattoa Kangasalta Lentolan Hong Kong-tavaratalosta. Vaikka taisi olla prikulleen samaa mattoa, hinnaksi tuli nyt "vain" 6,50 - 7 euroa!
juuso

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Viesti Kirjoittaja juuso »

minä käytän messumattoa. :wink:
jartsa

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Korkkia käytetään saksassakin yleisesti,noista kokolattiamatoista tahtoo irrota nukkaa veturien liikkuviin osiin,joten hyöty taitaa olla minimaalinen haittoihin nähden.Teräsviivottimella ja kunnon mattoveitsellä saa korkista parempilaatuisia penkereitä,kaarteissa taipuvuus on parempi jos penkereen halkaisee keskeltä.Nuo korkit liimataan yleensä kontaktiliimalla(Bostik)alustaan.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Viesti Kirjoittaja PeS »

Ei radanalusmateriaalin välttämättä korkkia tarvitse olla, kunhan se on noin kolme millimetriä vahvaa hivenen joustavaa materiaalia ja joka kestää kosteutta turpoilematta. Korkki lienee se perinteisin - ajalta ennen synteettisiä materiaaleja. Korkki mainitaan jo 50 vuotta vanhoissa pienoisrautatieopuksissa. Itse olen käyttänyt VinylBed-nimistä materiaalia. Erinomaista: http://www.vinylbed.com/ Lattiamateriaaleista muovimattokin on käyttökelpoista.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Viesti Kirjoittaja ealab »

Olen käyttänyt 2mm huopaa. Ehkä äänettömin ratkaisu. Penkkojen teko? Naulaus kriittinen huovan pehmeyden vuoksi. Kun haluaa minimoida melun, niin naulareiät voisi olla hieman väljät. Kun ei muutenkaan voi naulata yhtään tiukalle. Tiedä sitten, miten huopa tulee käyttäytymään sorastuksen jälkeen. Ehkä meteli lisääntyy ja samalla raiteet tukevoituvat.
Juusto

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Viesti Kirjoittaja Juusto »

Minä käytän vanhasta solumuovimakuualustasta leikeltyjä siivuja. Hyvin toimii ja ilimasta tavaraa kun sain uuden tilalle.
Goofy
Ratavartija
Viestit: 47
Liittynyt: 04.09.2008 22:50

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Viesti Kirjoittaja Goofy »

Eilen kävin hakemassa korkkimattoja ratani uuden osion kiskojen alle, 100x60 cm siivu maksaa 4e ja on 3mm paksua. Siitä on helppo taiteilla kaarteet ja kaikki kun leikkaa keskeltä kahtia kuten joku jo tais mainita, sekä saa myös muodon penkoille leikkaamalla viistosti.
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Enpä ole korkkia käytänyt. Itselläni kovalevypintaisen sisustuslevyn (Lundia Lack pöydät) päälle olen liimannut Nochin ohuita maisemamattoja ja sitten raiteet olen pääosin kiinnittänyt sellaisen Nochin valmissorastetun vaahtokumisen ratapenkan kanssa naulaamalla. Tuohon alimmaisena olevaan kovalevyyn (tai mikä lie) ei muuten nuo Trixin ym. pienoisjunavalmistajien rataneulat pure - ovat aivan liian meltorautaa. Vaan ihan K-raudasta tai vastaavista rautakaupoista löytyy paljon parempia kovametallisia hyvin pieniä nauloja jolla raiteiden kiinnittäminen kovaankin alustaan onnistuu! Käyttämäni mittakaava on siis N.
bobi
Ratavartija
Viestit: 40
Liittynyt: 22.07.2008 11:06

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Viesti Kirjoittaja bobi »

Onko kenellä kokemusta siitä umpisolumuovimatosta jota käytetään laminaattiparketin alla? Minulla jäi sitä yli useita neliömetriä ja äkkinäiseltään tuntuisi siltä että tämä noin 2 mm. paksu matto voisi toimia.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Viesti Kirjoittaja ealab »

Varmaan toimii. Kokeile. Ei niin ylettömän pehmeänä raiteen naulaus ja -rekkaus ei pitäisi olla hankalaa. Älä lyö tiukkaan, puristukselle. Matto lienee vahvuudeltaan mittatarkkaa.
Vastaa Viestiin