Hr12/Dr12-projekteja (H0)

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

mhakanpaa
Matkustaja
Viestit: 9
Liittynyt: 10.08.2014 18:40

Re: Taas yksi Hr12-projekti

Viesti Kirjoittaja mhakanpaa »

---
Viimeksi muokannut mhakanpaa, 09.01.2020 15:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hrukach
Lämmittäjä
Viestit: 134
Liittynyt: 01.10.2010 19:28

Re: Taas yksi Hr12-projekti

Viesti Kirjoittaja Hrukach »

mhakanpaa,
Tuo Hr12-mallisi on tosi hyvännäköinen, ottaen huomioon että se on sinun ihan ensimmäinen teos! Pieni vinkki: nämä vaaleat jäljet ikkunoissa johtuvat ilmeisesti superglue-liimasta. Itse käyttäisin mieluummin PVA-liimaa.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Taas yksi Hr12-projekti

Viesti Kirjoittaja ealab »

Siltä näyttää ikkunat. Hommaa auttaa, kun laittaa ikkunat/lasit täysin puhtaina ja liimaa vain vähän saumakohtiin, jollain ohuella kärjellä. Tuo sameus on kuin "CSI-efekti" :) . Pikaliiman höyryt tarttuvat/saavat näkymään epäpuhtaudet, kuten sormenjäljet. Itse käytän pikaliimaa jossain pienessä kupissa, syvennyksessä tippa, pari, josta ohuella kärjellä kohteeseen. Liima pysyy "pikkukepossa" kyllä käyttökelposena riittävän kauan. Liiman laadulla/hinnalla on väliä. Jotkin halvat laadut saattavat kuivuttuaan olla hauraampia, kuin jokin laatumerkki (esim. Loctite 406), jotka ovat kuivuttuaan hyvinkin vahvoja, aineinakin. Muovikorissa, joka voisi vähän "elää", saattaisi hauraampi liima olla vähemmän paikallaan. PVA-liimakin (esim. Eri-Keeper?, muu, mikä?)saattaa pitää muoveissa jonkin verran ja on kuivuttuaan väritön, samea ja ei hauras. Liimaa voisi ensin kokeilla eri aineisiin.
KLu
Konduktööri
Viestit: 85
Liittynyt: 07.12.2011 13:23

Re: Taas yksi Hr12-projekti

Viesti Kirjoittaja KLu »

Ehkä vielä varmempi keino on käyttää Humbrolin ClearFixiä. Se ei sulata muovia, ei myöskään pilaa läpinäkyviä osia. Sitä voidaan käyttää perinteisen liiman tavoin, mutta olen itse tehnyt esim. juuri ikkunoiden kohdalla niin, että olen levittänyt ClearFixiä koko ikkunaan ja laittanut veturin ikkuna-aukon reunoille liimaksi samaa tavaraa; näin liimasauma ei erotu. ClearFixi myös jättää kiiltävän ja läpinäkyvän pinnan ja sitä voisit kokeilla levittää noihin ikkunoihin jälkikäteen; se todennäköisesti vähentää tuota pikaliiman valkoista jälkeä ainakin paikoin.

Samasta tavarasta voidaan tehdä myös pieniä ikkunoita muutaman millimetrin aukkoihin vetämällä pensselillä tai tikulla liimakalvo aukon yli. Se toimii ihan oikeasti, kannattaa kokeilla.


K.L.
Vastaa Viestiin