Gbk

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Gbk

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Intouduin kaivamaan vanhan, keskeneräisen vaunuprojektin esiin. Gbk -vaunu valmistuu hieman soveltaen Pienoismalli -lehden 4/1984 ohjeiden mukaan. Vaunun alusta on vanhasta Pikon matkustajavaunusta radikaalisti muokattu.

Kuva
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Gbk

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Lienee aika päivittää tilannetta. Ekassa kuvassahan päädyt olivat jotenkuten valmiit, mutta sivuseinille ei oltu tehty mitään.

Työ alkoi Toukokuussa 2012...

Kuva

...ja sivuseinät olivat valmiit jo Kesäkuussa 2012...

Kuva

...mutta päädyt ja seinät tapasivat toisensa viimein liiman välityksellä Lokakuussa 2013:

Kuva
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Gbk

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Gbk valmistui vuodenvaihteen jälkeen siihen kuntoon, että se oli maalausvalmis. Niinpä viime sunnuntaina se sai yhdessä Gb:n kanssa pohjamaalikerroksen. Pohjamaalina käytin Motonetin spraypullossa myytävää akryylipohjamaalia.

Kuva
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Gbk

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Vaunun katto ja pohja ovat jo pintamaalissaan. Alusta on maalattu Humbrollin mattamustalla, katto Rautatiemuseon pienoisrautatiemaali -sarjasta löytyvällä sinistetyllä teräspellillä. Seinät tavaravaunun vihreällä.

Kuva
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Gbk

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Nyt on projekti seissyt tarpeeksi kauan viimeistelemättömänä ja otin itseäni niskasta kiinni. Detaljipuutteista huolimatta aion saada vaunun yhdessä Gb:n ja Gks:n kanssa valmiiksi alkuviikon aikana. Siirtokirjaimet ovat paikallaan ja maalipinta on mattalakattu kerran.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Gbk

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Vaunu valmistui pintamaalauksestaan viime kuun puolella. Seinät on maalattu Suomen Rautatiemuseon pienoisrautatiemaalilla VR11 eli tavaravaunun vihreä. Katon maalasin ensin valkoiseksi, jonka jälkeen vasta muistin, että Gbk:ssa on peltikatto eikä valkoinen muovikatto kuten Gbl:ssä. Niinpä maalasin päälle samasta maalisarjasta löytyvällä sinistetyllä teräspellillä (VR12).

Kuva

Kuva

Tällä viikolla sain tekstitykset sekä mattalakkauksen valmiiksi. Tekstityksien tekeminen oli tosin melkoista näpertelyä. Valmista Gbk:n siirtokirjainsarjaa ei ollut käytettävissä mutta kaikki tarpeellinen löytyi aikanaan Millimalli Ky:n teettämästä siirtokirjainsarjasta. VR SUOMI on valmis palanen, G, b ja k on tehty irtokirjaimista ja vaunun numero on napattu Gd-vaunulta, koska ko. numero pitäisi olla myös Gbk-vaunulla. Vähän vääristelin esikuvanmukaisuutta: vaunun numerohan pitäisi olla muodossa 45 063-5 eikä 45'063.

Kuva

Seitsemän vuoden projekti on valmis!

Totta tosiaan. Aloitin vaunun rakentamisen joskus 2007-2008, kun olin muuttanut pois lapsuudenkodista mutta pienoisrautatietarvikkeet olivat siellä eivätkä opiskelija-asunnossani. Tätä seurasi opiskelukiireet, muutot, työllistyminen...vasta vuonna 2012 tilanne alkoi olla sen verran vakiintunut, että saatoin jatkaa projektia. Pelkästään tätä vaunua varten olen joutunut hankkimaan melkoisen kasan materiaaleja että työkaluja. Starttipisteessä minulla oli käytössä korkeintaan hiomapaperia, rautasaha ja askarteluveitsi. Nyt pöydältä löytyy useita veitsiä, ruuvipuristin, viilasarja, kolvi, pensseleitä, maaleja, liuottimia, pinsettejä, sormipora...

Jos ajatellaan radikaalimmin niin minun olisi pitänyt tehdä tämä vaunu jo silloin kun täytin 16...ei nyt kun täytän 30. Lopputulos näyttää hieman karkealta mutta tämän vaunun tekeminen on opettanut paljon ja seuraavan tekoon tuskin menisi yhtä paljon aikaa. Itseasiassa minulla olisi siirtokirjaimia lukuunottamatta kaikki tarpeet samanlaisen vaunun tekoon. Totta kai vaunua olisi voinut detaljoida lisääkin (nythän esimerkiksi kaikki ottimet puuttuvat) mutta oli oman mielenrauhan kannalta järkevämpää asettaa itselle joku (hyväksyttävä) raja ja todeta projekti valmiiksi.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Gbk

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Lopussa kiitos seisoo ja upeahan siitä tuli, onneksi olkoon.
Ylläpito